Europese grens- en kustwacht

Gestart door Lex, 10/03/2016 | 17:09 uur

Lex

Kamerbrief: Nederlandse inzet in het Europese Grens- en Kustwacht agentschap 2021

De brief

Kamerstuk, 05-07-2021

Parera

Misschien word het tijd dat ook Nederland gaat nadenken over een serieuze uitbreiding van haar kustwacht nu het aan de buiten grens van de EU ligt en ook wij te maken gaan krijgen met dit soort situaties.

Parera

'Frankrijk wil 33 miljoen euro van Britten om Kanaal te bewaken'

De Franse regering wil dat de Britten 33 miljoen euro bijdragen voor de bewaking van het Kanaal. Door de maatregelen op te schroeven moeten migranten worden gestopt die vanuit Frankrijk per boot de oversteek maken naar Engeland, meldt The Sunday Telegraph.

De Britse regering heeft nog niet besloten of ze akkoord gaat met de Franse eis, zegt een bron binnen het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken tegen de krant. De Britten overhandigen dinsdag een eigen voorstel aan de Franse overheid voor de aanpak van de illegale oversteek van het Kanaal.

Zo zou de Britse marine mensen uit de zee moeten halen en naar Duinkerke in het noorden van Frankrijk moeten brengen. Ook wordt nagedacht over de inzet van drones en vliegtuigjes om migranten tegen te houden.

De afgelopen dagen hebben honderden mensen de gevaarlijke oversteek van 33 kilometer tussen Frankrijk en Groot-Brittannië gemaakt. Inmiddels is de hulp van het Britse leger ingeroepen bij de grensbewaking.

Bron :NOS @ artikel

Parera

#34
Opnieuw twee boten met migranten onderschept op Kanaal
https://www.pzc.nl/buitenland/opnieuw-twee-boten-met-migranten-onderschept-op-kanaal~a6721fa1/

Tijd om de Kustwacht NL wat te versterken voor op de Noordzee met wat coastal patrol capaciteit :silent:

Umbert

Citaat van: ARM-WAP op 02/01/2019 | 17:27 uur
Juist om zoiets te vermijden hebben de Amerikanen ESTA ingevoerd... e komt het vliegtuig niet eens in zonder de 'visa waiver'.
Zonder ESTA moet je een gewoon touristenvisum aanvragen en dat verloopt via de 'US foreign missions'.
Zonder een van deze twee visa kom je het vliegtuig gewoon niet in.

Werkt misschien mooi voor de VS maar niet voor Europa want teveel landgrenzen, ook de VS heeft dit probleem aan de zuidkant, Trump wil dit niet voor niks dichttimmeren met een muur.

Parera

Kustwachtvliegtuig versterkt grensbewaking Frontex

Nederland levert een Dornier-kustwachtvliegtuig voor Operatie Poseidon van de Europese grensbewakingsorganisatie Frontex. Het toestel surveilleert sinds deze week boven de Middellandse Zee. De inzet duurt 2 weken. De bemanning bestaat vooral uit militairen.

Het gaat om 3 luchtmacht- en marinevliegers, 2 waarnemers van de marchaussee en 1 van Rijkswaterstaat en 2 civiele monteurs.

De Dornier brengt illegale migratiestromen in kaart en richt zich op de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit. Het vliegtuig opereert vanaf vliegbasis Kalamata, ten zuidwesten van het Griekse Athene.  Het International Coordination Centre (ICC) in Piraeus stuurt de machine aan. Daarvoor stationeert de Koninklijke Marechaussee er een liaisonofficier.

Frontex
Frontex is het Europese Grens- en Kustwachtagentschap en heeft als belangrijkste taak het versterken van Europese grenscontroles. Het coördineert operaties aan de Europese buitengrens en regelt en ontwikkelt met lidstaten de grensbewaking, kustwacht en terugkeer van migranten. 

[Bron: Defensie ]

ARM-WAP

Citaat van: Ace1 op 02/01/2019 | 17:09 uur
...doe je dat naar een bestemming in de VS dan ga je met hetzelfde vliegtuig terug naar de plaats van herkomst.
Juist om zoiets te vermijden hebben de Amerikanen ESTA ingevoerd... e komt het vliegtuig niet eens in zonder de 'visa waiver'.
Zonder ESTA moet je een gewoon touristenvisum aanvragen en dat verloopt via de 'US foreign missions'.
Zonder een van deze twee visa kom je het vliegtuig gewoon niet in.

Ace1

#30
Citaat van: ARM-WAP op 02/01/2019 | 14:04 uur
Border Agency heeft te weinig middelen (schepen en personeel).
Maar zelfs al hadden ze er genoeg... vis je de gelukzoekers op, dan moet je ze ergens aan wal brengen.
Waar?
- Terug naar Frankrijk? Nog maar de vraag hoe zoiets verder zal verlopen bij een eventuele (Hard) BrExit.
- In de UK?
     - Opsluiten en (proberen te) repatrieren?
     - ze (politiek) asiel laten aanvragen?
Grootste probleem is dat velen gewoonweg geen papieren (meer) hebben eens ze hun bestemming bereiken.
Kan je ze niet eens meer identificeren - tenzij je beslag kan leggen op hun smartfone en deze uitpluist...
Wie mag blijven?


Ik ben een aantal keer in de VS op vakantie geweest en als je dat nu vergelijkt met EU-Landen is dat je daar zonder paspoort geen asiel kan aanvragen. Bij de KLM gebeurt als deze haar vliegtuigen naar bestemmingen in Africa laat vliegen dat bij terugkomst de toiletten altijd verstopt zitten. Doordat asiel (geluk) zoekers de paspoorten altijd in het toilet verscheuren en deze doorspoelen in het toilet, doe je dat naar een bestemming in de VS dan ga je met hetzelfde vliegtuig terug naar de plaats van herkomst.

ARM-WAP

Border Agency heeft te weinig middelen (schepen en personeel).
Maar zelfs al hadden ze er genoeg... vis je de gelukzoekers op, dan moet je ze ergens aan wal brengen.
Waar?
- Terug naar Frankrijk? Nog maar de vraag hoe zoiets verder zal verlopen bij een eventuele (Hard) BrExit.
- In de UK?
     - Opsluiten en (proberen te) repatrieren?
     - ze (politiek) asiel laten aanvragen?
Grootste probleem is dat velen gewoonweg geen papieren (meer) hebben eens ze hun bestemming bereiken.
Kan je ze niet eens meer identificeren - tenzij je beslag kan leggen op hun smartfone en deze uitpluist...
Wie mag blijven?

Umbert

Citaat van: Enforcer op 02/01/2019 | 09:55 uur
Een slecht teken. Houdt gewoon in dat de Britten te weinig schepen beschikbaar hebben.

Of de Fransen/Europa niks hebben geleerd m.b.t. grensbewaking, een taak die ze juist weer moeten hebben c.q. moeten gaan uitvoeren als het tot een BREXIT komt.

Enforcer

Citaat van: Telegraaf.nl op 31/12/2018 | 21:10 uur
Londen haalt patrouilleboten terug naar Kanaal

LONDEN - De Britse regering heeft twee patrouilleschepen uit de Middellandse Zee teruggeroepen voor patrouilles in Het Kanaal. Dat heeft de Britse minister van Binnenlandse Zaken Sajid Javid maandagavond in Londen gezegd na een crisisvergadering. Een van de twee schepen wordt momenteel ingezet op een humanitaire missie voor de Europese grens- en kustwacht Frontex.

Een slecht teken. Houdt gewoon in dat de Britten te weinig schepen beschikbaar hebben.


Parera

#25
Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 23:04 uur
Tsja, in de lokale Franse media is gewag gemaakt van een rubberboot.Het zal wel meevallen. De kortste afstand is die vanuit Frankrijk, vervolgens komt België im frage.
Vanuit NL zijn dus meerdere factoren van toepassing, die een overtocht minder aantrekkelijk maken.

Vanuit Libië naar Italië is een grotere afstand en nog gevaarlijker en die tocht word massaal gedaan, sluit ook het mensen smokkelen vanuit NLD havens niet uit.
En misschien is dit een probleem dat we vanuit de EU moeten aanpakken, als noord-westelijke landen moeten we elkaar hier helpen. We verwachten ook van Italie en andere landen in die regio dat ze zelf die taak opzich nemen. En dan is er misschien uitbreiding van de FRONTEX missie nodig voor op het kanaal en de Noordzee.

Als ik de Britse media mag geloven dan is het dagelijks raak op dit moment
https://www.dailymail.co.uk/news/article-6534475/Send-Channel-boat-migrants-straight-France-avert-tragedy-says-ex-Home-Office-official.html

https://www.bbc.com/news/uk-england-kent-46703945

Lex

Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 22:50 uur
Het meest recente wat ik kan vinden van 23-12-2018: https://www.dw.com/en/sixteen-migrants-pulled-from-stolen-fishing-boat-in-english-channel/a-46848444
Tsja, in de lokale Franse media is gewag gemaakt van een rubberboot.
Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 22:50 uur
Nee, tot dat er een boot vergaat en er 16 man verdrinkt of er 1 overboord slaat dan staat de media vol. En vergeet ook niet het incident met de kaping op het kanaal, we moeten onze wateren veilig houden en zorgen dat onze zeevaart routes geen slechte naam oplopen door dit soort incidenten.
Het zal wel meevallen. De kortste afstand is die vanuit Frankrijk, vervolgens komt België im frage.
Vanuit NL zijn dus meerdere factoren van toepassing, die een overtocht minder aantrekkelijk maken.

Parera

#23
Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 22:30 uur
Ja, ik ken het verhaal. Maar is hier sprake van een (vissrs)boot of iets anders?
Het meest recente wat ik kan vinden van 23-12-2018: https://www.dw.com/en/sixteen-migrants-pulled-from-stolen-fishing-boat-in-english-channel/a-46848444

Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 22:30 uur
Als ik dit zo beschouw, dan valt het wel mee in NL. Er was recentelijk de zaak in IJmuiden. Heeft amper de media gehaald.

Nee, tot dat er een boot vergaat en er 16 man verdrinkt of er 1 overboord slaat dan staat de media vol. En vergeet ook niet het incident met de kaping op het kanaal, we moeten onze wateren veilig houden en zorgen dat onze zeevaart routes geen slechte naam oplopen door dit soort incidenten.

Lex

Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 21:53 uur
Niet als je de verhalen leest uit Frankrijk waarbij (vissers)bootjes gestolen worden in de havens om daarmee het kanaal over te steken.
Ja, ik ken het verhaal. Maar is hier sprake van een (vissrs)boot of iets anders?
Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 21:53 uur
Daarmee zijn het dus criminelen die we kunnen / moeten tegenhouden. En moet je eens zien hoe snel er een speciale eenheid opgericht word als er 1 bootje vanuit Nederland vertrekt en zinkt, dan staan de linkse partijen in de rij met hun plannen voor reddings diensten.
Als ik dit zo beschouw, dan valt het wel mee in NL. Er was recentelijk de zaak in IJmuiden. Heeft amper de media gehaald.

Parera

Citaat van: Lex op 31/12/2018 | 21:48 uur
Ik denk dat de omstandigheden hier toch wel verschillen.

Niet als je de verhalen leest uit Frankrijk waarbij (vissers)bootjes gestolen worden in de havens om daarmee het kanaal over te steken. Daarmee zijn het dus criminelen die we kunnen / moeten tegenhouden. En moet je eens zien hoe snel er een speciale eenheid opgericht word als er 1 bootje vanuit Nederland vertrekt en zinkt, dan staan de linkse partijen in de rij met hun plannen voor reddings diensten.

Lex

Citaat van: Parera op 31/12/2018 | 21:10 uur
Londen haalt patrouilleboten terug naar Kanaal
Tijd om onze kustwacht ook maar wat te versterken en zo onze grenzen en wateren veilig te houden.
Ik denk dat de omstandigheden hier toch wel verschillen.

Parera

#19
Londen haalt patrouilleboten terug naar Kanaal

LONDEN - De Britse regering heeft twee patrouilleschepen uit de Middellandse Zee teruggeroepen voor patrouilles in Het Kanaal. Dat heeft de Britse minister van Binnenlandse Zaken Sajid Javid maandagavond in Londen gezegd na een crisisvergadering. Een van de twee schepen wordt momenteel ingezet op een humanitaire missie voor de Europese grens- en kustwacht Frontex.

De reden voor deze stap is het toenemend aantal vluchtelingen dat met kleine bootjes van Frankrijk naar Groot-Brittannië probeert te komen. ,,Het gaat om het beschermen van mensenlevens, maar het gaat ook om het beschermen van onze grenzen", zei Javid.

Volgens het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken probeerden 539 mensen in 2018 in kleine boten de zeestraat over te steken, waarvan 434 alleen al sinds begin oktober.

Javid had de situatie op vrijdag al geclassificeerd als een ,,een zeer ernstige zaak" en annuleerde zijn vakantie met zijn gezin. De minister van Binnenlandse Zaken staat door deze kwestie onder toenemende druk.

[Bron: Telegraaf ]

Het gaat hier om de schepen (Stan Patrols) van de Border Patrol. Tijd om onze kustwacht ook maar wat te versterken en zo onze grenzen en wateren veilig te houden.


Lex

Fiche: Verordening Europese Grens- en Kustwacht

Brief MINBUZA over de voortgang en het NL standpunt.

Kamerstuk, 23-10-2018

Huzaar1

Het is in elk topic. Hij wil gewoon heel graag steeds daarover praten.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrategNL

Citaat van: Ace1 op 02/09/2018 | 23:13 uur
.. Overigens niet dat ik er in geloof dat de  Fransozen bij Damen kustwachtvaartuigen bestellen maar dat is een ander verhaal.
Dat is mijn verwachting ook niet nee. Maar ze zouden wel eenzelfde conceptuele en operationele uitwerking kunnen kiezen voor hun eigen patrouillevaartuigen als die van de Benelux. Zodat we makkelijk kunnen samenwerken in het gebruik van varende en vliegende drones. Zeker voor gemeenschappelijke operaties aan bijvoorbeeld de zuidelijke EU grens handig. Bij die grote oppervlakten handig als je dan bij elkaars vaartuigen kunt bijtanken en aanlanden.

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 02/09/2018 | 23:00 uur
gast serieus ik ben er klaar mee.
Sta je nu weer exact hetzelfde te doen. Niemand zit te wachten op je opzet en waarom vervuil je het topic ermee ? Omdat het ook over kustwacht gaat, goh, toevallig net als wat jij ook in je plan hebt...?

Kun je ook even normaal doen aub, ik ben er klaar mee dat er bepaalde personen niet met een opzet mogen komen en dat dit bij andere wel wordt gedoogd. Overigens niet dat ik er in geloof dat de  Fransozen bij Damen kustwachtvaartuigen bestellen maar dat is een ander verhaal.

Huzaar1

Citaat van: StrategNL op 02/09/2018 | 22:42 uur
Weer wat verder met de opzet van de Kustwacht Nederland en (nog op te richten) België in mijn alternatieve visie en opzet. Welke mijns inziens beter geschikt is voor de taken in de Europese kustwateren en in het Caribisch Gebied. 12 voor Nederland, 4 voor België. Nederlandse huidige OPV's niet langer in beeld voor Kustwacht en worden afgestoten bij de instroom van meer multifunctionele fregatten voor de Nederlandse Marine.

Mijn voorstel voor een nieuwe cutter voor de Kustwacht Nederland en die in het Caribisch gebied. Gebaseerd op Damen Stan patrol concept 5XXX (5509). De nieuwe vaartuigen hebben ruimte voor 2 optional piloted boarding/Raiding craft.

De achterzijde van het patrouille-cutters zal een compact helidek krijgen om zo indien nodig (bijvoorbeeld voor onderhoud/reparatie) personeel naar en van het vaartuig te verplaatsen als ook grote optional piloted helicopters (op basis van bijvoorbeeld de H145M) en middelgrote en kleine VTOL drones (zoals de Saab Skeldar V200). Bewapening zal bestaan uit een CT40 40mm CIWS (opgeborgen bij geen inzet) en 2x Hitrole 12,7mm.


Het zou voor standaardisatie handig zijn als de beoogde 4 Belgische cutters van hetzelfde model zijn. Maar ik verwacht hierin geen soepele overstap dus heb voorlopig de huidige patrouillevaartuigen (zelf) aangepast qua helidek en bewapening om in ieder geval operationeel en qua inzet-mogelijkheden van grote en kleinere vliegende en varende (opv)drones hetzelfde te kunnen.

Zou interessant zijn als de Fransen hierin ook meegaan. Dat wordt de EUropese Kustwacht steeds meer vorm en standaardisatie. Landen behouden zelf alle mogelijkheden maar zijn samen sterker.

gast serieus ik ben er klaar mee.
Sta je nu weer exact hetzelfde te doen. Niemand zit te wachten op je opzet en waarom vervuil je het topic ermee ? Omdat het ook over kustwacht gaat, goh, toevallig net als wat jij ook in je plan hebt...?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrategNL

Weer wat verder met de opzet van de Kustwacht Nederland en (nog op te richten) België in mijn alternatieve visie en opzet. Welke mijns inziens beter geschikt is voor de taken in de Europese kustwateren en in het Caribisch Gebied. 12 voor Nederland, 4 voor België. Nederlandse huidige OPV's niet langer in beeld voor Kustwacht en worden afgestoten bij de instroom van meer multifunctionele fregatten voor de Nederlandse Marine.

Mijn voorstel voor een nieuwe cutter voor de Kustwacht Nederland en die in het Caribisch gebied. Gebaseerd op Damen Stan patrol concept 5XXX (5509). De nieuwe vaartuigen hebben ruimte voor 2 optional piloted boarding/Raiding craft.

De achterzijde van het patrouille-cutters zal een compact helidek krijgen om zo indien nodig (bijvoorbeeld voor onderhoud/reparatie) personeel naar en van het vaartuig te verplaatsen als ook grote optional piloted helicopters (op basis van bijvoorbeeld de H145M) en middelgrote en kleine VTOL drones (zoals de Saab Skeldar V200). Bewapening zal bestaan uit een CT40 40mm CIWS (opgeborgen bij geen inzet) en 2x Hitrole 12,7mm.


Het zou voor standaardisatie handig zijn als de beoogde 4 Belgische cutters van hetzelfde model zijn. Maar ik verwacht hierin geen soepele overstap dus heb voorlopig de huidige patrouillevaartuigen (zelf) aangepast qua helidek en bewapening om in ieder geval operationeel en qua inzet-mogelijkheden van grote en kleinere vliegende en varende (opv)drones hetzelfde te kunnen.

Zou interessant zijn als de Fransen hierin ook meegaan. Dat wordt de EUropese Kustwacht steeds meer vorm en standaardisatie. Landen behouden zelf alle mogelijkheden maar zijn samen sterker.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/05/2018 | 17:34 uur

We zijn het allen wel eens, OPV's naar de kustwacht: 2 naar Carib met roulerende bemanningen en 2 t.b.v. de Noordzee. De OPV's 1 op 1 vervangen door vMFF (geen simpel fregat, dit in het kader van de familievorming en een schreeuwend tekort aan moderne ASW fregatten binnen de NAVO en Europa).

Mijn voorkeur: 6 (+2) vMFF + 4 (v)LCF, hiermee komen we weer op 10, bij voorkeur op 12 fregatten en kunnen de OPV's ingezet worden in en op gebieden waar ze uitstekend functioneren en het schaarse fregatten bestand ontlasten.

Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan aan het eerdere bericht maar inderdaad prima keuze om de OPV's over te plaatsen naar de Kustwacht, voorzie ze van eigen heli's AW-159 of Dauphin formaat en klaar. Ik voel wel iets voor de Britse oplossing maar dan in normale aantallen : 4x vMFF / 4x vLCF / 4x licht fregat /korvet (Type 31). Daarmee komen we inderdaad weer uit op 12 fregatten wat meer dan genoeg is als we dit aanvullen met samenwerkingen met Belgie en Duitsland. Daarbij kunnen de ''Type 31's'' de taken van de huidige OPV's overnemen in de Noordzee en de West voor het beschermen van het koninkrijk waarbij de kustwacht taken grotendeels komen te vervallen maar men puur preventief aanwezig is.

Op de Noordzee kunnen ze dan makkelijk alle Russische, Chinese scheepvaart in de gaten houden en in de West zorgen dat Venezuela een beetje rustig blijft en ook de Russische en Chinese activiteit daar in de gaten houden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 17/05/2018 | 17:26 uur
Dat is wat ik ook schreef  :angel: 2 vmff's die nu besteld worden + 4 extra als vervanging voor de OPV's. Het mogen ook 2 extra vMFF's zijn + 4 ''simpele'' fregatten (Type 31 vergelijking).

We zijn het allen wel eens, OPV's naar de kustwacht: 2 naar Carib met roulerende bemanningen en 2 t.b.v. de Noordzee. De OPV's 1 op 1 vervangen door vMFF (geen simpel fregat, dit in het kader van de familievorming en een schreeuwend tekort aan moderne ASW fregatten binnen de NAVO en Europa).

Mijn voorkeur: 6 (+2) vMFF + 4 (v)LCF, hiermee komen we weer op 10, bij voorkeur op 12 fregatten en kunnen de OPV's ingezet worden in en op gebieden waar ze uitstekend functioneren en het schaarse fregatten bestand ontlasten.

Parera

#10
Citaat van: Thomasen op 17/05/2018 | 14:32 uur
De OPV's zijn ook gewoon hard nodig voor de Marine. De komende 15 jaar in ieder geval. Misschien kan een batch II vMFF besteld worden, maar dan heb je het over de jaren 30.
Dat is wat ik ook schreef  :angel: 2 vmff's die nu besteld worden + 4 extra als vervanging voor de OPV's. Het mogen ook 2 extra vMFF's zijn + 4 ''simpele'' fregatten (Type 31 vergelijking).
Daarnaast gewoon de Visarend, Zeearend (Stan patrol 4207) vervangen door een 4 tal Stan Patrol 5509's en de barend Biesheuvel door 1 (+ 1 optie) OPV 1400 SEA AXE.

OPV 1400 SEA AXE gebouwd voor Tunesie


Prachtige OPV's voor taken op de Noordzee en ook eventueel in de Middelandse zee. Met 25 knopen zeker geen slome boot zoals de Hollands en helidek voor een NH-90 en in de hangaar ruimte voor UAV's. Onder het helidek ruimte voor 1 missie module (o.a Anti-drugs of  SAR) en 1 9 meter RHIB als interceptor. En dan ook nog een 2e RHIB in de david naast het helidek.

Stan Patrol 5509


Een simpel maar functioneel schip met 2 9 m RHIB's voor onderscheppingen/boardings en een topsnelheid van 29 knopen.

Parera

Citaat van: Lex op 16/05/2018 | 16:19 uur
Europese grenswacht kan taken niet aan

BRUSSEL - De in 2016 opgerichte Europese grens- en kustwacht kan nog niet eens de helft van zijn taken uitvoeren. De Europese Commissie roept de lidstaten daarom dringend op meer mensen en materieel te leveren.

Het in Warschau gevestigde agentschap ondersteunt nationale grenswachten momenteel met 1500 man, van wie ongeveer 50 Nederlanders. Vanwege de toegenomen migratie vanuit Turkije (dit jaar ruim 15.000 mensen) naar Spanje (6600 in 2018) en langs de westelijke Balkan is meer personeel nodig.

De dienst wil vooral actiever worden bij de landgrens van Griekenland met Turkije, Albanië en Macedonië. De migratiecrisis van 2015 is weliswaar ingedamd, maar de situatie is nog altijd fragiel, zegt EU-commissaris Dmitris Avramopoulos (Migratie). Hij roept de lidstaten op veel meer gebruik te maken van het agentschap bij het terugsturen naar hun thuisland van mensen die geen recht hebben op bescherming. Dit jaar hielp de dienst met het organiseren van 111 terugkeeroperaties.

De Europese Commissie heeft voorgesteld de EU-grenswacht vanaf 2021 uit te breiden naar 10.000 man.

Telegraaf, 16-05-2018, 11:53
Misschien toch maar tijd om de 4 Hollands over te zetten naar de Kustwacht en vervangen door 4 extra fregatten  :silent: Een grotere kustwacht is toch wat we nodig gaan hebben de komende jaren met dit soort operaties waar collectief aan bijgedragen moet worden en ook met het oog op de BREXIT waardoor we in eens de ''buiten grens'' van de EU worden.
En als de Hollands bij de KM blijven dan maar een programma van 4 nieuwe OPV's voor de kustwacht die verder van huis kan opereren dan de 3 huidige cutters (Stan Patrols).

Lex

Europese grenswacht kan taken niet aan

BRUSSEL - De in 2016 opgerichte Europese grens- en kustwacht kan nog niet eens de helft van zijn taken uitvoeren. De Europese Commissie roept de lidstaten daarom dringend op meer mensen en materieel te leveren.

Het in Warschau gevestigde agentschap ondersteunt nationale grenswachten momenteel met 1500 man, van wie ongeveer 50 Nederlanders. Vanwege de toegenomen migratie vanuit Turkije (dit jaar ruim 15.000 mensen) naar Spanje (6600 in 2018) en langs de westelijke Balkan is meer personeel nodig.

De dienst wil vooral actiever worden bij de landgrens van Griekenland met Turkije, Albanië en Macedonië. De migratiecrisis van 2015 is weliswaar ingedamd, maar de situatie is nog altijd fragiel, zegt EU-commissaris Dmitris Avramopoulos (Migratie). Hij roept de lidstaten op veel meer gebruik te maken van het agentschap bij het terugsturen naar hun thuisland van mensen die geen recht hebben op bescherming. Dit jaar hielp de dienst met het organiseren van 111 terugkeeroperaties.

De Europese Commissie heeft voorgesteld de EU-grenswacht vanaf 2021 uit te breiden naar 10.000 man.

Telegraaf, 16-05-2018, 11:53

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 20/04/2017 | 17:47 uur
Het schip vaart onder Finse vlag, waardoor juridisch de Finse wet- en regelgeving van toepassing zijn.
Maar het lijkt, alsof dit prestige project in grote haast erdoor gedrukt wordt, met andere takken/departementen in het vooruitzicht.De grootste uitdaging hier is dat Frontex momenteel enkel en alleen oog heeft voor de grote migratie stromen in het Zuiden. Bij verder centreren van haar positie en macht, zou het mogelijk kunnen zijn, dat delen van de EU geen KW eenheden tb hebben.
Nog iets waar we niet op zitten te wachten lijkt me. Door het bij de lidstaten zelf te houden is daar hopelijk meer evenwicht in te houden. Hoezeer de grote migratiestromen ten zuiden vind ik wel ernstig en ook bedreigend voor ons zijn. Maar als lidstaten hun kustwacht wegbezuinigen tot die nauwelijks meer de eigen taken kan uitvoeren hebben we in de kern een probleem. Noodzaak van versterking van de eigen kustwacht(en) lijkt me dus niet voor alleen de Zuid-Europese lidstaten een must.
Citaat van: Lex op 20/04/2017 | 17:47 uur
Volgens mij is daarover zeer veel terug te vinden op het DF.  ;)
Ga ik eens even zoeken.. ;D

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 17:19 uur
Ik weet nog niet zo wat ik hier van moet denken. Voor me gevoel een stap te ver.
Het schip vaart onder Finse vlag, waardoor juridisch de Finse wet- en regelgeving van toepassing zijn.
Maar het lijkt, alsof dit prestige project in grote haast erdoor gedrukt wordt, met andere takken/departementen in het vooruitzicht.
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 17:19 uur
Landen kunnen immers, als ze voldoende investeren in hun kustwacht, ook voor langere tijd vaartuigen met (wisselende) bemanning leveren. Dat die vaartuigen vervolgens in een groter Frontex geheel/netwerk samenwerken lijkt me prima. Dan vindt de multinationale samenwerking meer op staf- en coördinerend niveau plaats. En daar is inmiddels veel ervaring mee, ook binnen NAVO en EU-defensie.
De grootste uitdaging hier is dat Frontex momenteel enkel en alleen oog heeft voor de grote migratie stromen in het Zuiden. Bij verder centreren van haar positie en macht, zou het mogelijk kunnen zijn, dat delen van de EU geen KW eenheden tb hebben.
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 17:19 uur
(Iemand wel eens iets gehoord over de ervaring met samenwerking met buitenlandse boardingsteams aan boord van Nederlandse marineschepen?)
Volgens mij is daarover zeer veel terug te vinden op het DF.  ;)

Ronald Elzenga

Citaat van: Frontex op 20/04/2017 | 16:21 uur
First ship with multinational crew joins Frontex operation

...
Ik weet nog niet zo wat ik hier van moet denken. Voor me gevoel een stap te ver. Landen kunnen immers, als ze voldoende investeren in hun kustwacht, ook voor langere tijd vaartuigen met (wisselende) bemanning leveren. Dat die vaartuigen vervolgens in een groter Frontex geheel/netwerk samenwerken lijkt me prima. Dan vindt de multinationale samenwerking meer op staf- en coördinerend niveau plaats. En daar is inmiddels veel ervaring mee, ook binnen NAVO en EU-defensie.

(Iemand wel eens iets gehoord over de ervaring met samenwerking met buitenlandse boardingsteams aan boord van Nederlandse marineschepen?)

Lex

First ship with multinational crew joins Frontex operation

Press release, 2017-04-20

Finnish patrol vessel Merikarhu, the first ship taking part in a Frontex operation with a multinational crew, has embarked on its maiden operational mission off the Greek coast. The introduction of a vessel with crew members from various EU member states is a crucial part of Frontex's strategy to increase the agency's role in implementing European coast guard functions.

The 31-member crew of Merikarhu includes officers provided by border and coast guard authorities of seven EU member states: Germany, Poland, Latvia, Lithuania, Estonia, Romania and Greece. The multinational crew with expertise in various coast guard functions to the core crew of the vessel provided by Finland to ensure the full navigational and technical functioning of the vessel.

"With the introduction of a multinational crew in our sea operations, Frontex is moving towards fulfilling its new mandate as the European Border and Coast Guard Agency. In the spirit of European solidarity, crews from various European nations will work under the Frontex banner to provide assistance to member states at their external borders," said Frontex Executive Director Fabrice Leggeri.

The presence of a multinational crew aboard some vessels taking part in Frontex sea operations will allow member states to contribute vessels with a core crew for a longer period of time without the need to commit a large number of officers. Until now, all ships taking part in Frontex's maritime joint operations were provided by individual member states along with a full crew.

During its first mission, Merikarhu will observe, detect and monitor the ship traffic in order to prevent smuggling activities in the Ionian Sea and the Sea of Crete. The ship will patrol at the Greek external maritime borders to contribute to border control activities and increase search and rescue capacity in the area. It will also be available to contribute to various coast guard functions, such as illegal fishery surveillance, pollution control and combatting cross-border crime.

Frontex

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 10/03/2016 | 17:09 uur
Oprichting Europese grens- en kustwacht stap dichterbij

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een stap dichterbij gekomen. Mogelijk geven de 28 EU-lidstaten al in april hun goedkeuring aan het plan. 

Dat liet staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Asiel) donderdag weten na afloop van een vergadering met alle bevoegde bewindslieden in Brussel.

''We hebben dit agentschap nodig om onze buitengrenzen te bewaken'', zei Dijkhoff op de afsluitende persconferentie. De staatssecretaris toonde zich tevreden met de voortgang die is geboekt bij de onderhandelingen. Hij is ''erg optimistisch'' dat een politiek besluit in april mogelijk is, zei hij.

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een van de maatregelen om de toestroom van migranten naar Europa in te dammen. Het nieuwe agentschap zou de bevoegdheid krijgen in te grijpen als een land de grenscontroles niet zelf op orde kan krijgen.

De EU-lidstaten worden dan verplicht grenswachten te leveren, evenals schepen en ander materieel zoals vingerafdrukmachines.

ANP, 10 maart 2016 16:12

Gelukkig hebben wij voldoende marineschepen *kuch*

Wel een goede rede om een paar extra MPF2's te bestellen, kunnen de OPV's een fraaie Zuid Europese thuishaven krijgen.

Lex

Oprichting Europese grens- en kustwacht stap dichterbij

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een stap dichterbij gekomen. Mogelijk geven de 28 EU-lidstaten al in april hun goedkeuring aan het plan. 

Dat liet staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Asiel) donderdag weten na afloop van een vergadering met alle bevoegde bewindslieden in Brussel.

''We hebben dit agentschap nodig om onze buitengrenzen te bewaken'', zei Dijkhoff op de afsluitende persconferentie. De staatssecretaris toonde zich tevreden met de voortgang die is geboekt bij de onderhandelingen. Hij is ''erg optimistisch'' dat een politiek besluit in april mogelijk is, zei hij.

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een van de maatregelen om de toestroom van migranten naar Europa in te dammen. Het nieuwe agentschap zou de bevoegdheid krijgen in te grijpen als een land de grenscontroles niet zelf op orde kan krijgen.

De EU-lidstaten worden dan verplicht grenswachten te leveren, evenals schepen en ander materieel zoals vingerafdrukmachines.

ANP, 10 maart 2016 16:12