Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 20:56 uur
Geen verrassing... en het open gedeelte is ook BS gezien de uiteindelijke keuze die gemaakt zal worden tussen de F18E/F en F35A (misschien is de C gezien zijn betere bereik een alternatief)
Ook de F-35A heeft een groter bereik t.o.v. de F/A-18A-D.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 21/12/2015 | 20:45 uur
F-35 not ruled out of Canadian fighter competition


Geen verrassing... en het open gedeelte is ook BS gezien de uiteindelijke keuze die gemaakt zal worden tussen de F18E/F en F35A (misschien is de C gezien zijn betere bereik een alternatief)

Sparkplug

F-35 not ruled out of Canadian fighter competition

By James Drew, Washington DC | 21 December 2015

Canada's new defence minister has pledged an "open process" for replacing the Royal Canadian Air Force's aging CF-18s, while not ruling the Lockheed Martin F-35 out of any future competition.

In a conference call from Erbil in northern Iraq today, Harjit Sajjan said replacing the nation's 77 Boeing CF-18A/Bs in a "timely manner" is his focus, not ruling a particular aircraft in or out.

"My focus is about replacing our CF-18, and we're going through a proper process to make sure we have the right requirements so we have the right capability, not only for our country but for how we relate to NORAD (North American Aerospace Defense Command) and our commitments to NATO," says Sajjan, who assumed the role in November following a change of government.

"We're going to do this in a responsible manner."

Canada's Liberal government was explicit in its opposition to the Lightning II in the run-up to the October election, with the party's platform declaring, "We will not buy the F-35 stealth fighter-bomber".

The government has yet to launch its promised fighter competition, which is expected to favour a lower-cost aircraft optimised for the defence of North America over a "stealthy, first-strike capability".

Canada has participated in the joint strike fighter programme since 1997, and the former Harper government announced the purchase of 65 F-35s in 2010 without a formal competition.

Sajjan indicated that the new government would not actively block the F-35 from participating.

"The question always comes up about whether it's F-35 or another type of aircraft," he says. "This is not about the F-35. My mandate and my role is about replacing the F-18.

"We are committed to replacing the F-18s in a timely manner so that we do not create a capability gap that has been created in the past with our ships."

Canada's CF-18s were procured from 1982 to 1988, and the natural replacement would be the Boeing F/A-18 Super Hornet, which continues to be procured by the US Navy. Viable alternatives include the Boeing F-15SE Silent Eagle, Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon or Saab Gripen.

F-35 joint programme chief Lt Gen Christopher Bogdan told US lawmakers in October that Canada's rejection of the F-35 could raise the cost per jet by $1 million.

That loss of 65 orders, none of which have been put on contract, might be offset by the Pentagon's plans to purchase 31 additional F-35Cs through 2021 over existing plans. Congress also approved $1.33 billion for 11 more F-35s in Fiscal 2016.

This week, the programme office announced that Lockheed met its production goal for 2015, delivering 45 aircraft: eight F-35Bs, eight F-35Cs and 29 F-35As.

Two F-35As were delivered to the Royal Norwegian Air Force, and Italy received its first locally-assembled example.

https://www.flightglobal.com/news/articles/f-35-not-ruled-out-of-canadian-fighter-competition-420264/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Poleme op 21/12/2015 | 17:39 uur
Tenzij men in Europa echt de nationale hokjes geest opzij schuift en echt nauw gaat samenwerken.  De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Toch zullen ze iets moeten wil een autonome Europese (fighter) industrie overleven, anders wordt- en blijft het shoppen bij de Amerikanen en/of de Aziaten.

Poleme

Citaat van: Thomasen op 21/12/2015 | 10:15 uur
Er wordt al minimaal 2 jaar aan gewerkt. Maar wat ik me afvraag, waarom nu mee naar buiten komen?
Ik neem aan dat je het hebt over onderzoek naar de benodigde specificaties en een haalbaarheid studie naar een eventueel nieuw ontwerp dat de Tornado kan vervangen.  De Britten en Italianen hebben daarvoor de F-35.
Dan zal men wel een volgende stap willen maken, door hun ideeën te verkopen aan politici.  Zodat die de vervanging in gang kunnen zetten.
IK denk echter dat er nooit een Europese bemande Tornado vervanger gaat komen.  En het is nog maar af te wachten of een technologie demonstrator zoals de NeuroN ooit ontwikkeld zal worden tot een productie rijpe UCAV.
Tenzij men in Europa echt de nationale hokjes geest opzij schuift en echt nauw gaat samenwerken.  De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Harald

Citaat van: Thomasen op 21/12/2015 | 10:04 uur
Misschien zijn die 'verschillende studies' al gedaan ;) . Een open politiek debat wil je zoveel mogelijk vermijden immers, je begint dus met je huiswerk.
Idd, waarschijnlijk weten ze bij de "luftwaffe" al wel wat ze willen en /of moeten, nu alleen nog de politiek. Een proces van jaren.

dudge

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 10:05 uur
Vanwege de dramatische vliegwaardigheid van de Duitse toestellen.... en/of het besef dat je maar zo 20 jaar verder bent?

En blijkbaar zoekt men de rol als lead nation.

Er wordt al minimaal 2 jaar aan gewerkt. Maar wat ik me afvraag, waarom nu mee naar buiten komen?

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 21/12/2015 | 10:04 uur
Misschien zijn die 'verschillende studies' al gedaan ;) . Een open politiek debat wil je zoveel mogelijk vermijden immers, je begint dus met je huiswerk.

Is natuurlijk een goede mogelijkheid.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#58
Citaat van: Thomasen op 21/12/2015 | 10:00 uur
Ben benieuwd waarom de Duitsers er toch nu al mee naar buiten komen. Eerdere geruchten duidden er op dat officiële mededelingen nog zeker een jaar zouden uitblijven.

Vanwege de dramatische vliegwaardigheid van de Duitse toestellen.... en/of het besef dat je maar zo 20 jaar verder bent?

En blijkbaar zoekt men de rol als lead nation.

dudge

Citaat van: Harald op 21/12/2015 | 09:24 uur
Waarschijnlijk wordt de Duitse politiek voorgemasseerd voor de vervanging van de Tornado. Europees idee van start tot uiteindelijk vliegend model kost idd veel geld maar ook tijd. En tot 2030 is "maar" 15 jaar. Ik denk dat er nu eerst verschillende studies Worden opgezet en gedaan. En uiteindelijk van de plank gekocht.
Natuurlijk zou het goed en mooi zijn als er weer een Europees gezamelijk gesteun toestel komt, maar die is dan voor na 2040.

Misschien zijn die 'verschillende studies' al gedaan ;) . Een open politiek debat wil je zoveel mogelijk vermijden immers, je begint dus met je huiswerk.

Sparkplug

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 09:56 uur
Willen ze Europees strategische capaciteiten (het bouwen van een eigen gevechtsvliegtuig is m.i. daar 1 van) behouden dan is het slim om nu de handen ineen te slaan en te komen tot een dergelijke intentie, zo niet dan wordt deze capaciteit de nek om gedraaid.

Wat mij betreft zou het mooiste zijn als we medio deze eeuw zouden kunnen kiezen uit een lichte en een (middel)zware optie van Europese makelij.
Dan moeten ze wel nu een begin maken. De ontwikkelingstijd van een nieuw type is er niet korter op geworden. Zoals je al aangaf is het wel een logische stap als de drie Europese fabrikanten/consortium gezamenlijk gaan ontwerpen.

Naast de CTOL versie kunnen ze dan ook een CATOBAR versie (als Rafale M vervanger) gaan ontwerpen  ;D
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Ben benieuwd waarom de Duitsers er toch nu al mee naar buiten komen. Eerdere geruchten duidden er op dat officiële mededelingen nog zeker een jaar zouden uitblijven.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 21/12/2015 | 09:46 uur
De RAF gaat er al van uit dat hun Typhoon vloot omstreeks 2040 (misschien zelfs tot in de jaren 40) aan vervanging toe is. Dan zullen de Duitse en Italiaanse Typhoons niet veel later volgen, tenzij een land voor een end life update gaat.



Willen ze Europees strategische capaciteiten (het bouwen van een eigen gevechtsvliegtuig is m.i. daar 1 van) behouden dan is het slim om nu de handen ineen te slaan en te komen tot een dergelijke intentie, zo niet dan wordt deze capaciteit de nek om gedraaid.

Wat mij betreft zou het mooiste zijn als we medio deze eeuw zouden kunnen kiezen uit een lichte en een (middel)zware optie van Europese makelij.

Sparkplug

#53
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 21/12/2015 | 09:31 uur
Ik denk ook eerlijk gezegd niet dat deze "gedachte" rondvliegt voor 2040, het zou derhalve mooi in de pas kunnen lopen, de Eurofighter heeft immers ook niet het eeuwige leven.
De RAF gaat er al van uit dat hun Typhoon vloot omstreeks 2040 (misschien zelfs tot in de jaren 40) aan vervanging toe is. Dan zullen de Typhoons van de overige landen niet veel later volgen, tenzij een land voor een end life update gaat.

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Sparkplug op 21/12/2015 | 09:38 uur
Vervolgens zien wat Duitsland met de kerntaak gaat doen.

Dat is idd ook een interessante.