Nieuw tenue KM

Gestart door RW79, 10/04/2011 | 12:43 uur

Admiral Halsey

#56
Citaat van: anubis op 18/04/2011 | 00:37 uur
Er is sprake van dat in 2013 inderdaad de KM overgaat op een interservice tenue. Ik denk dat dit allen geldt voor het werktenue (bij de KM het BT). Eerlijk gezegd werd dat ook tijd. Andere marines doen dit al een tijdje. Veel goedkoper.

Is er nog wat geworden van het 'Interservice Tenue' en hoe ziet dat tenue uit?

Marc1966

Geheel defensie in camo, er liggen er vast, binnenkort  :sick:, genoeg op de plank.

De onderdelen houden hun DT, tenue weet-ik-veel VKM zie -ik-je-morgen-nog etc. Overigens, die orders, verwijzingen, wijzingingen, orderboeken en weet-ik-veel-wat-er-nog-meer ligt dat niemand leest of kan lezen kunnen allemaal de schroothoop op, hatjee, scheelt heerlijk veel geld. Er hoeft helemaal geen projectgroep geleid door een stuurgroep die zelf het roer niet recht kan houden aangesteld te worden en er hoeven ook geen onnodige kilometers gereden te worden omdat een kolonel van de landmacht eigenlijk wel even graag met de kolonel van de marine wil praten bij de kolonel van de luchtmacht hoe zij nu denken over het camo  :sick:


mikemans

Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 20:49 uur

Dat shoppen voor nieuwe kleren kun je ook met overgangstermijn doen.

Maar waarom zou je het doen? Schaalvoordeel is er niet mee te behalen gezien de omvang van beide orders. Het is in mijn ogen maar weer eens een geval van " wacht wacht ik heb een lumineus idee, laten we het eens helemaal anders doen....hmm ben ik al kolonel?"


Citaat
En dan worden er een tijdje BT en GVT bij de vloot gedragen (en bij de mariniers GVT KL(u)-stijl en GVT Amerikaanse stijl);

Ik heb een beter idee, laten we het gewoon houden op wat we nu hebben. Mariniers hun getaileerde camo en wij het blauwe pak. Hoeven we niet te switchen, hoeven we geen tien werkgroepen stuurgroepen projectgroepen en wat dies meer, hoeven we niet wederom te investeren en het wel niet gezeur aan te horen en last but not least hoeven we geen overgangsregime in waarin alles toch net even anders blijkt te lopen als dan we gedacht hadden met alle kosten die daar dan weer uit voortvloeien.

Citaat
We lopen er nu door de paarse uitzendingen ook als bijeengeraapt zooitje bij.... Of vind je dat niet gezien het feit dat als wij vlootpersoneel in het huidige veld gezet worden met ons Amerikaans camo, de Britse regenjas en de KL-helmovertrek, Glockhouder en scherfvest?

Als je dat een probleem vindt is het antwoord niet om een verandering in werking te stellen waarin er NOG weer een exra tenue smaak bij komt in een overgangstijd. Als het probleem is dat we een enkeling in een rommelig tenue op pad sturen dan moeten we dat gewoon niet meer doen, de mariniers lopen er knap bij dus is er geen probleem om dat voor een vlootmedewerker ook voor elkaar te krijgen binnen de huidige tenue keuzes. Daar is geen nieuwe tenue verandering voor nodig. Verandering kost geld en dat hebben we niet.


Bovendien kun je jezelf afvragen wat de vloot uberhaubt in het veld te zoeken heeft terwijl de schepen leeg zijn. Politiek gezien helpt het weinig.

Elzenga

#53
Citaat van: dudge op 25/06/2011 | 22:36 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 22:10 uur
Ik vind het simpelweg niet passen dat we mensen ontslaan, een LPD als stationsschip naar de west sturen, tanks wegdoen, OPV zonder mast laten varen en nog steeds geen nieuwe CAO omdat we geen centen hebben. Dan lijkt me elk voorstel dat geld bespaard en waar je in het kader van de steeds paarser wordende organisatie aan het harmoniseren gaat van belang. Een totaal "uniform uniformpakket" lijkt me voorlopig nog een stap te ver, maar laten we eens beginnen met het werktenue/GVT.
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar laat het dan twee kleuren wezen, DPM voor KL/KLu/KMarns en blauw voor Marine en KMAR. DAn ben je al een heel eind.
Voor!! ;)...past ook wel mooi bij de "KMar Kustwacht"  :angel: :big-smile:

KapiteinRob

Citaat van: dudge op 25/06/2011 | 21:41 uur
Een camopatroon op een schip, er is een hoop voor te zeggen, maar ik vindt het simpelweg niet passen.

Ik vind het simpelweg niet passen dat we mensen ontslaan, een LPD als stationsschip naar de west sturen, tanks wegdoen, OPV zonder mast laten varen en nog steeds geen nieuwe CAO omdat we geen centen hebben. Dan lijkt me elk voorstel dat geld bespaard en waar je in het kader van de steeds paarser wordende organisatie aan het harmoniseren gaat van belang. Een totaal "uniform uniformpakket" lijkt me voorlopig nog een stap te ver, maar laten we eens beginnen met het werktenue/GVT.

KapiteinRob

Citaat van: mikemans op 25/06/2011 | 20:40 uur
Hmm opmerkelijk, we hebben drastisch geld tekort, wat zullen we eens doen. OOOH IK WEET UT, laten we lekker gaan shoppen voor nieuwe kleren! En weet je wat doe er gelijk drie vliegdekschepen bij.

:annoyed: Schiet mij maar lek.

Dat shoppen voor nieuwe kleren kun je ook met overgangstermijn doen. Je koopt gewoon geen nieuwe BT's meer in (zal niet zo moeilijk zijn, want gezien de levertijden zullen de magazijnen in Soesterberg niet uitpuilen) en op het moment dat een maat op is ga je camo-tenue verstrekken. Waarbij het mij logisch lijkt dat dit het tenue is wat het meest gedragen wordt, dus dat van de KL(u). En dan worden er een tijdje BT en GVT bij de vloot gedragen (en bij de mariniers GVT KL(u)-stijl en GVT Amerikaanse stijl); wat maakt dat uit? We lopen er nu door de paarse uitzendingen ook als bijeengeraapt zooitje bij.... Of vind je dat niet gezien het feit dat als wij vlootpersoneel in het huidige veld gezet worden met ons Amerikaans camo, de Britse regenjas en de KL-helmovertrek, Glockhouder en scherfvest?

mikemans

Hmm opmerkelijk, we hebben drastisch geld tekort, wat zullen we eens doen. OOOH IK WEET UT, laten we lekker gaan shoppen voor nieuwe kleren! En weet je wat doe er gelijk drie vliegdekschepen bij.

:annoyed: Schiet mij maar lek.

Elzenga

#49
Citaat van: Tanker op 25/06/2011 | 16:38 uur
De meeste marine schepen zijn grijs uitgevoerd, waarom zou je dan een blauw pak nemen....?
smeer, vieze touwen, vuil, olie ook grijs dan? :angel:

Tanker

Citaat van: Elzenga op 25/06/2011 | 16:16 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 13:28 uur
Voor het werk op de vloot zie ik het nut van camo helemaal niet.
dat zien ze bij de US navy toch anders, waar daar dient het getoonde camo-patroon een ander doelen..nogal praktische...
"The overall blue color reflects the Navy's heritage and connection to seaborne operations.[6] The pixelated pattern is also used to hide wear and stains, something unavoidable with the utilities and working khakis used previously.[7] The colors were also chosen to match the most commonly used paint colors aboard ship, extending the lifetime of the uniform on long deployments where uniforms often come into contact with freshly painted surfaces. As of 2009, the uniform is authorized for wear outside of military installations.[8]"http://en.wikipedia.org/wiki/Uniforms_of_the_United_States_Navy
Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 13:28 uur
Ik ben er echter wel voor omdat je als vlootpersoneel vandaag de dag ook geregeld ingezet wordt "daar waar camo-uniformen overheersen". Daarbij is het kostenbesparend, al zouden we gewoon bij de KM allemaal in het KL-KLu-camo-tenue moeten gaan lopen. Want het is natuurlijk te zot voor woorden dat de mariniers (en vloot indien in het veld geplaatst) Amerikaans camo aan hebben. Of we gaan krijgsmachtbreed in Amerikaans camo lopen. Maar dan stoppen met Engelse camo-regenjassen.......
Het krijgsmachtbreed standaardiseren lijkt me inderdaad wenselijk..ook voor de KMarns.

De meeste marine schepen zijn grijs uitgevoerd, waarom zou je dan een blauw pak nemen....?

Tanker

Citaat van: onderofficier op 25/06/2011 | 14:42 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 14:37 uur
Ik vind dat KL(u) camo persoonlijk minder "mooi" dan het Amerikaans van de mariniers. Maar het zal me een worst zijn als ze nu eindelijk eens besluiten dat we het allemaal aan moeten.

Ik vind het hebben van een eigen identiteit zelf belangrijker dan of het "mooi" is.
(Maar ik ben toch wel blij dat we die Duitse camo niet hebben.........) :mad:

Maar het "Amerikaanse spul" van de mariners lijkt mij wel een stuk lekkerder zitten, zeker in de zomer. 

Daar zou je juist niet blij mee moeten zijn, want de Flecktarn camo is vele malen beter ontwikkeld voor de kortere en langere afstand dan het woodland-patroon.........

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 13:28 uur
Voor het werk op de vloot zie ik het nut van camo helemaal niet.
dat zien ze bij de US navy toch anders, waar daar dient het getoonde camo-patroon een ander doelen..nogal praktische...
"The overall blue color reflects the Navy's heritage and connection to seaborne operations.[6] The pixelated pattern is also used to hide wear and stains, something unavoidable with the utilities and working khakis used previously.[7] The colors were also chosen to match the most commonly used paint colors aboard ship, extending the lifetime of the uniform on long deployments where uniforms often come into contact with freshly painted surfaces. As of 2009, the uniform is authorized for wear outside of military installations.[8]"http://en.wikipedia.org/wiki/Uniforms_of_the_United_States_Navy
Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 13:28 uur
Ik ben er echter wel voor omdat je als vlootpersoneel vandaag de dag ook geregeld ingezet wordt "daar waar camo-uniformen overheersen". Daarbij is het kostenbesparend, al zouden we gewoon bij de KM allemaal in het KL-KLu-camo-tenue moeten gaan lopen. Want het is natuurlijk te zot voor woorden dat de mariniers (en vloot indien in het veld geplaatst) Amerikaans camo aan hebben. Of we gaan krijgsmachtbreed in Amerikaans camo lopen. Maar dan stoppen met Engelse camo-regenjassen.......
Het krijgsmachtbreed standaardiseren lijkt me inderdaad wenselijk..ook voor de KMarns.

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 15:05 uur
Citaat van: onderofficier op 25/06/2011 | 15:00 uur
In de rangsonderscheidingstekens  (en de plakplaatjes bij de Klu)   

Goh, dat had ik zelf natuurlijk nog niet bedacht....   :P  Als jij v.w.b. de KM begint over traditiebehoud m.b.t. een apart tenue, kan dat toch ook middels de ROT's, plakplaatjes en baret?

Natuurlijk had je dat ook zelf bedacht   :angel:   

Sorry, ik hecht geen waarde aan tradities........   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 25/06/2011 | 15:00 uur
In de rangsonderscheidingstekens  (en de plakplaatjes bij de Klu)   

Goh, dat had ik zelf natuurlijk nog niet bedacht....   :P  Als jij v.w.b. de KM begint over traditiebehoud m.b.t. een apart tenue, kan dat toch ook middels de ROT's, plakplaatjes en baret?

onderofficier

Citaat van: Kapitein Rob op 25/06/2011 | 14:45 uur
Citaat van: onderofficier op 25/06/2011 | 14:42 uur
Ik vind het hebben van een eigen identiteit zelf belangrijker dan of het "mooi" is.

Goh, waar zit dan het verschil in identiteit tussen de KL en de KLU m.b.t. het GVT?  :P

In de rangsonderscheidingstekens  (en de plakplaatjes bij de Klu)   
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

KapiteinRob

Citaat van: onderofficier op 25/06/2011 | 14:42 uur
Ik vind het hebben van een eigen identiteit zelf belangrijker dan of het "mooi" is.

Goh, waar zit dan het verschil in identiteit tussen de KL en de KLU m.b.t. het GVT?  :P