Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Harald

Citaat van: Master Mack op 29/11/2023 | 10:13 uurDenk inderdaad dat de CB90 aanvalsboten en een klein type landingsboot voor 1 of 2 voertuigen max is. Maar zouden de kranen van de DenHelder die Landingsvaartuigen van bijvoorbeeld. Navantia uit het water kunnen tillen en op het Dek parkeren?

Dekkranen van de CSS Den Helder zijn 40 tons kranen.  antwoord => Nee
Die LVM-M kodak landingsvaartuigen van Navantia moeten via een dock meegenomen worden

CB90 boten zijn geen probleem voor 40 tons kraan, CB90 is ca. 20 ton

Harald

Spanien: Armada strebt Flottenausbau auf 12 Fregatten an
https://marineforum.online/spanische-marine-plant-ausbau-der-flottenstaerke-mit-modernen-fregatten-der-bonifaz-klasse/

De Armada beschikt momenteel over elf fregatten: zes licht gewijzigde replica's van de Amerikaanse OLIVER H. PERRY-fregatten van de SANTA MARIA-klasse (F80, 138 meter, 4.000 ton) uit de jaren 80/90 en vijf fregatten van de ALVARO DE BAZÁN-klasse (F100, 146 meter, 6.200 ton, Duits-Nederlands-Spaans ontwerp, gebouwd door Navantia) van 2002 tot 2012. Sinds de nieuwe gebouwen van de BONIFAZ-klasse (F110, vergelijkbaar met de nieuwe Amerikaanse CONSTELLATION-klasse) zijn tot nu toe slechts in de mate gepland van vijf eenheden zou in het totale aantal een belangrijke vlaggemast verloren gaan. Om deze ontwikkeling tegen te gaan heeft de Spaanse marine nu het doel gesteld van twaalf polyvalente fregatten voor het decennium van de komende jaren dertig. Samen moeten ze het hele spectrum van luchtverdediging, oppervlakte- en onderwatergevechten, maar ook raketverdediging kunnen bestrijken. De tien schepen F100 en F110 die dan beschikbaar zullen zijn, zullen ook twee extra fregatten bevatten, die specifiek in staat zullen zijn zich te verdedigen tegen ballistische raketten in een uitgebreid luchtruim. Ze moeten worden uitgerust met een krachtiger radarsensorsysteem en een sneller raketwapensysteem met een groter bereik, om zowel op lange afstand als bij de eindnadering van ballistische en hypersonische aanvalswapens succesvol te kunnen zijn. Ze worden daarom beschouwd als het type F120 en zijn bedoeld om grotendeels gebaseerd te zijn op het ontwerp van de F110, maar zullen waarschijnlijk iets meer lengte en tonnage nodig hebben om voldoende ruimte te bieden voor de nieuwe systemen. Overigens is de eerste eenheid van de BONIFAZ-klasse sinds medio dit jaar in aanbouw, zal naar verwachting in 2025 gelanceerd worden en in 2028 in gebruik genomen worden. De vier zusterschepen volgen dan in 2032.

Master Mack

Denk inderdaad dat de CB90 aanvalsboten en een klein type landingsboot voor 1 of 2 voertuigen max is. Maar zouden de kranen van de DenHelder die Landingsvaartuigen van bijvoorbeeld. Navantia uit het water kunnen tillen en op het Dek parkeren?

Harald

Citaat van: Master Mack op 28/11/2023 | 22:54 uurAls de KM kiest voor een soort crossover  van Damen voor de 4 OPV vervangers. En deze romp zou gebruiken als basis voor de vervanger van de twee LPD's en ze voorzien van de Portugese bovenbouw dus met doorgetrokken dek dan ga je niet groter als de KD maar wel sneller en met meer/andere capaciteiten.

Misschien dan niet gelijk een "foldermodel" van Damen, maar idd wel een soort Crossover als basis voor de vervanging van de OPV's. Wat voor mijn gevoel belangrijk zaken zijn is :
- multi purpose mission bay + hangaar, voor UAV/ drone, zowel voor boven- als onderwater en in de lucht.
- landingsplaats achterdek + hangaar, voor helicopters NH90 ( of klasse hoger zodat ook zwaardere helicopters, bijv. Osprey kunnen landen/opstijgen.
- dock ?? , of dit geintergreerd kan worden is een lastige. Het zou wel mooi zijn als dat kon om bijvoorbeeld toch een landingsvaartuig ala LMV-M "kodak" van Navantia mee te kunnen nemen. (afmeting ca. 39 x 11 meter (lxb)) welke ook zelfstandig kan opereren en als "Fire-base" 
https://navantia.com.au/wp-content/uploads/2022/08/LCA_LMV-M_Screen.pdf 
Als alternatief zouden er ook 4 stuks CB90 achtige "raider"/SOF vaartuigen (16x4 meter (lxb)) meegenomen kunnen worden in plaats van een "kodak" landingsvaartuig.
- snelheid, zeker hoger dan huidige LPD's en OPV's.  >25 knopen
- bewapening, eigenlijk gelijk aan ASWF fregatten.     

Huzaar1

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Als de KM kiest voor een soort crossover  van Damen voor de 4 OPV vervangers. En deze romp zou gebruiken als basis voor de vervanger van de twee LPD's en ze voorzien van de Portugese bovenbouw dus met doorgetrokken dek dan ga je niet groter als de KD maar wel sneller en met meer/andere capaciteiten.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 28/11/2023 | 21:12 uurDit maal 6 is een kansloze exercitie.... zeker interessant als LPD vervanger maar past totaal niet bij de OPV opvolger.
Precies, dus daarom  :hrmph:  dit wordt hem niet. Zeker niet als LPX.

Huzaar1

Ik vind het juist een prachtige denk en praktijk exercitie.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 28/11/2023 | 15:02 uurIk heb nogmaals de LPX gedachte doorzitten kijken, lezen en van de verschillende punten een opsomming gemaakt, zie ander topic "LPX" onder Defensieonderdelen - KM op dit forum.

Hoe ik het ontwerp van Damen voor de Portugeese Marine ook bekijk, ik zie daarin geen LPX gedachte. Het zou als extra amfibische ondersteuningsschip voor de NL-KM misschien wel kunnen. Maar dat staat dan los van de LPX.
Ook zal het schip, voor mijn gevoel, iets groter moeten worden, max tonnage 10.000 ton, bewapend moeten worden, voorzien worden van dock en hogere snelheid ( max 21/22 knopen). Een dock wat groot genoeg om de grotere landingsschepen mee te kunnen nemen.

 :hrmph: Maar kom je dan niet weer snel een een kleinere versie van de Damen (oude) Enforcer 18000 ? ... dus een LHD



     

Dit maal 6 is een kansloze exercitie.... zeker interessant als LPD vervanger maar past totaal niet bij de OPV opvolger.


Harald

Ik heb nogmaals de LPX gedachte doorzitten kijken, lezen en van de verschillende punten een opsomming gemaakt, zie ander topic "LPX" onder Defensieonderdelen - KM op dit forum.

Hoe ik het ontwerp van Damen voor de Portugeese Marine ook bekijk, ik zie daarin geen LPX gedachte. Het zou als extra amfibische ondersteuningsschip voor de NL-KM misschien wel kunnen. Maar dat staat dan los van de LPX.
Ook zal het schip, voor mijn gevoel, iets groter moeten worden, max tonnage 10.000 ton, bewapend moeten worden, voorzien worden van dock en hogere snelheid ( max 21/22 knopen). Een dock wat groot genoeg om de grotere landingsschepen mee te kunnen nemen.

 :hrmph: Maar kom je dan niet weer snel een een kleinere versie van de Damen (oude) Enforcer 18000 ? ... dus een LHD



     


Parera

Citaat van: Ace1 op 28/11/2023 | 11:56 uurWat is jou bron betreft de kosten van dit schip?



Een spaanstalige website, ik zal vanavond even zoeken naar het exacte bron bericht.

Ace1

Citaat van: Parera op 27/11/2023 | 18:06 uur+1

Ik denk wel dat er van dit ontwerp iets te maken valt met het juiste budget. En heel verassend dat Damen gewonnen heeft was het niet want er was maar 1 werf die uiteindelijk geboden heeft op de aanbesteding.

Het schip is voor het grootste deel betaald vanuit het het PRR fonds dat ook weer deels EU geld is (94,5 miljoen Euro) & een kleiner deel 37,5 miljoen euro vanuit de Portugese overheid (defensie). Dit betekend dat het schip in totaal 132 miljoen Euro gaat kosten, zet dit af naast de 300 miljoen van ons JSS en je ziet snel dat dit een zeer laag budget schip gaat worden.

Maar ik denk dat een vergroot / verbeterd ontwerp echt wel meer potentiele klanten kan hebben, ook in Europa. Daarnaast vind ik het zeer interessant om te bekijken wat er mogelijk is met dit ontwerp i.c.m. onze plannen voor het LPX. Niet 1 op 1 het Portugese schip nee, maar wel mogelijk als een familie van schepen.

Als LPX bijvoorbeeld schaal het ontwerp op zodat er ruimte ontstaat voor een redelijk dok + meer hangaar ruimte. Dan kom je in de buurt van de Italiaanse schepen met een vergelijkbaar uiterlijk ( San Giorgio klasse & haar zusterschepen) . Deze zijn dan wel uitgerust met (defensieve) wapens en goede sensoren maar nog steeds is er ruimte voor 3 NH-90's aan boord + landingsvaartuigen (het dok ontbreekt hier ook). Maar het concept van een gecontaineriseerd hospitaal of andere module vind ik zeer interessant ook voor het LPX met het oog op de vOPV taken.

Wat is jou bron betreft de kosten van dit schip?


Master Mack

Deze was met 196mtr ook kleiner als de KD.

Master Mack

Ik zeg nog steeds KD of JdeW romp eronder hangen en je heb een prachtige Drone,Heli,amfibie,dok,schip