Centraal corona/ COVID-19 topic

Gestart door Enforcer, 23/02/2020 | 11:49 uur

Ace1

Citaat van: Oorlogsvis op 28/12/2021 | 16:16 uur
Kunnen ze trouwens  die Afghanen die hier naar Nederland zijn gekomen  niet omscholen tot ziekenhuis
personeel ? ...dan slaan we twee vliegen in een klap ..en ze kosten geen uitkering meer en ze brengen de
nodige handjes in de zorg !

Daar heb je minimaal HBO niveau voor nodig en gezien het feit dat veel  Afghanen ongeschoold zijn gaat dit een lastig verhaal worden.

Oorlogsvis

Kunnen ze trouwens  die Afghanen die hier naar Nederland zijn gekomen  niet omscholen tot ziekenhuis
personeel ? ...dan slaan we twee vliegen in een klap ..en ze kosten geen uitkering meer en ze brengen de
nodige handjes in de zorg !

Oorlogsvis

Citaat van: Huzaar1 op 27/12/2021 | 20:11 uur
Oorlogsvis moet minder vragen stellen meer bier drinken.  ;)
En dat kunnen we zo wel vergeten Huzaar ...bierdrinken gaat even moeilijk worden.

Wat ik ervan merk ..ik kan nu niet naar de Sportschool & de schietclubs zijn ook weer gesloten...en die
hele papierwinkel als je op vakantie gaat...en dat je niet eens meer naar de kroegen kan zo nu en dan.

Maar goed we overleven het wel weer ........

Ace1

Citaat van:  1limburg  op 28/12/2021 | 13:42 uur
Huisvesting
Van Gool voorziet geen problemen op het gebied van huisvesting voor de arbeidsmigranten. "We hebben goed contact met vastgoedontwikkelaar KAFRA Housing." Ondanks de huidige problemen rondom huisvesting van arbeidsmigranten is hij resoluut: "We gaan plaats maken voor die mensen."

Otto Werk Force presteert het ook om zieke arbeidsmigranten te ontslaan en uit het huis te zetten. Hierdoor maken ze gewoon plaats voor andere arbeidsmigranten die gezond zijn en kunnen werken.

Ace1

Filipijnse arbeidsmigranten als oplossing voor de zorgcrisis

Uitzendbureau OTTO Work Force haalt zorgmedewerkers uit Azië naar Nederland om het personeelstekort in de zorg te ondervangen. "Zo kunnen we een volgende lockdown voorkomen."

"We beginnen met ongeveer tweehonderd mensen in de eerste helft van 2022. Uiteindelijk willen we duizenden mensen hierheen halen", vertelt directeur Frank van Gool van het Venrayse uitzendbureau.

Oplossing
De eerste lichting gaat aan het werk bij onder meer het Zuyderland-ziekenhuis en Medisch Centrum Haaglanden. "Met die ziekenhuizen zijn al contracten gesloten", vertelt Van Gool. Als het aan hem ligt volgen er in rap tempo meer instellingen: "Eigenlijk stond dit pas gepland voor eind 2023, maar er is haast mee gemoeid. Op deze manier kunnen we een volgende lockdown voorkomen."

Win-win
De keuze voor zorgmedewerkers uit het Aziatische werelddeel is niet toevallig. Vooral personeel uit de Filipijnen heeft de voorkeur: "De zorgopleidingen daar zijn kwalitatief hoogstaand en de salarissen liggen er zo'n tien keer lager dan hier, een win-winsituatie dus", vertelt Van Gool. Daarbij denkt hij dat personeel vanuit juist die archipel goed past bij de Nederlandse patiënt. "We hebben dat onderzocht: tachtig procent van de Filipijnen is katholiek, dat sluit goed aan op de Nederlandse cultuur. Daarbij werkt één op de vier Filipijnen al in het buitenland, het is hun bekendste exportproduct."

Inburgeren
Van Gool vertelt dat iedere zorgmedewerker in eigen land een scholing van drie maanden krijgt voordat ze hierheen komen. "Dan leren ze over onze cultuur en taal, maar ook over de Nederlandse werkwijze in de zorg. Tijdens die scholing halen ze dan -als het goed is- hun BIG-registratie."

Geen goed doel
De directeur van het Venrayse uitzendbureau vertelt dat het het plan geen filantropie inhoudt. "Natuurlijk, dit is een verdienmodel. We investeren nu zo'n tienduizend euro per medewerker, maar later moet dat geld op gaan leveren. Dat gebeurt dan met behulp van de provisie die we verdienen aan de werkuren van de zorgmedewerkers."

Huisvesting
Van Gool voorziet geen problemen op het gebied van huisvesting voor de arbeidsmigranten. "We hebben goed contact met vastgoedontwikkelaar KAFRA Housing." Ondanks de huidige problemen rondom huisvesting van arbeidsmigranten is hij resoluut: "We gaan plaats maken voor die mensen."

https://www.1limburg.nl/filipijnse-arbeidsmigranten-als-oplossing-voor-de-zorgcrisis

Ace1

Nu ken ik  Otto Work force als uitzendbureau heel goed. En wat huisvesting doet  Otto Work force het volgende ze huren huizen of huisjes op vakantieparken en plaatsen in een slaap kamer 2 of 3 stapelbedden en de uitzendkrachten moeten daar per maand  tussen €300/€400 voor betalen. In deze tijden van een pandemie lijkt het mij niet raadzaam om op slaapkamers 4 tot 6 verpleegkundigen te laten slapen.

Ace1

Verpleegkundigen uit Filipijnen aan ic-bed: is dat de oplossing?

Ziekenhuizen kampen met een tekort aan personeel op de intensive care, terwijl we die verpleegkundigen in de pandemie juist hard nodig hebben. Arbeidsbemiddelaar Otto Work Force wil daarom 200 ic-verpleegkundigen uit de Filipijnen naar Nederland halen. Zijn arbeidsmigranten de oplossing?

Zorgmedewerkers uit Azië halen, daar was de arbeidsbemiddelaar al mee bezig. "Toen er een nieuwe golf kwam, hebben we besloten dat project naar voren te halen", zegt Frank van Gool van Otto Work force. "We hebben hier nu weer strenge regels, mede omdat de ic-capaciteit achterblijft."

De migranten uit de Filipijnen kunnen daar volgens Van Gool bij helpen. "Het niveau van de zorg is daar hoog", zegt hij. "In de Filipijnen gaat al een kwart van de zorgmedewerkers naar het buitenland, het is echt een exportproduct. Veel zorgmedewerkers zijn daar werkloos, het is dus niet zo dat de zorg daar in de problemen komt."

Opleiding
De zorgmedewerkers worden natuurlijk wel goed voorbereid: zo krijgen ze na de sollicitatieprocedure een opleiding van drie maanden op de Filipijnen. Daarin krijgen ze les over de Nederlandse taal, omgangsvormen en ons zorgsysteem. Ook worden ze voorbereid op de medische toetsen die ze hier zullen krijgen. Van Gool hoopt dat de eerste arbeidsmigranten aan het eind van het eerste kwartaal van 2022 aan de ziekenhuisbedden staan.

Hoogleraar gezondheidseconomie Marcel Canoy van de Vrije Universiteit vraagt zich af hoe solidair het is dat de ic-verpleegkundigen hierheen komen. "Ze kunnen hier natuurlijk meer verdienen dan in de Filipijnen. De kans bestaat dat de beste zorgmedewerkers dus naar het buitenland vertrekken, terwijl ze daar ook gewoon corona hebben."

Meer uren werken
Canoy ziet het niet als de beste oplossing voor het arbeidsmarktprobleem in de zorg. Andere dingen zouden volgens hem beter werken. "De beste oplossing is dat vrouwen die nu parttime werken, een paar uur meer gaan werken. Als de helft van de mensen die nu 20 uur werkt straks 24 uur gaat werken, heb je geen probleem meer. Dat is een goedkope en betere oplossing."

Hij denkt dat een deel van deze groep daar wel toe bereid zal zijn. Wat ook meespeelt, is betere arbeidsvoorwaarden. "Daar kan je ic-verpleegkundigen die twijfelen mee overhalen."

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5276119/ziekenhuizen-intensive-care-capaciteit-verpleegkundigen-arbeidsmigranten

Ace1

Filipijnse ic-verpleegkundigen naar Nederland? 'Tijdens een crisis moet je anders besturen'

Er moet een nationaal plan komen om de Nederlandse ic-capaciteit structureel uit te breiden. Daarvoor pleit NWO-voorzitter Marcel Levi. Volgens Levi is het de hoogste tijd voor actie nu ons land op dat vlak nog altijd slecht scoort in Europa en we mede daardoor inmiddels alweer in een harde lockdown beland zijn. ,,Gooi er landelijk meer geld tegenaan.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20211221_92387181

De rest zit helaas achter de betaalmuur.

Mourning

Dank je A.J., jij hebt alles geschreven wat ik ook wilde schrijven, alleen beter. Dat heeft mij veel moeite en tijd bespaart.  We zijn het volledig eens.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Huzaar1

Oorlogsvis moet minder vragen stellen meer bier drinken.  ;)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

A.J.

#1893
Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2021 | 16:02 uur
Nogmaals ik ben zeker geen "wappie" want ook ik ben gevaccineerd. Ik ben alleen van mening dat
de overheid en ook met name de sociale media een soort censuur is begonnen.
Waarom is Trump dan van Twitter en andere sociale media gekickt ? .....en men wil wel degelijk
mensen hun mond gaan snoeren omdat ze een totaal andere mening hebben dan onze overheid.

Wie is "men"?

Het staat private partijen vrij om lui eraf te kicken, ze mogen zelf bepalen wie er wel of niet welkom zijn. Als we hier op het defforum plotseling een invasie van die hard pacifisten krijgen die alleen maar "kutleger" lopen te roepen kan ik je verklappen dat hier ook een grote purge gaat komen. Geen enkele private vereniging is verplicht om iedereen maar toe te laten.

Citaat
Dat hele corona verhaal hadden ze kunnen oplossen door de IC -capaciteit op een van van 17 miljoen mensen
waar we maar 950 ic bedden hebben te verhogen. Was het nou zo moeilijk om dat te doen ?

Is een tijdelijke oplossing die iets tijd koopt... Je buffer wordt iets groter maar die zal ook vollopen natuurlijk. Als ik de kraan open draai en er een emmer onderzet zal die emmer op een gegeven ogenblik vol zitten, dan kan ik er een grotere emmer onder zetten maar zolang ik de kraan niet dichter draai zal ook die grotere emmer vol gaan lopen. De toevoer blijft zonder maatregelen nl. gelijk.

Daarbij wat Ace zegt, personeel is het probleem.

Citaat
En daarnaast zijn wij volgens mij momenteel het enige land in Europa waar we weer in een
fucking lockdown zitten ? ...maar ok dat vinden jullie allemaal prima begrijp ik.

Elk land zijn eigen regelgeving. Er zijn landen waar ze wel even een tandje meer regelgeving hebben dan Nederland hoor, zoals 2G, vaccinatieplicht, lockdowns. Wat dat betreft hebben we het hier bijzonder soepel. Daarnaast merk ik persoonlijkgeen reet van die hele lockdown... Wat voor last heb jij er precies van?

Citaat
Ik wil van het leven genieten en niet als ik op vakantie ga een Corona check pas hebben en
ook nog eens een test doen ...en vervolgens overal waar ik loop een mondkapje dat eeuwige
debiele mondkapje voor mijn bek hebben....ik voel het als een pure vernedering ..sorry

Ik, ik, ik...

En nu heb je het over het buitenland toch? Daarnaast hoef je in Nederland je mondkapje alleen maar te dragen binnen publieke ruimtes dus niks aan de hand. Al die jankers die lopen te piepen over dat mondkapje hebben nog nooit een 24 uurs NBC oefening gedraaid...

Ace1

#1892
Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2021 | 16:02 uur
Dat hele corona verhaal hadden ze kunnen oplossen door de IC -capaciteit op een van van 17 miljoen mensen
waar we maar 950 ic bedden hebben te verhogen. Was het nou zo moeilijk om dat te doen ?

De apparatuur aanschaffen is het probleem niet maar het kost tijd om een verpleegkundige op te leiden voor de IC en dan praat je na de basis opleiding van verpleegkundige toch al snel over een vervolgopleiding van 1,5 jaar. Hou er ook rekening dat al veel IC verpleegkundige ontslag hebben genomen omdat zij de werkdruk momenteel te hoog vinden.

Ace1

Citaat van: Oorlogsvis op 27/12/2021 | 16:02 uur
Ik wil van het leven genieten en niet als ik op vakantie ga een Corona check pas hebben en
ook nog eens een test doen ...en vervolgens overal waar ik loop een mondkapje dat eeuwige
debiele mondkapje voor mijn bek hebben....ik voel het als een pure vernedering ..sorry

Zolang mensen in landen in midden en zuid Amerika, Afrika, het Midden Oosten ( ik bedoel niet de rijke olie staten hiermee) en Azië niet gevaccineerd zijn zul je de corona checkpas nodig hebben als je op vakantie gaat. En reken er maar op dat je in de wintermaanden een mondkapje nodig hebt. Ik kan niet in een glazen bol kijken maar reken er maar op dat dit tot 2024/2025 gaat duren en misschien nog wel langer. 

Oorlogsvis

Nogmaals ik ben zeker geen "wappie" want ook ik ben gevaccineerd. Ik ben alleen van mening dat
de overheid en ook met name de sociale media een soort censuur is begonnen.
Waarom is Trump dan van Twitter en andere sociale media gekickt ? .....en men wil wel degelijk
mensen hun mond gaan snoeren omdat ze een totaal andere mening hebben dan onze overheid.

Dat hele corona verhaal hadden ze kunnen oplossen door de IC -capaciteit op een van van 17 miljoen mensen
waar we maar 950 ic bedden hebben te verhogen. Was het nou zo moeilijk om dat te doen ?

En daarnaast zijn wij volgens mij momenteel het enige land in Europa waar we weer in een
fucking lockdown zitten ? ...maar ok dat vinden jullie allemaal prima begrijp ik.
Ik wil van het leven genieten en niet als ik op vakantie ga een Corona check pas hebben en
ook nog eens een test doen ...en vervolgens overal waar ik loop een mondkapje dat eeuwige
debiele mondkapje voor mijn bek hebben....ik voel het als een pure vernedering ..sorry

Kaaskop2

Citaat van: Oorlogsvis op 26/12/2021 | 17:04 uur
om een virus waar je verkouden van kan worden en wat de komende jaren nog blijft ...

Een verkoudheid?! Naar schatting zijn wereldwijd 18,5 miljoen mensen omgekomen door corona. In twee jaar tijd zijn door corona evenveel mensen omgekomen als in de gehele Eerste Wereldoorlog. Daarbij komt kijken dat het dodental veel hoger zou zijn zonder maatregelen, want dan zouden veel coronapatiënten en andere patiënten geen toegang tot zorg hebben door te weinig beschikbare bedden. Niet zomaar een verkoudheid dus.

Bron:
https://www.economist.com/graphic-detail/coronavirus-excess-deaths-estimates