Duitse fregat ontwikkelingen

Gestart door Loup, 03/11/2005 | 21:32 uur

Harald

Citaat van: Ace1 op 21/06/2024 | 18:37 uurDan koop je een sleepboot die in China is gebouwd die gaat echt geen 20 jaar mee.

Zeesleepboot "Made in China" voor de Duitse marine
https://marineforum.online/hochseeschlepper-made-in-china-fuer-die-deutsche-marine/

Het inkoopbureau van de Bundeswehr heeft opnieuw een gebruikte zeesleepboot voor de Duitse marine aangeschaft. De sleepboot gaat "Borkum" heten en is gekozen vanwege zijn leeftijd van slechts twee jaar. Volgens informatie uit Koblenz ligt de aankoopprijs in de lage dubbelcijferige miljoen euro. De aanbesteding werd binnen vijf maanden afgerond. De sleepboot "Britoil Guardian" vaart momenteel onder de vlag van Singapore met het IMO-nummer 9797280.

Het schip is gebouwd door Guangdong Yuexin Ocean Engineering in China onder het bouwnummer YX3252S. De scheepswerf is pas in 2000 onder deze naam opgericht en is gespecialiseerd in de bouw van zogenaamde AHTS – Anchor Handling Tug Supply. In november 2022 is de sleepboot afgeleverd aan Britoil Offshore Services PTD LTD en was oorspronkelijk bedoeld om onder de naam 'Coral Guardian' beschikbaar te zijn ter bescherming van het Great Barrier Reef, dat wil zeggen als noodsleepboot bij moeilijk manoeuvrerende schepen of gevaar voor gevaar. het rif tijdens een ongeval. Het is 70 meter lang, 17 meter breed en heeft een GT van 2888 met een diepgang van 5,5 meter. Dit type sleepboot kan met vertrouwen worden omschreven als het "eenvoudigste werktuig"; het heeft geen uitrusting of specificaties die afwijken van de standaard. zoals onderwaterwerktuigen. Aangedreven door drie Caterpillar generatoren van 2100Kw, geven twee stuwraketten van 2900Kw de sleepboot een topsnelheid van 13,5 knopen (Eco Speed ��10,0 knopen). De trekkracht van de bolder bedraagt ��100 ton. Partners van de Chinese scheepswerf zijn ook Duitse bedrijven, zoals transmissiefabrikant ZF, aandrijvingsfabrikant Schottel en Siemens. Wij leveren aan rederijen over de hele wereld. Volgens de scheepswerf wordt bijzondere nadruk gelegd op een comfortabel interieurontwerp. Dit zal zich zeker moeten bewijzen voor de Duitse marine en haar eisen aan accommodatie en comfort. Het schip heeft 8 eenpersoons- en 12 tweepersoonshutten en biedt plaats aan nog eens 20 personen. De door de BAAINBw in 2025 aangekondigde ombouw zal in ieder geval geen accommodatie betreffen, maar alleen de uitrusting van militaire radio en navigatie.

De overname van het toekomstige "Borkum" in Kiel staat gepland voor september dit jaar, gevolgd door de ingebruikname in oktober. Tot die tijd zal de "Borkum" ter beschikking staan ��van de Marine voor de eigen bemanningstraining. Samen met de sleepboot "Rügen" zal de "Borkum" de ruim 50 jaar oude sleepboten "Wangerooge", "Spiekeroog" en "Fehmarn" vervangen, waarvan de reparatie als oneconomisch werd geclassificeerd. Zoals de zaken er nu voorstaan, zouden ze voor minstens zes jaar als tussenoplossing moeten dienen. Er moet dan een vervolgsysteem worden ontwikkeld.

AHTS Britoil Guardian



Ace1

Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 12:57 uurMaar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.

Dan koop je een sleepboot die in China is gebouwd die gaat echt geen 20 jaar mee.

Parera

#821
Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 12:57 uurMaar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.



FGS Rügen Info sheet


Britoil Guardian Info Sheet

ARM-WAP

Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 16:47 uurDe Duitse Marine heeft ook al eerder een tweede handse commercieele sleper aangekocht maar deze ligt nog steeds aan de kade !!

De "Rügen" ligt nu bijna een jaar afgemeerd, eerst in Kiel en nu in Wilhelmshaven. Het is nog niet gebruikt. De lijst met gebreken was lang: slaapplaatsen voldeden niet aan de normen, het navigatiesysteem moest vervangen worden en er moest achteraf een elektrische walaansluiting worden aangebracht. Ook werd er een hydraulisch lek ontdekt in de sleeplier.

Er zijn 'militair noodzakelijke verbouwingen' nodig, maar ook 'de volledige renovatie van de kombuis'.
Dat zijn toch allemaal "mankementjes" die bij inspecties aan het licht komen?

Harald

Citaat van: Harald op 21/06/2024 | 12:57 uurMaar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.

De Duitse Marine heeft ook al eerder een tweede handse commercieele sleper aangekocht maar deze ligt nog steeds aan de kade !!

https://www.spiegel.de/politik/deutschla...ae75cf3d7e

Het Bundeswehr-debacle met een gebruikte zeesleepboot

Met de aanschaf van een gebruikte zeesleepboot wilde het Ministerie van Defensie de nieuwe geest van het nieuwe tijdperk laten zien. Maar het schip heeft te veel gebreken. De "Rügen" staat al bijna een jaar vast.

De "Rügen" ligt nu bijna een jaar afgemeerd, eerst in Kiel en nu in Wilhelmshaven. Het is nog niet gebruikt. De lijst met gebreken was lang: slaapplaatsen voldeden niet aan de normen, het navigatiesysteem moest vervangen worden en er moest achteraf een elektrische walaansluiting worden aangebracht. Ook werd er een hydraulisch lek ontdekt in de sleeplier.

Het goede nieuws: al deze werkzaamheden zijn in april afgerond. Het minder goede nieuws: "Van juni tot november van dit jaar gaat het schip weer in een reparatie- en conversiefase", zei de BAAINBw op vraag van SPIEGEL. Er zijn 'militair noodzakelijke verbouwingen' nodig, maar ook 'de volledige renovatie van de kombuis'. Geen informatie over de kosten.

Harald

Maar ff hier geplaatst

https://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/2024/06/21/duitse-marine-koopt-tweede-grote-zeesleper-op-de-commerciele-markt/

Duitse marine koopt tweede grote zeesleper op de commerciële markt

De Duitse marine beschikt binnenkort over een tweede zeesleper voor de Duitse wateren. Het Beschaffungsamt der Bundeswehr (inkoopbureau voor het Duitse leger) in Koblenz maakte donderdag bekend het Offshore Tug/Supply Ship Britoil Guardian te hebben aangekocht.

Parera

Citaat van: Poleme op 20/06/2024 | 12:33 uurWaar staat de afkorting MICAN voor ?


Modular Integrated Capability for ADCF and North Sea.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 20/06/2024 | 07:02 uurDan zijn de kosten hoger als je dat vergelijkt met de ASW.

Denk dat de kosten van een personen lift en wat ruimere gangen wel te verwaarlozen zijn tov wapens en sensoren.

Poleme

Citaat van: Parera op 20/06/2024 | 11:50 uur:'(l
We hebben helemaal geen behoefte aan een F126 of nieuw ontwerp. We hebben het ASWF dat we zo kunnen bij bestellen. Modificaties kunnen wel maar is niet wenselijk, beter investeren in aansluiting op MICAN en daar uitbreiden.
2 extra aswf + integratie MICAN en 4 extra M-USV's.
Waar staat de afkorting MICAN voor ?
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Ace1

Citaat van: Parera op 20/06/2024 | 11:50 uur:'(l
We hebben helemaal geen behoefte aan een F126 of nieuw ontwerp. We hebben het ASWF dat we zo kunnen bij bestellen. Modificaties kunnen wel maar is niet wenselijk, beter investeren in aansluiting op MICAN en daar uitbreiden.

2 extra aswf + integratie MICAN en 4 extra M-USV's.

Mee eena

Parera

 :'(l
Citaat van: Kornet43 op 20/06/2024 | 09:54 uurJa, en dat is nog altijd voordeliger dan een compleet nieuw ontwerp.

We hebben helemaal geen behoefte aan een F126 of nieuw ontwerp. We hebben het ASWF dat we zo kunnen bij bestellen. Modificaties kunnen wel maar is niet wenselijk, beter investeren in aansluiting op MICAN en daar uitbreiden.

2 extra aswf + integratie MICAN en 4 extra M-USV's.

Kornet43

Citaat van: Ace1 op 20/06/2024 | 07:03 uurKlopt ook dan heb je ontwerp kosten voor aanpassing aan het ontwerp.
Ja, en dat is nog altijd voordeliger dan een compleet nieuw ontwerp.

Ace1

Citaat van: Kornet43 op 19/06/2024 | 23:54 uurDat kan allemaal aangepast worden.

Klopt ook dan heb je ontwerp kosten voor aanpassing aan het ontwerp.

Ace1

Citaat van: Benji87 op 20/06/2024 | 05:19 uurDus? Wat is hier mis mee om ook op Nederlandse schepen te hebben?

Dan zijn de kosten hoger als je dat vergelijkt met de ASW.

Benji87

Citaat van: Ace1 op 19/06/2024 | 21:25 uurHou je er rekening mee dat de Duiters extra brede gangen en een personenlift wilde hebben volgens voorschrift van de Duitse Arbowetgeving?

Dus? Wat is hier mis mee om ook op Nederlandse schepen te hebben?