Centraal corona/ COVID-19 topic

Gestart door Enforcer, 23/02/2020 | 11:49 uur

bergd

#1033
Coronabrandhaarden Italië en Spanje grijpen naast hoofdmoot noodmiljarden EU
01 april 2020

De Hongaarse premier Viktor Orban. Zijn land krijgt een groot deel van de coronapot.Beeld © AFP
De Europese Commissie maakt 37 miljard euro vrij zodat landen de strijd tegen het coronavirus en de gevolgen daarvan kunnen aangaan. Maar het geld wordt niet eerlijk verdeeld over de EU-landen. Sterker nog: de zwaarst getroffen landen krijgen veel minder geld dan landen die minder zwaar worden geraakt door het virus.

De verschillen tussen wat landen uit de coronapot kunnen krijgen zijn gigantisch. Zo kan Hongarije aanspraak maken op 5,6 miljard euro. Polen kan zelfs 7,4 miljard euro krijgen.

Zwaarder getroffen, minder geld
Maar juist landen die veel groter zijn en tot nu toe veel zwaarder zijn getroffen door het virus, moeten het met aanzienlijk minder geld doen. Italië, het zwaarst getroffen land ter wereld, kan maximaal 2,3 miljard krijgen uit deze pot. Spanje komt er met 4,1 miljard nog redelijk vanaf.

Frankrijk krijgt slechts 650 miljoen. België 66 miljoen. En Nederland staat met 25 miljoen euro bijna helemaal achteraan.

Bestaande regeling omgebouwd
De verdeling van het geld is zo scheef omdat het geen enkel verband houdt met de heftigheid van de coronauitbraak in een land of de benodigde middelen om het virus en de gevolgschade het hoofd te bieden.

Om snel geld vrij te maken zonder een hele nieuwe regeling op te bouwen, heeft de Europese Commissie een plan bedacht om bestaande regelingen in te zetten.

Het geld komt vanuit de verschillende structuurfondsen. Dat zijn grote potten met geld waaruit projecten gefinancierd worden die de welvaartsverschillen binnen de EU moeten verkleinen. Steun voor armere regio's dus.


8 miljard + 29 miljard
Om snel geld vrij te spelen heeft de EU twee dingen bedacht. Ten eerste komt er 8 miljard euro vrij door eenmalig te zeggen dat landen die nog een ongebruikt voorschot op de plank hadden liggen van dit hulpgeld, dit niet terug hoeven te betalen, maar mogen gebruiken voor de strijd tegen corona.

Maar met dat geld, kunnen landen ook weer aanspraak maken op méér Europees steungeld. Dat gaat via het systeem van co-financiering. Dat wil zeggen: een land betaalt zelf een deel van de uitgaven en de EU springt bij voor een groot deel van de kosten. Zo werkt het altijd met dit soort subsidies uit de structuurfondsen, en grofweg geldt: hoe armer een land is, hoe meer de EU co-financiert.

Het grote verschil is: het geld dat een land nu 'zelf' inlegt, was dus ook al Europees geld. Namelijk het voorschot dat de landen niet terug hoeven te betalen. Door de co-financiering komt er nog eens 29 miljard extra vrij.

Groot verschil
Door dit systeem krijgen landen die nog grote voorschotten hebben liggen én relatief arm zijn, een erg groot deel van het geld.

Ter illustratie: Polen had nog 1,1 miljard op de plank liggen. Maar voor Polen co-financiert de EU 85 procent, waardoor ze op nog eens 6,3 miljard euro kunnen rekenen. Totaal: 7,4 miljard euro.

Voor Hongarije geldt iets vergelijkbaars. Hun 855 miljoen euro voorschot, is door deze regeling goed voor in totaal 5,6 miljard aan Europees coronageld.

Nederland heeft slechts 14 miljoen euro op de plank liggen die het eigenlijk zou moeten terugbetalen. Omdat we een rijk land zijn, geeft die 14 miljoen slechts recht op 11 miljoen euro aan co-financiering, waarmee we op een totaal van 25 miljoen komen.

Al goedgekeurd
De Brusselse denktank Institut Delors concludeerde al dat er geen koppeling is tussen de nood en de middelen. Gisteren vroeg ook het CDA opheldering aan de regering over het noodgeld.

Maar veel verschil gaat dat niet meer maken, want het plan is in een recordtempo goedgekeurd door alle instanties. Op 26 maart ging het Europees Parlement akkoord en maandag volgden ook de lidstaten.



Snelheid belangrijkst
De Commissie erkent dat het toegekende geld en de crisisomstandigheden in de landen niet echt op elkaar aansluiten, maar snelheid was doorslaggevend bij het beschikbaar stellen van de middelen.

"Het ontwerp en de lancering van een specifiek en meer gericht instrument zou meer tijd kosten, hetgeen geen toegevoegde waarde zou hebben onder de huidige omstandigheden", laat een woordvoerder van de Commissie weten. "Gezien de significante financieringsbehoefte in alle lidstaten (...) vertrouwt de Commissie dat de middelen zeer relevant zullen zijn in alle lidstaten."

Met andere woorden: het geld kan overal goed gebruikt worden. En kan ook voor vanalles gebruikt worden, van spullen voor medische zorg tot het overeind houden van het mkb.

Volgens de Commissie 'blijft er geen enkel land achter' omdat alle landen hun ongebruikte voorschotten kunnen inzetten. Bovendien moet de noodhulp worden bezien in de context van de andere maatregelen die worden genomen, benadrukt de woordvoerder.

Meer maatregelen
Ze wijst daarbij op de verruiming van de begrotingsregels en de staatssteunregels. Maar de Commissie blijft alle mogelijke opties onderzoeken en er zullen snel nieuwe voorstellen volgen, aldus de woordvoerder.

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen kondigde vandaag in een videoboodschap al aan dat er nog deze week een Europese regeling voor werktijdverkorting komt. Hoe dat precies in zijn werk moet gaan, is nog niet duidelijk.

Het kabinet, dat inmiddels dus ook heeft ingestemd met de 37 miljard euro noodsteun, liet eerder al weten de benadering van de Europese Commissie te steunen, ondanks dat het voor Nederland weinig oplevert.

Halsstarrig
De afgelopen weken ging het juist veel over de halsstarrige houding van Nederland in Europa. Zo verzet het kabinet zich tegen een versoepeling van de regels waardoor getroffen landen aanspraak kunnen maken op het Europese noodfonds (ESM) en tegen de zogenoemde coronabonds: EU-staatsobligaties om de strijd tegen het virus mee te financieren.

Inmiddels heeft minister Wopke Hoekstra van Financiën toegegeven dat hij 'te weinig empathie heeft getoond' in de gesprekken over steun aan zuidelijk landen. "Wat we niet willen is heel goed overgekomen, maar wat we wel willen, niet. Dat had ik beter moeten doen", aldus Hoekstra.

Matthias Pauw
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5077391/eu-coronavirus-covid-19-noodsteun-37-miljard-polen-hongarije

Totaal 7,4 miljard euro voor Polen  :omg: met totaal tot nu 314 doden en 160 kritiek...

Huzaar1

Wat een belerend kut toontje.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

bergd

Een belangrijke boodschap van onze buren Frankrijk en Duitsland aan alle Nederlanders
BRIEF De Duitse en Franse ambassadeur schreven samen deze brief aan buurland Nederland. 'Beste Nederlandse vrienden, mogen wij u vier dingen meegeven?'

Binnenlandredactie 16-04-20, https://www.ad.nl/binnenland/een-belangrijke-boodschap-van-onze-buren-frankrijk-en-duitsland-aan-alle-nederlanders~a4cff3cb/



Beste Nederlanders, beste vrienden,

Nu Europa wordt getroffen door de ernstigste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog, zien we hier in Nederland, net als in de meeste Europese landen, een discussie ontstaan over de tekortkomingen van Europa. We willen het debat graag op een positievere manier voeren. Wij zien een Europa dat in staat is geweest om met eenheid, solidariteit en ambitie op te treden.  En, beste Nederlandse vrienden, mogen wij u vier dingen meegeven?

Ten eerste moet eenheid onze manier van denken bepalen.

Zoals gebruikelijk wordt Europa van binnenuit en buitenaf op de proef gesteld. In sommige lidstaten zijn eurosceptici te vinden die vreemd genoeg beweren dat Europa niet genoeg doet. Elders pleiten andere eurosceptici voor een strategie van ieder voor zich, in een crisis die vraagt om grensoverschrijdende samenwerking. Complexe toeleveringsketens, zelfs binnen de EU, versterken de noodzaak van het delen van ervaringen en middelen.

We zijn van mening dat we de uitdaging samen aankunnen. Het verkeer van goederen, inclusief voedsel of medische hulpmiddelen, is in stand gehouden. Grenscontroles dragen bij aan de bescherming van de volksgezondheid, maar houden níet de mensen tegen die aan de andere kant van onze grenzen werken. Dit is van essentieel belang voor landen waar een grote meerderheid van de werknemers in de gezondheidszorg van buitenaf komt.

Onze eenheid moet ook gebaseerd zijn op onze gemeenschappelijke waarden. We hebben kracht gevonden in onze beginselen van transparantie, verantwoordingsplicht en debat. In plaats van de klokkenluiders het zwijgen op te leggen, hebben we geluisterd naar onze artsen en wetenschappers. We hebben onze parlementen laten werken en de juiste strategie laten bepalen. Nu wordt met propaganda getracht deze reactie af te schilderen als zwak of ongeorganiseerd; dat is bedoeld om verdeeldheid te zaaien en het vertrouwen in ons democratisch systeem te verminderen. In het verleden zijn er pogingen gedaan om onze democratische processen te verstoren. Deze pogingen waren niet succesvol, zoals ook deze nieuwe ronde van manipulaties van informatie niet succesvol zal zijn.

Ten tweede moet solidariteit onze leidraad zijn.

Al tientallen jaren helpen rijkere regio's de armere regio's en onze landen zijn in staat geweest om in crisistijden bij elkaar te komen. Geconfronteerd met de wrede aanslagen van november 2015 in Parijs, zijn onze landen bijeengekomen op basis van de solidariteitsclausule, vastgelegd in artikel 42, lid 7, van het Verdrag betreffende de Europese Unie. Ook deze keer werkt Europa aan de beste manier om deze geest van solidariteit in gang te zetten. De Europese Commissie heeft 37 miljard euro beschikbaar gesteld voor het Coronavirus Response Investment Initiative.

Tegelijkertijd werd concrete steun verleend aan hen die zwaarder getroffen zijn. Duitse ziekenhuizen hebben patiënten uit Italië, Frankrijk en Nederland opgenomen. De regio Grand Est in Frankrijk werkt nauw samen met de Duitse deelstaten Baden-Württemberg, Rijnland-Palts en Saarland. Ook België en Nederland trekken samen op met de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen, onder meer door het uitwisselen van informatie. Onder andere Frankrijk en Duitsland hebben medische apparatuur naar Italië en andere landen gestuurd.

Wat betreft de kwestie van terugkeer naar Europa van onze burgers die in het buitenland zijn gestrand, is samenwerking de regel geweest. Nederlandse vliegtuigen hebben Franse en Duitse burgers teruggevlogen en omgekeerd: of dat nu vanuit Djibouti, Argentinië, Egypte of vanaf cruiseschepen was – dit gevoel van solidariteit is opnieuw cruciaal geweest.

Onze ministers van Financiën hebben na twee discussierondes overeenstemming bereikt over een grootschalig steunprogramma. Er stond veel op het spel en het debat was complex, maar consensus zegevierde en Frankrijk en Duitsland hebben hun krachten gebundeld om een weg vooruit te vinden opdat we alle nodige middelen kunnen mobiliseren om te zorgen voor het herstel van onze economieën. Naast het optreden van de Europese Centrale Bank zullen ook de Europese Investeringsbank, de Europese begroting en het Europese Stabiliteitsmechanisme worden ingezet om de bescherming van werknemers, bedrijven en lidstaten te waarborgen.

Ten derde zal ambitie cruciaal zijn om de uitdagingen aan te gaan die ons te wachten staan.

Wij zullen in de nabije toekomst geconfronteerd worden met enorme uitdagingen. Een van de belangrijkste taken voor Europa zal zijn om soevereiner en beter in staat te zijn om te beslissen hoe we met een crisis als deze moeten omgaan. Dit betekent dat we ervoor moeten zorgen dat de productie van strategische goederen, ook in de gezondheidssector, in Europa plaatsvindt. Dit betekent ook dat we onze concurrenten een gelijk speelveld moeten opleggen. Onze ambities met betrekking tot het klimaat, de digitale economie en het beheer van big data en platforms blijken juist te zijn. Al deze uitdagingen zullen gezamenlijk moeten worden aangegaan: geen van onze landen heeft de middelen om zelf een dominante speler op deze gebieden te worden. Nederland zal hierbij ook een belangrijke rol spelen.

Een andere belangrijke ambitie moet zijn om gezamenlijk op te treden ten aanzien van de ontwikkelingslanden en met name Afrika. Daarvoor zullen middelen en de bereidheid om te handelen nodig zijn.

En tot slot, in een tijd waarin onze landen proberen het multilateralisme te beschermen en te bevorderen, zijn wij van mening dat de Europeanen meer dan ooit de stem moeten zijn die pleit voor een op regels gebaseerd internationaal systeem. Binnen ons Europese kader komt het vertrouwen ook voort uit onze overtuiging dat elk lid de rechtsstaat in zijn eigen land zal respecteren. Ook daar kunnen Duitsland, Frankrijk en Nederland samenwerken om deze fundamenten van gedeelde waarden te bevorderen.

Beste vrienden, laten we trots zijn op Europa en er vertrouwen in houden!

Luis Vassy, ambassadeur van Frankrijk

Dirk Brengelmann, ambassadeur van Duitsland

A.J.

Citaat van: Ros op 16/04/2020 | 16:45 uur
van Dissel heeft dat vanmorgen  gedaan met de uitleg erbij hoe zij aan de 3% immuniteit zijn gekomen.

Zucht... En zonder die data, data welke jij weer even als een volleerd koe in de kont kijker ter discussie stelt, had hij dat dus niet geweten...

Ros

Citaat van: Huzaar1 op 16/04/2020 | 16:49 uur
Ros, wat weet jij nou?

Meer dan jij in dit geval. Als je hoorzitting met de Tweede Kamer vanmorgen gevolgd zou hebben had jij het ook kunnen weten.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 16/04/2020 | 16:45 uur
van Dissel heeft dat vanmorgen  gedaan met de uitleg erbij hoe zij aan de 3% immuniteit zijn gekomen.

Ros, wat weet jij nou?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: A.J. op 16/04/2020 | 13:30 uur
Ik weet wel dat je pas na het verzamelen en analyseren van de data kunt zeggen dat je er iets aan hebt...

van Dissel heeft dat vanmorgen  gedaan met de uitleg erbij hoe zij aan de 3% immuniteit zijn gekomen.


MasterChief1971

Mensen moeten zich eens verdiepen in begrippen als epidemiologie, case study en cohort study.
Als je dát dan begrijpt kan je er redelijk geinformeerd een idee, geen oordeel ! over hebben.
Ofwel Ros: tutup mulut.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

Ace1

Citaat van: Ros op 16/04/2020 | 12:38 uur
Heel veel energie gestopt in data verzamelen waar we niet aan hebben. De conclusie trekken dat de uitkomst van het onderzoek onder een handjevol mensen, op de totale bevolking losgelaten kan worden is m.i. vergezocht.

Geloofwaardigheid van het RIVM kan sterk in twijfel worden getrokken inmiddels. Ja de cijfers die we hebben over het aantal opnames laten een verbetering zien. Wat er op basis hiervan kan gebeuren als de regels worden versoepeld weet niemand. "We denken dat...." schieten we niets mee op.

Het probleem is dat het een nieuwe ziekte is. Dus de komende 2 jaar weten we eigenlijk niets. Daarna kun je echt wat gaan zeggen. Snelle politiek gaat niet op in de natuur helaas.

A.J.

Citaat van: Ros op 16/04/2020 | 13:06 uur
Lijkt de VS wel

Gewoon precies wéten is.........testen, testen en nog eens testen. Zoals al tig keer is aangegeven door vele instanties en deskundigen.

Laat de VS nou net het meeste testen van de hele wereld. Maar ja, dat past niet in je wereldbeeld he.

A.J.

Citaat van: Ros op 16/04/2020 | 12:38 uur
Heel veel energie gestopt in data verzamelen waar we niet aan hebben.

Of we er wel of niet iets aan hebben hebben we totaal geen zicht op. Ik geloof ook niet dat jij te boek staat als viroloog... Ik weet wel dat je pas na het verzamelen en analyseren van de data kunt zeggen dat je er iets aan hebt... Dus je opmerking slaat weer eens als een lul op een drumstel.

Citaat
De conclusie trekken dat de uitkomst van het onderzoek onder een handjevol mensen, op de totale bevolking losgelaten kan worden is m.i. vergezocht.

Aldus professor Ros....

Citaat
Geloofwaardigheid van het RIVM kan sterk in twijfel worden getrokken inmiddels. Ja de cijfers die we hebben over het aantal opnames laten een verbetering zien. Wat er op basis hiervan kan gebeuren als de regels worden versoepeld weet niemand. "We denken dat...." schieten we niets mee op.

Dat hep op Feesboek gestaan zeker...

Ace1

Citaat van: Thomasen op 16/04/2020 | 13:26 uur
Ja, elke dag de hele NL bevolking testen, binnen een uur resultaat. Ja, dan zijn we er snel vanaf ja.
Als iedereen gewoon in een biohazard suit rond gaat lopen zijn we er na twee weken ook vanaf.

Nog meer goede ideeen? Want dit soort oplossingen heeft natuurlijk niemand aan gedacht.


Als iemand getest wordt door de GGD duurt het 2 dagen voordat de uitslag er is.

Huzaar1

Citaat van: Ros op 16/04/2020 | 13:06 uur
Lijkt de VS wel

Gewoon precies wéten is.........testen, testen en nog eens testen. Zoals al tig keer is aangegeven door vele instanties en deskundigen.

Wat ben je toch aan het doen?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ros

Citaat van: Thomasen op 16/04/2020 | 12:49 uur
Helemaal gelijk Ros.
Super dom dat ze niet gewoon bij Wanda wat Tarrot kaartjes laten leggen. Nu beetje op basis van wetenschappelijk onderzoek zo goed mogelijk aannames maken in plaats van gewoon precies wéten wat er gaat gebeuren. Oh, en de horoscoop niet vergeten.
:hrmph:

Lijkt de VS wel

Gewoon precies wéten is.........testen, testen en nog eens testen. Zoals al tig keer is aangegeven door vele instanties en deskundigen.


Mourning

Citaat van: Ros op 16/04/2020 | 12:38 uur
Heel veel energie gestopt in data verzamelen waar we niet aan hebben. De conclusie trekken dat de uitkomst van het onderzoek onder een handjevol mensen, op de totale bevolking losgelaten kan worden is m.i. vergezocht.

Geloofwaardigheid van het RIVM kan sterk in twijfel worden getrokken inmiddels. Ja de cijfers die we hebben over het aantal opnames laten een verbetering zien. Wat er op basis hiervan kan gebeuren als de regels worden versoepeld weet niemand. "We denken dat...." schieten we niets mee op.

Ah, de voorspeller himself in actie... Uiteraard nadat iets reeds is geschied...
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).