Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Ronald Elzenga

#103
Citaat van: Belgje op 07/01/2017 | 20:03 uur
Ik dacht trouwens een autonomie van 25 dagen gezien te hebben als vereiste.
Komt de Damen Offshore Patrol Vessel 1400 in beeld met 25 dagen autonomie. Plaats voorop voor een 35mm MLG. Ruimte voor 2 containerized mission modules. Bemanning 40+12 personen. 23 kn snelheid. Geen NH90 optie, maar wel kleinere heli's en grotere heli-UAVs.

Of de Vigilante 1400 CL79 van de CMN groep die men voor een mogelijke order van de Franse marine heeft ontworpen. https://cmn-group.com/products-and-services/military-vessels/vigilante/vigilante-1400-cl79/

Belgje

Ik dacht trouwens een autonomie van 25 dagen gezien te hebben als vereiste.

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 07/01/2017 | 19:37 uur
Je denkt dat er een millenium gun op komt?
Halleloeja jullie belgen hebben goede drank.

Heel erg onderbouwde kritieken alweer. Al moet ik je op je laatste punt wel gelijk geven.

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 07/01/2017 | 06:02 uur
Jullie zijn echt onverbeterlijk  ;D.

Ik ga weg me het idee van een mijnenjager met een Millenium gun en een kleine multi-mission bay. Ik kom terug en plots gaan we de Holland klasse ombouwen en ziet Huzaar er al de JSF2 in.

Je denkt dat er een millenium gun op komt?
Halleloeja jullie belgen hebben goede drank.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Citaat van: Poleme op 07/01/2017 | 17:50 uur
de 650 tons Visby klasse is inderdaad interessant.
Maar 'moederschip' moet even bunkeren bij een AOR of in een haven.  Want bij een snelheid van 15 knopen heeft de Visby een inzetduur van net 7 dagen.
Ga je de gasturbines ook regelmatig inzetten in bijvoorbeeld een Maritime Security Ops, dan zit je na enkele dagen al met lege peut tanks

De Visby's zijn ondertussen ook al weer op leeftijd. Daarom zie ik een schip op basis van de Visby's wel zitten. Her en der wat aanpassingen om het een degelijk platform te laten worden zijn natuurlijk een voorwaarde.
People are sheep

Poleme

Citaat van: Zander op 07/01/2017 | 14:22 uur
Mij lijkt een samenwerking met de Zweden op MCM gebied ook wel mooi.
Moederschepen op basis van de Visby klasse................
Lijkt mij een erg interessant platform voor dit doel gezien het gebruik van composiet voor de romp. Volgens mij zijn de Visby's ook deels bedoeld voor mijnenbestrijding.........
de 650 tons Visby klasse is inderdaad interessant.
Maar 'moederschip' moet even bunkeren bij een AOR of in een haven.  Want bij een snelheid van 15 knopen heeft de Visby een inzetduur van net 7 dagen.
Ga je de gasturbines ook regelmatig inzetten in bijvoorbeeld een Maritime Security Ops, dan zit je na enkele dagen al met lege peut tanks
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Poleme

#97
Citaat van: Ace1 op 07/01/2017 | 15:46 uur
Graag wel een  polyester scheepsromp  voor mijnenjagers en geen stalen scheepsromp want anders heb je een probleem dat vergeten veel personen hier op defensieforum.
Een probleem ?
Waarom is de Duitse Kulmbach / Hameln klasse dan gebouwd van gedemagnetiseerd staal ?
Men koos bewust voor staal, omdat dit gemakkelijker te repareren is dan polyester.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ronald Elzenga

#96
Citaat van: Belgje op 07/01/2017 | 15:41 uur
Ja, die had ik in gedachten. Ik vermoed dat met ook dat soort bewapening in gedachten heeft. Da's nog wel wat anders dan een OPV... Alhoewel de kleinste OPV2 van DAMEN wel in de buurt komt.
Veel zal afhangen van de gewenste maximale snelheid. De OPV2 versus de MRAV?! Ene is sneller, heeft een hangaar en is zwaarder te bewapenen. De ander heeft meer opslag en werkruimte..ook buiten het helidek en zwaardere werkkraan aan dek. De OPV2 wordt door Damen ook voor de MCM taak geduid. Maar de recente komst van de MRAV serie doet me vermoeden dat Damen daarmee beter wil aansluiten op deze Belgische en Nederlandse MCM order.

Een helidek lijkt me nuttig..voor af- en aanvoer van personeel en materiaal..als ook voor inzet van UAVs. Maar een grote hangaar lijkt me weer niet nodig. Je neemt niet snel een vast een NH90 mee.

Ik dacht zelf ook qua zwaardere bewapening aan een 35 of 40mm CIWS en mogelijk ook een RAM CIWS of kleine VLS. Een 76mm kanon is voor OPV taken zinvol maar lijkt me weer overbodig voor het MCM-moederschip, HOV en nieuwe torpedowerkschip. En als je al ziet hoe "soenig" Nederland nu al zijn vaartuigen bewapend met 76mm kanon en CIWS verwacht ik ook daardoor niet zo'n zware bewapening.

Ander punt zijn de mee te nemen ASV/USVs voor mijnenbestrijding...die zijn bij twee bekende MCM systemen, oa die van Thales, al bijna 12 meter.

Ander punt het aantal mee te nemen containers. En hoe die van- en aan boord te krijgen. Werkcontainers..maar ook slaap en met noodvoorraden bij humanitaire inzet.

Ronald Elzenga

Citaat van: Lynxian op 07/01/2017 | 15:57 uur
Willen ze dat niet oplossen door verderweg te gaan varen en de USVs (MCM drones) in te zetten?
Inderdaad. Is geen vereiste meer voor het moederschip zelf. Die blijft buiten het mijnenveld. Al kun je met gedemagnetiseerd staal en bepaalde aandrijving wel de kwetsbaarheid beperken begrijp ik.

Lynxian

Citaat van: Ace1 op 07/01/2017 | 15:46 uur
Graag wel een  polyester scheepsromp  voor mijnenjagers en geen stalen scheepsromp want anders heb je een probleem dat vergeten veel personen hier op defensieforum.
Willen ze dat niet oplossen door verderweg te gaan varen en de USVs (MCM drones) in te zetten?

Ace1

#93
Citaat van: Belgje op 07/01/2017 | 15:41 uur
Ja, die had ik in gedachten. Ik vermoed dat met ook dat soort bewapening in gedachten heeft. Da's nog wel wat anders dan een OPV... Alhoewel de kleinste OPV2 van DAMEN wel in de buurt komt.

Graag wel een  polyester scheepsromp  voor mijnenjagers en geen stalen scheepsromp want anders heb je een probleem dat vergeten veel personen hier op defensieforum.

Belgje

Citaat van: Ace1 op 07/01/2017 | 14:54 uur
De Duitse mijnenjagers gebruiken een  Millenium gun 27mm dus zo gek is jou idee niet, persoonlijk zou ik deze dan vervangen door een Millenium gun 35mm

Ja, die had ik in gedachten. Ik vermoed dat met ook dat soort bewapening in gedachten heeft. Da's nog wel wat anders dan een OPV... Alhoewel de kleinste OPV2 van DAMEN wel in de buurt komt.

Ace1

Citaat van: Belgje op 07/01/2017 | 06:02 uur
Jullie zijn echt onverbeterlijk  ;D.

Ik ga weg me het idee van een mijnenjager met een Millenium gun en een kleine multi-mission bay. Ik kom terug en plots gaan we de Holland klasse ombouwen en ziet Huzaar er al de JSF2 in.

De Duitse mijnenjagers gebruiken een  Millenium gun 27mm dus zo gek is jou idee niet, persoonlijk zou ik deze dan vervangen door een Millenium gun 35mm

Zander

Mij lijkt een samenwerking met de Zweden op MCM gebied ook wel mooi.
Moederschepen op basis van de Visby klasse................
Lijkt mij een erg interessant platform voor dit doel gezien het gebruik van composiet voor de romp. Volgens mij zijn de Visby's ook deels bedoeld voor mijnenbestrijding.........
People are sheep

Belgje

Jullie zijn echt onverbeterlijk  ;D.

Ik ga weg me het idee van een mijnenjager met een Millenium gun en een kleine multi-mission bay. Ik kom terug en plots gaan we de Holland klasse ombouwen en ziet Huzaar er al de JSF2 in.