Ontwikkeling Type-31 fregat

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 12/02/2016 | 20:12 uur

Parera

#86
Babcock announces new Arrowhead 140 design for the Type 31e frigate competition



Today Babcock unveiled the Arrowhead 140, a revised design as their candidate for the Type 31e frigate competition. This new concept reduces some of the potential programme risks as it is based on the Iver Huitfeldt hull form, currently in-service with the Royal Danish Navy.

The Babcock-led "Team 31" consortium now includes Thales, OMT, BMT, Harland and Wolff and Ferguson Marine and are in a very competitive fight with The BAE Sytems/Cammel Laird "Leander". The tight deadlines and ambition of the Type 31e project carries considerable risk, BAE Systems experience and existing intellectual property put them in a leading position. By selecting the proven Iver Huitfeldt design as a baseline, this reduces the unknowns attached to the Team 31 bid.

The previous Babcock Arrowhead 120 concept was only a very basic outline design, perhaps a placeholder until the new design had been refined. Arrowhead 140 is entirely different and considerably larger than other Type 31 options at almost 140m in length with a displacement of approximately 5,700 tonnes. Babcock says the wide beam ship is easier to design, build and easier to maintain. Going big does not add dramatically to construction costs but improves platform stability, facilitates better helicopter operations in bad weather, whilst enhancing crew comfort.

The Iver Huitfeldt class using the Danish Navy's StanFlex modular mission payload system and has space for up to 6 interchangeable "modules". It is assumed Arrowhead will not be equipped with Stanflex modules but there is plenty of space available and can be configured to customer requirements. The Iver Huitfeldt class are primarily air defence ships and are propelled by 4 diesel engines in a CODAD configuration. Cheap and simple to maintain but rather noisy and not ideal for ASW, although there is probably space to available add silencing measures. The Type 31e is intended as a general purpose platform, but many would like the RN version offer some ASW capability, potentially using off-board USVs and UUVs.

The detailed configuration for the Arrowhead 140 is unclear at this stage but there is space for 4 mission boat/bays with VLS missile silo amidships between the bays. A large hangar would be capable of housing an embarked a Merlin.



Thales will provide their Tacticos combat management system which has fully open architecture, it has been in service for 25 years and exported to 24 navies globally. Tacticos and its in-service support package can be tailored to customers' needs over the lifetime of the platform, although would be an entirely new system in Royal Navy service. The ship will incorporate iFrigate™ technology which offers digitally-enabled maintenance and self-diagnosis.

Team 31 say construction will be done using 4 collaborating shipyards, blocks will be built at Babcock Appledore in North Devon, Ferguson Marine on the Clyde, Harland & Wolff in Belfast with the final assembly and integration done at Rosyth. This is in line with the National Shipbuilding Strategy's goal to generate a genuine resurgence in shipbuilding across the UK but also ensures there would still be capacity for parallel programmes such as the FSS project. More than 100 companies that could be involved in the supply chain for Arrowhead 140 have already attended a suppliers' conference.

[Source: https://www.savetheroyalnavy.org/babcock-announces-new-arrowhead-140-design-for-the-type-31e-frigate-competition/]


Ook nog de brochure HIER (pdf).

Ik verwacht dat dit ontwerp wel een kans maakt, bewezen en flexibel.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#85
Citaat van: Thomasen op 23/05/2018 | 21:12 uur
Een nieuwe klasse zal voor NL niet aantrekkelijk zijn, bouw dan gewoon extra vMFF's.

Zoals bekend, ben ik het hier volledig mee eens. (8+4 voor de KM)

Doorbouwen in één familie bij voorkeur aangevuld met export schepen in zo'n hoeveelheid dat eerste vervanger van het vMFF op stapel gezet kan worden als het laatste vMFF te water wordt gelaten.

Parera

Citaat van: Thomasen op 23/05/2018 | 21:12 uur
OPV's zitten niet in het spectrum. Die doen mee met de Meteoro class, River class, B2M etc.

Die Type 31 kun je inderdaad afzetten tegen de FTI, K130, en bij ons de SIGMA.

Een nieuwe klasse zal voor NL niet aantrekkelijk zijn, bouw dan gewoon extra vMFF's.

Nee de OPV's zitten inderdaad nu niet in het midden-hoge geweldsspectrum en dat is precies wat het probleem met die schepen is.
Zou je ze in de jaren 30 vervangen door een schip dat wel dat midden-hoge spectrum aankan dan zit je aan wat de Type 31 kan, wat je in de meeste T31 ontwerpen ziet is een missionbay voor Rhib's precies wat onze OPV's ook hebben. Daardoor zie ik het idee achter T31 als vervanger voor onze OPV's maar dan wel natuurlijk in een Hollands jasje.

En ja ik zou dan ook kiezen voor de opzet: 4x vMFF + 4x vLCF + 4x vOPV, eventueel nog 2 vOPV's meenemen voor de Belgen maar ik denk dat we te ver afwijken van het onderwerp op deze manier :P

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/05/2018 | 20:56 uur
Als ze een degelijke ASW capaciteit krijgen, dan wordt ik idd een stuk positiever, immers de grootse dreiging voor de aanstaande decennia zijn hypersone middelen en onderzeeboten, beiden een pittige uitdaging.

Deze zal wel eerder gepost zijn maar wel mooi overzichtelijk wat men er mee wil




Veel van de minimale benodigdheden die het moet hebben om echt nut te hebben zullen er opzitten al is het grooste deel ''prepared for but not fitted''.
Ik zou zelf zoiets wel zien zitten voor onze KM in 4 stuks ter vervanging van de OPV's maar dan wel uitgerust met voldoende middelen, al kijk ik dan eerder naar het concept van de FTI dat is completer.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 23/05/2018 | 20:40 uur
Het concept Type 31 is prima, ik zie het als een soort schip waar wij de OPV's voor hebben maar dan wel inzetbaar in het hogere geweldsspectrum en wel geschikt voor het escorteren van andere eenheden zoals LPD's of de carriers. Frankrijk heeft ook zo'n soort fregat : La Fayette of de vervangers het FTI.

Als ze een degelijke ASW capaciteit krijgen, dan wordt ik idd een stuk positiever, immers de grootse dreiging voor de aanstaande decennia zijn hypersone middelen en onderzeeboten, beiden een pittige uitdaging.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 23/05/2018 | 18:48 uur
Royal Navy frigate fleet may be expanded hints Defence Secretary

https://ukdefencejournal.org.uk/royal-navy-frigate-fleet-may-be-expanded-hints-defence-secretary/ via @ukdefjournal

Het idee achter de Type 31's is prima maar de keuze i.c.m. Type 26 is dramatisch zeker als je kijkt naar het besluit om #7 & 8 van Type 45 al te schrappen.
Van 30 fregatten (14x T22 + 16x T23) + 16 destroyers naar straks 13 fregatten (8x T26 + 5x T31) + 6 Destroyers, dan doen wij het nog niet eens zo slecht  :silent:
2 super carriers en slechts 19 oppervlakte escortes :sleep:

Als ik dit zo lees gok ik dat ze de Type 31 zullen door trekken tot een klasse van 6 of 8 stuks en het is nog maar afwachten of die 5 geplande Type 26's er ook echt gaan komen of dat dit straks ook slechts een klasse van 6 stuks word.

Het concept Type 31 is prima, ik zie het als een soort schip waar wij de OPV's voor hebben maar dan wel inzetbaar in het hogere geweldsspectrum en wel geschikt voor het escorteren van andere eenheden zoals LPD's of de carriers. Frankrijk heeft ook zo'n soort fregat : La Fayette of de vervangers het FTI.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Huzaar1

Het is ook echt de wereld op zijn kop. Tijdens budget cuts die er altijd zijn geweest tussen conflicten in was JUIST de royal navy HET krijgsmachtsdeel wat nog overeind bleef ten koste van vooral de landmacht.

Ze zijn echt compleet achterlijk geworden daar en snappen niet dat er een Brexit heeft plaatsgevonden. Ze zijn nu echt weer een eiland.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Zander

Brittania rules the waves heeft ook al jaren geleden een zeemansgraf gekregen.
Een eiland zoals GB zou een echt forse marine moeten hebben.
Ze hebben zich volledig in de voet geschoten met hun nieuwe carriers en het afstoten van de HMS Ocean en enkele van hun LPD's.
Ook het afbreken van hun keurkorps/mariniers zal ze geen goed doen.
People are sheep

Parera

Citaat van: Thomasen op 13/03/2018 | 08:49 uur
Volgens mij hebben vMFF en PPA een eigen topic.

Ben benieuwd wat de Britten hier mee gaan doen. Die Daring is een drama qua betrouwbaarheid en een herriebak onder water. Het Type-26 is inmiddels ook een flink schip, maar is nog beperkt in zijn AAW mogelijkheden. CAMM moest een goedkopere Aster-15 worden, maar daar is wel voor ingeleverd. Ook is het aantal hulls gewoon dramatisch. De 31 moet de Britten gaan redden. De truc nu is om er daadwerkelijk een 'credible frigate' van te maken, en gelijk rekening te houden met groei, mocht dat nodig zijn. Als dat mogelijk is dan zijn 5 er te weinig. De laatste nieuwsberichten die rondgaan, zijn in dat opzicht vrij positief.

Evengoed, kijkend naar het FREMM, mogen de Britten stilletjes in hun Brexit hoekje gaan zitten huilen.

Misschien moeten we dit stuk dan ook even verplaatsen ;)

Citaat van: ARM-WAP op 13/03/2018 | 09:24 uur
5 is idd te weinig. Dat zouden er minstens 10 moeten zijn...
Afwachten. Met Williamson als MinDef hebben ze alleszins iemand die zich lijkt in te zetten voor zijn Dept. Heel wat anders dan die Fallon.
En die BrExit... dat gaat nog velen doen huilen. Niet alleen Defensie.
De RN wil met haar 2 carriers er altijd 1 operationeel hebben, om daar een Carrier Strike Group (CSG) omheen te bouwen heb je aardig wat schepen nodig. Een Amerikaanse CSG bestaat uit 1 of 2 Kruisers, 2 of 3 Destroyers, 1 of 2 SSN's en 1 tanker.

Bij de Britten zouden de kruisers destroyers worden en de destroyers fregatten worden, en dan zouden er volgens de plannen voor standaard CSG's de volgende combinatie ontstaan van:
- 2 Type 45's
- 2 Type 23's (vervangen door 2 Type 26's)
- 1 Astute Class SSN
- 1 Tide Class AOR
- 1 x Class Solid Replenishment ship (status onbekend)

Dit zou dan een CSG zijn voor onder vredes omstandigheden in gevechtssituaties zal er nog een extra fregat en SSN toegevoegd moeten worden als minimale bescherming. Zou je beide CSG's op zee willen plaatsen ingeval van nood dan komt de RN echt schepen te kort.

- 4 x Type 45
- 6 x Type 26
- 4 x SSN
- 2 x Tide Class
- 2 x Solide replenishment ship

Tijdens de trails gebruikte men 2 Type 23's als escorts waarschijnlijk om mogelijke Russische subs op afstand te houden. Als beide CSG's op pad moeten dan houd de RN nog maar 2 Type 45's / 2 Type 26's over. Niet echt een sterke vloot als je het mij vraagt.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 13/03/2018 | 09:24 uur
5 is idd te weinig. Dat zouden er minstens 10 moeten zijn...

Met voldoende ASW capaciteit, en hier wringt, voor zover bij mij bekend stevig de schoen.

Type-26 wordt een prima schip maar zal gezien het zeer beperkte aantal, in geval van een conflict met Rusland of China (om meteen het beestje bij de naam te noemen) zelfs bij 100% inzetbaarheid  (zou voor het eerst zijn) niet instaat zijn om de Britse HVT's (CV, SSN en SSBN) naar veiliger wateren te escorteren.


ARM-WAP

Citaat van: Thomasen op 13/03/2018 | 08:49 uur
Volgens mij hebben vMFF en PPA een eigen topic.

Ben benieuwd wat de Britten hier mee gaan doen. Die Daring is een drama qua betrouwbaarheid en een herriebak onder water. Het Type-26 is inmiddels ook een flink schip, maar is nog beperkt in zijn AAW mogelijkheden. CAMM moest een goedkopere Aster-15 worden, maar daar is wel voor ingeleverd. Ook is het aantal hulls gewoon dramatisch. De 31 moet de Britten gaan redden. De truc nu is om er daadwerkelijk een 'credible frigate' van te maken, en gelijk rekening te houden met groei, mocht dat nodig zijn. Als dat mogelijk is dan zijn 5 er te weinig. De laatste nieuwsberichten die rondgaan, zijn in dat opzicht vrij positief.

Evengoed, kijkend naar het FREMM, mogen de Britten stilletjes in hun Brexit hoekje gaan zitten huilen.
5 is idd te weinig. Dat zouden er minstens 10 moeten zijn...
Afwachten. Met Williamson als MinDef hebben ze alleszins iemand die zich lijkt in te zetten voor zijn Dept. Heel wat anders dan die Fallon.
En die BrExit... dat gaat nog velen doen huilen. Niet alleen Defensie.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2018 | 22:15 uur
Ik zie het lijk al drijven.... doe maar 2 versies als standaard, met volwaardige uitrusting, op basis van 1 hull.(een OPV van 6000 ton doet mij angstvallig denken aan een Duitse F125)

12 fregatten voor NL kunnen prima, netjes verdeeld in 8 vMFF en 4 vLCF, we komen immers van 22!   :cute-smile:
Weg met de naam OPV noem het dan maar ''Light Frigate'' zoals de SIGMA 9813.
- Bow sonar
- boeg kanon
- 30 mm's
- 8 VLS
- ASuW's
- Torps

Daarna het uitbreiden van VLS's en toeoeging van CIWS / Towed Sonar voor de vMFF en nog meer VLS's voor vLCF en betere radars.
Je moet het niet precies overnemen van de Italianen maar het achterliggende idee vind ik goed passen binnen de KM.

Een 6000 ton OPV moeten we inderdaad niet willen maar een light frigate met mogelijkheden voor uitbreiding moet kunnen in mijn ogen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#73
Citaat van: Parera op 12/03/2018 | 22:04 uur
Het zou voor Nederland kunnen als we ook in de aantallen 12 stuks denken, 1 hull 3 versies : Patrol, Multirole Frigate, Multirole Destroyer ( vOPV/vMFF/vLCF).

Ik zie het lijk al drijven.... doe maar 2 versies als standaard, met volwaardige uitrusting, op basis van 1 hull.(een OPV van 6000 ton doet mij angstvallig denken aan een Duitse F125)

12 fregatten voor NL kunnen prima, netjes verdeeld in 8 vMFF en 4 vLCF, we komen immers van 22!   :cute-smile:

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/03/2018 | 21:46 uur
Nee dank... container schepen en je bent altijd te laat als je iets extra's nog hebt.

Het idee is dat ze fitted for zijn, men wil 10 fregatten maar heeft niet genoeg geld om het in 1 keer te kopen daarom de 3 versies.
Er is nu budget voor 7 stuks totaal 2x Light / 3x Light+ / 2x Full en de optie ligt er om nog 1 van elk te bestellen in 2020/2021. Daarnaast staan er nog 6 in de planning voor de vervanging van OPV's.

De bewapening verschilt enkel in : het ontbreken van 16 cells Aster 50 VLS, ontbreken van torpedo's, ontbreken van ASuW raketten, ontbreken van decoy launchers, ontbreken van verschillende (towed) sonars en minder radar capaciteit. Alles wat ontbreekt is wel ''Fitted For But Not With'' (FFBNW).

Verder zullen alle schepen dus beschikken over:
- 127 mm kanon met Vulcano munitie
- 76 mm DART CIWS
- 2 stuks 25 mm kanons
Het zou voor Nederland kunnen als we ook in de aantallen 12 stuks denken, 1 hull 3 versies : Patrol, Multirole Frigate, Multirole Destroyer ( vOPV/vMFF/vLCF).