Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ace1

Citaat van: Belgje op 07/01/2017 | 06:02 uur
Jullie zijn echt onverbeterlijk  ;D.

Ik ga weg me het idee van een mijnenjager met een Millenium gun en een kleine multi-mission bay. Ik kom terug en plots gaan we de Holland klasse ombouwen en ziet Huzaar er al de JSF2 in.

De Duitse mijnenjagers gebruiken een  Millenium gun 27mm dus zo gek is jou idee niet, persoonlijk zou ik deze dan vervangen door een Millenium gun 35mm

Zander

Mij lijkt een samenwerking met de Zweden op MCM gebied ook wel mooi.
Moederschepen op basis van de Visby klasse................
Lijkt mij een erg interessant platform voor dit doel gezien het gebruik van composiet voor de romp. Volgens mij zijn de Visby's ook deels bedoeld voor mijnenbestrijding.........
People are sheep

Belgje

Jullie zijn echt onverbeterlijk  ;D.

Ik ga weg me het idee van een mijnenjager met een Millenium gun en een kleine multi-mission bay. Ik kom terug en plots gaan we de Holland klasse ombouwen en ziet Huzaar er al de JSF2 in.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 06/01/2017 | 23:45 uur
Op deze manier is de F-35 een gedrocht van een project geworden he.

Als we met een mijnenjager willen gaan boarden met SF en er tegelijkertijd ook humanitaire hulp mee kunnen gaan verlenen gaan we aardig die kant op.

Valt mee,  dat zijn simpele missies denk ik. De faciliteiten die je voor de duikgroep wil hebben, kunnen ook gebruikt worden door een SF clubje. Tenzij je een helidek wil toevoegen, dat vraagt behoorlijk wat extra.

Huzaar1

Op deze manier is de F-35 een gedrocht van een project geworden he.

Als we met een mijnenjager willen gaan boarden met SF en er tegelijkertijd ook humanitaire hulp mee kunnen gaan verlenen gaan we aardig die kant op.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/01/2017 | 22:22 uur
Een aangepast ontwerp op basis van een Hollandklasse met als hoofdtaak mijnen bestrijding... het klinkt interessant of het ook echt een goede optie is?

Zo zat ik ook al te denken of ......

Ja, daar komt hij weer (sorry, ;) persoonlijk ben ik wel fan van zijn multi mission bay) , een XO versie .... maar een nog kleinere versie dan de XO115..
Zeg maar XO107, zodat hij nog wat kleinere wordt. Maar ruimte genoeg intern, door zijn multi mission bay.

Lex

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/01/2017 | 22:22 uur
Een aangepast ontwerp op basis van een Hollandklasse met als hoofdtaak mijnen bestrijding... het klinkt interessant of het ook echt een goede optie is?
Hangt af van de totale gedachte omtrent mijnen bestrijding.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 06/01/2017 | 22:04 uur
&Op zich interessant, maar gaan jullie hier niet voorbij aan de taakstelling, zijnde mijnen bestrijding?

Een aangepast ontwerp op basis van een Hollandklasse met als hoofdtaak mijnen bestrijding... het klinkt interessant of het ook echt een goede optie is?

Lex

Citaat van: Poleme op 06/01/2017 | 21:37 uur
De 4 Holland OPV's kostte ca. EUR 117 miljoen, waarvan ik geloof EUR 35 miljoen voor een I-Mast 400 werd neergeteld.
Zes x EUR 117 miljoen = 702 miljoen, dat zal heden wel rond de 750 miljoen worden.

Maar voor een Holland MCM gefocust vessel kunnen we bijvoorbeeld heus wel met een goedkopere en kleinere I-Mast 100 toe, waarin geen 2de generatie AESA Seastar X-band en verkleinde SMILE S-band zit.  Maar bijvoorbeeld AESA's van de derde generatie, die ook op het vMFF gaan worden toegepast, welke per Transmitter / Receiver module betrouwbaarder, kleiner, lichter en goedkoper zijn dan de tweede generatie AESA's.
Een andere mogelijkheid is om geen I-Mast te plaatsen, maar een Thales NS100, ronddraaiende S-band AESA.
De NS100 is flexibel, want er is plaats in de NS100 'doos' voor bijvoorbeeld een SCOUT zeebeeld radar, welke ook bruikbaar is voor heli / RPV (UAV) operaties of de al genoemde Seastar.  Plus er is nog plaats voor een infrarood camera; een Automatic Identification System (AIS) transponder voor en door schepen; een Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS-B), een transponder voor luchtvaartuigen en IFF (iinterrogation friend or foe).
De eerste NS100 voor de KM komt volgend jaar op Zr.Ms. Rotterdam.  En Singapore kocht in augustus 2013 8 stuks NS100 radars voor in totaal meer dan EUR 52 miljoen = meer dan EUR 6,5 miljoen per stuk, voor gebruik op hun nieuwe Littoral Mission Vessels (patrouille schepen).
&
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/01/2017 | 21:56 uur
Maakt het extra interessant.
Op zich interessant, maar gaan jullie hier niet voorbij aan de taakstelling, zijnde mijnen bestrijding?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 06/01/2017 | 21:37 uur
De 4 Holland OPV's kostte ca. EUR 117 miljoen, waarvan ik geloof EUR 35 miljoen voor een I-Mast 400 werd neergeteld.
Zes x EUR 117 miljoen = 702 miljoen, dat zal heden wel rond de 750 miljoen worden.

Maar voor een Holland MCM gefocust vessel kunnen we bijvoorbeeld heus wel met een goedkopere en kleinere I-Mast 100 toe, waarin geen 2de generatie AESA Seastar X-band en verkleinde SMILE S-band zit.  Maar bijvoorbeeld AESA's van de derde generatie, die ook op het vMFF gaan worden toegepast, welke per Transmitter / Receiver module betrouwbaarder, kleiner, lichter en goedkoper zijn dan de tweede generatie AESA's.
Een andere mogelijkheid is om geen I-Mast te plaatsen, maar een Thales NS100, ronddraaiende S-band AESA.
De NS100 is flexibel, want er is plaats in de NS100 'doos' voor bijvoorbeeld een SCOUT zeebeeld radar, welke ook bruikbaar is voor heli / RPV (UAV) operaties of de al genoemde Seastar.  Plus er is nog plaats voor een infrarood camera; een Automatic Identification System (AIS) transponder voor en door schepen; een Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS-B), een transponder voor luchtvaartuigen en IFF (iinterrogation friend or foe).
De eerste NS100 voor de KM komt volgend jaar op Zr.Ms. Rotterdam.  En Singapore kocht in augustus 2013 8 stuks NS100 radars voor in totaal meer dan EUR 52 miljoen = meer dan EUR 6,5 miljoen per stuk, voor gebruik op hun nieuwe Littoral Mission Vessels (patrouille schepen).

Maakt het extra interessant.

StrataNL

#81
Citaat van: Harald op 06/01/2017 | 17:55 uur
Zijn onze OPV's ook gebouwd volgens militaire Marine richtlijnen/ eisen ??
Waarschijnlijk zal dat bij de MRAV's in iedergeval niet zijn,  denk ik.
Wel voldoen is altijd kosten verhogend.

Deels wel, deels niet. De OPV's vallen onder de "1A1 Naval Support" classificatie van Det Norske Veritas. Sommige eigenschappen commerciële standaard, maar bijvoorbeeld (lek)stabiliteit wel militair.

Citaat van: Poleme op 06/01/2017 | 15:25 uur
Daar zat ik ook aan te denken.  De Holland klasse heeft ook ruimte voor opstappers.  Ze hebben zelfs een speciale ruimte voor ik geloof 100 evacuees, die zou men misschien kunnen aanpassen voor MCM materieel.  De Holland klasse heeft in ieder geval een 25 tons kraan en ruimte voor 2x 20 voets containers, dus plaats voor gecontaineriseerde MCM modules.
Er is een slipway voor diverse bijboten, een helidek waar vanaf meerdere heli RPV's (UAV) kunnen opereren.
Onder de romp zit al een mijnen opsporing sonar.
En zorg dat de 76 mm op de bak een Pharos configuratie krijgt.

Hmmm. De OPV's ombouwen naar mijnenjager zou ze hooguit dezelfde capaciteiten geven als de huidige mijnenjagers. Oke, ze kunnen misschien wat meer (kleine) drones meenemen maar dan houdt het op.

De multifunctionele room bevindt zich niet op hetzelfde dek als de slipway. Er is alleen een kleine lift, waar denk ik geen MCM-drone in past....
Er kunnen twee (op elkaar gestapelde) containers mee. De ene staat in de multifunctionele room, de andere erbovenop. Maar begreep dat men op misse standaard al een extra vries container meeneemt, dus dan hou je nog plek voor 1 over.

Mocht je in de bovenste container MCM materiaal meenemen, moet je langs de kombuis door de gang, via een airlock naar de slipway.... in de onderste via de multimissie room eerst met de trap of lift naar boven en door dezelfde airlock, de lift gaat niet helemaal tot het helidek dacht ik.

Wil je toch wat dan moet je de twee FRISC's inruilen voor MCM drones, de multimission room geschikt maken voor het opslaan van drones en daar ook een grote vracht lift plaatsen om het spul naar het dek erboven of naar het helidek te vervoeren.

Zou ik niet aan beginnen, ontwerp van de OPV's laat dat soort dingen moeilijk toe net als het toevoegen van wapensystemen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Poleme

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 06/01/2017 | 15:36 uur
Een interessante gedachtegang, maar hoe gaat dit zich verhouden tot het (BE) publiekelijk bekende budget van +/- 1 miljard voor 6 schepen?
De 4 Holland OPV's kostte ca. EUR 117 miljoen, waarvan ik geloof EUR 35 miljoen voor een I-Mast 400 werd neergeteld.
Zes x EUR 117 miljoen = 702 miljoen, dat zal heden wel rond de 750 miljoen worden.

Maar voor een Holland MCM gefocust vessel kunnen we bijvoorbeeld heus wel met een goedkopere en kleinere I-Mast 100 toe, waarin geen 2de generatie AESA Seastar X-band en verkleinde SMILE S-band zit.  Maar bijvoorbeeld AESA's van de derde generatie, die ook op het vMFF gaan worden toegepast, welke per Transmitter / Receiver module betrouwbaarder, kleiner, lichter en goedkoper zijn dan de tweede generatie AESA's.
Een andere mogelijkheid is om geen I-Mast te plaatsen, maar een Thales NS100, ronddraaiende S-band AESA.
De NS100 is flexibel, want er is plaats in de NS100 'doos' voor bijvoorbeeld een SCOUT zeebeeld radar, welke ook bruikbaar is voor heli / RPV (UAV) operaties of de al genoemde Seastar.  Plus er is nog plaats voor een infrarood camera; een Automatic Identification System (AIS) transponder voor en door schepen; een Automatic Dependent Surveillance - Broadcast (ADS-B), een transponder voor luchtvaartuigen en IFF (iinterrogation friend or foe).
De eerste NS100 voor de KM komt volgend jaar op Zr.Ms. Rotterdam.  En Singapore kocht in augustus 2013 8 stuks NS100 radars voor in totaal meer dan EUR 52 miljoen = meer dan EUR 6,5 miljoen per stuk, voor gebruik op hun nieuwe Littoral Mission Vessels (patrouille schepen).
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

dudge

Citaat van: Harald op 06/01/2017 | 17:55 uur
Zijn onze OPV's ook gebouwd volgens militaire Marine richtlijnen/ eisen ??
Waarschijnlijk zal dat bij de MRAV's in iedergeval niet zijn,  denk ik.
Wel voldoen is altijd kosten verhogend.

Zomaar een proefballon ; .... Zouden de huidige OPV's met een upgrade geschikt zijn als mijnenjager ?
Zo ja, dan zouden we de bestaande OPV's kunnen inleveren bij de mijnendienst en deze kunnen vervangen door nieuwe fregatten.
Maar dit zal wel weer een grotere investering geven.

Heel erg afhankelijk van welke systemen gewild zijn/ gebruikt gaan worden voor de mijnenjagers. Ik vermoed dat ze enigszins geschikt te maken zijn. Echter, moet je dat willen? Ook gezien de bemanning?

Lex

Citaat van: Harald op 06/01/2017 | 17:55 uur
Zijn onze OPV's ook gebouwd volgens militaire Marine richtlijnen/ eisen ??
Ja, want zo niet, dan zouden ze nooit door de KM in dienst genomen/gesteld zijn.  8)
Citaat van: Harald op 06/01/2017 | 17:55 uur
Zomaar een proefballon ; .... Zouden de huidige OPV's met een upgrade geschikt zijn als mijnenjager ?
Alles is mogelijk, maar dan heb je wel een geldboom nodig. ;)

Harald

Zijn onze OPV's ook gebouwd volgens militaire Marine richtlijnen/ eisen ??
Waarschijnlijk zal dat bij de MRAV's in iedergeval niet zijn,  denk ik.
Wel voldoen is altijd kosten verhogend.

Zomaar een proefballon ; .... Zouden de huidige OPV's met een upgrade geschikt zijn als mijnenjager ?
Zo ja, dan zouden we de bestaande OPV's kunnen inleveren bij de mijnendienst en deze kunnen vervangen door nieuwe fregatten.
Maar dit zal wel weer een grotere investering geven.