De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur

Huzaar1

Ik weet niet welke klasse welke capaciteit wel of niet meer heeft. Het is te lastig shoppen zonder de informatie en  ambitie+behoefte korps en Marine precies te weten.

4x de 7000  en 2x 9000 variant zou nog best logisch zijn als vervanger jdw en rdam en de OPVs.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#1982
Citaat van: Flyguy op 28/06/2022 | 09:24 uur
Ik heb zojuist een plaatje gezien van het nieuwe vloot concept. v-LPD ziet eruit als een LPD met dok en zwaardere bewapening, maar iets kleiner dan RDAM en JWIT. v-LCF ziet eruit als een uniek ontwerp (VLS in de midscheeps). Er waren meerdere ASWF'en en voor de main body voeren nog een aantal USV's van ordegrootte 60m met AShM's en SAM, mogelijk ook voor de west. MQ9 marpat, nieuwe landingsvaartuigen, nieuwe patrouillevaartuigen (STANPATROL-ish).

Korps krijgt ook een hele zwik nieuwe zooi en gaat een metamorfose ondergaan, waardoor het 'ahoea'-stomp gedeelte (1 en 2 MCG) kan worden ondersteund met moderne vuursteun, soft kill en C4i. Eigenlijk is het korps net als de landmacht infanterie-topzwaar en is de hele ondersteuning weggezakt, op wat comms en verdwaalde mortieren na. Deze ontwikkelingen zien er goed uit en maken echt weer een zelfstandige brigade van het korps mariniers.

Er was nog veel meer interessants te zien, maar de onbemande vliegtuigen en vaartuigen waren het meest interessant. Dit is maar een concept waar de admiraliteit, Doorn, het MOC en het MWC mee bezig zijn, maar het gaat onze vloot fundamenteel veranderen. En dat is een goede zaak.
Dat klinkt interessant, ik ben benieuwd wanneer er iets openbaar gemaakt kan worden van deze afbeelding(en).

Citaat van: Sandgroper op 28/06/2022 | 12:49 uur
Hoeveel  'kuttorren' (mariniers) kunnen de Enforcer 9000 en 10000 meenemen?

Enforcer 8000 -> 225 a 450
Enforcer 9000 -> 300 a 600
Enforcer 10000 -> 400 a 700

Een kijkje in de huid van een Enforcer 10000



Alle drie de bovenstaande modellen bieden in het dok ruimte aan 2 LCM (35 tot 50 ton ladingsvermogen) met daarnaast voor de 9000 en 10000 tons schepen nog 2 LCVP/ FAC's.

silvester herc

Citaat van: Flyguy op 28/06/2022 | 09:24 uur
Ik heb zojuist een plaatje gezien van het nieuwe vloot concept. v-LPD ziet eruit als een LPD met dok en zwaardere bewapening, maar iets kleiner dan RDAM en JWIT. v-LCF ziet eruit als een uniek ontwerp (VLS in de midscheeps). Er waren meerdere ASWF'en en voor de main body voeren nog een aantal USV's van ordegrootte 60m met AShM's en SAM, mogelijk ook voor de west. MQ9 marpat, nieuwe landingsvaartuigen, nieuwe patrouillevaartuigen (STANPATROL-ish).

Korps krijgt ook een hele zwik nieuwe zooi en gaat een metamorfose ondergaan, waardoor het 'ahoea'-stomp gedeelte (1 en 2 MCG) kan worden ondersteund met moderne vuursteun, soft kill en C4i. Eigenlijk is het korps net als de landmacht infanterie-topzwaar en is de hele ondersteuning weggezakt, op wat comms en verdwaalde mortieren na. Deze ontwikkelingen zien er goed uit en maken echt weer een zelfstandige brigade van het korps mariniers.

Er was nog veel meer interessants te zien, maar de onbemande vliegtuigen en vaartuigen waren het meest interessant. Dit is maar een concept waar de admiraliteit, Doorn, het MOC en het MWC mee bezig zijn, maar het gaat onze vloot fundamenteel veranderen. En dat is een goede zaak.
Wordt er ook over een aantal gesproken of vermeld betreft vervanging LPD's/P boten en is het mogelijk dat er een type onderbouw en verschillende bovenbouw toegepast gaan worden net zoals bij de ondersteuningsvaartuigen zeg maar???

Sandgroper

Citaat van: Huzaar1 op 28/06/2022 | 11:38 uur
Eerder de 9000 of 10000. Denk dat de CB90's en weet ik wat ook een plek moeten krijgen.
Hoeveel  'kuttorren' (mariniers) kunnen de Enforcer 9000 en 10000 meenemen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 28/06/2022 | 11:38 uur
Eerder de 9000 of 10000. Denk dat de CB90's en weet ik wat ook een plek moeten krijgen.

Ook prima, dit wellicht inclusief een 76 of 127mm op de bak en vermoedelijk  wat middelen voor luchtverdediging en ander speelgoed om de 'combi' schepen meer indruk te laten maken.

Harald

Citaat van: Huzaar1 op 28/06/2022 | 11:38 uur
Eerder de 9000 of 10000. Denk dat de CB90's en weet ik wat ook een plek moeten krijgen.

Ik denk dat ik mijn gedachte van een verlengde Damen XO Crossover met dock (7000 ton) inderdaad moet bijstellen naar toch een groter formaat.
maar ik kan dan alleen de gedachte van de OPV vervanging nog geen plek geven .... :hrmph:  zoals in de DN22 beschreven werd naar 1 kleiner type vaartuig in combinatie met de LPD vervanging.

Huzaar1

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/06/2022 | 11:29 uur
Komt zowaar mij eerste gedachte: een soort van Enforcer 7000, zomaar in beeld.

Eerder de 9000 of 10000. Denk dat de CB90's en weet ik wat ook een plek moeten krijgen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 28/06/2022 | 10:41 uur
@Flyguy
De nieuwe LPD's zijn dus in de "plaatjes" geen verlengde Damen XO Crossovers, maar echte LPD's maar kleiner dan de huidige en voorzien van bewapening

Komt zowaar mij eerste gedachte: een soort van Enforcer 7000, zomaar in beeld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Flyguy op 28/06/2022 | 09:24 uur
Ik heb zojuist een plaatje gezien van het nieuwe vloot concept. v-LPD ziet eruit als een LPD met dok en zwaardere bewapening, maar iets kleiner dan RDAM en JWIT. v-LCF ziet eruit als een uniek ontwerp (VLS in de midscheeps). Er waren meerdere ASWF'en en voor de main body voeren nog een aantal USV's van ordegrootte 60m met AShM's en SAM, mogelijk ook voor de west. MQ9 marpat, nieuwe landingsvaartuigen, nieuwe patrouillevaartuigen (STANPATROL-ish).

Korps krijgt ook een hele zwik nieuwe zooi en gaat een metamorfose ondergaan, waardoor het 'ahoea'-stomp gedeelte (1 en 2 MCG) kan worden ondersteund met moderne vuursteun, soft kill en C4i. Eigenlijk is het korps net als de landmacht infanterie-topzwaar en is de hele ondersteuning weggezakt, op wat comms en verdwaalde mortieren na. Deze ontwikkelingen zien er goed uit en maken echt weer een zelfstandige brigade van het korps mariniers.

Er was nog veel meer interessants te zien, maar de onbemande vliegtuigen en vaartuigen waren het meest interessant. Dit is maar een concept waar de admiraliteit, Doorn, het MOC en het MWC mee bezig zijn, maar het gaat onze vloot fundamenteel veranderen. En dat is een goede zaak.

Interessant!

Harald

@Flyguy
De nieuwe LPD's zijn dus in de "plaatjes" geen verlengde Damen XO Crossovers, maar echte LPD's maar kleiner dan de huidige en voorzien van bewapening

silvester herc

Citaat van: Struijckje op 28/06/2022 | 10:32 uur
Enige kans dat dit plaatje hier gedeeld kan worden?
En wat er dan bedoeld in het laatste marine blad met het type LPX carrier moest nog ontworpen worden dus geen LPD??

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 28/06/2022 | 09:48 uur
Voor korps staan er een aantal wapensystemen op komst inderdaad. Werd in de DN22 ook melding van gemaakt, juich het toe want zoals je zelf terecht stelt, infanterie topzwaar en daarmee een landmacht+.

Ja mocht wel een keer verbouwd worden die toko. Zal ook helpen met het perspectief voor het personeel voor als marns buiten de infanterie paden carrière willen maken én geen verbindelaar willen zijn.

Goeie ontwikkelingen. Ik ben er blij mee.


Citaat van: Struijckje op 28/06/2022 | 10:32 uur
Enige kans dat dit plaatje hier gedeeld kan worden?

Nee, helaas niet.

Struijckje

Citaat van: Flyguy op 28/06/2022 | 09:24 uur
Ik heb zojuist een plaatje gezien van het nieuwe vloot concept.

Enige kans dat dit plaatje hier gedeeld kan worden?

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 28/06/2022 | 09:24 uur
Ik heb zojuist een plaatje gezien van het nieuwe vloot concept. v-LPD ziet eruit als een LPD met dok en zwaardere bewapening, maar iets kleiner dan RDAM en JWIT. v-LCF ziet eruit als een uniek ontwerp (VLS in de midscheeps). Er waren meerdere ASWF'en en voor de main body voeren nog een aantal USV's van ordegrootte 60m met AShM's en SAM, mogelijk ook voor de west. MQ9 marpat, nieuwe landingsvaartuigen, nieuwe patrouillevaartuigen (STANPATROL-ish).

Korps krijgt ook een hele zwik nieuwe zooi en gaat een metamorfose ondergaan, waardoor het 'ahoea'-stomp gedeelte (1 en 2 MCG) kan worden ondersteund met moderne vuursteun, soft kill en C4i. Eigenlijk is het korps net als de landmacht infanterie-topzwaar en is de hele ondersteuning weggezakt, op wat comms en verdwaalde mortieren na. Deze ontwikkelingen zien er goed uit en maken echt weer een zelfstandige brigade van het korps mariniers.

Er was nog veel meer interessants te zien, maar de onbemande vliegtuigen en vaartuigen waren het meest interessant. Dit is maar een concept waar de admiraliteit, Doorn, het MOC en het MWC mee bezig zijn, maar het gaat onze vloot fundamenteel veranderen. En dat is een goede zaak.

Voor korps staan er een aantal wapensystemen op komst inderdaad. Werd in de DN22 ook melding van gemaakt, juich het toe want zoals je zelf terecht stelt, infanterie topzwaar en daarmee een landmacht+.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Citaat van: Flyguy op 28/06/2022 | 09:24 uur
MQ9 marpat

Dit zou eigenlijk meer pleiten voor de MQ-9B SkyGuardian dan huidige de MQ-9A Reaper.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.