VS heeft slechts 1 carrier op pad

Gestart door VandeWiel, 09/01/2013 | 23:33 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Nimitz Strike Group Surface Action Group Ships Depart for Deployment

Release Date: 1/12/2013

From Naval Surface Force, U.S. Pacific Fleet Public Affairs

SAN DIEGO (NNS) -- Sailors from four guided-missile destroyers in the Nimitz Strike Group Surface Action Group (SAG), will depart for a Western Pacific deployment Jan. 14.

San Diego-based USS Higgins (DDG 76), USS Stockdale (DDG 106), USS William P. Lawrence (DDG 110), and Commander, Destroyer Squadron (DESRON) 23 will join Everett, Wash.-based USS Shoup (DDG 86), already underway.

The SAG will deploy with approximately 1,200 Sailors and will focus on maritime security operations and theater security cooperation efforts, which help establish conditions for regional stability.

The Nimitz Strike Group is led by Rear Adm. Pete Gumataotao, Commander, Carrier Strike Group 11.

"We've had very rigorous training and certification to prepare us to execute any mission," Gumataotao said, "I'm very confident in Warrior Team 11 and especially DESRON 23 Sailors - they will do us proud."

In November 2012, the Navy announced a delay in deployment as the result of an emergent maintenance requirement for USS Nimitz (CVN 68). This delay does not affect the Nimitz Strike Group SAG deployment.

U.S. 3rd Fleet leads naval forces in the Eastern Pacific from the West Coast of North America to the international date line and is responsible for providing realistic, relevant training necessary for an effective global Navy.

http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=71420

Oorlogsvis

Citaat van: Ace1 op 12/01/2013 | 11:14 uur
Wat heeft de VS aan carriers in Pearl Harbor gestationeerd?
ik denk niets...want ze willen geen tweede Pearl Harbor meemaken ..als straks die Chinezen eraan komen en TORA TORA TORA gaan roepen  ;D

Elzenga

Citaat van: Ace1 op 12/01/2013 | 11:14 uur
Wat heeft de VS aan carriers in Pearl Harbor gestationeerd?
Zover ik de tabel kan checken geen...

Ace1

Wat heeft de VS aan carriers in Pearl Harbor gestationeerd?

Elzenga

U.S. Pacific Fleet ‏@USPacificFleet

Nimitz Strike Group SAG ships to depart San Diego Monday for deployment http://ow.ly/gKnyw  #AsiaPacific

bron:twitter

Lex

Citaat van: Elzenga op 10/01/2013 | 22:19 uur
Rond die tijd zullen er weer de nodige Amerikaanse carriers onderweg en in de regio zijn denk ik zo...
Dan moet er in een reuze tempo gewerkt worden aan herbevoorrading, gereedstelling etc.
Een giga logistieke uitdaging.
Dan nog de af te leggen afstand, die is ook niet mis.

Elzenga

Citaat van: guest1400 op 10/01/2013 | 22:11 uurzou kunnen, 9-11 toonde aan dat we nooit helemaal veilig zullen en dat we altijd moeten waken op onheil.
En ik denk ook niet dat belanghebbenden en leidinggevenden vooraf zullen gaan melden wanneer ze een aanval gaan uitvoeren...ik denk aan Israël versus Iran.
Citaat van: guest1400 op 10/01/2013 | 22:11 uurDe Pacific moet zeker in de gaten worden gehouden de komende tijd maar ook hier lijkt Amerika min of meer rekening mee te houden. Je ziet steeds meer dat Obama zijn strategie van het midden-oost naar de Pacific leidt om de opkomst van China te counteren. De stationering van 3500 Amerikaanse mariniers in Australie, de versterking van Amerikaanse aanwezigheid in Japan en het groeiende aantal landen waar Amerika bondgenoten mee probeert te worden zijn daar voorbeelden van. En inderdaad hebben we Afghanistan ook nog, dat land zal na 2014 ook in een cruciale fase van het conflict terecht gaan komen. Alles zal vallen en staan met hoe het er de komende jaren aan toe gaat in dat land en dat moet zeker in de gaten gehouden worden.
Amerika misschien wel, maar Europa nog niet zo. Althans op militair gebied. En dat vind ik belangrijker dan wat de VS doet. Die handelt toch primair in eigen belang...en terecht. Misschien dat Frankrijk en Groot-Brittannië hier het voortouw in kunnen nemen, gezien hun historische banden met de regio.
Citaat van: guest1400 op 10/01/2013 | 22:11 uurde feestdagen zullen er ook wel een belangrijke rol in hebben gespeeld dat er nu veel schepen thuis zijn of elders aan de wal liggen.

en wat gaat er 22 januari gebeuren dan?
Op 20 januari wordt Obama ingezworen als president en op 22 januari zijn er verkiezingen in Israël...als ik het goed heb. Verwachting is dat Netanyahu's Likoed gaat winnen en er een forse verrechtsing in de Israëlische parlementaire samenstelling zal optreden. Ik verwacht dat na de vorming van een nieuw rechts kabinet Netanyahu al dan niet het groene licht gaat geven voor een militaire aanval op Iran. Hoop dat ik het mis heb maar het is wel een erg grote "window of opportunity" ;)...

Rond die tijd zullen er weer de nodige Amerikaanse carriers onderweg en in de regio zijn denk ik zo...

guest1400

Citaat van: Elzenga op 10/01/2013 | 21:59 uur
Stilte voor de storm?! ;)

zou kunnen, 9-11 toonde aan dat we nooit helemaal veilig zullen en dat we altijd moeten waken op onheil.

CitaatIk word juist wat kriebelig als het zo "rustig" lijkt. Burgeroorlog in Afghanistan en Syrië inderdaad even niet vergeten...groeiende instabiliteit in Irak, Libanon en Libië... groeiende spanningen tussen Japan en China...en China en andere Aziatische landen in de Zuid-Chinese Zee....en dan inderdaad zo meteen na de verkiezingen in Israël het moment mogelijk waarop die Iran gaan aanpakken.....

De Pacific moet zeker in de gaten worden gehouden de komende tijd maar ook hier lijkt Amerika min of meer rekening mee te houden. Je ziet steeds meer dat Obama zijn strategie van het midden-oost naar de Pacific leidt om de opkomst van China te counteren. De stationering van 3500 Amerikaanse mariniers in Australie, de versterking van Amerikaanse aanwezigheid in Japan en het groeiende aantal landen waar Amerika bondgenoten mee probeert te worden zijn daar voorbeelden van. En inderdaad hebben we Afghanistan ook nog, dat land zal na 2014 ook in een cruciale fase van het conflict terecht gaan komen. Alles zal vallen en staan met hoe het er de komende jaren aan toe gaat in dat land en dat moet zeker in de gaten gehouden worden.

Citaat van: Elzenga op 10/01/2013 | 21:59 uurJe kunt al die carriers thuis ook anders interpreteren...betekent dat er zo meteen heel veel carriers tegelijkertijd richting crisisgebied(en) kunnen afreizen. Bemanningen krijgen nu nog even thuisverlof....tot in ieder geval 22 januari....

de feestdagen zullen er ook wel een belangrijke rol in hebben gespeeld dat er nu veel schepen thuis zijn of elders aan de wal liggen.

en wat gaat er 22 januari gebeuren dan?

Elzenga

Citaat van: guest1400 op 10/01/2013 | 21:39 uur
Citaat van: VandeWiel op 10/01/2013 | 15:16 uur
Op zich vind ik het goed nieuws dat er maar een carrier op pad is. Dan beginnen we het jaar met het gevoel van een beetje vrede en stabiliteit. ;)

vreemd genoeg heb ik een beetje hetzelfde gevoel, zeker gezien de recente ontwikkelingen op deze aardbol. Kim Jung Un begint te praten over een toenadering naar Zuid Korea, Khadaffi is afgezet, Chavez is amper in staat om te regeren, Irak lijkt steeds meer de Pre-oorlog fase in te gaan, de ontwikkelingen in Birma en last but not least UBL ligt te slapen met de vissen ;D al met al toch wel goede stappen richting een stabielere wereld. Het toont ook aan het amerikaanse ministerie van defensie en de gezamenlijke inlichtingendiensten niet concreet een dreiging verwachten. Alleen moet juist nu worden gewaakt voor een vals gevoel van veiligheid, dat we de goede kant opgaan wil nog niet zeggen dat we compleet veilig zijn. We hebben nog steeds Syrie, Isreal die Iran wil gaan pakken (alhoewel ik de kans op een conflict ook hier met de dag kleiner zie worden) en Rusland en China die hun spierballen willen tonen en uiteraard is er nog Egypte wat ik op de voet volg.
Stilte voor de storm?! ;)

Ik word juist wat kriebelig als het zo "rustig" lijkt. Burgeroorlog in Afghanistan en Syrië inderdaad even niet vergeten...groeiende instabiliteit in Irak, Libanon en Libië... groeiende spanningen tussen Japan en China...en China en andere Aziatische landen in de Zuid-Chinese Zee....en dan inderdaad zo meteen na de verkiezingen in Israël het moment mogelijk waarop die Iran gaan aanpakken.....

Je kunt al die carriers thuis ook anders interpreteren...betekent dat er zo meteen heel veel carriers tegelijkertijd richting crisisgebied(en) kunnen afreizen. Bemanningen krijgen nu nog even thuisverlof....tot in ieder geval 22 januari....

Oeps :omg: 8)

guest1400

Citaat van: VandeWiel op 10/01/2013 | 15:16 uur
Op zich vind ik het goed nieuws dat er maar een carrier op pad is. Dan beginnen we het jaar met het gevoel van een beetje vrede en stabiliteit. ;)

vreemd genoeg heb ik een beetje hetzelfde gevoel, zeker gezien de recente ontwikkelingen op deze aardbol. Kim Jung Un begint te praten over een toenadering naar Zuid Korea, Khadaffi is afgezet, Chavez is amper in staat om te regeren, Irak lijkt steeds meer de Pre-oorlog fase in te gaan, de ontwikkelingen in Birma en last but not least UBL ligt te slapen met de vissen ;D al met al toch wel goede stappen richting een stabielere wereld. Het toont ook aan het amerikaanse ministerie van defensie en de gezamenlijke inlichtingendiensten niet concreet een dreiging verwachten. Alleen moet juist nu worden gewaakt voor een vals gevoel van veiligheid, dat we de goede kant opgaan wil nog niet zeggen dat we compleet veilig zijn. We hebben nog steeds Syrie, Isreal die Iran wil gaan pakken (alhoewel ik de kans op een conflict ook hier met de dag kleiner zie worden) en Rusland en China die hun spierballen willen tonen en uiteraard is er nog Egypte wat ik op de voet volg.

Ace1

Overigens komt geloof ik de USS America  LHA dit jaar in dienst  en ik zie op de wiki dat de Kitty Hawk tot 2015 in reserve is, wat een luxe zeg om een schip in reserve te hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_carriers_of_the_United_States_Navy



VandeWiel

Citaat van: Ace1 op 10/01/2013 | 19:44 uur
De VS heeft natuurlijk ook nog de beschikking over 8 WASP LHD´s en 1 Tarawa LHA daar kunnen Harriers worden op gestationeerd en zo heeft de VS de beschikking over extra capaciteit op zee om indien nodig een aanval op een land of op schepen te doen mocht dat nodig zijn.

Klopt, maar zelfs daarvan liggen er 7 van de 8 in een haven...

(8 van de 8 als je de port visit in Oman meetelt)

VandeWiel

Citaat van: Elzenga op 10/01/2013 | 19:00 uur
Iemand hier toevallig toegang tot? http://www.stratfor.com/sample/analysis/us-naval-update-map-jan-9-2013

Ik had niet het idee dat er slechts 1 carrier op pad is these days...

Deze is van 2 jan. Zerohedge publiceert de meeste updates.


Ace1

De VS heeft natuurlijk ook nog de beschikking over 8 WASP LHD´s en 1 Tarawa LHA daar kunnen Harriers worden op gestationeerd en zo heeft de VS de beschikking over extra capaciteit op zee om indien nodig een aanval op een land of op schepen te doen mocht dat nodig zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

U.S. Naval Update Map: Jan. 9, 2013

The Naval Update Map shows the approximate current locations of U.S. Carrier Strike Groups and Amphibious Ready Groups, based on available open-source information. No classified or operationally sensitive information is included in this weekly update. CSGs and ARGs are the keys to U.S. dominance of the world's oceans. A CSG is centered on an aircraft carrier, which projects U.S. naval and air power and supports a Carrier Air Wing. The CSG includes significant offensive strike capability. An ARG is centered on three amphibious warfare ships, with a Marine Expeditionary Unit embarked. An MEU is built around a heavily reinforced and mobile battalion of Marines.

Carrier Strike Groups
•The USS John C. Stennis CSG with Carrier Air Wing 9 embarked is under way in the U.S. 5th Fleet area of responsibility conducting missions supporting Operation Enduring Freedom, maritime security operations and theater security cooperation efforts.

Amphibious Ready Groups/Marine Expeditionary Units
•The USS Peleliu ARG with the 15th MEU embarked is under way in the U.S. 5th Fleet AOR supporting maritime security operations and conducting theater security cooperation efforts.

© Copyright 2012 Stratfor

Elzenga

Iemand hier toevallig toegang tot? http://www.stratfor.com/sample/analysis/us-naval-update-map-jan-9-2013

Ik had niet het idee dat er slechts 1 carrier op pad is these days...

Lex

Citaat van: Poleme op 10/01/2013 | 18:49 uur
Vijf vliegdekschepen in Pearl harbour zegt helemaal niets over een beetje vrede en stabiliteit.
Pearl Harbour? Het lijkt mij toch echt een foto van Norfolk VA.  :angel:

Poleme

Citaat van: VandeWiel op 10/01/2013 | 15:16 uur
Op zich vind ik het goed nieuws dat er maar een carrier op pad is. Dan beginnen we het jaar met het gevoel van een beetje vrede en stabiliteit. ;)
Ik begin het jaar 2013 met een '1939' voorgevoel.  Vijf vliegdekschepen in Pearl harbour zegt helemaal niets over een beetje vrede en stabiliteit.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

VandeWiel

Om in algemeenheid te spreken: indien de VS een goot conflict ergens verwacht zouden er puur uit contingency bij voorkeur twee carriers liggen. Niet omdat ze direct nodig zijn, maar meer voor als het finaal uit de hand loopt.

Het kan een bewuste keuze zijn richting Iran en richting China om even wat spanningen weg te halen. Vergeet ook niet de disputen tussen China en Japan over de eilandjes.

De presidentsverkiezingen zijn een kritisch moment geweest zowel in de Middelandse zee, de Golf, Korea en bij China. Ik kan me voorstellen dat er nu even wat rust is en men dit gebruikt om eventueel voor te bereiden voor volgende moeilijke momenten. Dan zijn er ook nog de extra bezuinigingen die een rol spelen. Tot slot zijn er nu wisselingen van posities in de Amerikaanse regering en wordt er nieuw beleid gemaakt. Allemaal zaken die het nu even wat rustiger kunnen maken. Obama wil de tweede termijn starten met een boodschap. Terugtrekken uit conflicten en met partners samen werken aan lange termijn oplossingen.   

Op zich vind ik het goed nieuws dat er maar een carrier op pad is. Dan beginnen we het jaar met het gevoel van een beetje vrede en stabiliteit. ;)


Citaat van: onderofficier op 10/01/2013 | 00:13 uur
Citaat van: VandeWiel op 10/01/2013 | 00:08 uur
Of ze hebben er in maart 5 klaar om naar de Golf te sturen  8)

Dus voorlopig geen aanval    :angel:    ;)   ;D

Haha, true!

KapiteinRob

Ik wil de forumleden verzoeken dat, hoewel begrijpelijk, structurele discussie over Iran niet hier maar in het topic betreffende de spanningen Iran te plaatsen.

Rob
Forumbeheerder

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 10/01/2013 | 01:41 uur
Citaat van: onderofficier op 10/01/2013 | 01:16 uur
Israël gaat niet in haar (zijn?) eentje de aanval aan.  Die heeft echt de steun van de VS nodig.  Niet alleen in woorden maar zeker in daden.

Als ze ''full blown'' willen gaan wel. Maar een militaire actie gericht tegen een specifiek doel...

Alsof Iran niet zou reageren......
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Harald

Citaat van: VandeWiel op 09/01/2013 | 23:33 uur
Hier kun je veel conclusies uit trekken, maar bizar blijft het wel: supermacht de VS heeft op moment van spreken slechts een supercarrier op pad. Wereldwijd! Overigen liggen in hun thuishavens voor onderhoud of voor de kerst. Eentje ligt op haar thuisbasis in Okinawa. In Chinese wijsheid zal het vast zo zijn dat je door niet je kracht te hoeven tonen je kracht uitstraalt.

Dit doet me aan 71 jaar terug denken (december 1941) en over de Chinesen gesproken waar is hun carrier ? .. dit keer in iedergeval geen Japanners.
Wel verbazingwekkend dat er zoveel liggen, meer dan de helft in niet op pad !

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 10/01/2013 | 01:16 uur
Israël gaat niet in haar (zijn?) eentje de aanval aan.  Die heeft echt de steun van de VS nodig.  Niet alleen in woorden maar zeker in daden.

Als ze ''full blown'' willen gaan wel. Maar een militaire actie gericht tegen een specifiek doel...

onderofficier

Citaat van: jurrien visser op 10/01/2013 | 00:19 uur
En je laat voor het gemak Israel volledig buiten beschouwing.

Israël gaat niet in haar (zijn?) eentje de aanval aan.  Die heeft echt de steun van de VS nodig.  Niet alleen in woorden maar zeker in daden.
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#6
Citaat van: onderofficier op 10/01/2013 | 00:13 uur
Dus voorlopig geen aanval    :angel:    ;)   ;D

Die conclusie durf ik niet voor mijn rekening te nemen gezien de aanwezigheid van vele US vliegtuigen (en andere westerse deployment door o.a. UK en FR) in de regio, allemaal in "striking distance" van Iran.

En je laat voor het gemak Israel volledig buiten beschouwing.

Wel ben ik het met je eens dat een aanval op Iran minder waarschijnlijk is op dit moment.


onderofficier

Citaat van: VandeWiel op 10/01/2013 | 00:08 uur
Citaat van: onderofficier op 09/01/2013 | 23:58 uur
Dus voorlopig geen aanval op bijv. Iran    8)

Of ze hebben er in maart 5 klaar om naar de Golf te sturen  8)

Dus voorlopig geen aanval    :angel:    ;)   ;D
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

VandeWiel

#4
Citaat van: onderofficier op 09/01/2013 | 23:58 uur
Dus voorlopig geen aanval op bijv. Iran    8)

Of ze hebben er in maart 5 klaar om naar de Golf te sturen  8)

(Dat is overigens een patroon dat we een half jaar geleden ook zagen. Opvallend weinig carriers op pad en enige tijd later (met de US verkiezingen) 3 carriers in de Golf.)

onderofficier

Dus voorlopig geen aanval op bijv. Iran    8)

Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

dudge

Citaat van: VandeWiel op 09/01/2013 | 23:33 uur
Vijf super carriers en in totaal 9 flattops op een rij. Sommige reporters maakten al de vergelijking met een pearl harbor. Als men hier toe zou slaan is de Amerikaanse slagkracht gehalveerd. Maar mooi staat het wel ;)

Het is te hopen dat NORAD aan het opletten is.

Indrukwekkende plaatjes levert het inderdaad wel op.

VandeWiel

Hier kun je veel conclusies uit trekken, maar bizar blijft het wel: supermacht de VS heeft op moment van spreken slechts een supercarrier op pad. Wereldwijd! Overigen liggen in hun thuishavens voor onderhoud of voor de kerst. Eentje ligt op haar thuisbasis in Okinawa. In Chinese wijsheid zal het vast zo zijn dat je door niet je kracht te hoeven tonen je kracht uitstraalt.

Een mooie foto die je niet vaak zult zien:



Vijf super carriers en in totaal 9 flattops op een rij. Sommige reporters maakten al de vergelijking met een pearl harbor. Als men hier toe zou slaan is de Amerikaanse slagkracht gehalveerd. Maar mooi staat het wel ;)

Bron:
http://www.wvec.com/news/military/slideshows/5-Aircraft-Carriers-at-Naval-Station-Norfolk-for-holidays-184944981.html?gallery=y&img=4&c=y