NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

HermanB

Citaat van: IPA op 04/03/2010 | 18:05 uur
Het gaat me meer om het prijsverschil van de twee types. Daar kan ik niks over vinden en de Nederlandse THH is toch een soort tussenvorm en dus niet een gewone TTH dus de prijzen zijn ook anders.

EDIT: 44 miljoen dollar voor een TTH, dat blijkt uit de prijs voor Australië.
Volgens mij heeft Nederland 20 NFH's besteld waarvan een deel niet de volledige mission kit krijgt. Een specifieke Marinised TTH, die gepland was, werd te kostbaar bevonden. Het prijsverschil is niet gering.

IPA NG

#92
Het gaat me meer om het prijsverschil van de twee types. Daar kan ik niks over vinden en de Nederlandse THH is toch een soort tussenvorm en dus niet een gewone TTH dus de prijzen zijn ook anders.

EDIT: 44 miljoen dollar voor een TTH, dat blijkt uit de prijs voor Australië.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Ace1

op blz 31 van alle hens staat wat nieuws over de NH90.

KM-vliegers testen NH90 in Australië

De Flight Test Engineers LTZT 2OC Gijs
Blok en LTZ 2OC Alrik Hoencamp hebben
aan boord van HMAS Manoora meegekeken
met de Australische klassebeproevingen
van de NH90. De Australiërs
bepaalden tijdens deze testen de limieten
waarbinnen de helikopter aan boord nog
veilig kan opereren. Ze keken naar de
windlimieten en bijvoorbeeld ook naar de
maximaal toelaatbare beweging van het
schip tijdens de start en landing en het
verplaatsen van de helikopter in en uit de
hangar. Een aantal interessante zaken
kwam tijdens de vier weken aan boord
naar voren. Een bemanning moet serieus
rekening houden met de hoeveelheid
downwash en daardoor veroorzaakte
waterspray. De NH90 is ruim twee keer
zo zwaar als de Lynx. Blok en Hoencamp
namen zelf de gelegenheid om de
Australische testorganisatie flink onder
de loep te nemen.

http://www.defensie.nl/actueel/defensiebladen/alle_hens/2010/46145231/Alle_Hens_februari_2010


Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 04/03/2010 | 00:12 uur
Citaat van: Lex op 04/03/2010 | 00:09 uur
Maar in oa Australië en Duitsland vliegen ze reeds.

Wat heeft NL dan verkeerd gedaan dat we zo lang moeten wachten en met een Lynxvloot zitten die gemarginaliseerd is? Op de JWIT staat momenteel notabene een Belgische Alouette........

Australie bouwt ze zelf onder een licentie en de duiters bouwen ze ook zelf

Lex

Citaat van: IPA op 04/03/2010 | 17:24 uur
Wat waren ook al weer de meest recente kosten van zowel de NFH en de TTH?
Je zou ook zelf een zoekslag kunnen doen.  8)
In het jaar 2010 zijn er reeds twee Kamerbrieven over de NH90 verschenen.  :angel:

IPA NG

Wat waren ook al weer de meest recente kosten van zowel de NFH en de TTH?
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

HermanB

Citaat van: Lex op 04/03/2010 | 00:09 uur
Maar in oa Australië en Duitsland vliegen ze reeds.
Niet met de NFH. Ontwikkeling van de NFH variant verloopt problematischer.

Lex

Citaat van: Kapitein Rob op 04/03/2010 | 00:12 uur
Wat heeft NL dan verkeerd gedaan dat we zo lang moeten wachten en met een Lynxvloot zitten die gemarginaliseerd is? Op de JWIT staat momenteel notabene een Belgische Alouette........
Er staat mij bij dat de BV-NL een aantal jaren geleden heeft aangegeven de aflevering van deze kisten vertraagd moest worden. Helaas de reden waarom is bij mij momenteel niet paraat.
Dat op JWIT een BE-ALO gestationeerd is, kan natuurlijk ook om een aantal redenen zijn, maar ik ben het met je eens dat het het ontbreken van de LX vraagtekens oproept. Zeker omdat het LVO (Levens Verlengend Onderhoudsprogramma) van de LX recentelijk afgesloten is en er dus 10 frames beschikbaar moeten zijn.

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 03/03/2010 | 23:59 uur
Dat lijkt me wat kort door de bocht. Je kan namelijk ook wat vinden van het feit dat de eerste Nederlandse heli DRIE jaar geleden al geleverd had moeten worden........
Je gelooft toch niet dat dit alleen aan de NH90 fabrikant ligt ?!...het uitstel kwam en komt Nederland bijzonder goed uit financieel gezien...en de oorspronkelijke landen die het NH90 project startte vonden het voor de benodigde exportorders (om de kosten te verlagen) goed dat eerst "nieuwe" klanten als Australië werden/worden geholpen. Als Nederland echt had gewild hadden we de NH90 al...Maar wachten levert geld op...

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 04/03/2010 | 00:09 uur
Maar in oa Australië en Duitsland vliegen ze reeds.

Wat heeft NL dan verkeerd gedaan dat we zo lang moeten wachten en met een Lynxvloot zitten die gemarginaliseerd is? Op de JWIT staat momenteel notabene een Belgische Alouette........

Lex

Maar in oa Australië en Duitsland vliegen ze reeds.

KapiteinRob

Citaat van: Lex op 03/03/2010 | 23:08 uur
De NH-90 is een succes; dat blijkt uit het aantal bestellingen.

Dat lijkt me wat kort door de bocht. Je kan namelijk ook wat vinden van het feit dat de eerste Nederlandse heli DRIE jaar geleden al geleverd had moeten worden........

Lex

De NH-90 is een succes; dat blijkt uit het aantal bestellingen.
Maar voor de duidelijk is het noodzakelijk een onderscheid te maken vwb de uitvoeringen.
Er zijn twee uitvoeringen: de NFH (maritieme versie) en de TTH (landversie)
De berichtgeving gerelateerd aan mogelijke problemen betreft hier dus de NH-90/TTH. 8)

Elzenga

Citaat van: dudge op 03/03/2010 | 13:13 uur
Neemt niet weg dat de betreffende problemen geconstateerd zijn. Ik neem aan dat het opgelost wordt en dat we straks met een goede helicopter zitten. Er zijn twee projecten waar ik daar mee mijn twijfels over heb....
Ik denk dat je weinig wapenprojecten van deze omvang zult vinden waar dit soort problemen niet in dit stadium worden geconstateerd...Bij een aantal blijven die problemen ook gewoon bestaan...en zie je dat men de eisen gewoon versoepelt of simpelweg laat varen...Bij de nu en ook hier bejubelde C-17 is dit ook op een aantal punten gebeurd. We mogen natuurlijk wel hopen dat de meeste bij de NH90 zijn opgelost of aangepakt.