Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Kornet43

Citaat van: Parera op 16/07/2024 | 21:45 uurIk weet wel dat het volgende statement klopt:

''Damen maakt 2 keer zoveel kans om te winnen als Naval Group''

Dit komt omdat Damen met 2 ontwerpen mee doet ;)
Klopt Damen heeft 2 ijzers in het vuur, maar niet de tijd om te smeden. Damen kan niet leveren in 29, daar hebben ze de productie capaciteit niet voor. Of de Noren laten die eis varen, dat is aannemelijk, leveren in 2029 is sowieso een moeilijk verhaal.

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 16/07/2024 | 19:09 uurWat is dit voor onzinnig statement.

Ik weet wel dat het volgende statement klopt:

''Damen maakt 2 keer zoveel kans om te winnen als Naval Group''

Dit komt omdat Damen met 2 ontwerpen mee doet ;)

Huzaar1

Citaat van: Kornet43 op 16/07/2024 | 19:02 uurNiemand kan leveren in 29, behalve de Fransen. Dat is een enorme troef voor Naval.

Wat is dit voor onzinnig statement.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Kornet43 op 16/07/2024 | 19:02 uurNiemand kan leveren in 29, behalve de Fransen. Dat is een enorme troef voor Naval.

Wij zouden dat ook kunnen, maar dan zijn we ons eerste schip kwijt. En ik kan me niet voorstellen dat de Noren zitten te wachten op een schip met alle kinderziektes er in. We zouden dit kunnen oplossen door het 1e Belgische schip aan de Noren te geven en versneld te bouwen en daarna ook versneld schip #3 te bouwen voor België. Dit zijn heel veel mitsen en maren, in theorie zou het haalbaar zijn.

Kornet43

Citaat van: Umbert op 16/07/2024 | 18:36 uurMisschien moet NL toch eens de Noren wijzen op de mogelijkheid dat ze niet de bewapening kunnen krijgen die ze graag willen dus als ik hun was zou ik eerst eens de producenten van VLSI en radar aanschrijven welk radar pakket etc, zij willen hebben voor goede werking.
Citaat van: Umbert op 16/07/2024 | 18:36 uurMisschien moet NL toch eens de Noren wijzen op de mogelijkheid dat ze niet de bewapening kunnen krijgen die ze graag willen dus als ik hun was zou ik eerst eens de producenten van VLSI en radar aanschrijven welk radar pakket etc, zij willen hebben voor goede werking.
Niemand kan leveren in 29, behalve de Fransen. Dat is een enorme troef voor Naval.

Parera

#2826
Citaat van: Umbert op 16/07/2024 | 18:36 uurMisschien moet NL toch eens de Noren wijzen op de mogelijkheid dat ze niet de bewapening kunnen krijgen die ze graag willen dus als ik hun was zou ik eerst eens de producenten van VLSI en radar aanschrijven welk radar pakket etc, zij willen hebben voor goede werking.

De Noren moeten eerst zelf hun pakket van eisen opstellen, op basis daarvan zullen ongetwijfeld 1 of meerdere aanbieders afvallen.

En daarnaast willen ze een bestaande boot die in gebruik is /komt bij een of meerdere partners dus stel dat ze voor het ASWF kiezen zullen ze deze 1 op 1 overnemen van Nederland/België. Een batch II is mogelijk maar dat kost extra tijd en ook geld en die tijd hebben de Noren niet. Aangezien ze in 2029 hun eerste fregat al willen betekend dit dat we ons eerste fregat zullen moeten opofferen en ik betwijfel of wij en de Noren daar op zitten te wachten. Als Alternatief zouden we het 1e Belgische fregat aan de Noren kunnen afstaan en deze versneld bouwen zodat deze (eind) 2029 geleverd kan worden. Met daarnaast een versnelde bouw van de vervanger voor de Belgen, dit zou betekenen dat we niet 1 maar 2 ASWF's tegelijkertijd moeten gaan bouwen in Roemenië.

- ASWF #1 2029 NLD
- ASWF #2 2029 NOR
- ASWF #3 2030 BEL
- ASWF #4 2030 NOR
- ASWF #5 2031 NLD
- ASWF #6 2031 NOR
- ASWF #7 2032 BEL
- ASWF #8 2032 NOR
- ASWF #9 2033 NOR
- ASWF #10 2033 NLD (optioneel)
- ASWF #11 2034 BEL (Optioneel)
- ASWF #12 2034 NLD (Optioneel)

Dit lijstje is berekend met 2 fregatten per jaar i.p.v. 1 per jaar zoals nu gepland is en ook de extra 2 ASWF's voor NLD + 1 extra voor België is opgenomen. Dit creëert een scheepsklasse van 12 ASWF's in 1 configuratie.  Een batch II zou meer tijd kosten en waarschijnlijk onnodig vertraging opleveren. Het versneld bouwen kan op verschillende manieren gerealiseerd worden waaronder (modules) bouwen in Nederland en/of Noorwegen en de assemblage in Noorwegen.

Umbert

Citaat van: Parera op 16/07/2024 | 18:03 uurFranse werf Naval Group meldt zich in Noorwegen voor nieuwe fregatten
Na de successen in Nederland en Griekenland, richt Naval Group zijn pijlen op Noorwegen. Een delegatie van de Franse werf was eind juni in Oslo om het FDI-fregat aan te prijzen. Dat meldde de Noorse technniekwebsite Teknisk Ukeblad gisteren. Noorwegen wil nog voor het einde van dit decennium beginnen met de vervanging van de huidige Fridtjof Nansenklasse fregatten door vijf nieuwe. Ook de Nederlandse ASW-fregatten doen mee in de race.

....

Volgens een marktonderzoek van TU zijn er zes ontwerpen die kans maken: Type 26 (UK, BAE Systems), F126 (Duitsland, Damen), Constellation (VS, Fincantieri), F-110 (Spanje, Navantia), ASWF (Nederland, COMMIT/Damen) en FDI (Frankrijk, Naval Group). De Noorse Defensie liet TU weten dat zij bij elf landen informatie hebben opgevraagd.

https://marineschepen.nl/nieuws/Franse-werf-Naval-Group-meldt-zich-in-Noorwegen-voor-nieuwe-fregatten-160724.html

Misschien toch tijd om die Batch II ASWF versneld te produceren voor de Noren en Nederland (5 + 2) met als begin het toevoegen van extra VLS cellen (boeg of midscheeps). Midscheeps zou de keuze kunnen vallen op kortere VLS dan de huidige strike length waardoor (Single Cell Launchers zoals Canadese Type 26) met 2x3 cells waardoor er 24 extra ESSM's mee genomen kunnen worden en 6 cellen van de strike length vrij blijven voor SM-2/SM-6/TLAM of VL-ASROC.
Misschien moet NL toch eens de Noren wijzen op de mogelijkheid dat ze niet de bewapening kunnen krijgen die ze graag willen dus als ik hun was zou ik eerst eens de producenten van VLSI en radar aanschrijven welk radar pakket etc, zij willen hebben voor goede werking.

Parera

#2824
Franse werf Naval Group meldt zich in Noorwegen voor nieuwe fregatten
Na de successen in Nederland en Griekenland, richt Naval Group zijn pijlen op Noorwegen. Een delegatie van de Franse werf was eind juni in Oslo om het FDI-fregat aan te prijzen. Dat meldde de Noorse technniekwebsite Teknisk Ukeblad gisteren. Noorwegen wil nog voor het einde van dit decennium beginnen met de vervanging van de huidige Fridtjof Nansenklasse fregatten door vijf nieuwe. Ook de Nederlandse ASW-fregatten doen mee in de race.

....

Volgens een marktonderzoek van TU zijn er zes ontwerpen die kans maken: Type 26 (UK, BAE Systems), F126 (Duitsland, Damen), Constellation (VS, Fincantieri), F-110 (Spanje, Navantia), ASWF (Nederland, COMMIT/Damen) en FDI (Frankrijk, Naval Group). De Noorse Defensie liet TU weten dat zij bij elf landen informatie hebben opgevraagd.

https://marineschepen.nl/nieuws/Franse-werf-Naval-Group-meldt-zich-in-Noorwegen-voor-nieuwe-fregatten-160724.html

Misschien toch tijd om die Batch II ASWF versneld te produceren voor de Noren en Nederland (5 + 2) met als begin het toevoegen van extra VLS cellen (boeg of midscheeps). Midscheeps zou de keuze kunnen vallen op kortere VLS dan de huidige strike length waardoor (Single Cell Launchers zoals Canadese Type 26) met 2x3 cells waardoor er 24 extra ESSM's mee genomen kunnen worden en 6 cellen van de strike length vrij blijven voor SM-2/SM-6/TLAM of VL-ASROC.

Harald

UK MoD selects Kongsberg Defence to study future mine hunting vessel design.

As reported by the UK Defence Journal on July 12, 2024, the British Ministry of Defence (MoD) has announced plans to award a contract to Kongsberg Defence and Aerospace AS for a study on the Kongsberg C2 Vanguard Design. This initiative, detailed in a tender notice, aims to investigate the feasibility of using the pre-existing commercial ship design as a foundation for the UK's Mine Hunting Capability (MHC) Offshore Support Vessels (OSVs). This contract is part of a broader strategy to acquire up to three vessels designed to act as motherships for autonomous mine-hunting boats.



The contract will assist the MHC Delivery Team (DT) in developing and mitigating risks associated with a potential UK requirement for MHC OSVs. The study involves technical support and analysis to validate the commercial design initially proposed to the Norwegian Navy. The contract, valued between £150,000 and £300,000, will run from 1 August 2024 to 31 March 2025, with an option to extend for up to 12 months.

The decision to engage Kongsberg Defence and Aerospace AS is based on the specific technical knowledge, experience, and rights the company holds over the commercial ship design. The MoD states that only Kongsberg has the necessary expertise to provide the required support and analysis. The notice highlights that the participation of Kongsberg Defence and Aerospace AS in this contract does not preclude their involvement in any future competitive processes for the MHC OSV requirement. The contract aims to demonstrate that a commercial ship design can be a viable option, enabling the MoD to ensure an open and fair competition in subsequent procurement stages.

The MoD also intends to ensure that these new ships are constructed to higher damage control and survivability standards than those of a merchant ship conversion, such as the RFA Stirling Castle, which is expected to be deployed in relatively safe waters around the UK. This decision reflects the MoD's focus on enhancing the safety and effectiveness of its mine-hunting fleet.

Kongsberg Defence and Aerospace AS describes the VANGUARD system as designed to ensure mission success in territorial waters surveillance and protection. The system is described as adaptable and affordable, featuring a multipurpose hangar that supports helicopters, UAVs, and USVs. The ship is designed for organic vehicle launch and recovery in high sea states, with the hangar optimized for new tasks and equipment maintenance.

The contract will be managed by the DE&S Ships - Mine Hunting Capability team, located at MoD Abbey Wood in Bristol, with Eleanor Thomas and Garry Ogborne as the designated contacts. Kongsberg Defence and Aerospace AS, headquartered in Norway, will execute the contract, with their Director Commercial, Synnøve Istad, overseeing the work.

This contract represents a strategic effort by the UK MoD to evaluate and mitigate risks associated with potential offshore support vessel designs, while maintaining transparency and fairness in the procurement process.

https://www.armyrecognition.com/news/navy-news/2024/uk-mod-selects-kongsberg-defence-to-study-future-mine-hunting-vessel-design

Harald



A guide to the future Canadian Surface Combatant – the River-class destroyers
https://www.navylookout.com/a-guide-to-the-future-canadian-surface-combatant-the-river-class-destroyers/

On 28th June, the Canadian Navy formally announced the start of construction work on its River-class destroyers. Here we look at how this design has been developed from the Royal Navy's Type 26 frigate.

The programme
The Type 26 was selected as the baseline design for the Canadian Surface Ship (CSC) project back in 2018. The programme is intended to deliver up to 15 ships to replace the 4 already-retired Iroquois-class destroyers and the 12 Halifax-class frigates. Now nearly six years after Type 26 was chosen, first steel has been cut for a Production Test Module (PMT) at the Irving Shipbuilding yard in Halifax. Following the same pathway used by BAE Systems Maritime Australia for the Hunter class, the PMT allows the shipyard to develop its manufacturing processes ahead of cutting steel for the first ship next year.

The CSC will be known as the River-class and classified as guided missile, helicopter-capable destroyers (formal NATO classification DDGH). The RN ASW-focussed Type 26 a classified as frigates (FF), while despite major modifications to provide additional area air defence capability, the Hunters are also classed as frigates. At around 8,000 tonnes full load, these ships are closer to light cruiser-sized warships of the past. The first batch of 3 Candian destroyers will be named HMCS Fraser, HMCS Saint-Laurent and HMCS Mackenzie. The land-based test facility, HMCS Assiniboine, will also be named after a river.

The RCN will not commit to a specific year that HMCS Fraser will enter service, other than "sometime in the 2030s". If all 15 ships are built, the last one will not be commissioned until the 2050s. Officially the CSC project is budgeted at CAD $56-60 billion but an assessment by the Parliamentary Budget Officer estimates the cost to be CAD $84 billion. Canada's defence budget is just 1.25% of GDP and is widely accepted as being completely inadequate to support the large number of recapitalisation projects that are needed across its forces.

Canada and Australia have made major changes to the Type 26 baseline design. In broad terms both navies selected the best high-end ASW frigate available as the right solution to their primary requirement. As well as selecting mostly different weapons and combat systems, they both decided to add much greater air defence capability into the platform. The multiple modifications may eventually deliver very fine combatants but inevitably have driven up costs and caused delays. In both nations, armchair critics have tried to blame the rising price tag on the selection of Type 26 and suggested that choosing one of the (smaller) alternatives could have produced a different result.



Design development
In the 5 years or so since the Type 26 was selected for the CSC, there has been considerable work done to refine the design beyond the placeholder design illustrations issued by BAE Systems at the time. Externally the most noticeable differences are the selection of a new medium calibre gun, a different radar mounted on a taller and much-developed main mast together with the repositioning of the Naval Strike Missile launchers. The secondary communication masts have been removed entirely and with their clean look and new gun turret, the River class are arguably the most aesthetically pleasing of the 3 variants.

Most significantly of all, the UK-designed CAMM / Sea Ceptor missile system has been deleted in favour of the more basic RIM-116 Rolling Airframe Missile (RAM). Sea Ceptor is a soft-launched missile that would have been housed in Mk 41 cells in separate silos, on the focsle and one behind the funnel. The Lockheed Martin 3-Cell Extensible Launching System (EXLS) would allow the quad-packing of CAMM in each of the 6 cells, giving a total of 48.

This downgrade is probably a cost-saving measure and the silo for 6 Mk 41 cells remains behind the funnel in the recent images issued by the RCN. ESSM has similar capabilities to CAMM making it hard to justify fitting both and it is simpler to go with a weapon family already in Canadian service. RAM is a good point defence weapon and fills the gap between the 30mm guns and ESSM.

British platform, US combat system
The River-class share the British-designed hull form and propulsion of the Type 26 but almost entirely different weapons, sensors and combat system have been selected by the Canadians. At its heart, fighting capability is based on the US AEGIS Combat Management System. In 2021 the US approved a Foreign Military Sale to Canada of 4 AEGIS System shipsets, 4 x AN/SPY-7 radars, along with 4 shipsets of Cooperative Engagement Capability (CEC) hardware; and 3 Mk 41 VLS shipsets. These will equip the first 3 destroyers and the land-based test facility. There is no mention in official announcements of LM Canada's CMS 330, previously slated to equip the CSC, presumably superseded by a purely AEGIS solution.

The SPY-7 is a cutting-edge radar design intended to support future Ballistic Missile Defence capability and is also being purchased by Japan and Spain. This is a sensible future-proof choice for the RCN. The fixed arrays are much lighter than the Australian CEFAR radar which has caused top weight issues with the Hunter, necessitating a 60cm increase in beam and reportedly up to 10% growth in lightship displacement. The selection of SPY-7 will allow the ships to integrate with the North American Aerospace Defence Command (NORAD) which coordinates continent-wide air surveillance. CEC will also provide seamless integration with USN operations – an important force multiplier that the RN has aspired to in the past but has been unable to fund.

The main missile armament will consist of the well-proven medium-range air defence missile – the Raytheon SM-2 Block IIIC (Canada is buying 100 missiles initially). The Evolved Sea Sparrow (ESSM) Block II missiles are being acquired for the Halifax class frigates and will transition to the River class. The ships will also receive the Kongsberg Naval Strike Missile which is rapidly becoming the standard light land attack and anti-ship weapon for many Western navies.



The Rivers will have a new towed array sonar developed by Ultra Electronics in Canada as well as the same S2150 bow-mounted sonar carried by the Type 26. Unlike the RN, the Canadians have selected to fit a Magazine Torpedo Launch System consisting of a twin launcher on each side of the ship, made by the Canadian subsidiary of British company, SEA. Often overlooked is the large the Flexible Mission Space amidships which can be outfitted with all kinds of off-board systems and add significant extra capability to the ship. The FMS is serviced by the overhead Mission Bay Handling System made by Rolls Royce Canada.

The RCN has selected the modern Leonardo 127mm Oto Melara Vulcano gun which is lighter that the Mk 45 Mod 4 carried by the Type 26 and Hunter, as well as having a good range of proven advanced ammunition types available. There is no Phalanx CIWS, but the two Leonardo Lionfish 30/X 30mm stabilised rapid-fire guns are arguably a better option with increased range and hitting power.

Commonality
There is some scepticism that the RCN will receive the planned total of 15 River-class ships that will still be in production in the 2050s. Either way, three navies have now bought into the Type 26 programme and it will likely become the most numerous major combatant type outside of China and the US. The Australian Hunter class has been reduced to 6 ships in favour of buying second-tier frigates 'off the shelf' to get cheaper warships to sea more rapidly. This reduction in RAN numbers could be offset as there is a realistic hope that the Norwegian Navy will order 5 largely unmodified Type 26s to be built in the UK.

Despite the very different combat systems, the participating navies will all benefit from a common platform. Pooling operating experience, spares and logistic support should also help reduce through-life costs through economies of scale. The estimated income to the UK economy is in the region of £200M for each Hunter or River class ship built overseas. Besides the design license and BAE Systems involvement, the wider UK supply chain is manufacturing engines, gearboxes, HVAC equipment and many other components common to the platform.

Running behind the UK Type 26 and Australian Hunter projects, the Rivers will benefit from some of the experience gained during their construction. This is especially true for the initial phases as the hull and propulsion systems are the areas with the least modifications between the 3 variants. If there are concerns about the River class programme they stem from the relative weakness of the Canadian warship building industry and the ship's price tag within a very constrained defence budget.

Overall the River class appears to be a well-balanced design, offering best-in-class ASW performance while adding substantial area air defence capabilities. The platform's large size and mission bay also allow plenty of scope for future modernisation and embarkation of modular payloads.

Sparkplug

Citaat van: Master Mack op 05/07/2024 | 10:50 uurHeel bijzonder om de Nederlandse vlag weer te zien in Pearl Harbour. Moeten we om het jaar gaan doen zou ik zeggen.

Dat sowieso  8)
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Master Mack


Sparkplug

Citaat van: Benji87 op 05/07/2024 | 09:52 uurRIMPAC 2024 is ook van start gegaan.. hebben we nog een paar mooie plaatjes?

Vroeger had je altijd een site genaamd militaryphotos waar je dit soort kiekjes kon vinden. Jammer dat die gestopt zijn.

DVIDS heeft een paar foto's.

https://www.dvidshub.net/search/?q=Tromp+RIMPAC+2024&view=grid

Meer van RIMPAC 2024

https://www.dvidshub.net/search/?filter[type]=image&filter[tags][]=rimpac-2024&filter[date]=20240325-20240705&sort=date
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Benji87

RIMPAC 2024 is ook van start gegaan.. hebben we nog een paar mooie plaatjes?

Vroeger had je altijd een site genaamd militaryphotos waar je dit soort kiekjes kon vinden. Jammer dat die gestopt zijn.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/07/2024 | 12:41 uurZonder enige twijfel is dit een zoektocht waar Nederland zich bij aan moet sluiten.

Inderdaad, lijkt me gezien dat we proberen steeds verderweg, op grotere afstand onderzee-bedreigingen te vinden/volgen e.d. een goede ontwikkeling. Ook gezien de USV ontwikkeling in het ASWF programma.
Maar dit heeft voor een schip ook wel gevolgen voor het aantal VLS systemen, dan is een aantal van 16 stuks zoals bij onze ASWF schepen wel aan de lage kant.
of zou dan met 16 stuks VLS-en ; 8 stuks voor ASW en 8 stuks voor AA (8x4=32 raketten) genoeg zijn ?