Europese grens- en kustwacht

Gestart door Lex, 10/03/2016 | 17:09 uur

Ronald Elzenga

Citaat van: Lex op 20/04/2017 | 17:47 uur
Het schip vaart onder Finse vlag, waardoor juridisch de Finse wet- en regelgeving van toepassing zijn.
Maar het lijkt, alsof dit prestige project in grote haast erdoor gedrukt wordt, met andere takken/departementen in het vooruitzicht.De grootste uitdaging hier is dat Frontex momenteel enkel en alleen oog heeft voor de grote migratie stromen in het Zuiden. Bij verder centreren van haar positie en macht, zou het mogelijk kunnen zijn, dat delen van de EU geen KW eenheden tb hebben.
Nog iets waar we niet op zitten te wachten lijkt me. Door het bij de lidstaten zelf te houden is daar hopelijk meer evenwicht in te houden. Hoezeer de grote migratiestromen ten zuiden vind ik wel ernstig en ook bedreigend voor ons zijn. Maar als lidstaten hun kustwacht wegbezuinigen tot die nauwelijks meer de eigen taken kan uitvoeren hebben we in de kern een probleem. Noodzaak van versterking van de eigen kustwacht(en) lijkt me dus niet voor alleen de Zuid-Europese lidstaten een must.
Citaat van: Lex op 20/04/2017 | 17:47 uur
Volgens mij is daarover zeer veel terug te vinden op het DF.  ;)
Ga ik eens even zoeken.. ;D

Lex

Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 17:19 uur
Ik weet nog niet zo wat ik hier van moet denken. Voor me gevoel een stap te ver.
Het schip vaart onder Finse vlag, waardoor juridisch de Finse wet- en regelgeving van toepassing zijn.
Maar het lijkt, alsof dit prestige project in grote haast erdoor gedrukt wordt, met andere takken/departementen in het vooruitzicht.
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 17:19 uur
Landen kunnen immers, als ze voldoende investeren in hun kustwacht, ook voor langere tijd vaartuigen met (wisselende) bemanning leveren. Dat die vaartuigen vervolgens in een groter Frontex geheel/netwerk samenwerken lijkt me prima. Dan vindt de multinationale samenwerking meer op staf- en coördinerend niveau plaats. En daar is inmiddels veel ervaring mee, ook binnen NAVO en EU-defensie.
De grootste uitdaging hier is dat Frontex momenteel enkel en alleen oog heeft voor de grote migratie stromen in het Zuiden. Bij verder centreren van haar positie en macht, zou het mogelijk kunnen zijn, dat delen van de EU geen KW eenheden tb hebben.
Citaat van: Ronald Elzenga op 20/04/2017 | 17:19 uur
(Iemand wel eens iets gehoord over de ervaring met samenwerking met buitenlandse boardingsteams aan boord van Nederlandse marineschepen?)
Volgens mij is daarover zeer veel terug te vinden op het DF.  ;)

Ronald Elzenga

Citaat van: Frontex op 20/04/2017 | 16:21 uur
First ship with multinational crew joins Frontex operation

...
Ik weet nog niet zo wat ik hier van moet denken. Voor me gevoel een stap te ver. Landen kunnen immers, als ze voldoende investeren in hun kustwacht, ook voor langere tijd vaartuigen met (wisselende) bemanning leveren. Dat die vaartuigen vervolgens in een groter Frontex geheel/netwerk samenwerken lijkt me prima. Dan vindt de multinationale samenwerking meer op staf- en coördinerend niveau plaats. En daar is inmiddels veel ervaring mee, ook binnen NAVO en EU-defensie.

(Iemand wel eens iets gehoord over de ervaring met samenwerking met buitenlandse boardingsteams aan boord van Nederlandse marineschepen?)

Lex

First ship with multinational crew joins Frontex operation

Press release, 2017-04-20

Finnish patrol vessel Merikarhu, the first ship taking part in a Frontex operation with a multinational crew, has embarked on its maiden operational mission off the Greek coast. The introduction of a vessel with crew members from various EU member states is a crucial part of Frontex's strategy to increase the agency's role in implementing European coast guard functions.

The 31-member crew of Merikarhu includes officers provided by border and coast guard authorities of seven EU member states: Germany, Poland, Latvia, Lithuania, Estonia, Romania and Greece. The multinational crew with expertise in various coast guard functions to the core crew of the vessel provided by Finland to ensure the full navigational and technical functioning of the vessel.

"With the introduction of a multinational crew in our sea operations, Frontex is moving towards fulfilling its new mandate as the European Border and Coast Guard Agency. In the spirit of European solidarity, crews from various European nations will work under the Frontex banner to provide assistance to member states at their external borders," said Frontex Executive Director Fabrice Leggeri.

The presence of a multinational crew aboard some vessels taking part in Frontex sea operations will allow member states to contribute vessels with a core crew for a longer period of time without the need to commit a large number of officers. Until now, all ships taking part in Frontex's maritime joint operations were provided by individual member states along with a full crew.

During its first mission, Merikarhu will observe, detect and monitor the ship traffic in order to prevent smuggling activities in the Ionian Sea and the Sea of Crete. The ship will patrol at the Greek external maritime borders to contribute to border control activities and increase search and rescue capacity in the area. It will also be available to contribute to various coast guard functions, such as illegal fishery surveillance, pollution control and combatting cross-border crime.

Frontex

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 10/03/2016 | 17:09 uur
Oprichting Europese grens- en kustwacht stap dichterbij

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een stap dichterbij gekomen. Mogelijk geven de 28 EU-lidstaten al in april hun goedkeuring aan het plan. 

Dat liet staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Asiel) donderdag weten na afloop van een vergadering met alle bevoegde bewindslieden in Brussel.

''We hebben dit agentschap nodig om onze buitengrenzen te bewaken'', zei Dijkhoff op de afsluitende persconferentie. De staatssecretaris toonde zich tevreden met de voortgang die is geboekt bij de onderhandelingen. Hij is ''erg optimistisch'' dat een politiek besluit in april mogelijk is, zei hij.

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een van de maatregelen om de toestroom van migranten naar Europa in te dammen. Het nieuwe agentschap zou de bevoegdheid krijgen in te grijpen als een land de grenscontroles niet zelf op orde kan krijgen.

De EU-lidstaten worden dan verplicht grenswachten te leveren, evenals schepen en ander materieel zoals vingerafdrukmachines.

ANP, 10 maart 2016 16:12

Gelukkig hebben wij voldoende marineschepen *kuch*

Wel een goede rede om een paar extra MPF2's te bestellen, kunnen de OPV's een fraaie Zuid Europese thuishaven krijgen.

Lex

Oprichting Europese grens- en kustwacht stap dichterbij

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een stap dichterbij gekomen. Mogelijk geven de 28 EU-lidstaten al in april hun goedkeuring aan het plan. 

Dat liet staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Asiel) donderdag weten na afloop van een vergadering met alle bevoegde bewindslieden in Brussel.

''We hebben dit agentschap nodig om onze buitengrenzen te bewaken'', zei Dijkhoff op de afsluitende persconferentie. De staatssecretaris toonde zich tevreden met de voortgang die is geboekt bij de onderhandelingen. Hij is ''erg optimistisch'' dat een politiek besluit in april mogelijk is, zei hij.

De oprichting van een Europese grens- en kustwacht is een van de maatregelen om de toestroom van migranten naar Europa in te dammen. Het nieuwe agentschap zou de bevoegdheid krijgen in te grijpen als een land de grenscontroles niet zelf op orde kan krijgen.

De EU-lidstaten worden dan verplicht grenswachten te leveren, evenals schepen en ander materieel zoals vingerafdrukmachines.

ANP, 10 maart 2016 16:12