Rijksbegroting & Politieke toekomst

Gestart door Lex, 13/05/2011 | 15:47 uur

Lex

Citaat van: Ros op 16/01/2014 | 23:32 uur
Rekenkamer afschaffen.........die maken zoooo veel fouten. Vergeten iedere keer de begroting x 2 mee te nemen in hun sommetjes  :devil:
Ik heb zo het idee dat je citaat niet aan een citaat van mij refereert.  ;)

Ros

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 23:17 uur
Minister Hennis van Defensie zegt zich niet te herkennen deze bedragen en de berekening daarvan. ,,De inschatting bevat bedragen die conform de werkwijze van Defensie aan een project worden toegerekend." Een deel van de kosten die de Rekenkamer bij Speer rekent, zou Defensie naar eigen zeggen sowieso al kwijt zijn aan andere zaken.

Rekenkamer afschaffen.........die maken zoooo veel fouten. Vergeten iedere keer de begroting x 2 mee te nemen in hun sommetjes  :devil:


Lex

Citaat van: andré herc op 16/01/2014 | 23:27 uur
Daar gaan de miljoenen die de verkoop van de Leopards hebben opgebracht zeker naar toe
Ik denk dat die opbrengst eerder naar de pot algemeen zal gaan.

andré herc

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 23:17 uur
Ict-project Defensie blijft drama 

DEN HAAG -
Defensie zal nog eens 250 miljoen euro moeten stoppen in het geldverslindende automatiseringsproject Speer. Dat schat de Algemene Rekenkamer.
 
Speer werd in 2002 bij de krijgsmacht opgezet om al het materieel en alle voorraden bij alle krijgsmachtdelen in één systeem efficiënt en goedkoop te kunnen plannen en beheren. Het project zou aanvankelijk slechts 185 miljoen euro kosten en in 2009 klaar zijn. Halverwege vorig jaar was Defensie er volgens de Rekenkamer al 650 miljoen aan kwijt.

Minister Hennis van Defensie zegt zich niet te herkennen deze bedragen en de berekening daarvan. ,,De inschatting bevat bedragen die conform de werkwijze van Defensie aan een project worden toegerekend." Een deel van de kosten die de Rekenkamer bij Speer rekent, zou Defensie naar eigen zeggen sowieso al kwijt zijn aan andere zaken.

Hennis wil het ict-systeem in 2015 volledig operationeel hebben, maar dat duurt volgens de Rekenkamer te lang.

Telegraaf, do 16 jan 2014, 23:02
Daar gaan de miljoenen die de verkoop van de Leopards hebben opgebracht zeker naar toe :crazy:

Den Haag stop met afbreken van NL Defensie, en investeer in een eigen C-17.

dudge

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 23:17 uur
Ict-project Defensie blijft drama 

DEN HAAG -
Defensie zal nog eens 250 miljoen euro moeten stoppen in het geldverslindende automatiseringsproject Speer. Dat schat de Algemene Rekenkamer.
 
Speer werd in 2002 bij de krijgsmacht opgezet om al het materieel en alle voorraden bij alle krijgsmachtdelen in één systeem efficiënt en goedkoop te kunnen plannen en beheren. Het project zou aanvankelijk slechts 185 miljoen euro kosten en in 2009 klaar zijn. Halverwege vorig jaar was Defensie er volgens de Rekenkamer al 650 miljoen aan kwijt.

Minister Hennis van Defensie zegt zich niet te herkennen deze bedragen en de berekening daarvan. ,,De inschatting bevat bedragen die conform de werkwijze van Defensie aan een project worden toegerekend." Een deel van de kosten die de Rekenkamer bij Speer rekent, zou Defensie naar eigen zeggen sowieso al kwijt zijn aan andere zaken.

Hennis wil het ict-systeem in 2015 volledig operationeel hebben, maar dat duurt volgens de Rekenkamer te lang.

Telegraaf, do 16 jan 2014, 23:02

Je verwacht het niet......
En het hoeft niet eens te vliegen  :angel:

Lex

Minder gaswinning is strop van 840 miljoen 

DEN HAAG -
Het terugschroeven van de gaswinning in Groningen betekent een strop voor de rijksbegroting die dit jaar kan oplopen tot ongeveer 840 miljoen euro. Dat meldden bronnen op het Binnenhof donderdag. De regeringscoalitie van VVD en PvdA wil bij de voorjaarsnota in mei bekijken hoe dit gat gedicht moet worden.

Het kabinet spreekt vrijdag over het gedeeltelijk dichtdraaien van de gaskraan in Groningen (700 miljoen euro minder inkomsten) en het betalen van compensatie aan de gedupeerden van aardschokken en het stimuleren van de werkgelegenheid in het gebied (in totaal 140 miljoen).

De verwachting is dat het kabinet vrijdag besluit om dit en volgend jaar maximaal 42,5 miljard kuub gas per jaar uit de grond te halen. Afgelopen jaar was dat nog bijna 54 miljard kuub. In 2016 wordt er niet meer dan 40 miljard kuub gas gewonnen. Vooral het gebied rond Loppersum moet worden ontzien. Daar heeft zich de afgelopen tijd de meeste schade als gevolg van aardschokken voorgedaan.

In de top van het kabinet is eerder deze week overeenstemming bereikt over de plannen van minister Henk Kamp van Economische Zaken. Ook de voorzitters van de regeringsfracties (Halbe Zijlstra en Diederik Samsom) waren daarbij betrokken. Als het kabinet er vrijdag formeel mee instemt, reist minister Kamp spoorslags naar Groningen om daar een toelichting op het besluit te geven aan de lokale bestuurders.

Kamp sprak donderdag al met de fractieleiders van de oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP over het op handen zijnde besluit over de gaswinning. Dat kan waarschijnlijk rekenen op een ruime meerderheid in Tweede en Eerste Kamer, maar extra bezuinigingen als gevolg van gederfde inkomsten moeten voor een meerderheid in de Senaat wel worden afgestemd met D66, ChristenUnie en SGP, partijen die in oktober met het kabinet een begrotingsakkoord sloten. Pechtold gaf donderdag al aan dat hij verwacht dat zijn partij en de ChristenUnie en SGP nog worden uitgenodigd voor een vervolggesprek als de gevolgen voor de overheidsbegroting duidelijk zijn.

Telegraaf, do 16 jan 2014, 21:30

Lex

Ict-project Defensie blijft drama 

DEN HAAG -
Defensie zal nog eens 250 miljoen euro moeten stoppen in het geldverslindende automatiseringsproject Speer. Dat schat de Algemene Rekenkamer.
 
Speer werd in 2002 bij de krijgsmacht opgezet om al het materieel en alle voorraden bij alle krijgsmachtdelen in één systeem efficiënt en goedkoop te kunnen plannen en beheren. Het project zou aanvankelijk slechts 185 miljoen euro kosten en in 2009 klaar zijn. Halverwege vorig jaar was Defensie er volgens de Rekenkamer al 650 miljoen aan kwijt.

Minister Hennis van Defensie zegt zich niet te herkennen deze bedragen en de berekening daarvan. ,,De inschatting bevat bedragen die conform de werkwijze van Defensie aan een project worden toegerekend." Een deel van de kosten die de Rekenkamer bij Speer rekent, zou Defensie naar eigen zeggen sowieso al kwijt zijn aan andere zaken.

Hennis wil het ict-systeem in 2015 volledig operationeel hebben, maar dat duurt volgens de Rekenkamer te lang.

Telegraaf, do 16 jan 2014, 23:02

dudge

Citaat van: Ros op 16/01/2014 | 21:46 uur
Zou het 'maar' € 700 miljoen zijn gaan de Groningers helemaal los. Het zal meer moeten zijn, de gasproductie zal zo'n 40% moeten dalen willen de noorderlingen zich weer koest houden. Naast de miljard die zij willen hebben om de schade te herstellen en de economie in Groningen een duw te geven.

Met de verkiezingen voor de deur zal een extra bezuiniging op de al beoogde € 6 miljard bij de kiezers heel slecht vallen, als dit op de burgers verhaald gaat worden tenminste... De commotie rond de gaswinning komt op een zeer ongelukkig tijdstip voor de coalitiepartijen, om het maar even kort en bondig samen te vatten.

Het begrotingsakkoord zal weer op tafel moeten en het is maar de vraag of er draagvlak is voor een nieuwe gedoog constructie om de meerderheod in de Eerste Kamer zeker te stellen.

Er is maar een departement te bedenken dat gekort kan worden, waar de burger extra ingrepen niet zal merken in de knip........juist ja...Defensie  :glare:

Het beloven weer spannende dagen/weken te worden.

Misschien kan een deel van dat miljard gebruikt worden om een extra genie bataljon op te richten, kunnen we dat naar Groningen sturen.

We kunnen die gasvelden ook volpompen met CO2, lijkt me nog steeds een valide oplossing, al ben ik geen mijnbouwer.

Ros

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 21:06 uur
Volgens RTL Nieuws gaan er geruchten dat de BV-NL minder gas gaat oppompen en levert dat een begrotingsgat op van zo'n 700 mjn Euro.
Mocht dit zo zijn, dan ben ik zeer benieuwd hoe het Kabinet dit gaat oplossen. Waarschijnlijk weten we morgenmiddag meer.

Zou het 'maar' € 700 miljoen zijn gaan de Groningers helemaal los. Het zal meer moeten zijn, de gasproductie zal zo'n 40% moeten dalen willen de noorderlingen zich weer koest houden. Naast de miljard die zij willen hebben om de schade te herstellen en de economie in Groningen een duw te geven.

Met de verkiezingen voor de deur zal een extra bezuiniging op de al beoogde € 6 miljard bij de kiezers heel slecht vallen, als dit op de burgers verhaald gaat worden tenminste... De commotie rond de gaswinning komt op een zeer ongelukkig tijdstip voor de coalitiepartijen, om het maar even kort en bondig samen te vatten.

Het begrotingsakkoord zal weer op tafel moeten en het is maar de vraag of er draagvlak is voor een nieuwe gedoog constructie om de meerderheod in de Eerste Kamer zeker te stellen.

Er is maar een departement te bedenken dat gekort kan worden, waar de burger extra ingrepen niet zal merken in de knip........juist ja...Defensie  :glare:

Het beloven weer spannende dagen/weken te worden.

bergd

Citaat van: Lex op 16/01/2014 | 21:06 uur
Volgens RTL Nieuws gaan er geruchten dat de BV-NL minder gas gaat oppompen en levert dat een begrotingsgat op van zo'n 700 mjn Euro.
Mocht dit zo zijn, dan ben ik zeer benieuwd hoe het Kabinet dit gaat oplossen. Waarschijnlijk weten we morgenmiddag meer.

Ben ik ook benieuwd naar, misschien hebben ze in de gezondheidszorg nog ergens een potje over

Lex

Volgens RTL Nieuws gaan er geruchten dat de BV-NL minder gas gaat oppompen en levert dat een begrotingsgat op van zo'n 700 mjn Euro.
Mocht dit zo zijn, dan ben ik zeer benieuwd hoe het Kabinet dit gaat oplossen. Waarschijnlijk weten we morgenmiddag meer.

Lex

Citaat van: jurrien visser op 16/01/2014 | 20:29 uur
The Dutch State Treasury Agency Sells $4.27 billion in Face Value of ING Illiquid Assets Back-up Facility Assets
Volgens mij had je beter dit bericht kunnen plaatsen.  ;)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

The Dutch State Treasury Agency Sells $4.27 billion in Face Value of ING Illiquid Assets Back-up Facility Assets


Press release | 16-01-2014 | IABF

Today the Dutch State Treasury Agency (DSTA) sold $4.27 billion in face amount across 360 US non-agency RMBS securities from the ING Illiquid Assets Back-up Facility (IABF) portfolio through a competitive process. The allocation per dealer is shown in the following table:


Bidder

Allocated Current Face

($ millions)


Bank of America Merrill Lynch

775

Barclays

1,125

Citigroup

738

Credit Suisse

1,010

Goldman Sachs

467

Morgan Stanley

159

The detailed results of the auction will be published when the total portfolio has been sold. Prices and proceeds will not be published during the auction process.

The remaining size of the portfolio has a face value of $2.1 billion. As stated before, it is the intention of the DSTA to sell the entire portfolio within 12 months. New auctions or related announcements will be placed on this website: http://www.dsta.nl/english/Subjects/IABF.

http://www.dsta.nl/english/News/Press_releases/2014_Q1/The_Dutch_State_Treasury_Agency_Sells_4_27_billion_in_Face_Value_of_ING_Illiquid_Assets_Back_up_Facility_Assets

Lex

AOW-gat: uitspraak op 26 februari   

16 januari 2014 biedt de rechtbank in Den Haag de Staat der Nederlanden en een groep vakbonden, zoals de VBM, en andere belanghebbenden de kans om hun conflict nader toe te lichten over het recht op AOW vanaf je 65e.

Vanwege de verwachte grote opkomst had de rechtbank de grootste zaal gereserveerd. Maar die bleek bij lánge na niet groot genoeg: vele tientallen belangstellenden konden er niet meer bij en waren dus tevergeefs naar Den Haag gekomen.
Onder hen is postactief burgermedewerker van DCC (nu Ivent) Anthoni Buitelaar (61). Hij is vanuit Maassluis naar Den Haag gekomen. "Jammer dat er geen plek meer is", vindt hij. "Ik had het graag willen meemaken. Ik ben in 2009 gestopt met werken en ontvang 50 % arbeidsongeschiktheidsuitkering en een deel wachtgeld. Nou is de vraag: wat gebeurt er met mijn wachtgeld als ik 65 word? Ik hoop dat alle mensen zoals ik, die nergens van wisten op het moment dat ze stopten met werken, schadeloos gesteld worden. Ik heb echt geen mogelijkheid het AOW-gat zelf te repareren."

LTZ2 b.d. Marius Smits (60) is ook tevergeefs naar de rechtbank gekomen. Hij ziet op tegen een AOW-gat van een jaar. Vindt hij het jammer dat er geen plek meer is in de rechtszaal? "Ja, maar ik ben eigenlijk wel blij met deze grote opkomst." Heeft hij al een idee hoe hij zijn AOW-gat gaat dichten? "Mijn spaargeld is al opgesoupeerd door de lastenverzwaringen van de laatste jaren. Ik heb zelfs geen geld meer om mezelf in de grond te stoppen. Dat is ook al op. Ik hoop voor alle gedupeerden dat het AOW-gat, linksom of rechtsom, 100 % gedicht wordt."
Buitelaar en Smits zijn niet de enigen. Namens meer dan 80.000 Nederlanders voeren de bonden een civiele rechtszaak tegen de Staat der Nederlanden. Onder die 80.000 Nederlanders zijn er zeker 10.000 die als militair of burger bij Defensie hebben gewerkt.

Op het moment dat onze fijne regering de AOW-leeftijd verhoogde, waren zij al met leeftijdsontslag gestuurd. En daardoor kijken zij nu in het ergste geval tegen een AOW-gat aan van anderhalf jaar. Dat betekent dat je 28.500 euro (gemiddeld) zelf moet ophoesten om het gat te overbruggen. Volgens onze regering is dat 'geen probleem'. "Je hebt toch tijd genoeg voor om je voor te bereiden", zo stelt de landsadvocaat, "wie weet krijg je in de tussentijd wel een erfenis."

Het is helaas nog de vraag of de rechter uitspraak gaat doen over de inhoudelijke kant van de zaak. De discussie tijdens de zitting op 16 januari gaat vooral over de vraag of de rechter wel een oordeel mag geven over het conflict. Anders gezegd: over de vraag of de rechter ontvankelijk is.
Volgens de Staat der Nederlanden niet. Alle gedupeerden kunnen naar de bestuursrechter. Dat je dat pas kunt op het moment dat je van de SVB te horen krijgt hoeveel en per wanneer je AOW krijgt, ach, daar moet je maar mee leven.

De rechtbank gaat vrijwel zeker op 26 februari a.s. vonnis wijzen.


VBM, 16 januri 2014

Zeewier

Hier ben ik het nou mee eens. Die blikvernauwing op enkel een bordkartonnen anti-homowet statement van het wel of niet heen gaan van onze koning plus ministers.  :sick:

Amnesty: niet alleen zorgen om homorechten
Bewerkt door: redactie − 13/01/14, 21:05

Amnesty International maakt zich niet alleen zorgen over de rechten van homo's tijdens de komende Olympische Winterspelen in Rusland, maar ook over andere mensenrechten in het hele land. De mensenrechtenorganisatie is bang dat het Kremlin de duimschroeven aandraait als de Spelen zijn afgelopen en de aandacht van de buitenwereld wegebt. Dat heeft directeur Eduard Nazarski maandag gezegd tegen het ANP.

Nazarski en homorechtenorganisatie COC spraken maandag met het Nederlandse IOC-lid Camiel Eurlings. Die deelde de zorgen van Amnesty, zei Nazarski.

Nazarski wijst onder meer naar China, gastheer van de Olympische Zomerspelen in 2008. In de aanloop naar het toernooi was ook veel aandacht voor mensenrechten. ,,We hebben gezien dat er na de Spelen een golf van onderdrukking kwam. Dat zou ook in Rusland kunnen gebeuren. Russische organisaties vinden het in elk geval een reëel risico'', aldus de Amnesty-voorman.

Ook de strenge demonstratieregels kwamen ter sprake in het gesprek met Eurlings, zei Nazarski. Demonstraties mogen, maar op 14 kilometer afstand van het olympische terrein. Bovendien moet er vooraf toestemming worden gevraagd en moeten de spandoeken en leuzen vooraf worden vertaald in het Russisch ter goedkeuring. 'Het is nu al bijna godsonmogelijk om in Moskou een vergunning voor een demonstratie te krijgen. Eurlings heeft aangegeven dat hij die Russische regels aan de orde wil stellen in het Internationaal Olympisch Comité', aldus Nazarski.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3576772/2014/01/13/Amnesty-niet-alleen-zorgen-om-homorechten.dhtml