Internationale ontwikkelingen maritiem

Gestart door Parera, 17/04/2018 | 18:32 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: ARM-WAP op 03/12/2018 | 12:09 uur
Ik zie geen mogelijkheden...
5 companies selected from 8 interested firms... Damen was/is er niet bij.

Jammer

ARM-WAP

Turken:
Die timmeren blijkbaar goed aan de weg :) met hun eigen versie van een APAR.
Ben benieuwd of ze de software ook goed zullen kunnen schrijven...

Iran:
Die mogen we haast negeren op fregat-/destroyer-gebied.
Echter, door hun ligging kunnen ze scheepvaartverkeer (dat door Hormoez moet) zwaar belemmeren of zelfs stilleggen.
Mijnen, mini-/midget subs genoeg... om nog maar te zwijgen van hun semi-submersibles, Republikeinse garde met swarm-technieken, kustbatterijen met artillerie en missiles...

UK:
Ik ben benieuwd naar welke werf met het been zal gaan lopen.
- Met Zuidkoreaanse schepen beginnen ze nu ervaringen te maken. Indien deze positief zijn heeft deze werf mss al een voorsprong op andere.
- het BAe consortium zal hard mogen zwoegen...
- Fincantieri - dan zouden drie grote NATO-marines in Europa met hetzelfde type/afgeleide van Vulcano varen

ARM-WAP

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 03/12/2018 | 12:05 uur
Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000
https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter
Ik zie geen mogelijkheden...
5 companies selected from 8 interested firms... Damen was/is er niet bij.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 03/12/2018 | 11:48 uur
UK announces contenders for Fleet Solid Support ship construction


Ik zie mogelijkheden voor Damen met haar Logistic Support Vessel Replenisher 40000

https://products.damen.com/en/ranges/logistic-support-vessel/logistic-support-vessel-replenisher-40000#.XAUNy6p8MvV.twitter

Parera

UK announces contenders for Fleet Solid Support ship construction

The UK defense minister has announced the five contenders shortlisted to compete for the contract to build Fleet Solid Support ships for the Royal Fleet Auxiliary.

As outlined by Stuart Andrew, a British consortium of Babcock, BAE Systems, Cammell Laird and Rolls-Royce will be pitted against Italy's Fincantieri, Spain's Navantia, the Japan Marine United Corporation, and South Korea's Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering.

The five companies, which were selected from eight interested firms, will now develop bids before a final decision is made regarding the winning bidder in 2020.

The Fleet Solid Support ships, up to three of which will be procured through international competition as they are not warships, will be fitted with specialist and classified equipment at a British shipyard before entering service with the Royal Fleet Auxiliary from 2026.

Shipyards across the United Kingdom will be able to bid for this work in 2022.

The FSS ships are to have a total cargo capacity of up to 7000 m3 and travel at a sustained speed of 18 knots without resupply. The platform must be capable of delivering non bulk logistic material whilst underway and making 12 knots through the water and transferring single loads of up to 5 tonnes.

The role of RFA Solid Support ships is to replenish surface warships and other auxiliaries with ammunition (ordnance, munitions and explosives), food and solid stores. As part of the Royal Fleet Auxiliary, the vessels will be civilian-manned and carry self-defense weapons only.

[Source : navaltoday.com ]


Harald

Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2018 | 23:44 uur
totaal niet onder de indruk. Lijkt wel een miniatuur van iets anders. parodie

hihi ... deed mijn denken aan 1 met een andere kleur ...  :hrmph: :P :big-smile:


Operation Petticoat

Parera

#325
Citaat van: Huzaar1 op 02/12/2018 | 23:44 uur
totaal niet onder de indruk. Lijkt wel een miniatuur van iets anders. parodie

Je moet er ook niet van onder de indruk zijn, de bouw heeft +/- 6 a 8 jaar (of meer) geduurd. Alleen de afbouw heeft al 6 jaar in beslag genomen en het nieuwe CIWS schijnt niet te werken.
De radar op het Jamaran fregat is vervangen door een moderne lange afstands luchtdoel radar omdat de oude verouderd is maar het lijkt er op dat ze die nu op dit schip hebben geplaatst.
Je zou verwachten bij een nieuw schip dat je je nieuwste generatie radar er opzet maar waarschijnlijk hebben ze er maar 1 of 2 stuks van.

Hun grootste ''destroyer'' is ook nog in aanbouw de ''Khalije Fars'' (Perzische Golf). Dit schip moet 7500 ton gaan wegen met 145 m lengte. Het word een trainingsschip genoemd maar de bewapening is grotendeels hetzelfde als de andere fregatten ( 76 mm gun, CIWS en ASuW missiles). Dit schip is nog niet verder gekomen dan modellen sinds 2012.

Het bouwen van 1 fregat duurt bij Iran ongeveer 10 jaar vanaf het moment van ontwerp tot in dienst name.  En de basis van alle ontwerpen ligt nog steeds in het Type 21 fregat van de Britten een ontwerp uit de jaren 60.

Type 21 fregat Ex- HMS Amazon (F169), daarna onder de Pakistaanse vlag als PNS Babur en in 2014 uit dienst genomen.


Huzaar1

totaal niet onder de indruk. Lijkt wel een miniatuur van iets anders. parodie
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Ook de Turken zitten niet stil en zijn begonnen met het testen van hun nieuwe radar voor de TF-2000 fregatten.

Via twitter.com @ertugrulane


Via twitter.com @oeroguz




Citaat

Active, Non-Rotating IFF Antenna Subsystem
• STANAG 4193 compliant Mode 1/2/3/C/S/5 interrogation
• 450 km range​

Active Phased Array Multifunction Radar (ÇFR)
• X-Band
• Volume and horizon search,
• Air/surface target detection, tracking and classification,
• Sea-skimming fast-small target detection and tracking,
• Multiple target precise tracking,
• 150 km range
• Track capacity >1000​

Active Phased Array Illumination Radar (AYR)
• X-Band
• Semi-active missile guidance
• 150 km range​

Parera

Nog een aantal foto's met betere kwaliteit dan de video van de nieuwe ''destroyer''

Via twitter.com @ISNAMEDIA





Via twitter.com @HosseinDalirian



Via twitter.com @Iran



Het CIWS komt sterk overeen met de Chinese H/PJ-13, wat weer gebaseerd is op het Russische AK-630 CIWS. Een 30 mm kanon en geen 40 mm zoals Iran meld.

Parera

Iran heeft ook een nieuwe mini onderzeeboot in dienst genomen van de Ghadir klasse, er moet er nog 1 in aanbouw zijn.

Foto's via twitter.com @HosseinDalirian








Parera

Iran heeft een nieuwe klasse ''destroyer'' in dienst genomen de ''Sahand''. Zelf noemen ze het een destroyer maar internationaal word het gezien als een (licht) fregat.
De Iraanse marine wil in de nabije toekomst 2 of 3 schepen op pad sturen naar Venezuela met helikopters aan boord, deze missie gaat waarschijnlijk 5 maanden duren.

Het schip is in November 2012 te water gelaten,de kiel leg datum is niet bekend. Met een lengte van 100 m iets langer dan de 2 vorige fregatten en ook 2000 a 2500 ton i.p.v. 1500 ton. Dit is het eerste schip dat Iran bouwt dat beschikt over ''stealth'' technologie . De bewapening bestaat uit 1x 76 mm kanon, 8x C-803 ASuW raketten, 4x Sayyad-2 (SM-1 kopie) in deck launched boxen, 2 x 3 torpedobuizen 324 mm,  1x 40 mm Gatlin CIWS & 2x 12,7 mm HMG. Het helidek zou 1 CH-53 kunnen laten landen of 2 AB-212's. De marine heeft plannen voor meer schepen van deze klasse.

Het schip moet in staat zijn om op open zee te opereren en is een stap voor Iran op weg naar een ''blue-water navy'', en moet een snelheid kunnen behalen van 30 knopen. Het schip is een door ontwikkeling van de Jamaran klasse destroyers waarvan er 2 gebouwd zijn en eerder dit jaar 1 van is gezonken. Iran bouwt nog aan een nieuwe klasse fregatten dit keer waarschijnlijk met hangaar voor de AB-212 met de naam ''Shiraz'' klasse.

Hieronder een video met engelse vertaling van de in dienst stelling.


Sparkplug

En als je dan bedenkt dat de Buccaneer werd ontworpen als middel tegen de Sverdlov-klasse schepen. De Buccaneer deed overigens niet onder voor de A-6 Intruder.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

MasterChief1971

Citaat van: Thomasen op 01/12/2018 | 19:25 uur
Ja, de Jappen, die al 15 jaar een vrijwel totale oorlog aan het voeren waren. De US Navy zelf stond er anders in.
Zie o.a.:
https://www.jstor.org/stable/2954083?seq=1#page_scan_tab_contents
De enige reden dat aan de BB's een hoofdrol werd toegekend is dat er op dat moment niet veel anders was. Carriers waren schaars. Ik geloof een stuk of 8. De light carriers en de escort carriers waren er nog niet en de oorlogsindustrie zat nog niet eens in de warm up fase, laat staan dat alles klaar was voor een two ocean war.
Dat maakt uit op je strategische afwegingen. Je viert oorlog met de middelen die je hebt. Dat achteraf eea perfect in elkaar viel is niet iets wat je in de eerste paniekmodus meeneemt.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh

MasterChief1971

En ruim vóór Taranto was er ene Jimmy Doolittle...
Die buiten de oefenreglementen om vliegtuigen slagschepen van de Duitsers liet bombarderen en daarmee deep strike  valideerde.
"Whosoever commands the sea, commands the trade; whosoever commands the trade of the world commands the riches of the world, and consequently the world itself"- Sir Walter Raleigh