De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Master Mack

Eens. Maar wat meer maritieme helis zou niet gek zijn

Sparkplug

Citaat van: Parera op 11/01/2023 | 08:39 uur
De 30 NH-90's vind ik ook nogal een flink aantal, origineel hadden we 24 Lynxen en ik ben van mening dat we dat aantal aan NH90's zouden moeten hebben + 1 extra
Binnen onze NH-90's hebben we 2 modellen : De NFH (ASW) & TNFH (transport), deze verdeling is 60/40% van het originele aantal van 20 stuks.
Als we dit dan bekijken met 25 kisten krijg je een 16 tal NFH's + 9 TNFH's, dit is een iets andere verdeling dan voorheen (64/36%).

En eigenlijk ligt het aan de hoeveelheid ASW kits. Zonder dit zijn alle 19 stuks TNFH.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack

Lekker om een beetje te filosoferen over de toekomst. Ik noem het inderdaad MTB maar het was inderdaad zoiets van een wat zwaarder bewapende serie cutter. En dan misschien ook een paar voor Suriname om de samenwerking te verdiepen. Voor de rest is het hopen en wensen.

Parera

Citaat van: Master Mack op 10/01/2023 | 21:03 uur
Voor mij bestaat de KM van morgen uit 4x ASWF RMF 22D zwaarste variant. 4x AWWD zwaarste variant 4x SUB Saab Damen horizontale en verticale launchers en 6x Crossover waarvan 4 combat/amfibische variant en 2 met groot Heli/UAV dek en Dock voor grote landingsboten. 4 C8 Poseidon MPA en 30 NH 90 Helikopters.6 x mijnenveger/ legger. 9x MTB moderne uitvoering voor kustwacht taken CARIB en NLD.

Ik kan me hier wel in vinden op het vliegende deel na. 4 P-8's is los gekoppeld van de Duitsers echt te weinig, ga je volledig integreren dan durf ik dat aantal nog wel aan. Zelfstandig moeten we er minimaal 5 of 6 hebben voor onze NAVO taken, P-8's in de West is wat mij betreft (op dit moment) niet permanent nodig.

De 30 NH-90's vind ik ook nogal een flink aantal, origineel hadden we 24 Lynxen en ik ben van mening dat we dat aantal aan NH90's zouden moeten hebben + 1 extra
Binnen onze NH-90's hebben we 2 modellen : De NFH (ASW) & TNFH (transport), deze verdeling is 60/40% van het originele aantal van 20 stuks.
Als we dit dan bekijken met 25 kisten krijg je een 16 tal NFH's + 9 TNFH's, dit is een iets andere verdeling dan voorheen (64/36%).

Daarnaast hebben we nog een gedeelde middelzware transport capaciteit  van de Cougar/vCougar voor inzet van amfibische eenheden en/of noodhulpverlening.  Gecombineerd met 4 ASWF's en een P-8 vloot hebben we dan ook een stevige ASW vuist.

En ook die MTB's dat moet je echt niet meer willen, dit type schip is na ww2 niet meer gebouwd. In plaats daarvan zijn Fast Attack Craft's ontwikkeld maar ook dit is een relatief achterhaald type schip binnen de westerse marines. De laatste zijn eigenlijk de Sa'ar 4.5 van Israel gebouwd in de jaren '80. Ik verwacht  dat dit formaat schepen (maximaal 50 - 60 m) in de toekomst veelal onbemande schepen gaan worden (XL USV's). Iets wat in de Carib ook haalbaar moet zijn met commando centrale op een van de eilanden en op zee gekoppeld aan het stationsschip indien nodig.

En ook zou het dan misschien voordeliger zijn om de nieuwe cutters van de KW carib te voorzien van FFBNW bewapening om ze in te kunnen zetten in geval van een oorlog of extreem verhoogde dreiging.

Lex

Citaat van: Thomasen op 10/01/2023 | 22:06 uur
Het meeste is zo'n uit de heup geschoten onzin dat ik er niet eens op in ga.
Maar vwb de NH90, we hebben er 19.
Het is eigenlijk niet voldoende voor ondersteuning van een taakgroep.
Kijkend naar het huidige vlootbestand volgens mij meer dan voldoende, blijft de vraag hoe groot een taakgroep moet zijn.  :big-smile:

Harald

Citaat van: Master Mack op 10/01/2023 | 21:03 uur
Voor mij bestaat de KM van morgen uit 4x ASWF RMF 22D zwaarste variant. 4x AWWD zwaarste variant 4x SUB Saab Damen horizontale en verticale launchers en 6x Crossover waarvan 4 combat/amfibische variant en 2 met groot Heli/UAV dek en Dock voor grote landingsboten. 4 C8 Poseidon MPA en 30 NH 90 Helikopters.6 x mijnenveger/ legger. 9x MTB moderne uitvoering voor kustwacht taken CARIB en NLD.

Kan ik me wel in vinden, alleen .. 4 stuks P8 Poseidon is wel mager, zo'n aantal kan alleen in een Pool met andere landen.
30 stuks NH90 ?? Dus nog extra 10 aanschaffen??
Mijns inziens NH90 prima als ASW heli, verder niet. Extra maritieme helicopters in combinatie met de vervanging van de Cougars en dan een echte SOF/CSAR heli.
MTB= Motor Torpedo Boot, .. tja .. hoe zie je dit ? Wat voor schip ?

Master Mack

Voor mij bestaat de KM van morgen uit 4x ASWF RMF 22D zwaarste variant. 4x AWWD zwaarste variant 4x SUB Saab Damen horizontale en verticale launchers en 6x Crossover waarvan 4 combat/amfibische variant en 2 met groot Heli/UAV dek en Dock voor grote landingsboten. 4 C8 Poseidon MPA en 30 NH 90 Helikopters.6 x mijnenveger/ legger. 9x MTB moderne uitvoering voor kustwacht taken CARIB en NLD.

Sparkplug

#2280
Citaat van: Twitter op 09/01/2023 | 11:19 uur
British AH-64s were written off due to marine corrosion?

(lees het artikel)

https://twitter.com/TheBaseLeg/status/1610571938476490759/photo/1

Dan had MoD destijds de AH-1W moeten kiezen en nu als opvolger de AH-1Z. De Apache is af fabriek niet voor langdurig maritieme inzet. De boel modificeren maakt het ook prijzig. Heb je dat ervoor over of niet?

Maar goed dat er 67 stuks van de WAH-64D zijn geleverd. Er was nog ruimte voor afschrijvingen. Hiervan worden nu 50 stuks omgebouwd naar AH-64E v6.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Een aandachtspunt voor onze maritieme plannen !

British AH-64s were written off due to marine corrosion?

(lees het artikel)

https://twitter.com/TheBaseLeg/status/1610571938476490759/photo/1


silvester herc

Citaat van: Poleme op 05/01/2023 | 00:28 uur
So-de-mieters, dus die Yanks hebben niet gedacht aan zo iets als strategische mobiliteit ?

Google eens.
Goedemorgen Ik dacht dat we deze discussie op een ander topic  verder zullen voeren over de vervanging van Gougar want ik heb ergens een foto in mij grote verzameling dat een Black Hawk in een Hercules geladen.wordt zelfs een grote container en een Amerikaanse Brandweer wagen en die zijn niet klein dus onderschat niet wat er nog allemaal in een Hercules vervoerd kan worden 🤨 maar nu stop ik op dit topic met deze discussie  :glare:

Poleme

Citaat van: Ace1 op 04/01/2023 | 13:54 uur
Nee de enige helicopter die in een C-130 past is een Westland Lynx, de Britten hebben dit diverse keren gedaan.
So-de-mieters, dus die Yanks hebben niet gedacht aan zo iets als strategische mobiliteit ?

Google eens.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Parera op 04/01/2023 | 15:29 uur
Misschien past deze discussie overigens beter in een ander topic rondom de vervanging van de Cougar i.p.v. de marine van morgen ;)

Hier heb je een punt mee.

Parera

#2275
Citaat van: Ace1 op 04/01/2023 | 14:10 uur
Dan valt deze af, maar hoe zit dat met de Bell 360 Invictus  die is gebasseerd op de Bell 525 Relentless.

Ik kan geen hoogte vinden van de 360 inivictus maar van de Bell 525 is wel info te vinden.



Misschien past deze discussie overigens beter in een ander topic rondom de vervanging van de Cougar i.p.v. de marine van morgen ;)

Harald

Citaat van: Ace1 op 04/01/2023 | 14:10 uur
.... maar hoe zit dat met de Bell 360 Invictus ...
Zal deze ook verder ontwikkelt worden voor maritiem gebruik ?
Wordt deze de opvolger van de AH-1Z Viper ?  Voor de USMC

Bell heeft wel een goede troef met de 360 Invictus in handen.


Ace1

Citaat van: Parera op 04/01/2023 | 14:04 uur
Ik was ook aan het kijken naar de H175M maar volgens mij is die te hoog voor de C-390M. De eisen die defensie stelt zijn misschien niet haalbaar op basis van de huidige heli's, waar je dan op uitkomt is heel simpel de blackhawk familie. Verder voldoet eigenlijk niets aan de eis passend in C-390M of maritiem geschikt of 12 bepakte troepen meenemen. Ik ga er even vanuit dat de troepen capaciteit gelijk moet zijn aan de huidige cougars.

EC-175B


SH-60


AW-149M


Dan valt deze af, maar hoe zit dat met de Bell 360 Invictus  die is gebasseerd op de Bell 525 Relentless.