Srebrenica - de nasleep

Gestart door -Jeroen-, 12/02/2004 | 16:42 uur

Benji87

Er kwam vandaag een interessante gast voorbij in de scherpschutters podcast. Evert heeft gediend tijdens dutchbat II en geeft een inkijk over hoe zijn tijd daar aan toeging. De podcast is gratis te luisteren via spotify.


https://open.spotify.com/episode/2iJBCrw33twMIejbJM96ym?si=LKPV8RT7Sc6tQKtq-org8g

Ace1

Citaat van: Benji87 op 23/04/2023 | 17:23 uur
Ik snap je punt maar we zitten op een forum bedoelt voor discussie en debat. Bovendien is geschiedenis bedoelt om van te leren en dat is exact wat ik hier probeer te doen

Het enige wat je hoeft te doen is op dit topic vanaf posting #1 door te lezen en dan weet je alles voor 95/98%. Dit had jezelf toch ook kunnen bedenken?

MartijnR

Citaat van: Benji87 op 23/04/2023 | 17:23 uur
Ik snap je punt maar we zitten op een forum bedoelt voor discussie en debat. Bovendien is geschiedenis bedoelt om van te leren en dat is exact wat ik hier probeer te doen
eens !

Benji87

Citaat van: Ace1 op 21/04/2023 | 14:47 uur

Laten we het verleden rusten niemand is gebaat om dit alles weer te gaan oprakelen.

Ik snap je punt maar we zitten op een forum bedoelt voor discussie en debat. Bovendien is geschiedenis bedoelt om van te leren en dat is exact wat ik hier probeer te doen

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 21/04/2023 | 14:47 uur

Laten we het verleden rusten niemand is gebaat om dit alles weer te gaan oprakelen.

Wat is dit nou voor een raar antwoord. Dit is een forum.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Benji87 op 21/04/2023 | 13:48 uur
geachte leden,

sinds een korte tijd heb ik een interesse ontwikkeld in de joegoslavie oorlogen en dan met een nadruk op de gehele situatie rondom sebrenica. Des te meer je er over leest des te meer vragen er bij mij opkomen waarvan ik hoop dat jullie er wellicht antwoorden op hebben. In het kader van het debat wil ik ze graag hier plaatsen.

vraag 1: in de hele discussie rondom Dutchbat en de val sebrenica wordt een hoop gerept over het gebrek aan zware wapens zoals tanks, artillerie en AT wapens. Zouden de inzet van deze wapens wel het verschil hebben gemaakt? of is dit wellicht ook wishfull thinking geweest? als je bijvoorbeeld kijkt naar de geografische ligging van sebrenica dan zouden tanks en artillerie niet de meest ideale wapens zijn geweest voor inzet in dit bergachtig gebied.

vraag 2: de inzet van luchtsteun, of het ontbreken daarvan, wordt door een hoop experts betwist. Zo was dutchbat niet het enige enclave waarbij meerdere aanvragen voor luchtsteun werden afgewezen. De britten beroepte zich ook meerdere malen op ''blue sword'' maar kregen 0 op het rekwest omdat de VN niet ''werkte op vrijdag middag''. Kolonel karremans kreeg na 4x vragen wel luchtsteun maar slecht 1 missie vond doorgang, de andere missie werd afgeblazen vanwege slecht zicht. Zou de inzet van een massale luchtcampagne dan wel het verschil hebben gemaakt?

vraag 3: de rol van Kolonel karremans heeft altijd een onder een vergrootglas gelegen. zo zou hij geen ruggegraat hebben vertoond en zich hebben laten misleiden door de vijand voor propagenda, iets wat hij notabene in een eindoefening voor uitzending ook al deed. Maar is Karremans deze hele situatie wel aan te rekenen? in safe area Zepa werd dan wel een aftocht van vluchtelingen gerealiseerd maar dat werd gedaan met sebrenica al in het achterhoofd. bovendien kon commandant Palic die beslissing met zijn leven bekopen

vraag 4: ik ben vooral op zoek naar meer informatie over de slagen rondom Zepa en Gorazde. hebben jullie wellicht naslag werk hierover?


Laten we het verleden rusten niemand is gebaat om dit alles weer te gaan oprakelen.

Benji87

geachte leden,

sinds een korte tijd heb ik een interesse ontwikkeld in de joegoslavie oorlogen en dan met een nadruk op de gehele situatie rondom sebrenica. Des te meer je er over leest des te meer vragen er bij mij opkomen waarvan ik hoop dat jullie er wellicht antwoorden op hebben. In het kader van het debat wil ik ze graag hier plaatsen.

vraag 1: in de hele discussie rondom Dutchbat en de val sebrenica wordt een hoop gerept over het gebrek aan zware wapens zoals tanks, artillerie en AT wapens. Zouden de inzet van deze wapens wel het verschil hebben gemaakt? of is dit wellicht ook wishfull thinking geweest? als je bijvoorbeeld kijkt naar de geografische ligging van sebrenica dan zouden tanks en artillerie niet de meest ideale wapens zijn geweest voor inzet in dit bergachtig gebied.

vraag 2: de inzet van luchtsteun, of het ontbreken daarvan, wordt door een hoop experts betwist. Zo was dutchbat niet het enige enclave waarbij meerdere aanvragen voor luchtsteun werden afgewezen. De britten beroepte zich ook meerdere malen op ''blue sword'' maar kregen 0 op het rekwest omdat de VN niet ''werkte op vrijdag middag''. Kolonel karremans kreeg na 4x vragen wel luchtsteun maar slecht 1 missie vond doorgang, de andere missie werd afgeblazen vanwege slecht zicht. Zou de inzet van een massale luchtcampagne dan wel het verschil hebben gemaakt?

vraag 3: de rol van Kolonel karremans heeft altijd een onder een vergrootglas gelegen. zo zou hij geen ruggegraat hebben vertoond en zich hebben laten misleiden door de vijand voor propagenda, iets wat hij notabene in een eindoefening voor uitzending ook al deed. Maar is Karremans deze hele situatie wel aan te rekenen? in safe area Zepa werd dan wel een aftocht van vluchtelingen gerealiseerd maar dat werd gedaan met sebrenica al in het achterhoofd. bovendien kon commandant Palic die beslissing met zijn leven bekopen

vraag 4: ik ben vooral op zoek naar meer informatie over de slagen rondom Zepa en Gorazde. hebben jullie wellicht naslag werk hierover?

Ros

Kabinet geeft Dutchbat-veteranen gebaar van erkenning en 5.000 euro
10 februari 2021 16:05

Het kabinet zal met een speciaal gebaar zijn waardering uitspreken voor Dutchbat III-veteranen die betrokken waren bij de val van Srebrenica in 1995. Ook ontvangen ze een symbolische bedrag van 5.000 euro (belastingvrij), meldt minister Ank Bijleveld (Defensie) woensdag.

Daarmee reageert de minister op het advies van de commissie-Borstlap, die onderzoek naar Dutchbat III heeft gedaan. De commissie adviseerde de Nederlandse regering en het ministerie van Defensie in december onder meer een gebaar te maken.

Dutchbat III moest de enclave Srebrenica beschermen, maar werd overlopen door Bosnisch-Servische eenheden. Na de val van de enclave werden ongeveer achtduizend jongens en mannen (Bosnische moslims) vermoord door de Bosnische Serviërs.

Er komt een "duidelijke verklaring die tegemoetkomt aan het ervaren gebrek aan erkenning en waardering". In een interview in met De Telegraaf zegt de minister dat de veteranen eerherstel moeten krijgen op een soort reünie. Daar zou de premier dan de verklaring van waardering en erkenning ten overstaan van de veteranen moeten uitspreken.

De veteranen krijgen de 5.000 euro niet alleen als blijk van waardering, maar ook als erkenning voor de moeilijke werkomstandigheden waarin ze als Dutchbatters mee te maken kregen en de periode daarna waarin ze "onterecht en jarenlang veel kritiek en negatieve media-aandacht over zich heen kregen".

Veel veteranen hebben problemen door uitzending
De commissie-Borstlap meldde dat veel veteranen van Dutchbat III nog last hebben van de uitzending naar het voormalige Joegoslavië. Zo'n 20 tot 30 procent van hen ondervindt nog hinder en heeft zorg nodig.

Bijleveld laat ook weten dat ze ervoor gaat zorgen dat veteranen kunnen terugkeren naar Srebrenica. Deze reizen vinden volgend jaar in kleine groepen plaats. Verder ontvangen ze binnenkort een brief van het ministerie waarin professionele hulp wordt aangeboden.

www.nu.nl

Mourning



''Dutchbatters dienen megaclaim in tegen Staat vanwege 'onmogelijke missie'

Ruim honderd veteranen van Dutchbat III hebben zich gemeld voor een claim tegen de Nederlandse staat, omdat ze op een 'onmogelijke missie' zouden zijn gestuurd. Onder hen is ook een aantal leidinggevenden. Dat hebben de advocaten Michael Ruperti en Klaas Arjen Krikke laten weten.

Door: Redactie  26 september 2016, 10:35


In juli werd al bekend dat twaalf veteranen van Dutchbat III de Staat aansprakelijk hadden gesteld. Dutchbat III opereerde in 1995 in VN-verband in de Bosnische enclave Srebrenica toen die werd ingenomen door de Bosnische Serviërs. Die vermoordden uiteindelijk bijna 8400 moslimmannen en -jongens.

Volgens de advocaten is Dutchbat III ruim twintig jaar verantwoordelijk gehouden voor het falen van de missie, omdat de Nederlandse regering nadien onvoldoende heeft erkend dat het bataljon willens en wetens op een onuitvoerbare missie werd gestuurd.

Veteranen zouden hierdoor jaren later nog onherstelbare schade op sociaal, emotioneel en financieel gebied ondervinden. De advocaten vinden dat de huidige interne regelingen bij defensie om de veteranen te compenseren in deze zaak niet voldoen.

Ze gaan in gesprek met Defensie. Minister Jeanine Hennis van Defensie erkende afgelopen zomer ook dat de missie van Dutchbat 'reeds op voorhand' onuitvoerbaar was.

Financiële kwestie

Is de verwerking van een nationaal trauma een financiële kwestie? Het heeft er alle schijn van. Er was de rechtszaak van enkele nabestaanden tegen de Nederland. Die had zich verweerd met het argument dat de verantwoordelijkheid voor 'Srebrenica' bij de Verenigde Naties lag, onder wier bevel de Dutchbatters opereerden. Na een jarenlange juridische strijd oordeelde de hoogste rechter, de Hoge Raad, dat de Nederlandse regering weldegelijk 'effectieve controle' over de militairen uitoefende.

Vorig jaar betaalde de Nederlandse regering een schadevergoeding aan de families Mustafic en Nuhanovic. Elektricien Rizo Mustafic en de vader en broer van tolk Hasan Nuhanovic waren weggestuurd van de Nederlandse compound en werden vervolgens vermoord.

Karremans

Daarnaast stapten de nabestaanden van de drie slachtoffers naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg met een klacht tegen Nederland. Hun advocaten stelden de rol van toenmalig Dutchbat-commandant Thom Karremans in het bloedbad niet goed was onderzocht en er politieke druk was uitgeoefend om vervolging te voorkomen.

De advocaten Liesbeth Zegveld en Tomasz Kodrzycki stelden ook dat Karremans en zijn plaatsvervanger Rob Franken medeplichtig zijn aan moord, oorlogsmisdaden en genocide tijdens de val van Srebrenica.

Vorige week oordeelde het Europees Hof dat Nederland Karremans niet hoeft te vervolgen voor zijn rol in de val van Srebrenica. De bewering dat Nederland de zaak niet goed zou hebben onderzocht, is 'overduidelijk ongegrond' en moet worden verworpen.

Overigens steunt Karremans de megaclaim van 'zijn mannen' van harte en overweegt volgens zijn advocaat Geert-Jan Knoops eenzelfde stap naar de rechter.''

Link: http://www.volkskrant.nl/binnenland/dutchbatters-dienen-megaclaim-in-tegen-staat-vanwege-onmogelijke-missie~a4383793/
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Karadzic in beroep tegen vonnis tribunaal 

DEN HAAG -  Radocan Karadzic gaat in beroep tegen het vonnis van het Joegoslavië-tribunaal. Dat heeft zijn advocaat donderdag gezegd.
Karadzic werd donderdag veroordeeld tot veertig jaar gevangenisstraf voor de volkerenmoord in Srebrenica in 1995 en andere oorlogsmisdrijven.

Telegraaf, 24-03-2016, 16:41

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 24/03/2016 | 16:13 uur
Na voldoende anale visitaties mag ik hopen...vernederen tot op het bot aub!

Mee eens, we zullen zien of hij voor zijn (natuurlijke) dood ooit weer het nieuws haalt.

dudge

Nou nou, schuldig aan 10 feiten, en dan maar 40 jaar.....
Vindt het vrij soepel, zelfs al is 10 jaar waarschijnlijk de-facto levenslang. Deze juridische ellende gaat om principes, en daar valt het wel meer.

Elzenga

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 24/03/2016 | 16:07 uur
Goed dat hij eindelijk is veroordeeld!

Voorspelling 1: dat gaat niet gebeuren zolang er heeeeel veel geld is vergaren, het is een risico analyse.

Voorspelling 2: komt na een aantal jaren wegens gezondheidsredenen vrij dankzij het humane stelsel.
Na voldoende anale visitaties mag ik hopen...vernederen tot op het bot aub!

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#641
Citaat van: Elzenga op 24/03/2016 | 16:02 uur
yesss!! dat hij mag wegrotten in zijn cel en zijn straf afschrikwekkend werkt op andere intellectuelen met enge ideologische ideeën.

Goed dat hij eindelijk is veroordeeld!

Voorspelling 1: dat gaat niet gebeuren zolang er heeeeel veel geld is vergaren, het is een risico analyse.

Voorspelling 2: komt na een aantal jaren wegens gezondheidsredenen vrij dankzij het humane stelsel.


Elzenga

yesss!! dat hij mag wegrotten in zijn cel en zijn straf afschrikwekkend werkt op andere intellectuelen met enge ideologische ideeën.