Rusland's Expansie

Gestart door ARM-WAP, 30/07/2007 | 13:26 uur

Huzaar1

#10469
Citaat van: Benji87 op 22/03/2024 | 12:29 uurHier zit de kern van het probleem hem een beetje. Veel bedrijven willen wel maar ze willen lange termijn garanties hebben zodat ze hun investering terug kunnen verdienen. En daar wringt de schoen want wij kijken niet verder dan 2/3 jaar terwijl het bedrijfsleven minimaal 10 jaar vooruit wil. Ik denk dat als ze dat oplossen dat er vrij snel opgeschaald kan worden.

Dit is het probleem precies en dat is hartstikke logisch. Na de koude oorlog lieten we de bedrijven die het materieel en munitie produceerden als een baksteen vallen.

Het bedrijfsleven maakt een simpele rekensom en denkt dat dit over 10 jaar allemaal over is en we weer met elkaar normaliseren, danwel niet in conflict zijn. De investeringen zijn op lange termijn niet gedekt, en dat risico gaat een commercieel bedrijf niet lopen. Die herinneren zich 1991 en 1992 nog prima.

Wil je dit allemaal niet moet je een staatsbedrijf starten of bedrijfsleven subsidieren met harde lange termijns afspraken. En dat laatste is niet zo makkelijk.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Lynxian op 22/03/2024 | 12:05 uurOverigens kan je een privaat bedrijf wel degelijk 'dwingen'; biedt een stevig tien- of twintigjaren contract aan inclusief een 'uitbreidingsbonus' (geld waarmee de benodigde productielijnen kunnen worden opgetuigd) en ik ken niet veel bedrijven die een gegarandeerde langdurige inkomstenbron zullen afwijzen.

Hier zit de kern van het probleem hem een beetje. Veel bedrijven willen wel maar ze willen lange termijn garanties hebben zodat ze hun investering terug kunnen verdienen. En daar wringt de schoen want wij kijken niet verder dan 2/3 jaar terwijl het bedrijfsleven minimaal 10 jaar vooruit wil. Ik denk dat als ze dat oplossen dat er vrij snel opgeschaald kan worden.

Lynxian

#10467
Citaat van: Huzaar1 op 22/03/2024 | 10:30 uurDit-is-een-vrije-markt-economie

Wat wil je doen? Directeuren van hun eigen bedrijf gaan dwingen? Pistool op hun hoofd?


Vroeger hadden we hier een gemengde economie; deels staatsbedrijven en deels marktwerking. Die 100% volledige marktwerking is er pas gekomen toen een flinke groep gladjakkers van de EU besloot dat dit de norm moest worden en wettelijk moest worden vastgelegd. Toen zijn al onze staatsbedrijven opgeplitst en geprivatiseerd, wat de staat tientallen miljarden heeft opgeleverd (geen flauw idee waaraan dat is verbrast). Terug gaan naar een gemengde economie zou mijn inziens de oplossing zijn; je maakt een scheiding tussen wat publiek en privaat moet zijn en richt daar staatsbedrijven voor op. Zoals, bijvoorbeeld, voor munitieproductie.

Ik denk dat je met een beetje wikken en wegen de EU ook nog wel zover krijgt dat ze dit willen toestaan. Het duurt alleen tot 2034 voordat de benodigde wetgeving er door is.

Overigens kan je een privaat bedrijf wel degelijk 'dwingen'; biedt een stevig tien- of twintigjaren contract aan inclusief een 'uitbreidingsbonus' (geld waarmee de benodigde productielijnen kunnen worden opgetuigd) en ik ken niet veel bedrijven die een gegarandeerde langdurige inkomstenbron zullen afwijzen.

Huzaar1

Citaat van: Enforcer op 22/03/2024 | 09:46 uurhttps://www.telegraaf.nl/video/732103157/de-russen-kunnen-ruimte-hebben-om-navo-land-aan-te-vallen

Wanneer gaan we meer munitie produceren? Iets met EU en Landsbelang? Het komt over als het heel traag gaat.

Dit-is-een-vrije-markt-economie

Wat wil je doen? Directeuren van hun eigen bedrijf gaan dwingen? Pistool op hun hoofd?

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Enforcer

https://www.telegraaf.nl/video/732103157/de-russen-kunnen-ruimte-hebben-om-navo-land-aan-te-vallen

Wanneer gaan we meer munitie produceren? Iets met EU en Landsbelang? Het komt over als het heel traag gaat.


Parera


Parera

Citaat van: Ace1 op 18/03/2024 | 13:29 uurHoe gaan de Russen dan naar Moldavië, Per vliegtuig of per boot of gaan ze lopen of zwemmen?

Er zit natuurlijk al een ''vredesmacht'' vanuit Rusland gestationeerd in de regio. En vliegtuig is naar mijn idee de enige manier om er te komen voor de Russen. Dit is wel een risico zelfs als ze een hele omweg zouden vliegen.

Ace1

Citaat van: Parera op 18/03/2024 | 12:12 uurHet zou volgens de Russen zelfs een oekrainse drone zijn. Maar die hebben daar totaal geen profijt van naar mijn idee.

Hoe gaan de Russen dan naar Moldavië, Per vliegtuig of per boot of gaan ze lopen of zwemmen?

Parera

Citaat van: Ace1 op 18/03/2024 | 11:55 uurIs de drone niet van de Russen zelf ze zijn goed in Maskerade. Ik geloof helemaal niet dat Moldavië dit gaat doen om de zaak te laten escaleren.

Het zou volgens de Russen zelfs een oekrainse drone zijn. Maar die hebben daar totaal geen profijt van naar mijn idee.

Ace1

Citaat van: Parera op 17/03/2024 | 19:51 uurHere we go (again)

#Moldova :today an attack helicopter belonging to the #Transnistria separatist regime was destroyed by a kamikaze drone. Separatist authorities claim the drone flew from the direction of #Odesa in #Ukraine


https://twitter.com/ThomasVLinge/status/1769389020822548919

Helikopter van Transnistrie vernietigd door een kamikaze drone. Deze heli staat al sinds 2003 op dezelfde positie en ziet deze er uit als een schrootkist, maar toevallig staat er een HD camera op gericht tijdens de drone aanval.  :silent:

Is de drone niet van de Russen zelf ze zijn goed in Maskerade. Ik geloof helemaal niet dat Moldavië dit gaat doen om de zaak te laten escaleren.

Parera

#10458
Here we go (again)

#Moldova :today an attack helicopter belonging to the #Transnistria separatist regime was destroyed by a kamikaze drone. Separatist authorities claim the drone flew from the direction of #Odesa in #Ukraine


https://twitter.com/ThomasVLinge/status/1769389020822548919

Helikopter van Transnistrie vernietigd door een kamikaze drone. Deze heli staat al sinds 2003 op dezelfde positie en ziet deze er uit als een schrootkist, maar toevallig staat er een HD camera op gericht tijdens de drone aanval.  :silent:

Huzaar1

Die britten met hun termen. Sniper mn reet.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1


Huzaar1

Citaat van: Zander op 15/03/2024 | 15:46 uurKunnen ze er geen GPS tracker in stoppen.
Een SCALP is zo gestuurd. Wel eerst lekker zo'n team duur betaalde ingenieurs er op laten klauteren aub.

Ja, had eerlijkgezegd wel verwacht dat er voor elke verloren gewaande leo2/C2/Abrams wel een GMLR klaar zou staan...

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"