Auteur Topic: Het nut van een strategische bommenwerper in de 21ste eeuw?  (gelezen 13646 keer)

Thomasen

• ERG FANATIEK
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Het nut van een strategische bommenwerper in de 21ste eeuw?
« Reactie #213 Gepost op: 08/03/2015 | 13:53 uur »
:angel: en om autonoom te kunnen opereren de EU variant van de LRS-B etc, etc
de vraag wel steeds of de EU die nodig heeft...
We hebben het toch over een Europees leger, in dit theoretische model zal je op je eigen benen moeten kunnen staan...het feit dat 3 andere grootmachten hier wel geld in stoppen zal dan toch ook wel een reden hebben denk ik zo maar.
Geloof ik eigenlijk niks van, maar het al dan niet aanschaffen van een bommenwerper door Brussel lijkt me niet binnen dit topic passen.

Wat is het nut van een dergelijk toestel anno 2020 nog? Natuurlijk, het is een nice to have, maar wat is de missie die dat apperaat volbrengt? Munitie wordt kleiner, preciezer en dodelijker, en vliegtuigen worden krachtiger, sneller en slimmer.

Zie ook dit plaatje van hushkit:

De enige munitie waar dergelijke toestellen echt nog voor nodig zijn, voor zover ik kan inschatten, zijn kernwapens. En hebben we dan niet genoeg aan MIRV missile? Is die niet krachtig genoeg? Of, tactisch, zijn straaljagers, en in de toekomst UAS'en, een platform dat dat met tactische wapens niet net zo goed kunnen? Een supersonische, stealth UAS die op 300 km afstand een ASMP loslaat die met Mach 3 naar zijn doel vliegt lijkt mij toch een dodelijke combi.

Dit even als afsplitsing van een ander topic. Heeft een strategische bommenwerper nog zoveel meerwaarde dat het de investering van tientallen miljarden zou rechtvaardigen? En is deze nog zo essentieel dat optreden zonder deze middelen onmogelijk is?
Twitter: @Thom762

"And covenants, without the sword, are but words, and of no strength to secure a man at all" Thomas Hobbes

Hallo Gast! De reacties in topics zijn verborgen voor gasten. Je mist op dit moment 212 reacties. Registreer jezelf of login om de reacties te bekijken.