Internationale MPA ontwikkelingen

Gestart door Harald, 27/06/2018 | 09:36 uur

Huzaar1

Apart dat de duitsers net zo over de Fransen lijken te denken als de meerderheid op dit forum  :cute-smile: echt welwillend om Europees gezind met ze in zee te gaan op militair vlak zijn ze niet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Ik begrijp dat de Duitsers de keuze maken voor een ander toestel nu blijkt dat de upgrade van de P-3 relatief duur is maar de toestellen zijn gewoon oud. Ze hebben 8 kisten waarvan er 1 soms 2 inzetbaar zijn dat is gewoon een trieste inzet score.

Als de Duitsers nu kiezen voor de P-8 dan is de kans natuurlijk groot dat ze die behouden en niet meer kiezen voor een EU toestel. Er is nog een ander voordeel aan de P-8 voor de Duitsers, mochten de Amerikanen de P-8 AGS door ontwikkelen kan dit wel eens invulling geven aan de mislukte RQ-4 Global Hawk's van de Duitsers.

Ik sta niet raar te kijken als de Duitsers met de P-8 deze twee systemen vervangen door 1 nieuw systeem.

Sparkplug

Citaat van: ARM-WAP op 17/03/2021 | 10:46 uur
Qua 'vooruit denken' hebben de Fransen hier sterk gefaald door enkel naar hun eigen noden te kijken.
Hun alarmbelletje had al moeten rinkelen wanneer de Britten opeens hun fout inzagen jegens het onbesuisd verschroten van hun Nimrods.

En Duitsland had het geluk dat zijn een aantal jaren daarvoor de Orions van Nederland konden kopen. Kon Duitsland dat niet, dan was er zeer dringend de behoefte aan vervanging van hun toenmalige ATL1 (Breguet Atlantic). Waar vervanging van jachtvliegtuigen in Europa vrij vaak synchroon loopt, gaat dat vaak niet op voor MPA.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 17/03/2021 | 10:31 uur
Dit wordt puur door de Fransen gedaan om hun (Franse) EU MPA project door te kunnen laten gaan.
Mijn gevoel is dat als de Duitsers voor P-8A kiezen deze zomaar niet meer vervangen zullen worden door een EU model.

De Fransen denken aan hun langere termijn werkgelegenheid voor de bedrijven en willen dat Duitsland binnen blijft bij het MAWS project, meer aantallen te produceren toestellen, lagere aanschaf- en ontwikkelkosten, betere exportkansen.

En misschien zit er ook nog EU geld in dit programma ??

Ik ben benieuwd of de Duitsers gaan voor het Franse voorstel.
Uiteraard is dit alles het geval.
Als de Duitsers eenmaal de Poseidon aanschaffen is dat het einde van dat "Europees" project en hebben de Fransen de keuze om alleen verder te gaan en alle kosten te absorberen.
En tegen dat deze beschikbaar is voor de exportmarkt vliegt iedere "huidige" potentiele klant ofwel al met de Poseidon of met iets kleiners...

Qua 'vooruit denken' hebben de Fransen hier sterk gefaald door enkel naar hun eigen noden te kijken.
Hun alarmbelletje had al moeten rinkelen wanneer de Britten opeens hun fout inzagen jegens het onbesuisd verschroten van hun Nimrods.

Harald

Dit wordt puur door de Fransen gedaan om hun (Franse) EU MPA project door te kunnen laten gaan.
Mijn gevoel is dat als de Duitsers voor P-8A kiezen deze zomaar niet meer vervangen zullen worden door een EU model.

De Fransen denken aan hun langere termijn werkgelegenheid voor de bedrijven en willen dat Duitsland binnen blijft bij het MAWS project, meer aantallen te produceren toestellen, lagere aanschaf- en ontwikkelkosten, betere exportkansen.

En misschien zit er ook nog EU geld in dit programma ??

Ik ben benieuwd of de Duitsers gaan voor het Franse voorstel.

ARM-WAP

De Fransen voelen nattigheid en beiden de Duitsers "het uitlenen" van 4 op Standard 6 gemoderniseerde Atlantique 2.

Best grappig hoe de Duitsers eventueel opnieuw gebruikers zouden zijn van dit toestel, na de hunne vervangen te hebben door de Nederlandse Orions.

Bron, artikel in MerEtMarine van vandaag:
https://www.meretmarine.com/fr/content/la-france-propose-de-preter-quatre-atlantique-2-lallemagne-0?xtor=EPR-56-20120118[Newsletter_V2_Drupal]-20210317-[_2]

Online vertaald met DeepL:
De uitlening door de Franse marine van vier van haar achttien tot standaard 6 gemoderniseerde maritieme patrouillevliegtuigen van het type Atlantic 2 (ATL2) is een van de oplossingen die aan Duitsland zijn voorgesteld om de acht P-3C Orions van de Bundeswehr tijdelijk te vervangen. Dit werd gisteren bevestigd door het kabinet van de Franse minister van de strijdkrachten naar aanleiding van een vraag van Mer et Marine. Terwijl Frankrijk en Duitsland werken aan het MAWS-project (Maritime Airborne Warfare System) voor een nieuwe maritieme patrouillecapaciteit tegen 2035, proberen zij nog steeds een oplossing te vinden voor het feit dat Berlijn in de zomer van 2020 heeft besloten af te zien van de modernisering van zijn P-3C's. Deze operatie werd te riskant, te tijdrovend en te duur bevonden om deze oude toestellen, die in 2004 tweedehands van Nederland werden gekocht om de Duitse marine in staat te stellen de terugtrekking uit de dienst van haar eerbiedwaardige Atlantische vliegtuigen, die eind jaren negentig in Frankrijk werden opgevolgd door de ATL2's, te compenseren. De voormalige Nederlandse Orions, die in 2006 door de Bundeswehr opnieuw in dienst werden gesteld, zullen tussen 2024 en 2025 met pensioen gaan. Terwijl Frankrijk, dankzij de modernisering van achttien van zijn tweeëntwintig Atlantique 2's tegen 2024, zijn vliegtuigen tot 2035 in dienst zal kunnen houden, heeft Duitsland vorig jaar aangekondigd dat het, na het besluit om de P-3's niet te renoveren, op zoek was naar een tussenoplossing om een PATMAR-capaciteit te behouden in afwachting van de verwezenlijking van MAWS.

Harald

Sabena technics starts upgrading French Navy ATL2 MPA to Standard 6

Sabena technics has welcomed a first ATL2 maritime patrol aircraft, as part of the program designed to modernize the aircraft's combat system to standard 6, the company said in a statement.

The contract for the upgraded (standard 6) ATL2 combat system was awarded in October 2013 to Dassault Aviation and Thales (co-contractors) by the French Defense Procurement Agency DGA.

The program covers a fleet of eighteen aircraft, eleven of which will be modernized by the French aeronautical maintenance center (SIAé). Seven aircraft will be upgraded between 2019 and 2023 by Dassault Aviation, who chose to rely on the know-how of Sabena technics to support it as a subcontractor on this program.

Sabena technics' teams will therefore ensure that the modification is carried out on a few of these aircraft, the first of which has just been welcomed at the MRO's facility in Dinard (France).

We are delighted to welcome the ATL2 in our facilities for the first time. Our technicians were qualified last summer by Dassault Aviation at its Istres center and are now ready to deliver the best quality of service while strictly respecting the deadlines. Following the modification program of the Falcon 50 of the French Navy, today our cooperation extends to a new type of aircraft, to our greatest satisfaction.
Philippe Rochet, CEO of Sabena technics.

The ATL2 Standard 6 MPA reached initial operational capacity on 18 December 2020. The IOC validation came at the end of an intense period of operational evaluation conducted by the ATL2 detachment of the CEPA/10S Air Test and Evaluation Squadron of the French Navy. This evaluation revealed a significant capability enhancement, particularly in the field of anti-submarine warfare (ASW).

About ATL2 Standard 6 MPA
For the record, the contract for the upgraded (standard 6) ATL2 combat system was awarded by the defense procurement agency DGA on October 4, 2013. The program covers 18 aircraft, with the French Navy originally fielding 22 "legacy" ATL2s. Dassault Aviation is delivering a total of seven upgraded ATL2s between 2019 and 2023. In parallel, the SIAé aeronautical maintenance center will upgrade 11 aircraft.

The first two aircraft upgraded by Dassault Aviation were delivered to the French Navy in October 2019. A third ATL2 was delivered in April 2020. As part of the qualification trials, a "live" AM39 Exocet air-launched anti-ship missile was test fired by an upgraded MPA in June 2020 (picture above). Moving forward, two more Atlantique 2 "Standard 6" are set to be delivered in 2021 for a total fleet of five operational aircraft by the time the FOC is achieved.

The "Standard 6" upgrade work includes:
•A new radar: The Thales Search Master with active antenna,
•A new acoustic subsystem by Thales: It gathers and processes signals from the latest-generation of sonobuoys for submarine detection,
•A new navigation console designed by Dassault Aviation,
•New consoles for the tactical display subsystem, developed by SIAé
•Full integration of WESCAM MX-30 optronics

The standard 6 upgrade improves the ATL2s' capability to support the Strategic Oceanic Force (French SSBN fleet), to deal with modern threats (future nuclear or conventional submarines, naval forces at sea, etc.) and to support air-land missions, until 2030. The ATL2 is then set to be replaced by the French-German MAWS program.

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/03/sabena-technics-starts-upgrading-french-navy-atl2-mpa-to-standard-6/

Harald

Possible FMS of P-8A MPA to Germany: P-3C stop-gap solution or MAWS alternative ?

The United States' State Department approved a possible Foreign Military Sale (FMS) to Germany of Boeing P-8A Maritime Patrol Aircraft (MPA) and associated support, and related equipment, for an estimated cost of $1.77 billion.

.../...

https://www.navalnews.com/naval-news/2021/03/possible-fms-of-p-8a-mpa-to-germany-p-3c-stop-gap-solution-or-maws-alternative/


Sparkplug

Citaat van: Poleme op 14/03/2021 | 15:59 uur
Van de Klu MQ-9 Reapers wordt verwacht dat ze aanpasbaar zijn aan de MPA rol.  Maar dit soort UAV's blijven kwetsbaar voor grondgebonden luchtverdediging en jachtvliegtuigen.

Als de MPA rol de bedoeling is, is het dan niet beter om de MQ-9A Reaper Block 5 op termijn te vervangen door de MQ-9B SkyGuardian/SeaGuardian?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 14/03/2021 | 15:59 uur
Het VK had vroeger maar liefst 35 Nimrod MR2's, tegen slechts negen P-8A Poseidon's.  Zo een kleine vloot is wel heel erg gevoelig, als er grote verliezen worden geleden.

Israel verving vanaf november 2016 haar Sea Scan MPA's, welke op de IAI Westwind zakenjet waren gebaseerd door Heron MALE drones.
De gebruikers vinden dat de Heron met zijn vluchtduur van 20 uur een aanzienlijke verbetering vormt ten opzichte van de Sea Scan.
Van de Klu MQ-9 Reapers wordt verwacht dat ze aanpasbaar zijn aan de MPA rol.  Maar dit soort UAV's blijven kwetsbaar voor grondgebonden luchtverdediging en jachtvliegtuigen.

Het VK, Denemarken en Japan gaan hun F-35's structureel ook meer in maritieme rollen inzetten.
Daarbij gaat het in de eerste plaats om ISTAR (Intel, Surveillance, Target Acquisition, Recce).  Vloot luchtverdediging tegen jachtbommenwerpers en kruisvluchtwapens.
En Anti Surface Warfare (ASuW) met bijvoorbeeld Kongsberg JSM's, die Japan al aangeschaft heeft.
Deze trend is ook in Finland aan de gang.  De Finse luchtmacht verklaarde dat de winnaar van de HX competitie (F-18 Hornet opvolger) ook meer maritiem ingezet gaat worden.

Dat wordt nog een uitdaging in de jacht op Red October & friends.

Parera

Wat ik begrijp is dat de Duitsers de 5 P-8's waarschijnlijk als interim oplossing willen aankopen tot dat het Europese alternatief van de plank te koop is. Volgens twitter zijn van de 8 Duitse P-3C's zouden er slechts 1 a 2 toestellen per keer operationeel inzetbaar zijn. De overige 6 a 7 kisten staan dan i.v.m. onderhoud stil op de grond.

Volgens de twitter berichten zou de interim oplossing voor een periode van 10 a 15 jaar nodig zijn, daarna kunnen de kisten alsnog tweede hands verkocht worden.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 13/03/2021 | 19:58 uur
Het geeft beperkingen aan je inzet.
Maar zeker MPA's zijn er ook om je aanvoerlijnen te bewaken. We kunnen moeilijk alles stealth maken. Een gevecht tussen twee grootmachten zal met flinke verliezen gepaard gaan. Dat is nooit echt anders geweest. En niemand zit zonder Achilles hiel. Daar moet je in je planning dus rekening mee houden, en de juiste combinatie van systemen opzetten.

Ik verwacht wel dat kleinere meer stealthy UAV's de frontlijn zullen vormen.
Het VK had vroeger maar liefst 35 Nimrod MR2's, tegen slechts negen P-8A Poseidon's.  Zo een kleine vloot is wel heel erg gevoelig, als er grote verliezen worden geleden.

Israel verving vanaf november 2016 haar Sea Scan MPA's, welke op de IAI Westwind zakenjet waren gebaseerd door Heron MALE drones.
De gebruikers vinden dat de Heron met zijn vluchtduur van 20 uur een aanzienlijke verbetering vormt ten opzichte van de Sea Scan.
Van de Klu MQ-9 Reapers wordt verwacht dat ze aanpasbaar zijn aan de MPA rol.  Maar dit soort UAV's blijven kwetsbaar voor grondgebonden luchtverdediging en jachtvliegtuigen.

Het VK, Denemarken en Japan gaan hun F-35's structureel ook meer in maritieme rollen inzetten.
Daarbij gaat het in de eerste plaats om ISTAR (Intel, Surveillance, Target Acquisition, Recce).  Vloot luchtverdediging tegen jachtbommenwerpers en kruisvluchtwapens.
En Anti Surface Warfare (ASuW) met bijvoorbeeld Kongsberg JSM's, die Japan al aangeschaft heeft.
Deze trend is ook in Finland aan de gang.  De Finse luchtmacht verklaarde dat de winnaar van de HX competitie (F-18 Hornet opvolger) ook meer maritiem ingezet gaat worden.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lex

Citaat van: Ace1 op 13/03/2021 | 22:18 uur
Ik geef antwoord op de vraag van Thomasen.
Niet echt. De bijdragen hebben geen betrekking tot MPA, maar zijn gericht naar bestrijding middels sono-boeien.

Ace1

Citaat van: Lex op 13/03/2021 | 22:16 uur
Wat is de relatie van dit bericht tot dit topic?

Ik geef antwoord op de vraag van Thomasen.

Citaat van: Thomasen op 13/03/2021 | 19:58 uur
Ik verwacht wel dat kleinere meer stealthy UAV's de frontlijn zullen vormen.

Ace1

Northrop Grumman Pitching Fire Scout Helicopter Drone for ASW Missions


A sonobuoy in a 2020 test of the MQ-8C Fire Scout.

Late last year Northrop Grumman took its unmanned helicopter, which is designed to keep an eye on the ocean's surface, for a test to look deeper under the water, company officials recently told USNI News.

In a Navy-sanctioned internal research and development test in late October, Northrop slung a launcher on an MQ-8C Fire Scout filled with miniature sonobuoys made by U.K. company Ultra, Dan Redman with Northrop Grumman's Fire Scout Program told USNI News in an interview earlier this month

The idea was that the endurance of the MQ-8C could extend the anti-submarine warfare bubble around a surface ship beyond what a manned helicopter could provide. The endurance of the Fire Scout allows it to fly further from a ship than the current crop of MH-60R Sea Hawk ASWs currently employed by the U.S> and several of its allies.

"You're pushing the search out away from the ship, up to 100 miles on an aircraft that can fly for about 12 hours," Redman said.
"It keeps the ship and the crew out of harm's way... You do have the ability to go out and search water that you may be in tomorrow. It extends the bubble for the ship farther out."

The test involved a towed target that sounded like a submarine operating off the coast of California. It was successfully detected by the networked sonobuoys. The successful trial is part of Northrop's pitch to expand the ASW offerings of the Fire Scout.

"We could carry up to 40 of these [smaller] buoys, we can do these large patterns at about 100 miles away from a ship. So, we get the ability to do this ASW mission anywhere in the world," Redman said.

In particular, the company is looking beyond the U.S. for customers, Redman said, without naming a specific country.

"Our partner nations around the world have had decreasing budgets and aging aircraft fleets," he said.
"It made a lot of sense to start bringing in unmanned systems to do some of the heavy lifting for all these platforms because the new appetite would be for really cool shiny airplanes, but they won't have the money to buy as many."

General Atomics last year tested its own version of an unmanned sonobuoy launcher from its MQ-9A Reaper unmanned aircraft.

Both tests come as the U.S. has taken steps to reenergize its ASW ability as the Russian Navy has continued to produce increasingly sophisticated attack submarines.

In 2019, U.S. 2nd Fleet reached initial operational capability. The fleet, which includes the Atlantic area of responsibility, was reactivated largely in response to the growing Russian submarine threat.

https://news.usni.org/2021/02/16/northrop-grumman-pitching-fire-scout-helicopter-drone-for-asw-missions