Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 19/12/2017 | 10:07 uur
Dat baseer je op wat? Op de gigantische onvrede die er niet heerst bij de Nederlandse marine van Nederlandse schepen?
Gekwats
Concurrentie is gezond maar die kan ook op een andere manier ingevuld worden, als DMO samen met haar Belgische collega's een ontwerp maakt dat aan de eisen voldoet en dit naar verschillende geïnteresseerde partijen stuurt en daarbij zelf de keuze heeft bepaald welk systeem gebruikt zal worden zodat er zoveel mogelijk gebruik gemaakt kan worden van NL-BE leveranciers.

Iets dat bij een Italiaans, Frans of Zweeds ontwerp moeilijker zal zijn omdat de werven daar standaard vanuit gaan en een ander systeem soms veel extra herontwerp vraagt dat het weer te duur word.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/12/2017 | 09:33 uur
Al eens bij stilgestaan dat een Nederlands ontwerp niet noodzakelijk hetgene is wat de NL marine nodig heeft maar eerder wat de NL scheepsbouwindustrie nodig heeft? Concurrentie kan alleen maar tot beter uitgeruste schepen leiden.

Dat baseer je op wat? Op de gigantische onvrede die er niet heerst bij de Nederlandse marine van Nederlandse schepen?
Gekwats
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: ARM-WAP op 18/12/2017 | 13:03 uur
Wat is er mis met "de Franse scheepsbouw"?
Noord-Europese kant? Iedereen doet toch maar zelf wat: Duitsers, Denen, Britten, Noren, Zweden, Finnen, Polen (geen geld).
Er is niks ''mis'' met de Franse scheepsbouw maar ik heb het persoonlijk niet op de Franse werven. Zie het als een auto merk persoon-A vind de Duitse merken beter/mooier en Persoon-B heeft dat met de Italiaanse merken. Puur een persoonlijke smaak.

Citaat van: ARM-WAP op 18/12/2017 | 13:03 uur
Damen zal heus wel kunnen meedingen...
Dat is, denk ik, alvast beter dan Damen het contract zonder meer toe te wijzen... Centen...Mochten de Fransen effectief meedingen dan zullen ook zij goed moeten opletten met wat ze doen.
Ook zij weten donders goed dat er lokale bedrijven zijn (in Belgie en in Nederland) die zullen willen toeleveren.
Met het Tripartite-project was dat ook zo... Brons Werkspoor...
Puur Frans zou ik zoiets niet zien worden.

En in de toekomst willen de Franse en Italiaanse werven meer samen gaan werken, en nu staan beide landen er om bekend graag eigen invulling te geven aan de gebruikte items. Zijn er veel Franse / Italiaanse export orders waarbij gebruik gemaakt word van bijvoorbeeld zweedse wapens of techniek? nee bijna alles wat men aflevert is Frans en/of Italiaans en daar zit voor mij het grootste probleem. Met het vooruitzicht op de samenvoeging van Naval Group (DCNS) en Leonardo (Fincantieri) voorzie ik dat een eventueel Frans ontwerp veelal uitgerust zal worden met Franse en Italiaanse spullen en dat is niet wat wenselijk is voor de BE-NL industrie. Dat er wel wat BE-NL leveranciers mee mogen doen is wel waar maar ik ben bang dat deze 2 reuzen veel meer invloed hebben op de leveranciers dan wij denken.

Tripartite was dan ook samen met FR-BE-NL maar dit zal een uitbesteed project worden waar de schepen waarschijnlijk gebouwd gaan worden bij de werf die het contract wint. Het is waarschijnlijk niet zo dat we alleen het ontwerp kopen maar het gebouwde schip. Ik zie liever een eigen ontwerp van de BENESAM en dat het ontwerp geleverd word door de Defensies en de werf met de beste prijs het mag bouwen. En dan blijft mijn persoonlijke voorkeur uitgaan naar Damen en het toekomstige onderhoud gewoon laten uitvoeren zoals nu gaat in Zeebrugge en groot onderhoud /refits uitvoeren bij Damen zelf.


ARM-WAP

Citaat van: Parera op 18/12/2017 | 11:24 uur
Ja zeker, maar ik ben heel erg bang dat de Franse lobby in Belgie zwaar trekt aan dit project. En ik moet eerlijk zijn dat ik het niet zo heb op de Franse scheepsbouw en dan de NL scheepsbouw voor zou trekken. Zeker omdat de Franse industrie meer naar de Italiaanse trekt dan naar de Noord-Europese kant twijfel ik of dit de juiste partner is voor BE-NL in de toekomst bij onderhoud en instandhouding. Daarnaast denk ik ook dat met de NL scheepsindustrie de Belgische beter kan profiteren van het project dan bij een Franse werf.
Wat is er mis met "de Franse scheepsbouw"?
Noord-Europese kant? Iedereen doet toch maar zelf wat: Duitsers, Denen, Britten, Noren, Zweden, Finnen, Polen (geen geld).

Damen zal heus wel kunnen meedingen...
Dat is, denk ik, alvast beter dan Damen het contract zonder meer toe te wijzen... Centen...
Citaat van: Parera op 18/12/2017 | 11:24 uur
Zou kan ik me voorstellen dan Anglo Belgian Corporation nv mogelijk wel de engines kan leveren bij een Franse order is de kans veel kleiner dat dit bedrijf er tussen komt. En zo zullen er nog meer (kleine) bedrijven uit de Belgische (defensie) industrie goede producten kunnen leveren.
Mochten de Fransen effectief meedingen dan zullen ook zij goed moeten opletten met wat ze doen.
Ook zij weten donders goed dat er lokale bedrijven zijn (in Belgie en in Nederland) die zullen willen toeleveren.
Met het Tripartite-project was dat ook zo... Brons Werkspoor...
Puur Frans zou ik zoiets niet zien worden.


Parera

Citaat van: Stoonbrace op 18/12/2017 | 09:33 uur
Al eens bij stilgestaan dat een Nederlands ontwerp niet noodzakelijk hetgene is wat de NL marine nodig heeft maar eerder wat de NL scheepsbouwindustrie nodig heeft? Concurrentie kan alleen maar tot beter uitgeruste schepen leiden.

Ja zeker, maar ik ben heel erg bang dat de Franse lobby in Belgie zwaar trekt aan dit project. En ik moet eerlijk zijn dat ik het niet zo heb op de Franse scheepsbouw en dan de NL scheepsbouw voor zou trekken. Zeker omdat de Franse industrie meer naar de Italiaanse trekt dan naar de Noord-Europese kant twijfel ik of dit de juiste partner is voor BE-NL in de toekomst bij onderhoud en instandhouding. Daarnaast denk ik ook dat met de NL scheepsindustrie de Belgische beter kan profiteren van het project dan bij een Franse werf.

Zou kan ik me voorstellen dan Anglo Belgian Corporation nv mogelijk wel de engines kan leveren bij een Franse order is de kans veel kleiner dat dit bedrijf er tussen komt. En zo zullen er nog meer (kleine) bedrijven uit de Belgische (defensie) industrie goede producten kunnen leveren.

Stoonbrace

Citaat van: Parera op 17/12/2017 | 15:20 uur
Het is goed dat de Belgen de leiding hebben maar ik ben bang dat we straks met een Frans vaartuig rondvaren ipv een vaartuig dat aan onze eisen gaat voldoen.
Een beter zicht op de Franse SLAM-F

Al eens bij stilgestaan dat een Nederlands ontwerp niet noodzakelijk hetgene is wat de NL marine nodig heeft maar eerder wat de NL scheepsbouwindustrie nodig heeft? Concurrentie kan alleen maar tot beter uitgeruste schepen leiden.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#490
Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2017 | 19:12 uur
De belangen van de Belgen zijn een SM-3 hierin naar ik begreep en NL ziet dat liever thuis op een LCF fregat. Maar de Marine wil op basis van 1 boot meerdere ontwerpen. Maar de Belgen willen er ook op onderzeeërs mee kunnen jagen. Dit is dus een MLC fregat. Dat is niet wat NL wil met daarin 2 verschillende klasses.

Ik zie het probleem niet, de Belgen "krijgen" het originele vMFF, met als primaire taak ASW en in de strike version VLS kan men desgewenst een aantal SM-3 kwijt waardoor het schip dienst kan doen als "shooter" op basis van data welke wordt gegenereerd door AAW capabele eenheden (dat kan het LCF zijn of de AAW variant van vMFF)

NL gaat dus voor 1 type fregat in 2 varianten, moeilijker is het niet, daarnaast, als de Belgen hun wens/eis kracht bij zetten betekent dit alleen maar dat de KM er 2 SM-3 shooters bij krijgt als er tenminste SM-3's worden aangeschaft.

Kunnen we weer terug naar de nieuwe NCM oplossing(en) voor Benesam.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/12/2017 | 19:00 uur
Zou ik niet durven stellen.
De leiding betekend niet dat er geen samenspraak is. Maar onderschat niet de Belgische kunde op dit vlak. Hun MCM vloot is gelijk aan de onze, ze hebben de school en doen de MOST. Daar zitten natuurlijk ook gewoon Nederlanders in de staf, het is geen  nationaal feestje.

En zoals Lex opmerkt, politiek  gezien zijn de Belgen verder. Zij hebben officiële stappen gezet, wij hebben wat vage intenties uitgesproken. En ja, natuurlijk weet CZSK wat hij wil, en dat weet MinDef ook wel. Maar voor er echt werk verzet kan worden moet er gewoon een handtekening komen.

Dat de Belgen niet de lijntjes met Damen hebben die wij hebben hoeft ook niet slecht te zijn, want  de Nederlandse lijntjes kunnen gewoon gebruikt worden. Maar ondertussen is het voor de Belgen wel 'makkelijker' om met open vizier verder te kijken. (staf)eisen zullen niet naar een bepaald voorstel toegeschreven worden, en in onderhandelingen geeft het een extra drukmiddel.

Natuurlijk had ik het liever in  NL handen gehouden, maar ik durf ook geen hel en verdoemenis te roepen dat de Belgen het nu doen. Vergeet niet, die schepen zijn totaal op, en de vervanger had al in dienst moeten zijn.

Ik heb er geen problemen mee dat de Belgen het doen, maar het is niet in elk opzicht een voordeel. Om de politiek hierbij te betrekken is begrijpelijk maar appels en peren. Het wapenplatform 'fregat' is heel wat meer ingewikkeld dan een Mijnenjager. Ik begrijp heel goed dat de tijd wordt genomen. Op het moment is het nogal roemoerig bij defensie gezien er hier en daar meer geld bijkomt en meer mogelijkheden ontstaan. De belangen van de Belgen zijn een SM-3 hierin naar ik begreep en NL ziet dat liever thuis op een LCF fregat. Maar de Marine wil op basis van 1 boot meerdere ontwerpen. Maar de Belgen willen er ook op onderzeeërs mee kunnen jagen. Dit is dus een MLC fregat. Dat is niet wat NL wil met daarin 2 verschillende klasses.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2017 | 18:19 uur
Altijd vreemd zulke berichten. Aan wie zijn ze bedoelt? Aan mij of aan het ministerie van defensie?
Als de aan MINDEF waren gericht, dan  was dat in de titel van het citaat naar voren gekomen.
Een non-opmerking dus.
Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2017 | 18:19 uur
Je denkt dat ze daar zitten te klaverjassen? Ze weten prima wat ze willen en waarnaartoe.. dat ze jou daarover niet informeren is jou probleem. Een beetje vreemd om dat te verwachten. Ik begrijp dat het mag lijken alsof er getreuzeld wordt. Maar dingen gebeuren omdat ze gebeuren. Er zijn altijd factoren die het zaakje beinvloeden.
Voor kennisgeving aangenomen, maar snijdt geen hout!

Huzaar1

Citaat van: Lex op 17/12/2017 | 18:16 uur
Het staat eenieder vrij om een mening hieromtrent te hebben. Het is inderdaad eerlijk delen. Binnen de ABNL constructie is het onderhoud aan de AMBV'n toegekend aan België en het onderhoud van de MFF'n aan Nederland. Op zich is daar niets verkeerd aan. Evenwichtige samenwerking op een breed front.
En laten we eens goed de stand van zaken beschouwen. Door allerhande politieke beslommeringen zijn de Belgen reeds verder in het bekend stellen van de eisen tot vervanging dan Nederland. Uw NL politiek is nog steeds aan het dralen.
De kans is zeer groot dat alles weer wordt doorgeschoven totdat een nieuwe visie omtrent de NL krijgsmacht in 2018 gepubliceerd wordt, waarna er wellicht vele extra raadplegingen gaan komen, commissies worden ingesteld etc.
Het wordt echt tijd dat er duidelijkheid komt en wel middels de benodigde brieven. En dat zorg vervolgens ook voor meer duidelijkheid richting het personeel.

Altijd vreemd zulke berichten. Aan wie zijn ze bedoelt? Aan mij of aan het ministerie van defensie?

Je denkt dat ze daar zitten te klaverjassen? Ze weten prima wat ze willen en waarnaartoe.. dat ze jou daarover niet informeren is jou probleem. Een beetje vreemd om dat te verwachten. Ik begrijp dat het mag lijken alsof er getreuzeld wordt. Maar dingen gebeuren omdat ze gebeuren. Er zijn altijd factoren die het zaakje beinvloeden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2017 | 17:49 uur
Ik vind er helemaal niet veel goed aan dat de Belgen de leiding hebben in dit traject.
Het staat eenieder vrij om een mening hieromtrent te hebben.
Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2017 | 17:49 uur
Dat is alleen maar op basis van eerlijk zullen we delen, niet wie maakt de beste ontwerpen. Beide partijen waren beter af geweest als NL dit had geleid, hands down.
Het is inderdaad eerlijk delen. Binnen de ABNL constructie is het onderhoud aan de AMBV'n toegekend aan België en het onderhoud van de MFF'n aan Nederland. Op zich is daar niets verkeerd aan. Evenwichtige samenwerking op een breed front.
En laten we eens goed de stand van zaken beschouwen. Door allerhande politieke beslommeringen zijn de Belgen reeds verder in het bekend stellen van de eisen tot vervanging dan Nederland. Uw NL politiek is nog steeds aan het dralen.
De kans is zeer groot dat alles weer wordt doorgeschoven totdat een nieuwe visie omtrent de NL krijgsmacht in 2018 gepubliceerd wordt, waarna er wellicht vele extra raadplegingen gaan komen, commissies worden ingesteld etc.
Het wordt echt tijd dat er duidelijkheid komt en wel middels de benodigde brieven. En dat zorg vervolgens ook voor meer duidelijkheid richting het personeel.

Huzaar1

Ik vind er helemaal niet veel goed aan dat de Belgen de leiding hebben in dit traject. Dat is alleen maar op basis van eerlijk zullen we delen, niet wie maakt de beste ontwerpen. Beide partijen waren beter af geweest als NL dit had geleid, hands down.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

CONTACTDAGEN OVER DE TOEKOMST VAN DE MIJNENJACHT OP ZEE

Op initiatief van de admiraal Benelux (ABNL ) werden op 14 en 15 december contactdagen georganiseerd betreffende de nieuwe generatie van de mijnenjachtcapaciteit.

Die contactdagen vonden plaats in de marinekazerne van Vlissingen, in Nederland, in samenwerking met de Belgisch-Nederlandse school voor mijnenbestrijding EGUERMIN  (NATO Center of Excellence). Ze verliepen in aanwezigheid van viceadmiraal Rob Kramer, de Nederlandse commandant der Zeestrijdkrachten en ABNL, en divisieadmiraal Wim Robberecht, commandant van de Marine en adjunct-ABNL.

Het doel van de contactdagen was om informatie uit te wisselen tussen de mijnenbestrijdings- en duikofficieren geplaats bij de staven of een andere onderdelen van Defensie. Bovendien werden ook alle scheepscommandanten van de mijnenjagers, steunschepen, hydrografische en patrouilleschepen van beide marines uitgenodigd om van gedachten te wisselen over mijnenbestrijding in de breedste zin van het woord.

Binnen vier jaar zal bij beide marines de huidige mijnenbestrijdingscapaciteit het einde van haar levenscyclus bereiken. In het kader van het vervangprogramma van die platformen bekijkt de divisie Systemen van de Marine (DGMR-Sys/N) nu al welke verschillende technologieën bruikbaar zijn om onze huidige bemande platformen te vervangen door andere onbemande oppervlakte- of onderwatersystemen.

De toekomstige capaciteit zal gebruik maken van onbemande systemen op, onder en boven water om mijnen op te sporen en te vernietigen. Die totaal nieuwe manier van werken zorgt ervoor dat het moederschip niet meer op het mijnenveld zal komen, enkel de hoogtechnologische mijnenbestrijdingsmiddelen zullen er actief zijn. Zeemijnen vormen een blijvend gevaar, gezien naar schatting nog meer dan een miljoen onontplofte springtuigen (mijnen, vliegtuig- en dieptebommen, torpedo's, ...) liggen op de bodem van de Noordzee en Baltische Zee.

Tijdens een NAVO-studie in de jaren 1990 werd er nagegaan wat de grote tekortkomingen waren in de bestaande mijnenbestrijdingssystemen. Opvallend was dat de detectie van zeemijnen moeilijker werd, waardoor de afstand tussen de detecterende sensoren en de mijn drastisch verkleinde. Volgens het Belgisch-Nederlandse Next Generation-concept moeten die detectiesensoren in de toekomst losgekoppeld worden van het lanceerplatform om aldus sneller, efficiënter en vooral veiliger te kunnen optreden. Vermits België de leiding heeft bij de bouw van de nieuwe mijnenjagers, zal er tijdens dit tweedaags symposium zeker en vast rekening gehouden worden met de specialisten en hun analyses.

[Bron: Mil.be @ artikel]


CitaatDe mogelijke opzet van de nieuwe mijnbestrijders, het schip links onder is een render van het Franse SLAM-F programma

Citaattekst

[Foto bron: Mil.be]

Het is goed dat de Belgen de leiding hebben maar ik ben bang dat we straks met een Frans vaartuig rondvaren ipv een vaartuig dat aan onze eisen gaat voldoen.
Een beter zicht op de Franse SLAM-F

[Source:http://ukarmedforcescommentary.blogspot.com/]

Parera

Citaat van: AadvdW op 04/12/2017 | 12:37 uur
Beperkte anti-subtaken voor mijnenbestrijders passen misschien goed in de bewaking van havens, riviermonden en dergelijke. Je wilt oppassen dat daar geen mijnen worden gelegd en tegelijk moet je rekening houden met midgetsubs. Voor de Zweden is dat een heel actueel issue. Als je bij toeval zo'n midgetsub tegenkomt, kun je ingrijpen voor hij er vandoor gaat.

Ook voor Rotterdam en Antwerpen kan dit op termijn een dreiging worden, zeker nu de robotisering verder vordert en een onbemande (mini-) sub straks niet ondenkbaar is als mijnenlegger. Al zouden ze alleen maar sensoren leggen om verkeer te monitoren is het al foute boel.

AadvdW

Beperkte anti-subtaken voor mijnenbestrijders passen misschien goed in de bewaking van havens, riviermonden en dergelijke. Je wilt oppassen dat daar geen mijnen worden gelegd en tegelijk moet je rekening houden met midgetsubs. Voor de Zweden is dat een heel actueel issue. Als je bij toeval zo'n midgetsub tegenkomt, kun je ingrijpen voor hij er vandoor gaat.