Vervanging C-130 Hercules

Gestart door Ace1, 21/09/2020 | 17:50 uur

Parera

#73
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 14/10/2020 | 07:58 uur
Het is geen tactische kist, meer een strategische toestel (met beperkingen). Wat mij betreft komt deze in aanmerking voor de B fase als men zou opteren voor een mix (4-2), maar dat zie ik niet gebeuren.

Nadeel is dat defensie bijna het toestel wel moet evalueren al is het maar om de (EU) politiek koest te houden en niet zomaar te kiezen voor een Amerikaanse kist terwijl er ''een Europees alternatief'' aanwezig is.

Ik persoonlijk zie de A400M wel zitten maar als dit niet voldoet aan de eisen van de KLU moeten we het niet aankopen en kiezen voor het alternatief dat wel aansluit op die eisen/wensen.


Citaat
Eisen nieuwe toestellen
De nieuwe toestellen moeten overal ter wereld kunnen worden ingezet, ook onder moeilijke omstandigheden. De vervanger moet op onverharde en korte banen kunnen landen. De vliegtuigen moeten in staat zijn om (zwaar)gewonden te vervoeren en die tijdens het transport hoogwaardige medische zorg te geven.

Defensie heeft behoefte aan minimaal 2.400 vlieguren per jaar. Een vliegtuig moet meerdere soorten materieel (inclusief munitie en voertuigen) of minimaal 60 parachutisten kunnen vervoeren. Daarmee moet een afstand van 2.000 zeemijlen zijn te overbruggen. De vliegtuigen krijgen zelfbeschermingsmiddelen en communicatie- en informatievoorzieningen voor deelname aan informatiegestuurde operaties.

Dit zijn best interessante eisen om te gaan kijken wat er beschikbaar is op de markt.

Alleen kijkend naar het aantal parachutisten:
- C-295 48x (valt af)
- C-130J 64x
- C-130J-30 92x
- A-400M 116x
- KC-390 66x

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 14/10/2020 | 07:20 uur
Ook al is dit niet de wens van de KLU vind ik toch dat we dat toestel in elk geval in de B-fase moeten bekijken en voor/nadelen moeten afzetten tegen de andere kandidaten.

Het is geen tactische kist, meer een strategische toestel (met beperkingen). Wat mij betreft komt deze in aanmerking voor de B fase als men zou opteren voor een mix (4-2), maar dat zie ik niet gebeuren.

Parera

In mijn ogen mag de KLU de wens hebben voor meer transport toestellen maar de vraag is of er nu ruimte is om het 5e en/of 6e gewenste toestel aan te kopen.
Misschien gewoon eerst alle 4 de C-130's vervangen en dan wel een optie voor 2 extra kisten opnemen in het contract voor over een paar jaar.

Citaat van: Ace1 op 13/10/2020 | 23:13 uur
Uit betrouwbare bron weet ik de  A400M het niet gaat worden.

Ook al is dit niet de wens van de KLU vind ik toch dat we dat toestel in elk geval in de B-fase moeten bekijken en voor/nadelen moeten afzetten tegen de andere kandidaten.

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 13/10/2020 | 23:39 uur
Yes, buy American; dat is nog enigzins betaalbaar voor het kabouter leger van Nederland!

Hold your horses there
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Yes, buy American; dat is nog enigzins betaalbaar voor het kabouter leger van Nederland!

Huzaar1

Citaat van: Ace1 op 13/10/2020 | 23:13 uur
Uit betrouwbare bron weet ik de  A400M het niet gaat worden.

Buy american
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Stoonbrace op 13/10/2020 | 22:27 uur
Jullie gaan gewoon bij ons intekenen voor 3 A400m.

Uit betrouwbare bron weet ik de  A400M het niet gaat worden.

Mourning

"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Stoonbrace

Jullie gaan gewoon bij ons intekenen voor 3 A400m.

Mourning

1. niet een volledige, maar een halve en
2. ik gaf toch al aan dat ik aan het overdrijven was (aanzetten)?  ;D ;D ;D
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

3e wereld KM?

Praktisch alles van de KM is verzekerd. Heden en toekomst. Nog erger, ze krijgen zelfs een camo pak.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Kornet43

Men zou ook 5 P8 Poseidon's kunnen aanschaffen in plaats van die overbodige C-130's!

Mourning

Inderdaad met als resultaat een goed uitgeruste maar relatief kleine KLU en een halve, aangezet ik geeft het toe, derde wereld KL en KM.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Lex

Citaat van: Mourning op 13/10/2020 | 21:26 uur
Was ook meer provocerend bedoelt. En kijkend naar waar de focus steeds meer op aan het liggen is (n.m.m. conventioneel optreden zoals we dat 'vroegah' deden in een modern jasje) zou dat bij een focus op de KLU normaliter eerder nog een stuk meer F35's moeten betekenen.

Maar wat je wel kan zeggen is dat als je de aantallen van de systemen weghaalt en puur naar de investeringen op zich kijkt de KLU er bijzonder goed vanaf lijkt te komen en dan hoef je de aantallen niet te hebben, de investeringen heb je wel en je bent bijna over de gehele breedte up to date uitgerust en je investeringen worden leuk naar voren gehaald, terwijl bij andere KMD's het uitstellen is geblazen voor een groot aantal grote projecten...

Dit lezende en in beschouwing nemend het gegeven tijdsbestek, zou je ook kunnen gaan denken aan een verdringingseffect binnen het departement.

Mourning

Citaat van: Lex op 13/10/2020 | 21:14 uur
Met dit aantal?

Was ook meer provocerend bedoelt. En kijkend naar waar de focus steeds meer op aan het liggen is (n.m.m. conventioneel optreden zoals we dat 'vroegah' deden in een modern jasje) zou dat bij een focus op de KLU normaliter eerder nog een stuk meer F35's moeten betekenen.

Maar wat je wel kan zeggen is dat als je de aantallen van de systemen weghaalt en puur naar de investeringen op zich kijkt de KLU er bijzonder goed vanaf lijkt te komen en dan hoef je de aantallen niet te hebben, de investeringen heb je wel en je bent bijna over de gehele breedte up to date uitgerust en je investeringen worden leuk naar voren gehaald, terwijl bij andere KMD's het uitstellen is geblazen voor een groot aantal grote projecten...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).