NL krijgsmacht in het Caribisch gebied

Gestart door KapiteinRob, 06/06/2007 | 10:05 uur

KapiteinRob

Citaat van: cw2cu op 17/06/2009 | 17:41 uur
Ik ben dus één van de gelukkigen die daarheen mag.
De voorwaarden zijn idd verre van super zeg ik eerlijk maar ik vind het een leuke afwisseling na het oefenen en wachten op de Ermelose kazerne.

Zolang je het ziet als "een oefening" is er verder niets mis mee. Ik waarschuw alleen de KL-collega's die denken dat het een 4 maanden durend feestje wordt. Want daarvoor zijn er m.i. een aantal factoren die over het hoofd gezien worden en al door mij aangegeven in dit topic.

cw2cu

Ik ben dus één van de gelukkigen die daarheen mag.
De voorwaarden zijn idd verre van super zeg ik eerlijk maar ik vind het een leuke afwisseling na het oefenen en wachten op de Ermelose kazerne.

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 17/06/2009 | 12:32 uur
Citaat van: hudinie op 17/06/2009 | 11:13 uur
Begrijp ook niet waarom dit als een bezuiniging wordt gezien, die landmacht zandhazen kosten toch ook geld ?

landmachters zijn goedkoper dan mariniers.

Deze discussie is trouwens al eens gevoerd,in een ander topic zo meen ik mij te herrineren.

1. Een landmachter is niet "goedkoper" dan een marinier. Het is de constructie die nu gehanteerd wordt. De KL-compagnie komt elke keer 4 maanden "op oefening". Dus geen buitenlandtoelage, geen ATW, 24-uurs zeggenschap van commandant over zijn troepen, geen verhuizingen, etc. Dat is aanzienlijk goedkoper. De KL-collega's zouden echter (waar ze nu nog hosanna roepen omdat ze denken een mooie buitenlandplaatsing te hebben) nog wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen....

2. Uitgebreide discussie en info te vinden in het topic "zandhazen naar de west".

superboerjan

#95
Citaat van: hudinie op 17/06/2009 | 11:13 uur
Begrijp ook niet waarom dit als een bezuiniging wordt gezien, die landmacht zandhazen kosten toch ook geld ?

Ik kan me iets herinneren dat het als volgt was (cmiiaw): de mariniers worden daar geplaatst voor een langere termijn dan de zandhazen. Het gevolg hiervan is dat de mariniers de hele familie meenemen met alle kosten van dien, bij de zandhazen is dit niet het geval.

Citaat van: Reinier op 17/06/2009 | 11:03 uur
Zeer jammer! Twee stukjes historie in een week tijd de nek om gedraaid: het Korps weg van Curaçao en vliegbasis Soesterberg gesloten.
Inderdaad erg jammer, maar er zijn legio voorbeelden van defensie gerelateerde zaken die als sneeuw voor de zon verdwenen zijn (Orions, M fregatten etc.). M.i. allemaal erg betreurenswaardig.

hudinie

Begrijp ook niet waarom dit als een bezuiniging wordt gezien, die landmacht zandhazen kosten toch ook geld ?

Reinier

Zeer jammer! Twee stukjes historie in een week tijd de nek om gedraaid: het Korps weg van Curaçao en vliegbasis Soesterberg gesloten.
Blijf het vreemd vinden waarom het Korps weg moet van Curaçao, omdat ze nog wel zitten op Aruba.

Piranha

Piranha, een vriendelijk visje met echte tandjes

Lex

Nog één keer in het gelid


Begeleid door de vaandelwacht van het Korps Mariniers en voorgegaan door de Tamboers en Pijpers en het Fanfare Korps Natres trad de 31e Infanteriecompagnie nog eenmaal plechtig aan. Waarnemend gouverneur Adèle van der Pluijm-Vrede inspecteerde voor de laatste maal de gewapende wacht. 

WILLEMSTAD — Nog één keer stond de 31e Infanteriecompagnie van het Korps Mariniers vanochtend in het gelid. Tijdens een militaire ceremonie op Marinebasis Parera werd die compagnie vandaag opgeheven.

"In 2007 besloot Defensie tot enkele bezuinigingsmaatregelen, om binnen de smalle financiële marges van het defensiebudget ruimte te scheppen voor investeringen", aldus de marine in een persbericht. "Eén van deze maatregelen betrof het opheffen van de 31e Infanteriecompagnie, onder gelijktijdige vervanging door een roulerende compagnie van het Commando Landstrijdkrachten."
Scheidend compagniescommandant, majoor der mariniers Eric Piwek stond stil bij 'het unieke karakter van de compagnie, de ongekende trainingsmogelijkheden op Curaçao, de hoge mate van getraindheid en professionaliteit'.

Met lede ogen
Commandant der Zeemacht in het Caribisch gebied commandeur Peter Lenselink betreurt het vertrek. Hij verhaalt over de komst van het Korps Mariniers op Curaçao in 1929, na de overval van de Venezolaanse avonturier Rafael Simon Urbina op het Waterfort, de inzet van zwaarbewapende mariniers ter bewaking van de Koraalspecht-gevangenis tot aan de inzet van mariniers ter beveiliging van de Ronde Tafel Conferentie op Marinebasis Parera op 16 december vorig jaar.
"Decennialang is de infanteriecompagnie ingezet voor de hoofdtaken van Defensie. Wanneer het moest trad de compagnie zelfbewust en voortvarend op. Ze vormden het baken waar altijd op gerekend kon worden", sprak Lenselink de genodigden toe. "Mariniers zijn uitstekende militaire professionals die waar ook ter wereld, onder extreme omstandigheden, expeditionair kunnen worden uitgezet. Vindingrijk, opgaan in de lokale cultuur en fysieke fitheid zijn kenmerken van de marinier. Met lede ogen zie ik de compagnie vertrekken. U heeft het geweldig gedaan."

Amigoe, 16 Jun, 2009, 16:01 (GMT -04:00)




KapiteinRob

Ik verbaas me weer eens over de woordkeuze van de MINDEF-PR-afdeling "Korps Mariniers verlaat Curacao....". Dat 31INFCIE de west verlaat, wil niet zeggen dat er geen enkele marinier meer te vinden is op Curacao, integendeel.

Lex

Tijdens een militaire ceremonie op Marinebasis Parera werd vandaag de 31ste Infanteriecompagnie van het Korps Mariniers opgeheven. Hiermee neemt het Korps Mariniers na tachtig jaar afscheid van Curaçao.

In 2007 besloot Defensie tot enkele bezuinigingsmaatregelen, om binnen de smalle financiële marges van het defensiebudget ruimte te scheppen voor investeringen. Eén van deze maatregelen betrof het opheffen van de 31ste Infanteriecompagnie, onder gelijktijdige vervanging door een roulerende compagnie van de Koninklijke Landmacht.

Memorabele momenten
Commandant der Zeemacht in het Caraïbisch Gebied (CZMCARIB), commandeur Peter Lenselink, blikte tijdens de ceremonie terug op memorabele korpsmomenten. Van de komst van het Korps Mariniers op Curaçao in 1929, na de overval van de Venezolaanse avonturier Rafael Simon Urbina op het Waterfort, de inzet van zwaarbewapende mariniers ter bewaking van de Koraalspechtgevangenis tot aan de inzet van mariniers ter beveiliging van de Ronde Tafel Conferentie op Marinebasis Parera op 16 december 2008.

Baken
"Decennialang is de infanteriecompagnie ingezet voor de hoofdtaken van Defensie", sprak Lenselink de genodigden toe. "Wanneer het moest trad de compagnie zelfbewust en voortvarend op. Zij vormden het baken waar altijd op gerekend kon worden. Mariniers zijn uitstekende militaire professionals die waar ook ter wereld, onder extreme omstandigheden, expeditionair kunnen worden uitgezet. Vindingrijk, opgaan in de locale cultuur en fysieke fitheid zijn kenmerken van de marinier. Met lede ogen zie ik de compagnie vertrekken. U heeft het geweldig gedaan."

Opgeheven schouders
De mannen vertrekken in stijl. "Met trots en opgeheven schouders, zullen wij het Caraïbisch Gebied, het prachtige eiland Curaçao en Marinebasis Parera vaarwel zeggen", laat scheidend compagniescommandant, majoor der mariniers Eric Piwek, weten en laat zijn mannen voor de laatste keer over het exercitieterrein marcheren.

Ondersteuning
De landmachtcompagnie gaat nu de hoofdtaken van CZMCARIB ondersteunen; de verdediging van de territoriale integriteit van de Nederlandse Antillen en Aruba, het handhaven van de (inter)nationale rechtsorde en het ondersteunen van civiele autoriteiten.

MINDEF, 16 juni 2009, 18.25 uur

Cobra4

Peloton 3 602 Sqn


Lex


KapiteinRob

Citaat van: Lex op 17/03/2009 | 18:13 uur
Ach, daarom is er toch ook Brakkeput?  ;D

Zandhazen en watersport? Uiteindelijk ben je het goedkoopst (toverwoord defensie) af als je de KL-collega's gewoon 4 maanden in een tent op de San Pedro neerzet. Lekker "ver" van de bewoonde wereld, geen geintjes uit te halen en aangezien de zandhazen 4 maanden lang in de oefentoelage zitten, nog toepasselijk ook. En een goede voorbereiding voor een safari elders op deze wereld..... ;)

Lex

Ach, daarom is er toch ook Brakkeput?  ;D