Opvolger Walrusklasse

Gestart door Elzenga, 27/07/2011 | 21:26 uur

Ace1


Harald

Citaat van: IPA NG op 04/05/2013 | 16:22 uur
Brown water subs hebben we niks aan.

NL is juist uniek met zijn blue water subs.
Nu meedoen aan een project met bijvoorbeeld Australië zal ertoe leiden dat we niet afgescheept worden met een of ander exportmodelletje.

Alleen brown water is te beperkt, onze subs zijn juist goed in beide en door de nieuwe sonar (waardoor juist kleine "dingen", zoals mijnen gezien kunnen worden) verbeter je de capaciteiten van de Walrus klasse.

http://defensieweblog.blogspot.nl/2013_03_01_archive.html

Ik denk zelf, gezien de berichten in/uit Australie omtrent de vervanging van de Collins klasse, dat als ze voor een Duits ontwerp gaan wij wel mee kunnen liften, maar gezien ze alles zelf in Australie willen doen ben ik bang dat die weg niet de juiste is.

Waarom geen "export model" ala bijvoorbeeld type 216 als dit model aan de door Nederland gestelde eisen voldoet, dan is dat toch goed.

Lex

Citaat van: IPA NG op 04/05/2013 | 16:22 uur
Brown water subs hebben we niks aan.
NL is juist uniek met zijn blue water subs.
Het IP-WLRS klasse vermeldt dat voor onze subs een verplaatsing van blue naar brown waters van belang is voor het vergaren van info. De subs zijn/worden daarom uitgerust met een nieuwe sonar, die dat mogelijk maakt.

IPA NG

Brown water subs hebben we niks aan.

NL is juist uniek met zijn blue water subs.
Nu meedoen aan een project met bijvoorbeeld Australië zal ertoe leiden dat we niet afgescheept worden met een of ander exportmodelletje.
Militaire strategie is van groot belang voor een land. Het is de oorzaak van leven of dood; het is de weg naar overleven of vernietiging en moet worden onderzocht. --Sun Tzu

Flyguy

Dank voor de antwoorden. Ik kan me niet voorstellen dat de politiek en het volk staan te springen om na de F-16 vervanging weer aan een 'duur' project te beginnen. Straks krijgen we weer die goedkoop/klein-duur/groot (ofwel 212-216 en Gripen-F-35) discussie waarbij ik de politiek er wel voor aanzie om dan maar lekker makkelijk 2 of 3 kleine subs te kopen. (als de OZD nog niet is opgedoekt)

We moeten de toekomstvisie van defensie maar afwachten en we weten hoe die eruit zal zien zo rond september. Ik vrees namelijk voor de ergste ronde sinds 2004.

StrataNL

Citaat van: Harald op 04/05/2013 | 14:53 uur
Mijn inziens wil je meedoen en meetellen in de wereld van de onderzeeboot-diensten met je juist voor de unieke middelmaat gaan.
Je zou dan bijna kunnen zeggen als je voor "kleine" boten gaat en hier in gaat investeren, is het zonde van het geld (wel een harde uitspraak, maar zo voelt het wel bij mij altans)

Dat bedoel ik, zo voelt het ook bij mij.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Harald

Citaat van: Flyguy op 04/05/2013 | 14:33 uur
Wat als de politiek alleen de OZD wil behouden als deze gaat bestaan uit 2-4 kleine boten? Is er dan nog een toekomst voor onderzeeërs binnen de KM?

Natuurlijk hebben we dan nog een OZD, maar je moet je wel afvragen of je dit wilt ... Het unieke van de NL-OZD is dan weg, Walrussen zijn uniek.
Een unieke middelmaat, multi inzetbaar.

Dus waar onze onderzeeboten nu worden ingezet en voor gevraagd zal dan niet meer zo zijn, de markt en aanschaf door diverse landen van "kleine" boten is groot.
De Russen, Chinesen, Amerikanen, Engelsen hebben de grote boten, wij hebben de middelmaat, en dan de rest met kleinere boten.

Mijn inziens wil je meedoen en meetellen in de wereld van de onderzeeboot-diensten met je juist voor de unieke middelmaat gaan.
Je zou dan bijna kunnen zeggen als je voor "kleine" boten gaat en hier in gaat investeren, is het zonde van het geld (wel een harde uitspraak, maar zo voelt het wel bij mij altans)

StrataNL

Citaat van: Flyguy op 04/05/2013 | 14:33 uur
Wat als de politiek alleen de OZD wil behouden als deze gaat bestaan uit 2-4 kleine boten? Is er dan nog een toekomst voor onderzeeërs binnen de KM?

Aan twee boten heb je bijna niks, voor onderhoud staan die dingen een half jaar op de kant, met de walrussen hebben ze al moeite om ze operationeel te houden. minimum is n.m.m. 4 stuks van minstens afmetingen ala type 212.

Wat we zoeken is denk ik een kleine type 216 (zonder de vls bijv.) 70-80m met 4-6 buizen. Optronische masten en extra ruimte voor marsof eenheden en uitruisting. Een range en endurance minimaal gelijk aan dat van de Walrussen.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

Flyguy

Wat als de politiek alleen de OZD wil behouden als deze gaat bestaan uit 2-4 kleine boten? Is er dan nog een toekomst voor onderzeeërs binnen de KM?

Harald

Volgens mij is de enigste serieuse samenwerking die met de Duitsers met het type 216 of een afgeleide ervan met de wensen/ideeen van NL-KM

De meeste landen gaan voor Brown-water, de enigste in nog ocean-going denkt is Australie, maar die wil waarschijnlijk een ontwerp kopen en zelf bouwen. Tevens hebben ze een samenwerking gesloten met Japan.

Voor mij blijft het type 216 ontwerp, tot nu toe het beste en wat ook het beste bij NL past als vervanger van de Walrussen.

Ace1

Citaat van: jurrien visser op 04/05/2013 | 13:47 uur
Volgens mij heeft NL geen werven en vakkundige mensen meer in huis om de boot zelf te bouwen, hierbij is ontwerp en afbouw natuurlijk een ander verhaal.

Jurrien de meeste mensen die werkzaam waren bij de RDM zijn inmiddels met de vut of met pensioen maar deze kunnen natuurlijk wel de lassers die bij Damen werken bijscholen, dat hoeft dus geen probleem te zijn. Maar de machines die bij de RDM het speciale staal  voor de drukhuid bogen zijn verkocht en niet meer in Nederland dat kan dus wel een probleem zijn.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Strata op 04/05/2013 | 13:39 uur
Nevesbu en andere nederlandse bedrijven werken al veel samen met de Duitsers (Thyssen krupp) met o.a. het ontwerp van andere (export) onderzeboten (214 bijv.), ik denk dat een samenwerking tussen de KM, Damen en de Duitsers tot en heel aardig ontwerp kan leiden. Dan moet een opvolger gebaseerd op walrus/moray/type216 best te doen zijn  :lol: Opzich hebben we nog best wat kennis in huis liggen maar des te langer je wacht des te verder zinkt dat weg, en dan zul je een export boot moeten aanschaffen.

Het is mogelijk, maar daar is wel inspanning voor nodig, en die is er (nog) niet. Die visie is allesbepalend.

Volgens mij heeft NL geen werven en vakkundige mensen meer in huis om de boot zelf te bouwen, hierbij is ontwerp en afbouw natuurlijk een ander verhaal.

StrataNL

#344
Nevesbu en andere nederlandse bedrijven werken al veel samen met de Duitsers (Thyssen krupp) met o.a. het ontwerp van andere (export) onderzeboten (214 bijv.), ik denk dat een samenwerking tussen de KM, Damen en de Duitsers tot en heel aardig ontwerp kan leiden. Dan moet een opvolger gebaseerd op walrus/moray/type216 best te doen zijn  :lol: Opzich hebben we nog best wat kennis in huis liggen maar des te langer je wacht des te verder zinkt dat weg, en dan zul je een export boot moeten aanschaffen.

Het is mogelijk, maar daar is wel inspanning voor nodig, en die is er (nog) niet. Die visie is allesbepalend.

Er is tenslotte al een (concept) ontwerp van een walrus met AIP (vloeibare zuurstof lOx), de zogenaamde "Walrus H".
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Zeewier op 03/05/2013 | 23:55 uur
Weet ik. Dat neemt niet weg dat de subs helemaal opgebruikt gaan worden.

Dat is maar goed ook, want als de vervangingsbeslissing dit of volgend jaar genomen had moeten worden dan hadden we een probleem (tenzij de nieuwe visie maritiem georiënteerd is)

Ik ben voor goed en passend materieel en vind kosten van ondergeschikt belang versus het belang van de waarde van de OZD, maar er zullen veel mensen (helaas werkzaam in Den Haag) anders over denken.

Wat zullen 4 goede nieuwe subs gaan kosten, ik gok ergens tussen 3 á 4 miljard. Hopelijk worden de Walrussen in het volgende decennium (minimaal) één op één vervangen zonder al te veel publiciteit zodat het geen politiek spel wordt om de knikkers.

Zeewier

Citaat van: Lex op 03/05/2013 | 23:39 uur
Het project LVO WLRS klasse was reeds in gang gezet voordat dit kabinet haar/zijn intrede deed.
Weet ik. Dat neemt niet weg dat de subs helemaal opgebruikt gaan worden.