Nieuwe ontwikkelingen op BOXER gebied

Gestart door Ace1, 02/11/2013 | 15:37 uur

Huzaar1

#945
Citaat van: Parera op 07/03/2018 | 18:54 uur
Nee , Nee ik vroeg me af of er een nieuwe lichte brigade in de plaats van 13 licht kwam of dat dit LMB zou zijn ;) Dus een nieuwe eenheid met de opzet zoals we 13 licht nu kennen ipv medium zoals het moet gaan worden.

Maar het is duidelijk dat LMB de lichte plek opzicht neemt, zoals ik eerder aangaf die benaming licht is nogal verwarrend.

Maar het optreden samen met de Fransen van de 13 mot brigade zou dat dan niet de bedoeling zijn om ook in te stappen met België in het nieuwe voertuigen programma? We hebben het er al overgehad dat dit misschien niet de beste keuze is maar misschien wel de meest logische keuze als je kijkt naar Medium en optreden met de Fransen.

Kiezen voor vreemde onderbewapende voertuigen die niet aan onze eisen voldoen omdat we nu eenmaal samenwerken met Frankrijk?

Al gaat het om een balpen, daar wordt eerst een studie naar gedaan. Iets zomaar kopen gebeurt never ( Buma uitzonderin )en het komt nooit voor dat we enkel in een land gaan shoppen puur omdat er samenwerking mee (beoogd) is. We kijken gewoon naar wat wij ermee gaan doen en wat randzaken zijn, maar het Griffon programma van Frankrijk qua aanschaf voertuigen is in my opinion achterlijk en een normaal mens van Nederlandse bodem in de KL zou op die voertuigen uitkomen. Wat moet je nu met die vrachtwagens? We zitten al te kijken met Buma's.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#944
Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2018 | 18:43 uur
Dus je vond het eventjes logischer dat ze van de hele luchtmobiele brigade een medium brigade gingen maken dan vtgen toevoegen aan 13?  :silent:
Nee , Nee ik vroeg me af of er een nieuwe lichte brigade in de plaats van 13 licht kwam of dat dit LMB zou zijn ;) Dus een nieuwe eenheid met de opzet zoals we 13 licht nu kennen ipv medium zoals het moet gaan worden.

Maar het is duidelijk dat LMB de lichte plek opzicht neemt, zoals ik eerder aangaf die benaming licht is nogal verwarrend.

Maar het optreden samen met de Fransen van de 13 mot brigade zou dat dan niet de bedoeling zijn om ook in te stappen met België in het nieuwe voertuigen programma? We hebben het er al overgehad dat dit misschien niet de beste keuze is maar misschien wel de meest logische keuze als je kijkt naar Medium en optreden met de Fransen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 07/03/2018 | 16:39 uur
Ik vroeg het me af of de LMB de lichte eenheid was omdat men ook 13 licht in het leven geroepen had. Die 2 keer licht was even verwarrend in mijn ogen :) Maar nu duidelijk hoe het zit, misschien voor LMB nog wat Vector's (of andere 4x4) en Mungo's.

Dus je vond het eventjes logischer dat ze van de hele luchtmobiele brigade een medium brigade gingen maken dan vtgen toevoegen aan 13?  :silent:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2018 | 12:12 uur
Plannen met lichte brigade?
LMB is de lichte brigade en die is helemaal up to Navo spec.
Gebeurt vrij weinig met LMB op wat classificatie veranderingen en wat LMB voertuigen na.

Buma's gaan als dit allemaal doorgaat naar de Natres.
Hoezo zou er nu iets mis zijn met de classificatie licht en LMB? Snap niet waar je dat vandaan haalt.

Ik vroeg het me af of de LMB de lichte eenheid was omdat men ook 13 licht in het leven geroepen had. Die 2 keer licht was even verwarrend in mijn ogen :) Maar nu duidelijk hoe het zit, misschien voor LMB nog wat Vector's (of andere 4x4) en Mungo's.

A.J.

Citaat van: StrataNL op 06/03/2018 | 18:06 uur
Tijdje geleden was er sprake van dat één luchtmobiel bataljon gemotoriseerd ging optreden en de andere twee SOC/rangers/paracommando/whatever.  Dus meer focus op speciale operaties.

Misschien dat dat idee nu weer uit de kast getrokken is?

Dat hele rangerconcept is gelukkig dood en begraven.

Huzaar1

#940
Citaat van: Parera op 07/03/2018 | 11:21 uur
Daarmee komt ook een einde aan de vraag Centauro/ Boxer 120 mm of elk ander platform.

Maar 13 licht word dan 13 mot.
Wat zijn de plannen voor die nieuwe lichte brigade dan? Enkel infanterie met hier en daar een voertuigje (LMB) of echt een infanterie met bijvoorbeeld enkele BvS-10's en Iveco LMV achtige voertuigen?

Plannen met lichte brigade?
LMB is de lichte brigade en die is helemaal up to Navo spec.
Gebeurt vrij weinig met LMB op wat classificatie veranderingen en wat LMB voertuigen na.

Buma's gaan als dit allemaal doorgaat naar de Natres.
Hoezo zou er nu iets mis zijn met de classificatie licht en LMB? Snap niet waar je dat vandaan haalt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2018 | 09:21 uur
Lees leopard vervangingstopic.

Jawel, 13 motbrig is voortbestemd met de Fransen op te treden. Die doen met Wiel inf en MBT's precies hetzelfde.
totaal zal het bataljon 71 DFP's tellen. Dat is erg veel.

het plan is als eenmaal EU gemiddelde wordt vastgelegd 13motbrig uit te rusten met extra boxers, een 35mm kanon voor de Inf boxers en een wapensysteem met minimaal een 120mm kanon wat kan meespelen met 13motbrig, dik gepantserd is wegens de rol die het vervult in het gevecht en altijd inzetbaar is tegen MBT's die ook in 2030 worden gebouwd.

Daarmee komt ook een einde aan de vraag Centauro/ Boxer 120 mm of elk ander platform.

Maar 13 licht word dan 13 mot.
Wat zijn de plannen voor die nieuwe lichte brigade dan? Enkel infanterie met hier en daar een voertuigje (LMB) of echt een infanterie met bijvoorbeeld enkele BvS-10's en Iveco LMV achtige voertuigen?

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2018 | 09:21 uur
Lees leopard vervangingstopic.

Jawel, 13 motbrig is voortbestemd met de Fransen op te treden. Die doen met Wiel inf en MBT's precies hetzelfde.
totaal zal het bataljon 71 DFP's tellen. Dat is erg veel.

het plan is als eenmaal EU gemiddelde wordt vastgelegd 13motbrig uit te rusten met extra boxers, een 35mm kanon voor de Inf boxers en een wapensysteem met minimaal een 120mm kanon wat kan meespelen met 13motbrig, dik gepantserd is wegens de rol die het vervult in het gevecht en altijd inzetbaar is tegen MBT's die ook in 2030 worden gebouwd.

ok, t(h)anks ...

Huzaar1

Citaat van: Harald op 07/03/2018 | 09:15 uur
Duidelijk ..  ;) ,, :big-smile:
Hopelijk wordt er wel meer teruggekocht dan die stuks of 17 Leo's

@Hurzaar1      Komt er 1 type DFP ? ... of kunnen we als aanvulling naast de 35mm bij het 13e nog iets anders (zwaarders) verwachten ?  ik kan me niet voorstellen dat ze dan naast de Boxers (motor.) een Leo zetten....  :hrmph:

Lees leopard vervangingstopic.

Jawel, 13 motbrig is voortbestemd met de Fransen op te treden. Die doen met Wiel inf en MBT's precies hetzelfde.
totaal zal het bataljon 71 DFP's tellen. Dat is erg veel.

het plan is als eenmaal EU gemiddelde wordt vastgelegd 13motbrig uit te rusten met extra boxers, een 35mm kanon voor de Inf boxers en een wapensysteem met minimaal een 120mm kanon wat kan meespelen met 13motbrig, dik gepantserd is wegens de rol die het vervult in het gevecht en altijd inzetbaar is tegen MBT's die ook in 2030 worden gebouwd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 07/03/2018 | 01:08 uur
Er wordt gerefereerd aan het terugkopen van iets wat is 'afgestoten'. En beargumenteren waarom dat geen terugstap zou betekenen. Trek je conclusie.

Duidelijk ..  ;) ,, :big-smile:
Hopelijk wordt er wel meer teruggekocht dan die stuks of 17 Leo's

@Hurzaar1      Komt er 1 type DFP ? ... of kunnen we als aanvulling naast de 35mm bij het 13e nog iets anders (zwaarders) verwachten ?  ik kan me niet voorstellen dat ze dan naast de Boxers (motor.) een Leo zetten....  :hrmph:

Huzaar1

Citaat van: StrataNL op 06/03/2018 | 18:06 uur
Tijdje geleden was er sprake van dat één luchtmobiel bataljon gemotoriseerd ging optreden en de andere twee SOC/rangers/paracommando/whatever.  Dus meer focus op speciale operaties.

Misschien dat dat idee nu weer uit de kast getrokken is?

Mitd / wanneer naar europees gemiddelde gaan alle Buma's naar de Natres om deze te professionaliseren en worden er meer boxers aangekocht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 06/03/2018 | 16:40 uur
ok, .... geweldig ! dus Boxers met 35mm.

Dus DFP zal met zekerheid geen Boxer met 120mm worden ook niet als extra naast de Boxers bij de 13 light brigade

DFP => tank, dus rups .... een tank is geen CV90-120, dus een Leopard 2 versie is dan het uitgangspunt. Dan ook Leopards weer terug binnen de KL, aankoop, geen lease, geen onderdeel onder DU eenheid

Er wordt gerefereerd aan het terugkopen van iets wat is 'afgesoten'. En beargumenteren waarom dat geen terugstap zou betekenen. Trek je conclusie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 06/03/2018 | 16:36 uur
Toch typisch dat voor de Lance toren telkens kaliber 30 x 173 mm (2 kanon types) wordt gekozen, terwijl Rheinmetall ook kaliber 35 x 228 mm (1 kanon type) kan leveren.

https://rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/weapons_and_ammunition/direct_fire/medium_calibre/index.php

Zal goedkoper zijn en bijdragen aan de Duitse wijze. Maar dat dr Duitsers hebben gekozen voor 30mm op bijna al hun IFVs is een politieke keuze en daar baalt de heer aardig van. Google maar.

30mm is over uit klaar.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

StrataNL

Citaat van: Parera op 06/03/2018 | 16:45 uur
Even kort afwijken van het topic : wat vind je van 30 mm op maritiem gebied zoals de Marlin bij de KM?
Daar worden andere eisen aan gesteld. Hoeft immers niet het pantser van een BMP te doorboren. Marlin is tegen piratenbootjes etc.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

StrataNL

Tijdje geleden was er sprake van dat één luchtmobiel bataljon gemotoriseerd ging optreden en de andere twee SOC/rangers/paracommando/whatever.  Dus meer focus op speciale operaties.

Misschien dat dat idee nu weer uit de kast getrokken is?
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation