Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

Lex

Citaat van: Mourning op 08/02/2019 | 17:48 uur
Vraag ik me ondertussen toch ook af of de Liaoning wel zo'n goed schip is als men een dergelijk capitalplatform nu al wil verkopen, zeker als je bedenkt dat haar Russische zusterschip ook nou niet het toonbeeld van "probleemvrijvaren" is. Nu is de Liaoning natuurlijk bij lange na niet hetzelfde schip, maar toch... ik blijf het vreemd vinden.

Verder:

Het schip zou dus in 2020 18 jaar in dienst zijn van de Chinese Marine. Dan kom ik uit op 2002, maar in het artikel heeft men het erover dat het schip in dienst is gesteld in Septmember 2012. Wordt er nu een telfout gemaakt? Die 18 jaar geld vanaf datum in dienststelling (2012) of heeft men van 2002-2012 aan dat ding lopen sleutelen, verbouwen, etc (zou me niet verbazen overigens) en worden die jaren ook meegeteld omdat het toen al wel (blijkbaar) "bezit" c.q. "eigendom" was van de Chinese Marine? Indien 2012 moet worden genomen... dan wordt het geschip toch pas in 2030 aan de Pakistani overgedragen i.p.v. 2020? Dat zou nogal wat uitmaken.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Liaoning_(vliegdekschip)

Mourning

Vraag ik me ondertussen toch ook af of de Liaoning wel zo'n goed schip is als men een dergelijk capitalplatform nu al wil verkopen, zeker als je bedenkt dat haar Russische zusterschip ook nou niet het toonbeeld van "probleemvrijvaren" is. Nu is de Liaoning natuurlijk bij lange na niet hetzelfde schip, maar toch... ik blijf het vreemd vinden.

Verder:

CitaatAn official media report separately disclosed that China has planned to carry out a "large-scale upgrade" of China's first aircraft carrier, the Liaoning, and "sell it to Pakistan to compete with India"! It described Pakistan "as the best destination for it" and said that by then the Liaoning, which was commissioned into the PLAN in September 2012, will have served the Chinese Navy for about 18 years. Gwadar and Karachi are already described by Chinese Navy strategists as a "logistics base" and "PLA Navy (PLAN) base" respectively. This does mean that the carrier could be sold to Pak by 2020.

Het schip zou dus in 2020 18 jaar in dienst zijn van de Chinese Marine. Dan kom ik uit op 2002, maar in het artikel heeft men het erover dat het schip in dienst is gesteld in Septmember 2012. Wordt er nu een telfout gemaakt? Die 18 jaar geld vanaf datum in dienststelling (2012) of heeft men van 2002-2012 aan dat ding lopen sleutelen, verbouwen, etc (zou me niet verbazen overigens) en worden die jaren ook meegeteld omdat het toen al wel (blijkbaar) "bezit" c.q. "eigendom" was van de Chinese Marine? Indien 2012 moet worden genomen... dan wordt het geschip toch pas in 2030 aan de Pakistani overgedragen i.p.v. 2020? Dat zou nogal wat uitmaken.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

Zander

Citaat van: Huzaar1 op 06/02/2019 | 21:35 uur
ik denk dat ik het heb onderschat   :angel: solly
Als je je software wat vaker had geüpdatet had je het wel geweten.............
People are sheep

Huzaar1

ik denk dat ik het heb onderschat   :angel: solly
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Flyguy

#457
Citaat van: Lex op 06/02/2019 | 20:56 uur
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.Voor de niet ingewijden bedoel je hier vast en zeker HNLMS Amsterdam.
Dat is zeker waar, maar het was grappend bedoeld (huzaar onderschat de waarde van een combat supplier binnen een vloot een beetje, gok ik). Reken maar dat een AOR zichzelf altijd lekker als baasje zz indeelt.  :cute-smile:

Edit: en dat is de Amsterdam idd.


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Lex op 06/02/2019 | 20:56 uur
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.

Vaker niet dan wel.. al is ze idd meestal wel ZZ.

ARM-WAP

Citaat van: Lex op 06/02/2019 | 20:56 uur
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.
+1

Lex

Citaat van: Flyguy op 06/02/2019 | 20:49 uur
Een AOR is altijd het vlaggenschip als ZZ, zoals 't heurt.
Ben het niet met je eens. Als HVT (High Value Target) zal een AOR(H) vaak ZZ (middelpunt van een verband van schepen zijn), maar hoeft geen vlaggenschip te zijn.
Citaat van: Flyguy op 06/02/2019 | 20:49 uur
Net als de goeie ouwe A836  8)
Voor de niet ingewijden bedoel je hier vast en zeker HNLMS Amsterdam.

Flyguy

Citaat van: Huzaar1 op 06/02/2019 | 19:18 uur
Als je vlaggenschip een bevoorrader is  :dead:

Een AOR is altijd het vlaggenschip als ZZ, zoals 't heurt. Net als de goeie ouwe A836  8)

Huzaar1

Als je vlaggenschip een bevoorrader is  :dead:
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

DSME-Built Logistics Support Vessel HNoMS Maud On Maiden Trip To Norway



Norway's future flaghip – HNoMS Maud will support surface vessels and subs at sea worldwide. The design is based on BMT's scalable AEGIR platform and provides global task force support from one multi-role ship. HNoMS Maud was built in South Korea and is a variation of the Royal Navy's new Tide-class tanker.  It will be the largest ship in the Norwegian Navy when it enters service.

The Norwegian Navy took delivery of the vessel in a ceremony at the DSME shipyard on 16 November. The vessel is set to arrive in Norway by March following a stop in San Diego, California. In Norway the vessel will be further outfitted with military equipment (weapon and sensor systems). The vessel will be fully operational by 2020.



Named after Queen Maud of Norway, this 26,000-tonne logistics and support vessel is the first of its kind in the Royal Norwegian Navy. The fully winterised, bespoke design is based on BMT's scalable AEGIR platform and provides global task force support from one multi-role ship, featuring helicopter flight deck and hangar, and a 48-bed hospital capability. Designed to comply with international maritime legislation, the Logistic Support Vessel design is a bespoke double hull design adapted from BMT's AEGIR® logistic support vessel concept, and utilises Commercial Off the Shelf technologies and provides low through life costs to satisfy the requirements common to many of the world's navies.

The primary mission of the vessel is to provide supplies of fuel, ordinances and equipment for marine vessels that are part of the Norwegian Task Group (NorTG) to expand the force's operational endurance at sea. Secondary tasks will include sovereignty, support for other military units, civilian support, search and rescue (SAR), humanitarian operations and participation in network-based defense. She also carries a 48-bed hospital.

[Source: navalnews.com ]

jurrien visser (JuVi op Twitter)


Lynxian

Citaat van: Huzaar1 op 05/02/2019 | 16:34 uur
Oke, dit verstoort veel. Krijgen we dit weer.
Eh. Als dit een beetje doorzet is de financiering van 's lands krijgsmacht weer voorzien voor de komende paar decennia.

Oorlogsvis

Citaat van: Zander op 05/02/2019 | 16:27 uur
Dit is voor "het Westen" natuurlijk een nachtmerrie. Een competent militair bondgenootschap van Aziatische landen, geleid door China.

Ik ben benieuwd of deze dreiging ook door onze leiders..... besproken is of zal worden. En natuurlijk, of er ook op geacteerd zal gaan worden.
De balans tussen de Navo en de rest dreigt steeds verder te verslechteren.
India is volgens mij een vijand van China en Pakistan...dus een hele grote bondgenoot met uitstekende militairen en een groot leger.

De Pakistanen zijn altijd al dubbel geweest...denk aan de steun van hun aan de Taliban en Osama Bin Laden die daar toevallig een veilig
leventje had in Pakistan.

Zander

Citaat van: Sparkplug op 05/02/2019 | 16:39 uur
Niet alleen voor het Westen, maar ook voor India. Die zitten eerste rang en het botert niet zowel met China als met Pakistan.

Nu wordt er dus een oud vliegkampschip verkocht, maar met dat schip alleen zijn de Pakistani er nog niet. Zouden zij in staat zijn om een degelijke carrier battle group op te zetten?
Met uitgebreidde hulp van die gele jongens wel. Zelf zijn de Paki's tot weinig in staat.
People are sheep