Vervanging CH47D door CH47F

Gestart door StrataNL, 16/05/2012 | 18:17 uur

Sandgroper

Citaat van: 5m@sh_1up op 26/05/2012 | 11:36 uur
22 NH90 TTH's.... Hmmm... Dan kun je ipv die 22 NH90's beter 2 CH47's doen. Daarmee kun je hetzelfde. Of gewoon in plaats van NH90's Blackhawks. Dan hoef je niet alleen maar op vlak gemaaide, of geasfalteerde ondergrond te landen. En ook wel handig om bijvoorbeeld niet elke dag je vloer te hoeven repareren omdat ie vol met gaten zit. Of iets met die 50 andere problemen die de NH90 niet geschikt maken. Mja...

En waarom zou je in GODSnaam 22 lichte heli's (EC-635 / EC-135) willen hebben? Wat wil je er mee doen????? Echt een schoolvoorbeeld van iets waar defensie totaal geen donder mee zou opschieten.
Doh, het verbaast mij dat volgens jou de transport capaciteit van 22 NH-90's gelijk zijn aan 2 Chinooks.
We weten allemaal over het tekort schietend bereik en / of nuttige last; kwetsbare vloeren, laad/ losklep en windschermen; een te kleine bodemvrijheid.  Wat zijn die ongeveer 45 andere problemen dan?
Begin deze eeuw, zo rond 2003 had de Luchtmacht toch behoefte aan 14 tot 16 Lichte Utiliteits Helikopters?  Het ging niet door, omdat er geen behoefte aan is, maar er was gewoon geen geld voor.  Toch vreemd dat de US Army, deze categorie helikopters juist als absoluut essentieel beschouwd. ;)

5m@sh_1up

Citaat van: Kapitein Rob op 26/05/2012 | 12:59 uur
Diezelfde vraag mag je ook stellen betreffende de natte droom van de KLu....

Waarom ons scheel betalen voor een duur toestel, waar goedkopere alternatieven beschikbaar zijn? En vliegen we over 20 jaar nog wel bemand?

De F35 is eigenlijk helemaal niet zo duur. En er zijn geen alternatieven die in de buurt komen van de capaciteiten van de F35. De keuze is oh zo verdomde simpel. En ja, natuurlijk vliegen we over 20 jaar nog bemand. De mens zal nog héél lang een onmisbare schakel blijven in vliegtuigen.

5m@sh_1up

Citaat van: Elzenga op 26/05/2012 | 14:21 uur
veelal oud nieuws slaande op de prototypes die door de Duitsers werden getest en op basis van hun bevindingen zijn aangepast (wederom...over de capaciteit als transporthelikopters van "onze" NH90 NFHs zijn we het eens...dat is echt een waardeloze keuze). En 2 CH-47s ipv 22 NH90TTH is gewoon te riskant.
Ten eerste, nee, geen oud nieuws. Nog harstikke relevant. De NH90 stikt van de problemen. Ten tweede, te riskant? Leg uit.
CitaatEn Blackhawks...prima heli (althans..na vele modificaties..zie geschiedenis heli) maar we hebben een goed Europees alternatief, de NH90 (M)TTH.
De NH90, ook de TTH, is absoluut geen geschikte alternatief voor de Blackhawk. De Blackhawk is gewoon een ontzettend goede combat proven heli die de vloer aanveegt met de NH90.
Citaat
Liever ook niet..maar beter (zo)iets dan niets zoals nu. En meer samenwerken zal het devies worden, of jij dat nu wil of niet. Dat zal voor je beslist gaan worden door de heren en dames politici in Den Haag en Brussel. 
Samenwerking zoals jij dat voor je ziet zal alleen in dromen gebeuren, de komende decennia in ieder geval.
CitaatGek, maar waarom werd het wegvallen van de Bo-105s dan betreurd indertijd?
Andere tijden, andere taken.
Citaatvliegen andere luchtmachten wel met observatieheli's? en waarom zou je zware heli's inzetten als je bepaalde taken ook met dit soort lichte en een stuk goedkopere toestellen kan uitvoeren?!
Meerdere heli types = meer kosten, terwijl een Apache ook prima kan observeren.
CitaatEn voor het geld van 1 gevechtsheli's heb je er al een aantal. Daarnaast denk ik nog aan opleidingsdoeleinden.
Zo heel erg duur is een Apache nou ook weer niet. En de overhead om een heel nieuw heli type erbij te krijgen kost heel veel meer dan je blijkbaar denkt. Opleidingsdoeleinden? Nee, opleiden blijven we lekker in de USA doen. Dat is makkelijker en goedkoper.
Citaat
Ik denk dat je niet mag klagen als de mix die ik voorstel realiteit wordt. Heel wat meer capaciteit dan nu het geval is. En ook heli's om te vliegen, waaronder je geliefde CH47s.
Het zou een ontzettende waste of money zijn. Blackhawks, Chinooks en Apaches. Dat is wat je wilt hebben. Dán heb je een goede mix van de beste types.

Elzenga

#126
Citaat van: 5m@sh_1up op 26/05/2012 | 11:36 uur22 NH90 TTH's.... Hmmm... Dan kun je ipv die 22 NH90's beter 2 CH47's doen. Daarmee kun je hetzelfde. Of gewoon in plaats van NH90's Blackhawks. Dan hoef je niet alleen maar op vlak gemaaide, of geasfalteerde ondergrond te landen. En ook wel handig om bijvoorbeeld niet elke dag je vloer te hoeven repareren omdat ie vol met gaten zit. Of iets met die 50 andere problemen die de NH90 niet geschikt maken. Mja...
veelal oud nieuws slaande op de prototypes die door de Duitsers werden getest en op basis van hun bevindingen zijn aangepast (wederom...over de capaciteit als transporthelikopters van "onze" NH90 NFHs zijn we het eens...dat is echt een waardeloze keuze). En 2 CH-47s ipv 22 NH90TTH is gewoon te riskant. En Blackhawks...prima heli (althans..na vele modificaties..zie geschiedenis heli) maar we hebben een goed Europees alternatief, de NH90 (M)TTH.
Citaat van: 5m@sh_1up op 26/05/2012 | 11:36 uur
En hoe zie je dit in de praktijk werken? Ik zie dit, als iemand die in het wereldje zit, namelijk absoluut niet werken.
Liever ook niet..maar beter (zo)iets dan niets zoals nu. En meer samenwerken zal het devies worden, of jij dat nu wil of niet. Dat zal voor je beslist gaan worden door de heren en dames politici in Den Haag en Brussel. 
Citaat van: 5m@sh_1up op 26/05/2012 | 11:36 uur
Die Gripen NG bestaat nog steeds niet he, dat wist je toch wel? Overigens is er volgens mij wereldwijd ook niemand die nog interesse heeft in de Gripen NG, dus het zou mij niks verbazen als dat ding er gewoon nooit komt. En waarom zou je in GODSnaam 22 lichte heli's willen hebben? Wat wil je er mee doen????? Echt een schoolvoorbeeld van iets waar defensie totaal geen donder mee zou opschieten.
Gek, maar waarom werd het wegvallen van de Bo-105s dan betreurd indertijd? vliegen andere luchtmachten wel met observatieheli's? en waarom zou je zware heli's inzetten als je bepaalde taken ook met dit soort lichte en een stuk goedkopere toestellen kan uitvoeren?! En voor het geld van 1 gevechtsheli's heb je er al een aantal. Daarnaast denk ik nog aan opleidingsdoeleinden.

Ik denk dat je niet mag klagen als de mix die ik voorstel realiteit wordt. Heel wat meer capaciteit dan nu het geval is. En ook heli's om te vliegen, waaronder je geliefde CH47s.

KapiteinRob

Oops, ik zit op de iphone en zie alleen het eerste stukje van de topictitel in beeld...... "Vervanging huidige...."; dacht dus dat ik in het F16 vervangingstopic zat.

Lex

Dit topic gaat over helicopters en niet over jets.

Lex
Algeheel beheerder

Nikehercules

Citaat van: Elzenga op 21/05/2012 | 20:57 uur
Waar we wel naar kunnen kijken is de integratie met de beoogde 4 Belgische NH90 NFHs en 4 TTHs. Dan kunnen we 4 NH90s NFH minder aanschaffen (worden 4 Belgische) en zijn er nog "slechts" 18 nieuwe NH90s (M)TTHs nodig.
Citaat van: Elzenga op 21/05/2012 | 20:57 uur
Ook hier kunnen we samenwerken met de Belgen trouwens, die tot die tijd hun A-109s voor deze taak kunnen inbrengen.

Zucht... Leuk op papier, in de praktijk heb je gewoon niks op het moment dat capaciteit gewenst is.

Benelux-krijgsmacht is er niet, en komt er niet.

KapiteinRob

Diezelfde vraag mag je ook stellen betreffende de natte droom van de KLu....

Waarom ons scheel betalen voor een duur toestel, waar goedkopere alternatieven beschikbaar zijn? En vliegen we over 20 jaar nog wel bemand?

KapiteinRob

Hebben die Zwitsers in ieder geval een capabel en betaalbaar toestel waar wij zometeen maar op de onbetaalbare F-(ata morgana) blijven wachten......

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#120
Citaat van: Ace1 op 26/05/2012 | 12:21 uur
5m@sh volgens jou bestaat de Gripen NG niet, waarom heeft Zwitserland dan 22 Gripens E/F (beter bekend als de Gripen NG) aangeschaft?

http://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-swiss-pilots-fly-next-generation-gripen-371613/

Ace1, hierin moet je 5m@sh volledig gelijk geven. De SGNG bestaat (nu nog) alleen uit een omgebouwde Gripen D, een kist die weinig te maken heeft met de E/F versie.

De NG is geen stap dichterbij operationeel vliegen dan de F35.

De Zwitserse aanschaf zal parallel verlopen met die van Zweden, dus op z'n vroegst 2019

Sta niet gek te kijken als er bij een gebrek aan orders voor de NG/EF een honderd tal B/C wordt gemoderniseerd met techniek uit de NG

Maar we zijn of topic.

Ace1

Citaat van: 5m@sh_1up op 26/05/2012 | 11:36 uur
Die Gripen NG bestaat nog steeds niet he, dat wist je toch wel? Overigens is er volgens mij wereldwijd ook niemand die nog interesse heeft in de Gripen NG, dus het zou mij niks verbazen als dat ding er gewoon nooit komt.

5m@sh volgens jou bestaat de Gripen NG niet, waarom heeft Zwitserland dan 22 Gripens E/F (beter bekend als de Gripen NG) aangeschaft?

http://www.flightglobal.com/news/articles/pictures-swiss-pilots-fly-next-generation-gripen-371613/

5m@sh_1up

Citaat van: Elzenga op 21/05/2012 | 20:57 uur
Daarbij zouden naast de 17 Cougars oorspronkelijk gewoon ook 17 Chinooks worden aangeschaft geloof ik. Dus blijkbaar was die behoefte er toen wel. Poleme legt uit hoe die behoefte is veranderd en vervolgens in "verrekenend". Wat mij betreft een onjuiste beslissing op basis van onjuiste presumpties...daarbij blijken met name helikopters erg hard nodig te zijn in menig scenario...of die nu een jaar duren of korter/langer. Dus wat mij betreft naast de 17 Chinooks, 20 NH-90s NFH ook nog eens 22 NH90s (N)TTH.
22 NH90 TTH's.... Hmmm... Dan kun je ipv die 22 NH90's beter 2 CH47's doen. Daarmee kun je hetzelfde. Of gewoon in plaats van NH90's Blackhawks. Dan hoef je niet alleen maar op vlak gemaaide, of geasfalteerde ondergrond te landen. En ook wel handig om bijvoorbeeld niet elke dag je vloer te hoeven repareren omdat ie vol met gaten zit. Of iets met die 50 andere problemen die de NH90 niet geschikt maken. Mja...

Citaat
Waar we wel naar kunnen kijken is de integratie met de beoogde 4 Belgische NH90 NFHs en 4 TTHs. Dan kunnen we 4 NH90s NFH minder aanschaffen (worden 4 Belgische) en zijn er nog "slechts" 18 nieuwe NH90s (M)TTHs nodig.
En hoe zie je dit in de praktijk werken? Ik zie dit, als iemand die in het wereldje zit, namelijk absoluut niet werken.

Citaat
Als we dan het aantal gevechtshelikopters terug brengen naar 22 kunnen we ook nog eens 22 lichte observatie/verkenningstoestellen aanschaffen, te denken valt aan de EC-635 (die de Zwitsers ook aanschaffen...samenwerking naast ook met de Gripen?). Ook hier kunnen we samenwerken met de Belgen trouwens, die tot die tijd hun A-109s voor deze taak kunnen inbrengen.

Maar goed...het gaat hier om de CH47's...al staat hun aanschaf dus niet los van het afstoten/aanschaffen van de andere toestellen blijkt.   

Die Gripen NG bestaat nog steeds niet he, dat wist je toch wel? Overigens is er volgens mij wereldwijd ook niemand die nog interesse heeft in de Gripen NG, dus het zou mij niks verbazen als dat ding er gewoon nooit komt. En waarom zou je in GODSnaam 22 lichte heli's willen hebben? Wat wil je er mee doen????? Echt een schoolvoorbeeld van iets waar defensie totaal geen donder mee zou opschieten.

Elzenga

Citaat van: Lex op 21/05/2012 | 21:19 uur
Even een kleine sidestep.
EASA heeft een "emergency airworthiness directive" uitgevaardigd voor zowel de EC 135 als de EC 635. Het betreft hier extra controle van de gearbox, op mogelijke scheurtjes.
Dat gebeurd vaker...maar blijft een goede heli om oude Bo-105 taken weer nieuw leven in te blazen. Al kunnen de Belgen met hun A-109s dit ook nog even waarnemen. Tot ook deze "scheurtjes" opgelost zijn ;)..

Lex

Citaat van: Elzenga op 21/05/2012 | 20:57 uur
....., te denken valt aan de EC-635 (die de Zwitsers ook aanschaffen..... 
Even een kleine sidestep.
EASA heeft een "emergency airworthiness directive" uitgevaardigd voor zowel de EC 135 als de EC 635. Het betreft hier extra controle van de gearbox, op mogelijke scheurtjes.

Elzenga

Daarbij zouden naast de 17 Cougars oorspronkelijk gewoon ook 17 Chinooks worden aangeschaft geloof ik. Dus blijkbaar was die behoefte er toen wel. Poleme legt uit hoe die behoefte is veranderd en vervolgens in "verrekenend". Wat mij betreft een onjuiste beslissing op basis van onjuiste presumpties...daarbij blijken met name helikopters erg hard nodig te zijn in menig scenario...of die nu een jaar duren of korter/langer. Dus wat mij betreft naast de 17 Chinooks, 20 NH-90s NFH ook nog eens 22 NH90s (N)TTH.

Waar we wel naar kunnen kijken is de integratie met de beoogde 4 Belgische NH90 NFHs en 4 TTHs. Dan kunnen we 4 NH90s NFH minder aanschaffen (worden 4 Belgische) en zijn er nog "slechts" 18 nieuwe NH90s (M)TTHs nodig.

Als we dan het aantal gevechtshelikopters terug brengen naar 22 kunnen we ook nog eens 22 lichte observatie/verkenningstoestellen aanschaffen, te denken valt aan de EC-635 (die de Zwitsers ook aanschaffen...samenwerking naast ook met de Gripen?). Ook hier kunnen we samenwerken met de Belgen trouwens, die tot die tijd hun A-109s voor deze taak kunnen inbrengen.

Maar goed...het gaat hier om de CH47's...al staat hun aanschaf dus niet los van het afstoten/aanschaffen van de andere toestellen blijkt.