Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 08/09/2015 | 17:56 uur
Frans ontwerp? Never nooit niet, de Fransen zullen co-creatie nooit toestaan.

En toch doen ze het in de meeste van hun recente ontwerpen.

Huzaar1

#1306
Franse onderzeeërs voor NL?
Never nooit niet, de Fransen zullen co-creatie nooit toestaan.
Ze gaan het vast en zeker aanbieden maar het gaat niet door want ;

A. Franse trots
B. Franse dominantie
C. Franse scheepswerven
D. Frans ontwerp
E. Franse banen
F. Fransen
G. Fransen
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2015 | 17:33 uur
Aanbieden zal me niets verbazen, zoals de Engelsen hun Type 26 aan de Duitse marine zullen aanbieden in een kansloze missie, los hiervan: de Fransoos zal vermoedelijk niet voldoen aan de Nederlandse ambitie, de boot is te klein.

Is wel ruim groter dan de Walrus, lijkt me niet dat die te klein is?

En daarbij, waarom zouden ze een kansloze missie ondernemen? Kost ook gewoon geld, zie het hele JSF debacle, de Fransen gaan alleen aanbieden als ze denken dat er een reeele kans is. En die is er wel, maar niet zolang NL met Noorwegen en straks misschien Polen in de boot stapt. Maar als die twee uitstappen of een ander parcours opgaan zal DCNS zich wel weer melden, eventueel met een voorstel om in Nederland te bouwen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 08/09/2015 | 17:29 uur
Misschien, maar dan wel pas als onze zelfdoe ambitie in elkaar geklapt is, en dat zal alleen gebeuren als Noorwegen overstag gaat.



Aanbieden zal me niets verbazen, zoals de Engelsen hun Type 26 aan de Duitse marine zullen aanbieden in een kansloze missie, los hiervan: de Fransoos zal vermoedelijk niet voldoen aan de Nederlandse ambitie, de boot is te klein.

dudge

Citaat van: Harald op 08/09/2015 | 17:12 uur
Nog wat Frans nieuws, spelen in op de Poolse vraag naar onderzeeboten, zal DCNS deze SSK ook aan NL en NO aanbieden ? 

Misschien, maar dan wel pas als onze zelfdoe ambitie in elkaar geklapt is, en dat zal alleen gebeuren als Noorwegen overstag gaat.


Harald

Nog wat Frans nieuws, spelen in op de Poolse vraag naar onderzeeboten, zal DCNS deze SSK ook aan NL en NO aanbieden ? 

DCNS is Showcasing the Scorpene Submarine with Cruise Missile and AIP technology at MSPO 2015

DCNS is featuring the Scorpene diesel-electric submarine (SSK) at MSPO 2015, the International Defence Industry Exhibition in Poland which takes place in Kielce, Poland, from the 1 to 4 September 2015. DCNS proposes to the Polish Navy the sea proven Scorpene class submarine for the Orka program. Featuring a highly performing acoustic discretion, an increased submerged autonomy thanks to the latest-generation air-independent propulsion (AIP) technology, the Scorpene has the capacity to deploy MBDA's Naval Cruise Missile (NCM).




The specific conditions of the Baltic Sea are favourable for the use of submarines and make them very difficult to detect, unlike land and air platforms for launching deterrent weapons. The ability to operate underwater for several weeks, provided by air-independent propulsion systems, in particular, makes undetectable and omnipresent modern submarines the most effective carriers of cruise missiles.

Cruise missile submarines, such as the Scorpene built by DCNS, have an effective offensive weapon system able to provide the deterrent capability wanted by Poland. This deterrence does not require a large number of missiles. The important factor is the ability to strike critical targets, with a high probability of success, within a radius of several hundred kilometres around the waters in which submarines can hide. No other weapon system can provide this capability.

The cruise missile submarines will provide a guarantee of national protection. Furthermore, they will reinforce the diplomatic weight of Poland on the international stage. The fact that the Polish armed forces have the capability to launch cruise missiles from submarines will have a significant influence for Poland within NATO and the European Union, where only a few countries possess this capability. Poland will thus be able to join a very select club of countries with influence on the international stage.



Talking to Navy Recognition, Xavier Mesnet (Surface Ship and Submarine Marketing Director at DCNS) explained that there will be important transfer or technology for the construction of the submarines in Poland. "We want to give Poland full autonomy and full sovereignty on its submarines. This is covered by two aspects: The first one is Naval Cruise Missile that will give deterrence capability and the second aspect is autonomous propulsion with the fuel cell AIP designed by DCNS."

With the planned decommissioning of the Polish Navy's four Kobben (Type 207) class submarines by the end of 2016 and of the ORP Orzel (Kilo class) in 2022, DCNS has a solution to maintain the skills of Polish Navy sailors until the next generation of submarines are operational.

The ability to strike strategic and military targets with exceptional precision from extended stand-off ranges has become a key operational requirement. MBDA's experience in this area has already been proven with the development and entry into service of the Storm Shadow / SCALP air-launched cruise missile. This combat-proven missile system, with its unmatched capabilities, was the result of a multi-national European programme (France, Italy and the UK). Bringing together these European skills, MBDA is now developing NCM to meet the requirement issued by the French Ministry of Defence for a long-range cruise missile capable of being launched from surface ships and submarines.

In December 2006, MBDA was awarded a contract from the DGA for the development and production of the NCM. The very first firing took place from a Sylver A70 VLS system (same as on the FREMM Frigates) in May 2010. The first sub-surface test firing occured in June 2011. MBDA started mass production of the missile in 2015. IOC (initial operating capability) was achieved for the FREMM Frigates this year as well with the first live launch from Aquitaine frigate on May 19. IOC for the Barracuda next generation SSNs of the French Navy is planned for 2018.

http://www.navyrecognition.com/index.php/news/defence-news/year-2015-news/september-2015-navy-naval-forces-defense-industry-technology-maritime-security-global-news/3061-dcns-is-showcasing-the-scorpene-submarine-with-cruise-missile-and-aip-technology-at-mspo-2015.html

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 08/09/2015 | 15:37 uur
Liever een geschaalde maat hydrodynamische versie van de Walrus dan een verlengde A26. Het sail met de periscopen kan uniform ontwikkelt worden uit de A26.

De A26 blijft uiteindelijk toch een bruinwater boot. Zo diep kan die niet. 200 - 250 meter (open bronnen). Ik denk dat Canada dan voor NL-versie of de DCNS SMX-Ocean gaat.

Persoonlijk hoop ik dat uit de samenwerking tussen DSNS en Saab, op basis van de wensen en eisen van o.a. DMO/KM, een boot wordt ontwikkeld op basis van het Walrus model met volwaardige blue water capaciteit waarbij ongetwijfeld goede elementen uit het A26 programma worden overgenomen.


Zeewier

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2015 | 15:03 uur
De kombuis spreek over een Walrus NG of een vergrote A26 (1,5 maal maatje A26)

Wat het ook gaat worden, het is wachten op de A brief, volgens de tam tam te verwachten per oktober/november... ??
Liever een geschaalde maat hydrodynamische versie van de Walrus dan een verlengde A26. Het sail met de periscopen kan uniform ontwikkelt worden uit de A26.

De A26 blijft uiteindelijk toch een bruinwater boot. Zo diep kan die niet. 200 - 250 meter (open bronnen). Ik denk dat Canada dan voor NL-versie of de DCNS SMX-Ocean gaat.

appeltjeeitje

Citaat van: DvdW op 08/09/2015 | 15:17 uur
Dacht dat die A brief al voor het zomerreces door de kamer gejaagd zou worden. Of was het nu Q1 2015?  :devil: We zullen het wel zien...

"De komende maanden zullen worden besteed aan de vraag hoe we die behoefte gaan invullen." .. ",maar daar heb ik nog geen antwoorden op gegeven omdat het proces op weg is naar DMP-A. Aantallen, budgetten en samenwerkingspartners zijn zaken die op dit moment worden ingevuld en waarover ik de Kamer nader zal informeren in het reguliere DMP. Ik hoop eerlijk gezegd dat ik de A-brief de Kamer aan het eind van het jaar kan doen toekomen" .. "Dit houdt in dat we ongeveer in 2016 de B-brief kunnen verwachten als het allemaal goed loopt, in 2017 de C-brief en in 2018 de D-brief."

Bron: verslag van algemeen overleg commissie defensie 17 juni 2015 over Materieel Defensie.
url: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/verslagen/detail?id=2015Z05023&did=2015D27011


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: DvdW op 08/09/2015 | 15:17 uur
Dacht dat die A brief al voor het zomerreces door de kamer gejaagd zou worden. Of was het nu Q1 2015?  :devil: We zullen het wel zien...

Dat was de doelstelling... ik begrijp dat deze voor dit jaar prioriteit heeft... de uitspraak is "in ieder geval dit jaar". Een gelijksoortige uitspraak staat voor het MFF vervangingsdossier. De A brief de mijnenjagers vervangers valt dit jaar niet meer te verwachten.

Voor beide onderwerpen, in he bijzonder voor de Walrus vervanger, begin de tijd te dringen, met namen omdat Noorwegen inmiddels verder is dan Nederland.

DvdW

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/09/2015 | 15:03 uur
De kombuis spreek over een Walrus NG of een vergrote A26 (1,5 maal maatje A26)

Wat het ook gaat worden, het is wachten op de A brief, volgens de tam tam te verwachten per oktober/november... ??
Dacht dat die A brief al voor het zomerreces door de kamer gejaagd zou worden. Of was het nu Q1 2015?  :devil: We zullen het wel zien...
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1296
Citaat van: Strata op 08/09/2015 | 14:17 uur
Als Noorwegen gaat voor een bestaand ontwerp (Ula? A26?) en Nederland ook (Walrus? Moray?) Dan blijft er voor samenwerking alleen gemeenschappelijke wapensystemen of voortstuwingssystemen over.

De kombuis spreek over een Walrus NG of een vergrote A26 (1,5 maal maatje A26)

Wat het ook gaat worden, het is wachten op de A brief, volgens de tam tam te verwachten per oktober/november... ??

StrataNL

Citaat van: DvdW op 08/09/2015 | 14:09 uur
Tja, dat stond er niet  :-* Maar het zou m.i. beter zijn als NL gaat voor een NL design and build sub. Al dat samenwerken lijkt heel veel belovend, maar schiet bijna altijd tekort en kost meer dan dat het oplevert... Zeker gezien de Nederlandse mentaliteit en budget....

Als Noorwegen gaat voor een bestaand ontwerp (Ula? A26?) en Nederland ook (Walrus? Moray?) Dan blijft er voor samenwerking alleen gemeenschappelijke wapensystemen of voortstuwingssystemen over.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

DvdW

Citaat van: Strata op 08/09/2015 | 14:05 uur
Wat ik schreef was ook mijn mening, moet niet als iets officieels gelezen worden  ;)

Wat betreft NL is de kans ook redelijk dat men om dezelfde reden met het walrusklasse ontwerp doorgaat.
Tja, dat stond er niet  :-* Maar het zou m.i. beter zijn als NL gaat voor een NL design and build sub. Al dat samenwerken lijkt heel veel belovend, maar schiet bijna altijd tekort en kost meer dan dat het oplevert... Zeker gezien de Nederlandse mentaliteit en budget....
The beauty of grace is that it makes life not fair...

ת'תקווה בלב נועל, עם חזק לא נתקפל
כי לא נולד הבן זונה שיעצור את ישראל

StrataNL

Wat ik schreef was ook mijn mening, moet niet als iets officieels gelezen worden  ;)

Wat betreft NL is de kans ook redelijk dat men om dezelfde reden met het walrusklasse ontwerp doorgaat.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation