Recente berichten

#1
KLu / Re: Opvolging KDC-10
Last post by Harald - Vandaag om 12:52
https://www.upinthesky.nl/2024/04/16/primeur-voor-nederlandse-kdc-10/

Bijzondere primeur voor 'Nederlandse' KDC-10

Ruim twee jaar geleden vertrok de laatste KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht naar de Verenigde Staten. Nu heeft een van de toestellen een primeur.

De twee tanker/transportvliegtuigen zijn verkocht aan het Amerikaanse Omega Air Refueling. Dit commerciële bedrijf verleent op contractbasis bijtankdiensten aan onder meer de Amerikaanse defensie. Begin deze maand maakte de Amerikaanse luchtmacht bekend dat een van de KDC-10'en werd ingezet om een B-52 Stratofortress en een MC-130J Hercules bij te tanken. Daarmee is het toestel het eerste commerciële vliegtuig dat die vliegtuigtypes heeft bijgetankt. Op foto's is te zien dat het gaat om de voormalige T-264. Sinds kort is de machine ook gecertificeerd voor het bijtanken van C-17's en A-10'en.

.../...

Rest van artikel zie link
#2
Boeing maakt eerste testvlucht met de nieuwe Chinook CH-47F Block II

16 apr 2024 Categorie: Nieuwe toestellen / Tests


Boeing maakt eerste testvlucht met de nieuwe Chinook CH-47F Block II

Boeing Helicopters heeft via een tweet de eerste testvlucht gemeld van de CH-47F Block II Chinook-helikopter. Deze nieuwste versie van de Chinook is een knappe evolutieve verbetering in het lang vervolgverhaal van deze zware transporthelikopter.

De CH-47F Block II kan opstijgen met meer dan anderhalve ton meer laadvermogen dan zijn voorganger en kan met standaard brandstoftanks 712 km ver vliegen. De Boeing CH-47F Block II heeft een hogere kruissnelheid dan zijn voorganger, de CH-47F, wat de transporttijd voor troepen en goederen kan verkorten.

De Chinook zal met deze upgrade zonder discussie de zware helikopter bij uitstek blijven voor de VS. Er zijn trouwens 20 landen buiten de VS die de Chinook in gebruik hebben, waaronder Nederland en de UK.

Het tandemrotorontwerp zorgt voor meer stabiliteit en controle, maximale wendbaarheid, gemak bij laden en lossen en superieure prestaties bij wind. De Chinook kan opereren waar anderen dat niet kunnen. De toegang tot de achterhelling op welk terrein dan ook wordt niet beperkt door de speling van de staartrotor, waardoor tandems op onvoorbereide, bergachtige posities kunnen opereren en de unieke toplandingscapaciteit kunnen uitvoeren. Dankzij het ontwerp kan de Chinook ook tot 20.000 voet vliegen, hoger dan andere helikopters in zijn klasse.

De Chinook heeft een volledig geïntegreerd, digitaal cockpitbeheersysteem – de Common Avionics Architecture System (CAAS) Cockpit - gecombineerd met een Digital Automatic Flight Control System (DAFCS).

Vanaf 2025 zal Boeing de CH-47F Block II Chinooks uitleveren met Honeywell T55-714C turbines (zie video van nieuwe turbine onderaan). Deze hebben 22% meer vermogen dan de huidige T55-714A turbines in de Block I Chinooks waardoor de helikopter 2.000 pond meer nuttige lading zal kunnen vervoeren. Daarnaast zal de nieuwe T55-714C turbinemotor 8% zuiniger zijn, 25% meer betrouwbaar en een compressor hebben die 40% langer kan worden ingezet.

Over de Chinook CH-47F Block II

De CH-47F Block II heeft een aantal upgrades vooral op gebied van de snelheid en het laadvermogen in vergelijking met de huidige Chinook CH-47F maar de nieuwe geavanceerde ACRB, Advanced Chinook Rotor Blades, wil het leger vooralsnog niet hebben. De ACRB's veroorzaakten in de testen te veel trillingen en 'stall' problemen in de achterste rotor.

De Block II uitvoering van de Chinook CH-47F kreeg een versterkt aandrijfsysteem om het extra vermogen van de turbines naar de rotoren te brengen. Dit resulteerde in meer lift en meer vliegvermogen. De Chinook kan nu meer tillen, op hogere hoogte vliegen en dit bij hogere temperaturen. De brandstoftanks werden aangepast en de Chinook kreeg een verbeterde, lichtere romp. 

In cijfers:
  • MTOW - Maximum brutogewicht wordt 54.000 lbs is nu 50.000 lbs
  • Maximum vlieghoogte: 20.000 voet
  • 8% meer vliegafstand
  • 10% meer vermogen
  • Rotorkop kan meer vermogen verwerken
  • Kan 100 gallon meer brandstof meenemen
  • En ook een verbeterde avionics.

Foto & news © Boeing Defense | Video © Honeywell


https://helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=f5C5D5D3&sub=logboek
#3
KL / Re: Toekomst lunabev manoeuvre...
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 10:05
En de Belgen,  stil, niks, geen interesse.. onbegrijpelijk. Ze zijn compleet 'blind' en missen dergelijke systemen. Lijkt me dat juist belgie hierin zou willen meedraaien.
#4
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Huzaar1 - Vandaag om 10:02
Goede keus dit zelf te ontwikkelen.
#5
KM / Re: De marine van morgen
Last post by Harald - Vandaag om 08:36
Nieuwe fregatten krijgen drones voor onderzeebootbestrijding

Dutch Naval Design en Defensie hebben een contract getekend voor de ontwikkeling van nieuwe onbemande vaartuigen voor de marine. De Unmanned Surface Vessels (USV) moeten over vier jaar klaar zijn en worden ingezet vanaf de nieuwe ASW-fregatten, die in 2030 opgeleverd worden. Vooral op het gebied van onderzeebootbestrijding zijn de USV's een flinke stap voorwaarts.

https://marineschepen.nl/nieuws/ASW-fregatten-krijgen-drones-voor-onderzeebootbestrijding-150424.html

CitaatNederland kiest er dus voor om zelf USV's te ontwikkelen, terwijl het ook mogelijk was geweest om deze rechtstreeks bij een leverancier aan te schaffen. Zo ontwikkelde het Israëlische bedrijf Elbit een USV genaamd Seagull. De Seagull werd Nederland aangeboden, maar Defensie kiest er dus voor om zelf tot het ontwikkelen over te gaan.

Alles in eigen hand, voor dit lijkt me in combi met NL industrie, Thales, COMMIT een goede keuze. Zeker ook voor de intergratie in/met het Under Water Warfare Suite (UWWS) en Above Water Warfare System (AWWS) van de ASW fregatten. 
#6
KL / Re: Toekomst lunabev manoeuvre...
Last post by Harald - Vandaag om 08:21
THALES TO SUPPLY SEVEN ADDITIONAL GROUND MASTER 200 MULTI-MISSION COMPACT RADARS FOR THE DUTCH MINISTRY OF DEFENCE
https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/defence/press_release/thales-supply-seven-additional-ground-master-200-multi-mission?fbclid=IwAR07pkEkaDBMjYaLiMf4UfTOgrKApUYkr0A5kPdhlkTCIPeWU4uzH8-Q2M8



- COMMIT (Command Materiel en IT) , de Nederlandse militaire inkooporganisatie, heeft een overeenkomst getekend met Thales voor de levering van zeven Ground Master 200 Multi-Mission/Compact (GM200 MM/C) met twee radars in optie.
- Dit contract is een aanvulling op 9 GM200 MM/C-radarsystemen die eerder in 2019 waren gesloten - en de eerste radar van de serie werd op 14 februari 2024 officieel gelanceerd bij het Ministerie van Defensie.
- De GM200 MM/C is zeer tactisch en mobiel en maakt superieur situationeel bewustzijn en operationele uitmuntendheid mogelijk via de 4D AESA 1 en dual-axis multibeam-technologieën, met vuursteun- en wapenlocatiemogelijkheden, die gelijktijdig nauwkeurige detectie, tracking en classificatie bieden tegen alle huidige en toekomstige bedreigingen op het moderne slagveld, inclusief onbemande luchtvoertuigen (UAV).

Command Materiel en IT (COMMIT), de Nederlandse militaire inkooporganisatie, heeft een overeenkomst getekend voor de aanschaf van zeven extra Thales Ground Master 200 Multi-Mission Compact radars (GM200 MM/C), met een optie voor twee extra systemen. Het contract volgt op negen GM 200 MM/C-radars die eerder in 2019 waren besteld.

Troepen worden vandaag de dag geconfronteerd met een groot aantal steeds evoluerende bedreigingen op het slagveld, waaronder ontwikkelingen op het gebied van indirect vuur (observatie, bereik, snelheid, nauwkeurigheid), waardoor het vermogen van radars wordt bedreigd om doelen in een zeer korte tijdsspanne te detecteren en tegelijkertijd een potentieel doelwit te worden. doel zelf. Om waardevolle bezittingen en troepen te beschermen, biedt Thales time-on-target-oplossingen uit de Ground Master 200 Multi-Mission-familie: radars die kleinere, snellere en wendbaardere doelen op langere afstanden kunnen detecteren, terwijl ze een zeer hoog tactisch vermogen behouden. mobiliteit en een zeer korte inzettijd

Meest flexibele radar op de markt

De GM200 MM/C is ontworpen voor moderne oorlogsvoering met meerdere missies en is een van de meest flexibele radars die momenteel op de markt zijn, waardoor radaroperatoren meer tijd op het doel hebben om zoveel mogelijk informatie over binnenkomende dreigingen te verzamelen. Met de nieuwe generatie 4D Active Electronically Scanned Array (AESA)-technologie en unieke 'dual-axis multi-beam'-technologie, die onbeperkte flexibiliteit in hoogte en richting biedt, biedt het uitstekende theaterbescherming.

Detectie van drones, raketten en vliegtuigen

De radar zorgt automatisch voor gelijktijdige detectie, tracking en classificatie van meerdere UAV's, RAM (raketten, artillerie en mortier), raketten, vliegtuigen en helikopters en is bijzonder geschikt voor het lokaliseren van wapens, luchttoezicht en luchtverdediging. Bovendien zorgt het compacte ontwerp van de GM200 MM/C voor extreem hoge mobiliteit, zeer korte inzettijden en transportgemak op elk platform, afhankelijk van de omgeving waarin het zal worden gebruikt.

Voor de Nederlandse strijdkrachten wordt het radarsysteem op een voertuig geplaatst, de Scania Gryphus-truck. Dankzij de snelle kampeer- en ontkamptijden is de radar zeer tactisch en mobiel. Bij aankomst op de bestemming kan de GM200 MM/C binnen een minuut operationeel zijn en net zo snel weer weg zijn.

Productlancering en presentatie

Thales lanceerde vorige maand de eerste van de serie GM200 MM/C bij het Nederlandse Ministerie van Defensie. Het succes is mede te danken aan het sterke ontwerp, tot stand gekomen in nauwe samenwerking met het Nederlandse leger. Hun veldexpertise en de engineering van wereldklasse van Thales zorgen ervoor dat de radar voldoet aan alle operationele behoeften van een moderne militaire macht. Het systeem, nauw ontwikkeld met de Nederlandse landmacht, biedt een antwoord op zowel traditionele als nieuwe dreigingen, waaronder drones. Snelle en vroege detectie is de sleutel om voorop te blijven lopen en de soevereiniteit en waardevolle bezittingen te beschermen, mogelijk gemaakt door een bereik van maximaal 400 kilometer.

Projectmanager Jarno Ursum bij COMMIT :
" Het Nederlandse ministerie van Defensie heeft groot vertrouwen in de mogelijkheden van deze nieuwe radar. Met deze aanvullende aanbesteding zetten we de sterke samenwerking met Thales voort die de basis heeft gelegd voor de ontwikkeling van deze radar ."

Gerben Edelijn, CEO van Thales Nederland:
"Wij waarderen het enorm dat de Koninklijke Nederlandse strijdkrachten hun vertrouwen in de GM200 MM/C hebben bevestigd door nog eens zeven systemen aan te schaffen, met twee in optie. Thales is er trots op de veiligheid en beveiliging van militair personeel te ondersteunen en om bij te dragen aan de luchtsoevereiniteit van de Europese NAVO-landen. "


Noot voor de redactie:
Ground Master 200 Multi Mission-familie

De Ground Master 200 Multi Mission-familie (GM200 MM) is de nieuwe generatie van Thales' grondradar voor de middellange afstand, inclusief Thales 4D AESA en dubbelassige multi-beam-technologieën. Het profiteert van de technologische achtergrond van Thales GM200 en NS100/200 en vele jaren ervaring met meer dan 20 gebruikersgroepen.

De GM200 MM bestaat in twee verschillende mobiele versies:

De "compacte" versie van de Ground Master 200 Multi Mission (GM200 MM/C) is een palletversie die hogere tactische mobiliteit en snellere inzet biedt, evenals specifieke missiemogelijkheden zoals artillerie-counterbatterij en wapenlokalisatie. Hij past ook goed bij VSHOR/SHORAD-missies, net als zijn GM200 MM/A-broer.

De Ground Master 200 Multi Mission "alles in één" (GM200 MM/A) richt zich voornamelijk op luchttoezicht en GBAD-operaties (tot MRAD op laag niveau). Het beschikt over de bekende GM200 geïntegreerde C2-shelter en biedt ruimte voor de radarmast om hoger te komen voor luchttoezicht op laag niveau en twee operators aan boord.

Beide versies zijn gemakkelijk te transporteren, geoptimaliseerd voor netwerkgerichte bediening op afstand, en besparen uiteindelijk tijd bij planning, training en bediening.
#7
Citaat van: Huzaar1 op 15/04/2024 | 22:28 uur?
Ik was wat humeurig gister. Maar de samenwerking met de Franse Staatsbedrijven loopt op zijn zachtst gezegd moeizaam en mijn onderbuik spreekt dat als ik zie hoe dat nu gaat met MCGS ik ook vrees voor de Nederlandse onderzeeërs. Hier zit de samenwerking wel op een heel ander veel kleiner vlak maar toch het blijven Franse Staatsbedrijven.
#8
KL / Re: Toekomst lunabev manoeuvre...
Last post by Harald - Vandaag om 07:19
 :hrmph: hardop denkend;
En als je 1 MMR koppelt met een (bijvoorbeeld) 4 tal Anti Air wapendragers/voertuigen, dat zouden dan kanonsystemen en/of raketsystemen kunnen zijn, een idee ?
#9
KL / Re: Toekomst lunabev manoeuvre...
Last post by Parera - Vandaag om 03:03
Citaat van: Huzaar1 op 15/04/2024 | 22:29 uurOke, dit brengt ons tot een van de meest  operationeel gevoede en geinformeerde strijkdrachten in zowel vredes als oorlogstijd in de wereld. Met 1 MMR kun je het luchtverkeer van St Petersburg regelen vanuit Scheveningen.  18 systemen is bizar veel.

Fantastische capaciteit.

Nu we het aantal radars goed hebben ingevuld word het tijd om de onderstellen te gaan aankopen. In de basis prima om ze op de Scania te hebben maar een aantal op rups lijkt me ook geen overbodige luxe. Een setje extra in de Carib mag wat mij betreft ook geen luxe zijn, al was het maar voor het geval dat de dreiging ooit in eens oploopt (1 op Cur & 1 op Aru).





Via https://defensiefotografie.nl/voertuigen/multi-mission-radar/
#10
Midden Oosten / Re: Spanning(en) rond Iran
Last post by Lynxian - Vandaag om 00:26
Citaat van: Ace1 op 15/04/2024 | 17:10 uurJe bent op de hoogte dat Israel ook de beschikking heeft over onderzeeboten en dat men zelf de Popeye Turbo Submarine Launched Cruise Missiles ontwikkeld  heeft die een bereik hebben van 1500km.  Wat denk je wat er gebeurd als er Israëlische onderzeeboten in de  Golf van Akaba of De Arabische Zee Popeye Turbo Submarine Launched Cruise Missiles gaan lanceren? Misschien dat er ook vanaf de Middellandse Zee ook Popeye Turbo Submarine Launched Cruise Missiles gelanceerd kunnen worden?

https://en.wikipedia.org/wiki/Dolphin-class_submarine

https://en.wikipedia.org/wiki/Dakar-class_submarine

https://en.wikipedia.org/wiki/Popeye_(missile)

Ik was hiervan op de hoogte en ik schaarde dit op de hoop toen ik mijn uitspraak deed: "Dus dit wordt alleen een veredelde wedstrijd "raketje schieten"."

Leuk als de Israeli's hun subs sturen, maar die gaan ook alleen maar raketjes schieten.