Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Huzaar1

Citaat van: Ros op 10/12/2014 | 15:56 uur
En daarom geloof ik niet dat dit het doel van Rusland is, aansturen op een volgende Koude Oorlog. Poetin wil, net als wij zo snel mogelijk terug naar de situatie van voor de Krim crisis. Ik denk dat hij wacht tot Oekraine het economisch niet meer trekt en het oosten zelfbestuur geeft. Deze streek sluit zich dan, net als de Krim, aan bij Rusland. De militaire dreiging verdwijnt en de sancties kunnen worden opgeheven. Iedereen weer gelukkig en Poetin is weer welkom op de koffie  :cute-smile:

Ik denk dat Poetin minder te zeggen heeft dan wij denken en dat we veel werk van hard liners in het Kremlin zien.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Zeewier op 10/12/2014 | 15:15 uur
Vladimir Poetin stuurt met heel wat 'brinkmanship' aan op een Koude Oorlog. Geen idee wat hem daartoe drijft want een koude oorlog is vooral een economische en ideologische oorlog.

En daarom geloof ik niet dat dit het doel van Rusland is, aansturen op een volgende Koude Oorlog. Poetin wil, net als wij zo snel mogelijk terug naar de situatie van voor de Krim crisis. Ik denk dat hij wacht tot Oekraine het economisch niet meer trekt en het oosten zelfbestuur geeft. Deze streek sluit zich dan, net als de Krim, aan bij Rusland. De militaire dreiging verdwijnt en de sancties kunnen worden opgeheven. Iedereen weer gelukkig en Poetin is weer welkom op de koffie  :cute-smile:

Zeewier

Citaat van: Ros op 08/12/2014 | 12:38 uur
Een waarschuwing voor een oorlog tussen de genoemde partijen lijk mij voor wat vergezocht. Dat er hard gewerkt moet worden om de onderlinge relatie te herstellen, helemaal mee eens.
Vladimir Poetin stuurt met heel wat 'brinkmanship' aan op een Koude Oorlog. Geen idee wat hem daartoe drijft want een koude oorlog is vooral een economische en ideologische oorlog. En die verliest hij eerder vroeg dan laat. Landroof op de Krim en Zuid-Abchazië, is dat winst? Is dat iets om patriottistisch over te doen? De Krim is over 5 jaar een desolaat stukje land waar economisch niks vandaan komt. Het wordt een soort mini Wit-Rusland zoals Transnistrië dat ook min of meer is.

Rusland zal na het stoppen van Poetin een twee neergang meemaken. Wat bij blijft is dat onder Poetin al het aardgas in een paar decennia er doorheen gestookt is. Een land dat het in de lange winters niet moet hebben van windmolens en zonne-energie.

Feit is wel dat de Russische marine en luchtmacht beiden een gigantische modernisering meemaken en wij daar in de komende 3 a 5 jaar serieus kennis mee gaan maken. En vergeet spionage en cyberwarfare niet. De Russen zullen de ontwikkelingen op de (Neder-Noorse) onderzeebootwerven net zo interessant vinden als wij zelf hier op defensieforum.

dudge

Citaat van: Enforcer op 10/12/2014 | 08:54 uur
De 4 tonner moet nog vervangen worden van begin jaren '80. En het moet wel op kunnen wegen tegen die Kamaz trucks van de Russen.

Die Duitse wagens zijn wel leuk. Maar lijkt allemaal speelgoed in vergelijking met zo'n Kamaz Monster.

Enforcer

Citaat van: colourmaster2010 op 09/12/2014 | 20:53 uur
Tijd voor een Defensie order, misschien een nieuw type truck ontwikkelen voor Defensie?

De 4 tonner moet nog vervangen worden van begin jaren '80. En het moet wel op kunnen wegen tegen die Kamaz trucks van de Russen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nederlandse F-16's onderscheppen Russische jagers

Zie link voor de video beelden vanuit een NL F16 van een SU-34

http://nos.nl/artikel/2008154-nederlandse-f-16-s-onderscheppen-russische-jagers.html

Ros

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht dat Oekraïne nog eens 15 miljard dollar (12 miljard euro) aan noodleningen nodig heeft om de economische ineenstorting van het land te voorkomen.

Dat meldde de Britse krant Financial Times dinsdag.

Het IMF, dat Oekraïne al voor 17 miljard dollar aan noodkredieten heeft beloofd, zou westerse regeringen hebben opgeroepen het gat van 15 miljard dollar binnen enkele weken te dichten. Volgens betrokkenen is de animo voor zo veel nieuwe steun echter gering, omdat de regering in Kiev de afgelopen tijd belangrijke hervormingen heeft uitgesteld.

De nieuwe steun is noodzakelijk omdat de economie van Oekraïne nog altijd hard achteruitgaat. Door het conflict met Rusland is de export sterk gedaald en is veel kapitaal het land uitgestroomd. Zonder verdere hulp moet de Oekraïense regering diep in haar uitgaven snijden of verzaken op lopende leningen.

Toegezegd

De Europese Commissie liet eerder weten te overwegen Oekraïne van meer steun te voorzien, bovenop de 1,6 miljard euro aan leningen die al is toegezegd. Daarvoor zou de Oekraïense regering wel meer vaart moeten zetten achter de hervorming van de economie.

De Oekraïense premier Arseni Jatsenjoek benadrukte dat zijn regering bereid is impopulaire maatregelen te nemen.

www.nu.nl

Ros

Citaat van: colourmaster2010 op 09/12/2014 | 20:53 uur
Tijd voor een Defensie order, misschien een nieuw type truck ontwikkelen voor Defensie?

Waarom, omdat het even wat minder gaat met de toko ? Rusland is een van de factoren maar het achterblijven van de economische groei en herstel in Europa is een grotere factor. De gehele branche, ook de fabrikanten van auto's, doen het een stuk minder. Zo lang het spelletje met de wederzijdse sancties aan de gang blijft pakt dit voor de handel gewoon slechter uit.

Wij mogen eerst binnenkort wat miljarden aan Oekraine overmaken om aan de gang te kunnen blijven en de Russen daar buiten de deur te houden.

colourmaster2010

Tijd voor een Defensie order, misschien een nieuw type truck ontwikkelen voor Defensie?

Ace1

Economische crisis in Rusland treft productie DAF

De vraag naar DAF Trucks vanuit Rusland is fors gedaald door de economische crisis. Ook speelt de truckbouwer parten dat een duidelijk economisch herstel in West-Europa uitblijft. Gevolg is dat de productie begin volgend jaar wordt teruggeschroefd, meldt het Eindhovens Dagblad (ED) vandaag.

Vanaf 5 januari daalt de dagelijks productie van DAF Trucks in Eindhoven van 164 naar 140 trucks. Dat is een daling van bijna 15 procent. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen het ED dat dit besluit 200 tot 300 uitzendkrachten hun baan kost.

Roebel is fors in waarde gedaald

Vorig jaar leverde het concern in Rusland 3.900 vrachtwagens af, zo'n 7 procent van de totale vrachtwagenproductie, meldt het ED. Volgens topman Harrie Schippers is deze vraag sterk verminderd. "De roebel is daar in korte tijd ruim 40 procent in waarde gedaald. Daardoor zijn West-Europese trucks voor Russische vervoerders met een gelijk percentage duurder geworden."

Grote order van Monopoly

Eind september ontving DAF Trucks nog een grote order uit Rusland. Het Russische transportbedrijf Monopoly bestelde 700 DAF XF trucks tijdens de IAA-beurs in Hannover. Monopoly kondigde toen aan een langdurige samenwerking aan te willen gaan met DAF en het Russische dealernetwerk van de truckfabrikant.

Ook MAN voelt de crisis in Rusland

Ook andere grote Europese truckfabrikanten ondervinden, zo meldt het Financieele Dagblad (FD) vandaag, de gevolgen van de economische crisis en de stagnatie op de Russische markt. De Duitse truckfabrikant MAN heeft de afgelopen maanden volgens het FD voor in totaal 7.500 medewerkers arbeidstijdverkorting aangevraagd.

Ook Brazilië stelt teleur

De Volkswagen-dochter verkoopt onder meer minder vrachtauto's in Brazilië en Rusland. Beide markten stellen momenteel teleur. In de fabriek van MAN in het Russische Sint Petersburg is de productie al eerder dit jaar op een laag pitje gezet. De vraag in Rusland is ook teruggelopen vanwege de geopolitieke spanningen rond Oekraïne.

Scania vermindert productie in Frankrijk en Zweden

Ook Volvo en Daimler kampen volgens het FD met stagnerende truckverkopen. Het Zweedse Scania schroefde begin 2014 de productie bij twee fabrieken in Frankrijk en Zweden terug en beperkte toen ook de productie in Zwolle. Ook DAF beperkte in het eerste kwartaal van 2014 de productie, van 212 vrachtauto's naar 164 per dag.

door BAS DIJKHUIZEN 9 dec 2014

http://www.logistiek.nl/Distributie/multimodaal-transport/2014/12/Economische-crisis-Rusland-treft-productie-DAF-1662429W/?cmpid=NLC|logistiek|2014-12-09|Economische_crisis_in_Rusland_treft_productie_DAF

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2014 | 13:12 uur
Technieken gaan vooruit... ik ben voor als het veilig kan en als dat niet vandaag is, dan wellicht morgen.

+1, maar schrijf het er dan gelijk bij  :cute-smile:

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/12/2014 | 13:04 uur
In dit geval is "ik ben tegen" een logische en verantwoorde keuze. Er is genoeg geschreven over de negatieve gevolgen door het winnen van schaliegas.

Technieken gaan vooruit... ik ben voor als het veilig kan en als dat niet vandaag is, dan wellicht morgen.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 09/12/2014 | 12:49 uur
We zijn een land vol watjes geworden, jammer wel en zeer kenmerkend.

De "ik ben tegen" cultuur, zonder dat men weet waar het echt over gaat (zou een SP'er bekend in de oren moeten klinken) breekt ons langzaam maar zeker tot op de bodem af.

In dit geval is "ik ben tegen" een logische en verantwoorde keuze. Er is genoeg geschreven over de negatieve gevolgen door het winnen van schaliegas.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 09/12/2014 | 12:19 uur
Gelukkig woon je er niet alleen en denkt niet iedereen.....mijn idee   :cute-smile:

We zijn een land vol watjes geworden, jammer wel en zeer kenmerkend.

De "ik ben tegen" cultuur, zonder dat men weet waar het echt over gaat (zou een SP'er bekend in de oren moeten klinken) breekt ons langzaam maar zeker tot op de bodem af.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/12/2014 | 19:57 uur
Mijn idee (en ik woon in het schaliegas win gebied)

Gelukkig woon je er niet alleen en denkt niet iedereen.....mijn idee   :cute-smile: