Het Combat Support Ship (CSS)

Gestart door jurrien visser (JuVi op Twitter), 06/06/2015 | 14:10 uur

Harald

Voor mijn gevoel zal idd de CSS soortgelijke vorm hebben als de KD., dus met de brug voorop en met een hangar aan de achterzijde net als bij de Amsterdam.
Daarom ook mijn gedachte dat er 2x 2 bevoorradings "bomen" komen.

Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 20/06/2018 | 16:55 uur
Die tekening kan, als het goed is, bij het grofvuil... CSS zal op basis van het JSS ontwerp zijn. maar dan 7000 ton minder.

De tekening is puur gemaakt op basis van wat het KVMO publiceerde, zodra defensie nieuwe ontwerpen naar buiten brengt zal ik deze proberen opnieuw te tekenen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 20/06/2018 | 16:50 uur
Uit het topic Internationale ontwikkelingen maritiem

Ja laadposities over Stuur en bakboord dat kan dus inhouden 1 positie of meerdere posities over elke kant.



Op de bovenstaande tekening uit het KVMO blad 2018 zie ik ook geen 2e positie op het dek richting de opbouw. Op basis van de tekening uit het KVMO blad had ik deze schets gemaakt van wat naar mijn mening zichtbaar is op de tekening.



Die tekening kan, als het goed is, bij het grofvuil... CSS zal op basis van het JSS ontwerp zijn. maar dan 7000 ton minder.

Parera

#450
Uit het topic Internationale ontwikkelingen maritiem

Citaat van: Harald op 20/06/2018 | 15:37 uur
ik dacht dat die nieuwe CSS er 2x 2 kreeg ...  :hrmph:    gelijkend als bij de Amsterdam en Zuiderkruis.

helaas wordt er niets geschreven over aantallen, alleen posities ...

De tanker zal een waterverplaatsing hebben van ongeveer 20.000 ton en zal ongeveer 180 meter lang worden. Dit lijkt fors, maar er is bewust niet gekozen voor een kleine tanker (vergelijkbaar met bijvoorbeeld de kleine Duitse tankers) omdat die tankers vaak voor kleine schepen en korte operatieperiodes zijn bedoeld. De nieuwe tanker moet, ook in slecht weer, een taakgroep van zes schepen kunnen ondersteunen en dat kan alleen met een groter schip. Omdat de tanker dubbelwandig moet zijn vanwege nieuwe regelgeving, en door de moderne eisen rond munitieopslag, neemt het volume toe.

Het bevoorradingsschip krijgt gecombineerde laadposities over stuurboord, bakboord en achter, een grote kraan en ruimte voor 20 containers. De bemanning gaat bestaan uit 75 tot 80 m/v, er zijn 160 bedden aan boord.


https://marineschepen.nl/schepen/combat-support-ship.html

Ja laadposities over Stuur en bakboord dat kan dus inhouden 1 positie of meerdere posities over elke kant.



Op de bovenstaande tekening uit het KVMO blad 2018 zie ik ook geen 2e positie op het dek richting de opbouw. Op basis van de tekening uit het KVMO blad had ik deze schets gemaakt van wat naar mijn mening zichtbaar is op de tekening.




Lex

Citaat van: Parera op 11/06/2018 | 22:03 uur
Tsja, ik vind het onzin om daar onderzoek naar te doen. Leuk idee voor de haven slepers en duikvaartuigen maar niet voor schepen die ooit mogelijk in een gevecht zullen komen en waarbij 1 vonk genoeg is om die hele LNG / waterstof tank + het schip te doen ontploffen.

Ik begrijp dat de groenlinksers tevreden gesteld moeten worden maar dat kan ook op een andere manier; Uw idee past niet op dit type schip.  Maar goed dat begrijpt dat soort ''volk'' niet.
Ter besluitvorming wil het NL kabinet een brede steun, zeker nu in hun agenda het woord 'verduurzaming' steeds meer gebruikt wordt.

Parera

Citaat van: Lex op 11/06/2018 | 22:01 uur
Hangt af van hoe je het benadert. Wellicht is deze passage opgenomen ter geruststelling van bepaalde politieke groeperingen, om het maar een netjes te verwoorden.
Tsja, ik vind het onzin om daar onderzoek naar te doen. Leuk idee voor de haven slepers en duikvaartuigen maar niet voor schepen die ooit mogelijk in een gevecht zullen komen en waarbij 1 vonk genoeg is om die hele LNG / waterstof tank + het schip te doen ontploffen.

Ik begrijp dat de groenlinksers tevreden gesteld moeten worden maar dat kan ook op een andere manier; Uw idee past niet op dit type schip.  Maar goed dat begrijpt dat soort ''volk'' niet.

Lex

Citaat van: Parera op 11/06/2018 | 21:57 uur
Je kan het onderzoeken maar je weet van te voren toch wel dat het een negatief advies gaat krijgen? Zonde van het geld omtrent het onderzoek, zonde van de tijd. DMO heeft betere dingen te doen, en al die vragen over energie en vergroening. Er zijn belangrijkere dingen dan dat in mijn ogen.
Hangt af van hoe je het benadert. Wellicht is deze passage opgenomen ter geruststelling van bepaalde politieke groeperingen, om het maar eens netjes te verwoorden.

Parera

Citaat van: Lex op 11/06/2018 | 21:54 uur
De stelligheid van deze opmerking strookt niet met het feit dat in het Kamerstuk geschreven staat dat de mogelijkheid 'onderzocht' zal worden.  :annoyed:
Je kan het onderzoeken maar je weet van te voren toch wel dat het een negatief advies gaat krijgen? Zonde van het geld omtrent het onderzoek, zonde van de tijd. DMO heeft betere dingen te doen, en al die vragen over energie en vergroening. Er zijn belangrijkere dingen dan dat in mijn ogen.

Lex

Citaat van: Parera op 11/06/2018 | 21:35 uur
Men spreekt hier over een ''brandstof cell'' waarschijnlijk over waterstof of LNG, beide zeer vlambaar en ik weet niet of dat een goede keuze is voor een marineschip  :silent:
Leuk voor de groene energie maar of het operationeel zo veilig is?
De stelligheid van deze opmerking strookt niet met het feit dat in het Kamerstuk geschreven staat dat de mogelijkheid 'onderzocht' zal worden.  :annoyed:

Parera

Ook hier weer vreemde keuzes / mogelijkheden:

Citaat
Q: Kunt u aangeven welke voorzieningen het CSS heeft voor een zo laag mogelijke milieubelasting en voor een zo duurzaam mogelijke inzet? Welke voorzieningen zullen dat zijn? Zal er ruimte zijn voor innovatie op dit punt?

A: Het CSS zal, als eerste marineschip en ondanks dat het nog niet wettelijk is vereist, voldoen aan de meest recente eisen van de International Maritime Organisation (IMO) op het gebied van emissie, de zogenoemde Tier 3 eisen. Verder wordt onderzocht of het schip kan worden uitgerust met een brandstofcel in een container aan dek voor gebruik in havens waardoor de uitstoot van schadelijke stoffen verder wordt beperkt. Verder zal het schip voldoen aan de laatste IMO-normen voor ballastwaterbehandeling en afvalstoffenverwerking.

Men spreekt hier over een ''brandstof cell'' waarschijnlijk over waterstof of LNG, beide zeer vlambaar en ik weet niet of dat een goede keuze is voor een marineschip  :silent:
Leuk voor de groene energie maar of het operationeel zo veilig is?

Het hele eisen pakket van IMO tier 3 staat HIER voor de geïnteresseerde.

Citaat
Q:Kunt u een overzicht verschaffen van de concrete verschillen tussen een Combat Support Ship en een Joint Support Ship?
A: Het CSS is vergelijkbaar met het JSS ten aanzien van de bevoorradingstaak. De andere twee functies van het JSS, te weten het strategisch zeetransport en Sea Basing zijn niet in de behoeftestelling van het CSS opgenomen. Dat betekent dat het CSS kleiner is en bijvoorbeeld niet over een voertuigdek beschikt, minder bedden aan boord heeft, en een kleiner helikopterdek en kleinere medische voorzieningen heeft dan het JSS.

Prima geen voertuigen dek, lekker duidelijk 100% naval tanker.

Lex

Beantwoording Kamervragen over A-brief 'Verwerving Combat Support Ship (CSS)'

Antwoorden van staatssecretaris Visser (Def) op de schriftelijke vragen van de vaste commissie voor Defensie over de behoeftestelling van het project 'Verwerving Combat Support Ship (CSS)'. Eenzelfde brief is ook aan de Eerste Kamer gestuurd.

Kamerbrief, 11-06-2018

Parera

#442
Citaat van: Flyguy op 10/06/2018 | 19:13 uur
Dat is mooi kut dan. Het hele idee van het CSS was een snel te bouwen en relatief goedkoop schip op basis van een bestaande romp en bedrijfsvoering.

Nu krijgen we dus een bilateraal drama bootje, aangezien wij en de Duitsers op maritiem gebied (itt op het land) een grote mond hebben. Kras 2022 maar door op je kalender.

Waar zit jij trouwens? Het is duidelijk dat je niet meer met cv90s meer rondcrosst.


Citaat van: Huzaar1 op 10/06/2018 | 20:33 uur
Wapensystemen, dmo.
En nee, geen zorgen. Wordt geen drama consessie.

Ik verwacht concessies op gebied van meuk in het schip. Het basis ontwerp wat het CSS moet worden is al (lang) rond dus daar zullen wij geen grote stappen meer inzetten.
Het voordeel voor de Duitsers is dat ze kunnen aansluiten bij een vergevorderd project dus kunnen ze een groot deel van de ontwerp fase overslaan.

Zo zou ik me kunnen voorstellen dat we bijvoorbeeld bij de Duitsers andere bewapening gaan zien (MLG-27 i.p.v. Marlin WS) en een volledige RAM i.p.v. onze SeaRam.
Een consessie vanuit ons die ik me kan voorstellen is het kiezen voor Duitse diesels van MAN i.p.v. de Rolls-Royces uit het JSS.

Citaat van: Poleme op 10/06/2018 | 19:27 uur
Ho, ho, de kans dat wij met de Duitsers gaan samenwerken betreffende CSS-en is gelukkig erg klein !
Ik denk dat die kans toch wel groter is dan het beeld dat geschetst werd op marineschepen.nl
De Duitsers hebben ons zelf benaderd in dit geval als ik het goed begrijp en men wil snel 2 nieuwe tankers, een heel nieuw project ontwikkelen dan ben je zo 3-4 jaar extra kwijt.

Huzaar1

Citaat van: Flyguy op 10/06/2018 | 19:13 uur
Dat is mooi kut dan. Het hele idee van het CSS was een snel te bouwen en relatief goedkoop schip op basis van een bestaande romp en bedrijfsvoering.

Nu krijgen we dus een bilateraal drama bootje, aangezien wij en de Duitsers op maritiem gebied (itt op het land) een grote mond hebben. Kras 2022 maar door op je kalender.

Waar zit jij trouwens? Het is duidelijk dat je niet meer met cv90s meer rondcrosst.

Wapensystemen, dmo.
En nee, geen zorgen. Wordt geen drama consessie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Poleme

Citaat van: Flyguy op 10/06/2018 | 19:13 uur
Dat is mooi kut dan. Het hele idee van het CSS was een snel te bouwen en relatief goedkoop schip op basis van een bestaande romp en bedrijfsvoering.

Nu krijgen we dus een bilateraal drama bootje, aangezien wij en de Duitsers op maritiem gebied (itt op het land) een grote mond hebben. Kras 2022 maar door op je kalender.
Ho, ho, de kans dat wij met de Duitsers gaan samenwerken betreffende CSS-en is gelukkig erg klein !
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 10/06/2018 | 15:56 uur
Indien er gekozen wordt voor samenwerking wordt eenzelfde soort model nagegaan. Die procudeert NL dan evengoed hetzij het consessies met zich meebrengt. Dat is nu eenmaal altijd dan het geval. Er is niets zeker maar waar kan zal er gestandaariseerd worden.

Ik was onlangs op de directie MWS css. Zal eens kijken of er wat concreet is wat ik kan delen.

Dat is mooi kut dan. Het hele idee van het CSS was een snel te bouwen en relatief goedkoop schip op basis van een bestaande romp en bedrijfsvoering.

Nu krijgen we dus een bilateraal drama bootje, aangezien wij en de Duitsers op maritiem gebied (itt op het land) een grote mond hebben. Kras 2022 maar door op je kalender.

Waar zit jij trouwens? Het is duidelijk dat je niet meer met cv90s meer rondcrosst.