Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Marc66

YES!  ;D B&W van Den Helder gaat zich (weer) hard maken om (een gedeelte) van het korps mariniers naar Den Helder te halen. Ooit zou er een 3e mariniersbat. komen daarvoor moest een bedrijf weg van een terrein dat nu alweer enige jaren braak ligt  :'(
Op dit terrein, met natuurlijk de optie om ergens anders een dependance te bouwen, want aan investeren ontkom je niet, althans dat is mijn mening, kan (wellicht) een gedeelte van het korps gehuisvest worden. Een goede zaak wanneer de mariniers naar Den Helder komen! Thumbs up voor B&W van Den Helder, go for it!  ;D


Lex

Peijs is geruchten over deal meer dan zat

DEN HAAG -  ,,Het begint me de keel uit te hangen", zei commissaris van de Koningin in Zeeland, Karla Peijs (CDA), maandag over geruchten dat er een deal zou zijn gesloten over de verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. De komst van de mariniers zou een goedmakertje zijn voor het onder water zetten van de Hedwigepolder.

Peijs sprak in de Tweede Kamer tijdens een hoorzitting over de mogelijke verhuizing van de marinierskazerne en de voorgenomen verplaatsing van de Koninklijke Militaire School (KMS) van Weert naar Ermelo.

Ze reageerde fel toen onder meer de VVD naar de geruchten informeerde. Die houden in dat minister Hans Hillen (Defensie) zijn partijgenoot Peijs zou compenseren voor het verlies van de Hedwigepolder. ,,Ik sluit geen dealtje over de Hedwige", zei Peijs. ,,Ik word hier bijna boos van, het is bijna smaad." Ze wees erop dat de commissaris van de Koningin in Utrecht ook van CDA-huize is.

Maar Peijs wil de kazerne graag. Als de verhuizing niet doorgaat is dat volgens haar een ,,superramp" voor Zeeland.

Telegraaf,
ma 11 jun 2012, 15:43

StrataNL

Citaat van: Marc66 op 11/06/2012 | 14:53 uur
Dat de Burgemeester het verschil (nog) niet kent komt waarschijnlijk omdat hij een ex-kolonel van de CLAS is  ;)

En verder kan men (B&W) zich in Den Helder, het einde van de wereld, enkel druk maken over wie nu in welke partij zal gaan zitten. Verwacht van B&W Den Helder niet veel inzet. Niet voor niets is er veel, heel veel leegstand in Den Helder en is Den Helder nog steeds heel slecht te bereiken met de auto. Voor veel bedrijven een (hele goede) reden om niet naar Den Helder te komen.
Zou B&W eens ophouden met het infantiele zeuren over de stoelendans die de orde van de dag is binnen de Helderse politiek en rond gaan kijken dan zal zij, hopelijk, ook inzien dat er heel veel mogelijk is met en in Den Helder.
Vb.:
- boulevard aanleggen langs de zee gelijk die in Vlissingen
- snelweg aanleggen tussen Den Oever, Alkmaar en Den Helder
- spoorweg aanleggen tussen Den Helder en Julianadorp naar Anna Paulowna (zodat ook J-dorp interessanter wordt ipv genoemd worden als een dependance van Den Helder)
- voormalige werf, Willemsoord, omtoveren tot uitgangsgelegenheid
- werving Off-shore
- bouw Hogeschool voor de off-shore en/of Hogere Zeevaartschool
En heel belangrijk, veel, heel veel effort steken in het naar Den Helder halen van de mariniers!

Maarja, B&W blijft liever zeuren over de stoelendans en ondertussen, zonder verder ook maar iets te doen, geld opstrijken en eisen van de inwoners van Den Helder en Julianadorp voor, tja, waarvoor eigenlijk want er gebeurt geen moer!  :hrmph:



Heb je je al aangemeld voor de verkiezingen? :P

Maar, is er überhaupt in Den Helder wel ruimte voor een Marinierskazerne? (Aan de kust) Op zich niet zo'n gek idee, alles bij elkaar, maar dan zal er qua infrastructuur in DH wel het e.e.a. moeten veranderen inderdaad.

Eigenlijk lijken Vlissingen en Den Helder best op elkaar, alleen pakt Vlissingen het net iets beter aan.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

A.J.

#350
De laatste keer dat ik op Willemsoord was heb ik daar nog een bioscoop  bezocht... Volgens mij is die keet al een tijdje geleden verbouwd tot iets horeca/ uitgaansgelegenheidachtigs.

En hoe kom je erbij dat Schuiling ex-kolonel Clas is?

Marc66

Dat de Burgemeester het verschil (nog) niet kent komt waarschijnlijk omdat hij een ex-kolonel van de CLAS is  ;)

En verder kan men (B&W) zich in Den Helder, het einde van de wereld, enkel druk maken over wie nu in welke partij zal gaan zitten. Verwacht van B&W Den Helder niet veel inzet. Niet voor niets is er veel, heel veel leegstand in Den Helder en is Den Helder nog steeds heel slecht te bereiken met de auto. Voor veel bedrijven een (hele goede) reden om niet naar Den Helder te komen.
Zou B&W eens ophouden met het infantiele zeuren over de stoelendans die de orde van de dag is binnen de Helderse politiek en rond gaan kijken dan zal zij, hopelijk, ook inzien dat er heel veel mogelijk is met en in Den Helder.
Vb.:
- boulevard aanleggen langs de zee gelijk die in Vlissingen
- snelweg aanleggen tussen Den Oever, Alkmaar en Den Helder
- spoorweg aanleggen tussen Den Helder  en Julianadorp naar Anna Paulowna (zodat ook J-dorp interessanter wordt ipv genoemd worden als een dependance van Den Helder)
- voormalige werf, Willemsoord, omtoveren tot uitgangsgelegenheid
- werving Off-shore
- bouw Hogeschool voor de off-shore en/of Hogere Zeevaartschool
En heel belangrijk, veel, heel veel effort steken in het naar Den Helder halen van de mariniers!

Maarja, B&W blijft liever zeuren over de stoelendans en ondertussen, zonder verder ook maar iets te doen, geld opstrijken en eisen van de inwoners van Den Helder en Julianadorp voor, tja, waarvoor eigenlijk want er gebeurt geen moer!  :hrmph:


StrataNL

#348
Ik zit het even te volgen, maar de burgemeester van DH mag ook wel eens wat meer vooronderzoek doen. Weet ook het verschil niet tussen de Marine en Mariniers, zo moeilijk is het toch niet?? Mariniersschepen? Marinekazerne? Vooral als Defensie misschien wel de grootste werkgever in Den Helder is zou je toch wel kunnen verwachten dat hij globaal weet waar hij het over heeft.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Marc66

Nu o.a. de PvdA de verschillende zgn. special forces die Nederland kent wil samen voegen onder een commando zit straks dus alles in Vlissingen? Garnizoen-stad Vlissingen, ach, het klinkt ergens wel.

Nu dat wat van de marine over zal of mag blijven, bij goedkeuring van de nieuwe linkse regering, 2 rubberboten en een verdwaalde matroos ook maar verhuizen naar Vlissingen, scheelt toch weer geld  :mad:

Lex

Het debat kan live gevolgd worden.  8)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Tweede Kamer hoort burgemeester en gedeputeerde over kazerne Doorn

UTRECHTSE HEUVELRUG - De Tweede Kamer houdt maandagmiddag een openbare hoorzitting over de voorgenomen verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen. Het ministerie van Defensie wil de militairen overplaatsen. De gemeente Utrechtse Heuvelrug en de provincie proberen dat te voorkomen om de werkgelegenheid voor de regio te behouden.

Aan de gesprekken nemen onder anderen gedeputeerde Bart Krol van de provincie Utrecht en burgemeester Frits Naafs van de gemeente Utrechtse Heuvelrug deel. De bestuurders van de gemeente en de provincie willen dat de basis wordt verbouwd, zodat de grootste werkgever van Utrechtse Heuvelrug weer voldoende plaats heeft voor de mariniers.

Defensie houdt echter vol dat ook na een renovatie de kazerne nog te klein zal zijn.

geplaatst: 11-06-2012

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/818634/tweede-kamer-hoort-burgemeester-en-gedeputeerde-over-kazerne-doorn

Marc66

Tja, als Den Helder dus eigenlijk alweer ruim tweehonderd jaar niet de goede plaats is voor de marine, is het wellicht een optie om heel de marine naar Vlissingen te verhuizen?  :confused:

onderofficier

Citaat van: Elzenga op 07/06/2012 | 22:02 uur
Hoe oud is Peijs nu? 

1 september 1944       dus 67

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 07/06/2012 | 21:47 uurHeb ik al uitgezocht. Dat redt-ie leeftijdtechnisch niet.
Hoe oud is Peijs nu? waar...hij wordt in 2013 66....maar zal het bepalend zijn?

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 07/06/2012 | 21:38 uur
of hij moet...zoals eerder gesuggereerd...nog een leuke post als Commissaris van de Koningin in het vooruitzicht hebben als appeltje voor de dorst... ;)...er komt een vacature in Zeeland geloof ik..ergens in maart 2013.

Heb ik al uitgezocht. Dat redt-ie leeftijdtechnisch niet.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser op 07/06/2012 | 12:42 uur
2. De wegen van Hillen zijn ondoorgrondelijk.
of hij moet...zoals eerder gesuggereerd...nog een leuke post als Commissaris van de Koningin in het vooruitzicht hebben als appeltje voor de dorst... ;)...er komt een vacature in Zeeland geloof ik..ergens in maart 2013.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 07/06/2012 | 10:53 uur
Zeg je nu dat Napoleon een mislukking was? Of het feit dat hij de visie had om de zeemacht in Den Helder neer te leggen?

Ik blijf er bij dat ik de gedachtegang van de min. v. defensie niet begrijp. De vloot ligt in Den Helder, nagenoeg alle opleidingen vinden plaats in Den Helder en een behoorlijke groep mariniers heeft zijn legering in Den Helder en in deze tijd van bezuinigingen wordt de beslissing genomen om de mariniers en daarmee (in)direct een gedeelte van de vloot en alles wat daarmee samenhangt (o.a. onderhoud en bevoorrading) naar Vlissingen te verhuizen. Heel vreemd allemaal  :confused:

1. Napoleon werd te arrogant en heeft uiteindelijk gefaald.

En Den Helder vind ik persoonlijk niet de beste plaats voor de KM maar dat is een heel ander verhaal.

2. De wegen van Hillen zijn ondoorgrondelijk.