Verregaande samenwerking Dld-Nl defensie

Gestart door Ace1, 06/11/2011 | 14:56 uur

Marc66

Citaat van: irma op 13/07/2012 | 12:30 uur
Citaat van: Marc66 op 13/07/2012 | 11:06 uur
Ai, samenwerken betekent voor Nederland waarschijnlijk dat de ander het zal doen en Nederland dus het onderdeel of de tak kan afstoten  :'( :'( :'(
Als dat jouw beeld is van samenwerken, ben ik blij dat ik dat niet met jou hoef te doen.

Wie heeft nu de tanks? Niet Nederland  :(
Wie gaat straks de lakens uitdelen? Echt niet Nederland!  :(

michielnr

Citaat van: Oorlogsvis op 13/07/2012 | 12:46 uur
Ja met die Duitsers zullen we goed kunnen samenwerken ....wij willen geen tanks verkopen aan Indonesie, maar hun doen het lachend wel !
Dan moet je ook op dat gebied een lijn trekken denk ik.

Dat is een beslissing die de politiek heeft gemaakt, niet defensie.
NR

Enforcer

Citaat van: Marc66 op 13/07/2012 | 11:06 uur
Ai, samenwerken betekent voor Nederland waarschijnlijk dat de ander het zal doen en Nederland dus het onderdeel of de tak kan afstoten  :'( :'( :'(

NL wil samenwerken met de Duitse cavalerie, aangezien wij de Leo's stigezet hebben. Voor een deel dus al gebeurd.

Oorlogsvis

Ja met die Duitsers zullen we goed kunnen samenwerken ....wij willen geen tanks verkopen aan Indonesie, maar hun doen het lachend wel !
Dan moet je ook op dat gebied een lijn trekken denk ik. Voor de rest alleen maar een goede zaak denk ik...alhoewel...zo krijgen we die Leo's helemaal nooit meer terug denk ik want de Duitsers hebben ze toch ?

irma

Citaat van: Marc66 op 13/07/2012 | 11:06 uur
Ai, samenwerken betekent voor Nederland waarschijnlijk dat de ander het zal doen en Nederland dus het onderdeel of de tak kan afstoten  :'( :'( :'(
Als dat jouw beeld is van samenwerken, ben ik blij dat ik dat niet met jou hoef te doen.
Privacy....ik heb niets te verbergen maar dat hoeven ze niet te weten ....  (Loesje)

Marc66

Ai, samenwerken betekent voor Nederland waarschijnlijk dat de ander het zal doen en Nederland dus het onderdeel of de tak kan afstoten  :'( :'( :'(

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Bezoek Duitse bevelhebber over verdieping samenwerking

13 juli 2012, 9.40 uur

De Duitse bevelhebber inspecteer de wacht. Foto: Ministerie van DefensieEen binationale vuursteuneenheid, het integreren van luchtmobiele eenheden en samenwerking met de Duitse cavalerie. Het zijn voorbeelden van de verregaande samenwerkingskansen die de Duitse en Nederlandse legercommandanten
gisteren op de Utrechtse Kromhoutkazerne hebben afgesproken na te streven.

Tijdens het bezoek van de bevelhebber van het Duitse landmacht, luitenant-generaal Werner Freers, aan zijn collega luitenant-generaal Mart de Kruif werden concrete mogelijkheden besproken. Behalve de samenwerking tussen gevechtseenheden kwamen ook de mogelijkheden voor het gezamenlijk
organiseren van trainingen en opleidingen aan de orde.

Samen beter

"Het vertrouwen, onze vriendschap en diverse overeenkomsten tussen onze legers maken verregaande samenwerking mogelijk en nuttig", stelt de Duitse generaal Freers. "We kunnen dingen samen doen uit verschillende motieven; van operationeel tot financieel. The sky is the limit, als het om ideeen
voor samenwerking gaat. We doen het allemaal om er samen beter van te worden. Dat is wat mij betreft ultieme Smart Defense."

Waarmaken

De landmachtgeneraals concludeerden na het tweedaagse bezoek, 11 en 12 juli, dat er veel kansen liggen die uitgewerkt kunnen worden. Een handdruk symboliseerde de positieve grondhouding van de partijen om de initiatieven tot een succes te maken. "De tijd van alleen maar praten is nu voorbij",
sprak Commandant Landstrijdkrachten, generaal De Kruif na de ontmoeting. "We zijn er nu klaar voor `to make it happen', om onze mooie plannen ook waar te maken."

Midden in bezuinigingen

Internationale samenwerking biedt belangrijke kansen als budgetten onder druk staan. Gezamenlijk optreden versterkt de mogelijkheden, omdat het tot schaalvoordeel leidt en keuzes mogelijk maakt. De initiatieven tot samenwerking met Duitsland zijn van belang voor de grote bezuinigingsoperatie
waarmee Defensie momenteel bezig is. Alleen al bij de Koninklijke landmacht lopen 117 projecten, die grote onderlinge verwevenheid kennen. Deze complexe operatie, die nog tot en met 2015 duurt, is een uitwerking van de beleidsbrief Defensie uit 2010.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2012/07/13/T059.htm?fmt=INPPRINT

Ace1

Defensieminister Hans Hillen en zijn Duitse collega Thomas De Mazière hebben vandaag gesproken over samenwerking bij para-opleidingen en het afstoten van materieel. Ook de bezuinigingen en de gezamenlijke missie in Afghanistan kwamen aan bod tijdens de ontmoeting bij het Duits-Nederlandse legerkorps in Münster.

Duitsland is net als Nederland bezig met hervormingen van de krijgsmacht. De ministers willen bij de invoering van de maatregelen zoveel mogelijk gebruik maken van elkaars ervaringen. In Duitsland sluiten 31 van de 228 militaire locaties en verdwijnen er 65.000 militaire en 20.000 burgerfuncties. Ook wordt een aantal materieelprogramma's en hoofdwapensystemen verkleind. Voor het Duits-Nederlandse NAVO-hoofdkwartier in Münster heeft dit geen gevolgen.

Missie-ervaring
Beide ministers werden tijdens hun bezoek gebrieft over de verbeterde comprehensive approach die het legerkorps wil implementeren bij toekomstige missies. Ervaring met deze gezamenlijke aanpak van militaire en hulporganisaties deed het hoofdkwartier in 2003 en 2009 op als ISAF-staf in Kabul. Komende weken deelt het legerkorps deze kennis al met ruim 1000 internationale militairen tijdens de oefening Odyssee Sword.

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2011/11/04/46190558/Hillen_bespreekt_gezamenlijke_toekomst_met_Duitse_collega