Leopard, verkoop, gevolgen en vervanging

Gestart door dudge, 02/04/2011 | 08:59 uur

Master Mack

Nu lees ik in de zaterdag telegraaf dat de KM zijn OPV's toch in de vaart mag nemen. De regering heeft de benodigde 15 miljoen gevonden door meer te bezuinigen op Defensie vastgoed. Wel dan wil ik morgen wel op de publieke tribune zitten om de tweede kamer duidelijk te maken dat ik die paar miljoen per jaar om in iedergeval de helft van onze Leo 2s in dienst te houden ook heb gevonden. Stoot de Luchtmachttoren in Breda af welke voor veel geld word gehuurd. Voeg de luchtmacht staf samen met de Landmachtstaf op de Kromhout in Utrecht en walla. Ik vraag me af of de KL lobby niet gewoon te zwak is en daarom ga ik nu kijken op de site van de tweede kamer of ik morgen op de publieke tribune kan zitten. Het is nog niet te laat :mad:

Oorlogsvis

Citaat van: Erik Smit op 03/06/2011 | 19:41 uur
Ik las in het maandblad van de officieren vereniging dat de bezuiniging op zwaar materiaal bij beperkt gebruik nog geen 30 miljoen euro is. En daarvoor leveren we 80% van onze gevechtskracht in. Het voorstel was om 30 tanks Ik zeg 36 in de sterkte te houden en deze in te bedden in de gemechaniseerde infanterie bataljons. (3 keer 12).Dan behoud je de mogelijkheid om te trainen met tanks en ze in te zetten. opleidingen besteed je uit aan bv Duitsland waar je dan nog meer mee gaat samen werken.De berekening hield ook in dat de twee van de vier patrouilleschepen voor de marine welke eerst meteen zouden worden verkocht. Gewoon door de marine in dienst worden genomen maar dan gemottenbalt worden. In afwachting van betere tijden. Ik hoop dat er intelligente mensen in de tweede kamer zitten die deze regering kunnen dwingen een paar 100 miljoen minder aan Griekenland te geven. Zodat hun leger misschien een paar van hun Leo 2 A7s moeten verkopen zodat wij er een paar kunnen houden en de 6000 gedwongen ontslagen kunnen voorkomen.Zodat deze mensen straks tot hun 67ste kunnen werken om de bodemlozen put daar te dichten. :sick:
Kan je nagaan hoe ver gezakt we al zijn...30 miljoen is al teveel...hoe kneuterig...en dan nog spreken over een championsleague niveau
wat we nog steeds zouden hebben..hahahaa...

Master Mack

Ik las in het maandblad van de officieren vereniging dat de bezuiniging op zwaar materiaal bij beperkt gebruik nog geen 30 miljoen euro is. En daarvoor leveren we 80% van onze gevechtskracht in. Het voorstel was om 30 tanks Ik zeg 36 in de sterkte te houden en deze in te bedden in de gemechaniseerde infanterie bataljons. (3 keer 12).Dan behoud je de mogelijkheid om te trainen met tanks en ze in te zetten. opleidingen besteed je uit aan bv Duitsland waar je dan nog meer mee gaat samen werken.De berekening hield ook in dat de twee van de vier patrouilleschepen voor de marine welke eerst meteen zouden worden verkocht. Gewoon door de marine in dienst worden genomen maar dan gemottenbalt worden. In afwachting van betere tijden. Ik hoop dat er intelligente mensen in de tweede kamer zitten die deze regering kunnen dwingen een paar 100 miljoen minder aan Griekenland te geven. Zodat hun leger misschien een paar van hun Leo 2 A7s moeten verkopen zodat wij er een paar kunnen houden en de 6000 gedwongen ontslagen kunnen voorkomen.Zodat deze mensen straks tot hun 67ste kunnen werken om de bodemlozen put daar te dichten. :sick:

Lex

Vezoeke de bijdragen in dit topic te beperken tot de titel: "Leopard,verkoop,gevolgen en vervanging".
De op-/aanmerkingen over Srebrenica passen niet in de geest van dit topic en kunnen in het topic over Mladic gepost worden.

Lex
Algeheel beheerder

onderofficier

Citaat van: Oorlogsvis op 26/05/2011 | 15:50 uur
Als die in Serbrenica aanwezig waren had het allemaal nooit gebeurd, de luchtmacht deed nagenoeg niets om de aanval af te slaan.
Maar zeker weten dat een Tank eskadron daar wonderen had verricht.


De luchtmacht mocht niets doen     ze stonden te trappelen om aan te vallen  maar een Franse generaal hield het tegen

Deze generaal zou vast ook geen toestemming hebben gegeven om dat tank eskadron hun "wonderen" te laten verrichten
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Elzenga

Citaat van: Oorlogsvis op 26/05/2011 | 15:50 uur
Als die in Serbrenica aanwezig waren had het allemaal nooit gebeurd, de luchtmacht deed nagenoeg niets om de aanval af te slaan.
Maar zeker weten dat een Tank eskadron daar wonderen had verricht.
Dan was het exact hetzelfde gelopen kan ik je vertellen....hadden de meeste tanks zonder onderdelen en benzine en met onbetrouwbare munitie onbruikbaar op de compound gestaan..zoals ook het geval was met de wel beschikbare wapensystemen en voertuigen las ik net nog in de trein in het boek van Karremans. De val van Srebrenica was geen toeval, maar de uitwerking van een vooropgezet plan..ik hoorde in een interview met ex-Dutchbatters, die een school aan het opknappen zijn daar en om een reactie werden gevraagd over de arrestatie van Mladic, net op radio 1 in de auto, dat de buitenposten van Dutchbat 3 van de Serviërs in de omgeving al ruim te voren hoorden, dat de enclave in juli zou gaan vallen.

De aanwezigheid van tanks had niets uitgemaakt...want de wens de enclave te verdedigen was er simpelweg niet...hogerop.

Oorlogsvis

Als die in Serbrenica aanwezig waren had het allemaal nooit gebeurd, de luchtmacht deed nagenoeg niets om de aanval af te slaan.
Maar zeker weten dat een Tank eskadron daar wonderen had verricht.

Oorlogsvis

Citaat van: Tanker op 23/05/2011 | 11:41 uur
Ik zou dan gewoon de Leopard's houden en herschikken over de verschillende pantserinfanteriebataljons, optie om er 2 per peloton in te delen ?

Of een peloton per compagnie ?
gewoon een tankeskadron per pantserinf bat lijkt me dan

Oorlogsvis

Citaat van: Erik Smit op 23/05/2011 | 11:12 uur
Nu het definitief lijkt dat wij onze MBT gaan verliezen, en de Minister te horen heeft gekregen, dat we het geld van de verkoop mogen gebruiken voor nieuwe investeringen. Wil ik toch nogmaals een lans breken voor de aanschaf van 40 CV 90-120's. 3 pelotons van 12 en 4 in reserve. Zo houden we toch nog een behoorlijke mobiele vuursteun, en omdat het onderstel vrijwel gelijk is aan de CV 90-35, bezuinig je op training ,onderhoud, en reserve onderdelen. Ook is hij een stuk lichter dan een MBT en is daarom sneller en makkelijker te vervoeren naar een uitzendgebied en hier ook breder inzetbaar (gewicht rijklaar). Om het aantal verschillende gevechtsvoertuigen beperkt te houden zou alleen een Boxer met 120 mm kanon in aanmerking komen maar die bestaat (nog) niet.
Voor een nieuwe CV90-120 moeten we waarsch 5 oude leo's verkopen....lijkt me geen goeie deal

Tanker

Ik zou dan gewoon de Leopard's houden en herschikken over de verschillende pantserinfanteriebataljons, optie om er 2 per peloton in te delen ?

Of een peloton per compagnie ?

Jooop

Aanschaf CV 90-120 klink wel goed maar waar is de logica? Ik bedoel de leopards worden verkocht om bezuiniging en dan maar nog meer geld te besteden aan de CV90-120 lijkt mij een beetje vreemd.

Master Mack

Nu het definitief lijkt dat wij onze MBT gaan verliezen, en de Minister te horen heeft gekregen, dat we het geld van de verkoop mogen gebruiken voor nieuwe investeringen. Wil ik toch nogmaals een lans breken voor de aanschaf van 40 CV 90-120's. 3 pelotons van 12 en 4 in reserve. Zo houden we toch nog een behoorlijke mobiele vuursteun, en omdat het onderstel vrijwel gelijk is aan de CV 90-35, bezuinig je op training ,onderhoud, en reserve onderdelen. Ook is hij een stuk lichter dan een MBT en is daarom sneller en makkelijker te vervoeren naar een uitzendgebied en hier ook breder inzetbaar (gewicht rijklaar). Om het aantal verschillende gevechtsvoertuigen beperkt te houden zou alleen een Boxer met 120 mm kanon in aanmerking komen maar die bestaat (nog) niet.

Reinier

Overbodige tanks zijn lastig te verkopen
20 april 2011, 7:48 uur | FD.nl
Door: Joost Dobber

Defensie schrapt grote hoeveelheden materieel. Dat moet worden verkocht, maar de markt voor tweedehands wapens is slecht.

Negentien F-16's, zeventien helikopters, zeven marineschepen, veertig antitankwapens en zestig tanks gooit Defensie vanwege bezuinigingen in de verkoop. De opbrengst daarvan komt ten goede van het eigen budget.

Crisis

Helaas voor de militairen heeft de tweedehands wapenmarkt te lijden onder de crisis. Verkopers bieden meer aan, terwijl kopers minder te besteden hebben.

Het gevolg: vorig jaar lukte het Defensie niet een aantal overbodige Leopard-tanks, Fokker-vliegtuigen en pantserhouwitsers van de hand te doen. De inkomsten uit de verkoop van overtollig materieel kwamen vorig jaar uit op euro 246 mln, euro 50 mln lager dan verwacht. De verwachte opbrengst voor dit jaar is nu al met euro 39 mln verlaagd.

Afzetmarkt

De afzetmarkt voor tweedehands wapens is klein. De enige potentiële klanten zijn andere regeringen. Maar ook die snijden fors in het defensiebudget. Zowel Duitsland, Frankrijk als het Verenigd Koninkrijk schrapt de nodige banen en materieel.

Tot voor kort waren Arabische regimes goede klanten van Nederlandse legerwaar. Vorig jaar kocht Jordanië nog voor € 29 mln aan pantservoertuigen. Maar sinds Bahrein oude Nederlandse militaire voertuigen inzette tegen de eigen bevolking, stuit levering aan Arabische landen op sterke weerstand van de Tweede Kamer.

Optimistisch

Toch blijft Defensie optimistisch over de verkoop: 'Hopelijk zorgt de crisis ervoor dat landen niet kiezen voor nieuw materieel, maar voor het goedkopere tweedehandse materieel', zegt een woordvoerder. Geïnteresseerden hoeven in ieder geval niet te speuren naar wat Nederland aanbiedt. Het overbodige wapentuig staat gewoon te koop op de defensiesite. Een land met grootse plannen kan overigens beter naar de site van het Britse leger gaan: daar staat het vlaggenschip van de Royal Navy te koop: vliegdekschip Ark Royal.

Copyright (c) 2011 Het Financieele Dagblad
http://www.fd.nl/artikel/21968114/overbodige-tanks-zijn-lastig-verkopen

Nikehercules

Citaat van: Erik Smit op 14/04/2011 | 21:57 uur
Ik vind het nu toch echt tijd worden dat iemand bij de CLAS opstaat en zegt dat als de tanks eruit gaan.
Het misschien slim is om een 40 tal CV90-120s te kopen. Besparingen in onderhoud en training door het zelfde onderstel als de CV90-35.
Een 120mm kanon waardoor we het gat tussen de gemechaniseerde 35mm en 155mm dichten. En nee het is geen tank zoals onze LEO maar we moeten nu bezuinigen. En dan als er weer geinvesteerd mag worden is dit een aardig alternatief. En als Launch customer valt er misschien nog wat te bedingen in de prijs of zelfs geheel of gedeeltelijke bouw in Nederland. En mensen die roepen dat de apache een goed alternatief is voor de tank of gemechaniseerd geschut. Die moeten hun ogen eens open doen en bv naar de VS kijken.

Dit zou betekenen dat we tanks die we nu in dienst hebben met de complete infrastructuur en opgeleide bemanning afstoten voor een fooitje om vervolgens peperdure nieuwe wapensystemen aan te schaffen.

Ik zie niet in hoe dit een kostenbesparing op gaat leveren. (mogelijk op de zeeeer lange termijn, maar dat is niet waar deze bezuinigingen over gaan)


Master Mack

Ik vind het nu toch echt tijd worden dat iemand bij de CLAS opstaat en zegt dat als de tanks eruit gaan.
Het misschien slim is om een 40 tal CV90-120s te kopen. Besparingen in onderhoud en training door het zelfde onderstel als de CV90-35.
Een 120mm kanon waardoor we het gat tussen de gemechaniseerde 35mm en 155mm dichten. En nee het is geen tank zoals onze LEO maar we moeten nu bezuinigen. En dan als er weer geinvesteerd mag worden is dit een aardig alternatief. En als Launch customer valt er misschien nog wat te bedingen in de prijs of zelfs geheel of gedeeltelijke bouw in Nederland. En mensen die roepen dat de apache een goed alternatief is voor de tank of gemechaniseerd geschut. Die moeten hun ogen eens open doen en bv naar de VS kijken.