Marine naar ‘Africa Partnership Station’

Gestart door hdevreij, 10/09/2009 | 16:19 uur

Ace1

GODETIA VERTROKKEN NAAR WEST-AFRIKA

Het commando- en logistieke steunschip Godetia heeft zondag 23 maart rond 15.30 uur Zeebrugge verlaten, richting Golf van Guinee. Daar zal de bemanning opleiding geven aan marines en kustwachten van zes West-Afrikaanse landen, in het kader van de opdracht 'Africa Partnership Station'.

"Ons hoofddoel is opleiding te geven aan bemanningen uit Marokko, Gabon, Benin, Togo, de Democratische Republiek Congo en de Republiek Congo-Brazzaville", duidt korvetkapitein Luc Desanghere. "We geven theorieles maar werken ook praktijkgericht."

"De missie is nu al begonnen, want we hebben al twee Marokkanen mee aan boord", vertelt de kapitein. "Zij varen mee tot in Casablanca."

Onder de 250 kubieke meter hulpgoederen aan boord van de Godetia is heel wat medisch materieel voor ziekenhuizen. Dat is bestemd voor Gambia, Benin en beide Congo's.

De Godetia is niet aan zijn proefstuk toe. Ook vorig jaar trok het schip richting West-Afrika om daar zeelui en kustwachten op te leiden. Op 20 juni wordt het schip terug verwacht in Zeebrugge.

http://www.mil.be/nl/artikel/godetia-vertrokken-naar-west-afrika

Ace1

BELGISCHE MARINE IN DE BRES VOOR WEESKINDEREN IN BOMA, CONGO.

Dankzij de goedkeuring van de Vice-Eerste Minister en Minister van Landsverdediging Pieter De Crem, kreeg de VZW Zaba Kina de steun van de Marine om 3 ton hulpmiddelen te vervoeren naar Boma met de BNS Godetia op 23 maart.

De Hulpgoederen zoals  schoolgerief, computers, huisraad, kleding, medisch materiaal en speelgoed zullen afgeven worden aan het weeshuis van pastor Antoine Pambu Lutete en zijn vrouw Hannie. Onder hun leiding krijgen meer dan 120 kinderen een liefdevolle tehuis in Boma (Democratische Republiek van Congo). Dankzij de inzet van de VZW Zaba Kina en Defensie een niet te onderschatten bijdrage aan een wereld van meer rechtvaardigheid, democratie, vrijheid en vrede.

Defensie en ontwikkelingssamenwerking gaan goed samen!

http://www.mil.be/nl/artikel/belgische-marine-de-bres-voor-weeskinderen-boma-congo

Ace1

GODETIA ZAL ANTI-PIRATERIJOPDRACHT STEUNEN IN GOLF VAN GUINEA

Tijdens haar deelname aan de campagne Maritime Capability Building voor de West-Afrikaanse kust zal de BNS Godetia steun geven aan het Belgian Maritime Threat Awareness & Reporting (BEMTAR). De Golf van Guinea is wegens de groeiende piraterij een belangrijk aandachtsgebied voor BEMTAR.

BEMTAR is een initiatief van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit, in samenwerking met de Marine, de Belgische Redersvereniging (KBRV), het Coördinatieorgaan voor de Dreigingsanalyse (OCAD) en verschillende andere overheidsdiensten. Het doel van BEMTAR is het gratis bijstaan van alle schepen onder Belgische vlag om hun veiligheid op zee te verhogen.

BEMTAR werkt door middel van het verzamelen van relevante informatie komende van zowel open source-bronnen als van overheidsdiensten, deze te bundelen en een relevante samenvatting ervan door te sturen naar de deelnemende rederijen. Anderzijds is BEMTAR ook het aanspreekpunt voor de reders voor al hun vragen over de veiligheidssituatie op zee. BEMTAR is nu een klein jaar operationeel en kent een zeer groot succes.

http://www.mil.be/nl/artikel/godetia-zal-anti-piraterijopdracht-steunen-golf-van-guinea

Ace1

DE GODETIA LEIDT AFRIKAANSE MARINES OP

De A960 Godetia vaart vanaf eind maart weer naar West-Afrika om er marinepersoneel op te leiden. De ministerraad keurde op vrijdag 14 februari 2014 het voorstel goed van vicepremier en minister van Defensie Pieter De Crem.

Ongeveer negentig Belgische militairen, aangevuld met een vijftiental onderrichters, zullen gedurende zo'n drie maanden Afrikaanse militairen trainen voor de West-Afrikaanse kust en in de Golf van Guinee. Het gaat om militairen uit Benin, de Republiek Congo (Brazzaville), Marokko, Gabon en Togo.

De opleidingscampagne kreeg de naam Maritime Capacity Building 2014 en kadert binnen Africa Partnership Station, een initiatief waarmee de Verenigde Staten de maritieme veiligheid rond Afrika willen verhogen. De Godetia leidt tegelijk ook de Afrikaanse bemanningen op in de strijd tegen piraterij, drugssmokkel en illegale visserij.

http://www.mil.be/nl/artikel/de-godetia-leidt-afrikaanse-marines-op

Ace1

BNS Godetia kicks off its APS West mission in Douala, Cameroon

By MC1(SW) Gary Keen, Africa Partnership Station Godetia Public Affairs

DOUALA, Cameroon -- The European-led portion of Africa Partnership Station (APS) West engagement began here, Mar. 1, with the Belgian Navy command and logistical support ship BNS Godetia (A 960) pulled into the Djeujo commercial port.

This deployment is led by the Belgium Navy with the support of the Netherlands and the United States and marks the second time that APS has been executed from a non-U.S. ship.

"By training the African partners in domains such as safety and security, we will strengthen their own capabilities to protect their coastal waters against illegal activities," said Belgium Navy Cmdr. Marino De Meester, APS lead planner and training officer for Godetia.

Godetia brings with her a team of maritime experts who are ready to provide African partners training in small boat operations, maritime interdiction, boarding, and medical treatment. Training will be conducted by Godetia sailors and embarked U.S. Coast Guardsmen.

"I think it is a very big privilege for me to be counted amongst these Congolese officers who have been selected to take part in this APS program," said Congo Navy Lt. j.g. Joel Gackosso, one of ten Congolese Sailors that have embarked aboard Godetia in Douala. "Congo is on track to take charge of many sub-regional agreements and that means we need the assets like patrol boats and marine craft. But we cannot manage these assets without training and instruction. That is why APS provides a very good opportunity for us to train our sailors."

During this deployment, Godetia will visit Benin, Cameroon, Congo, Democratic Republic of Congo and Senegal. During these visits, the ship will embark African students in order to conduct professional exchanges in many areas including seamanship, damage control, maritime law enforcement, medical readiness and navigation. The vessel also carries, at the request of several non-governmental organizations, a large quantity of relief goods for the African coastal countries to include clothing, computers, textbooks, school materials, sun boilers and solar panels.

APS is a multinational initiative developed by Commander, U.S. Naval Forces Africa which aims to work cooperatively with international partners to enhance maritime safety and security on the African continent.

Godetia is homeported in Zeebrugge, Belgium and is on a scheduled deployment.

http://www.c6f.navy.mil/artical_21.html

Ace1

A960 Godetia naar Afrika

Op 8 februari vertrekt het commando en logistieke steunschip Godetia voor een opdracht van twee maanden richting Afrikaanse westkust. Het doel van de opdracht is vierledig. Onze mensen zullen Afrikaanse instructeurs opleiden, humanitaire hulpgoederen leveren in verschillende Afrikaanse landen en een intensief trainingsprogramma afwerken. Tijdens de havenbezoeken zullen pr-activiteiten leiden tot behoud en bevordering van onze contacten in de Afrikaanse regio.

Tijdens deze campagne zal de Godetia volgende havens aanlopen: Casablanca (Marokko), Banjul (Gambia), Douala (Kameroen), Pointe Noire (Congo-Brazzaville), Matadi (Democratische Republiek Congo), Cotonou (Benin), Dakar (Senegal) en ten slotte Lissabon (Portugal).

Een belangrijk deel van de missie gaat naar deelname aan het Amerikaanse APS-programma (African Partnerschip Station). De bedoeling hiervan is om instructeurs uit Kameroen, Congo Brazzaville, Benin en Togo op te leiden, zodat zij op hun beurt de opgedane kennis kunnen overbrengen. Het uiteindelijke objectief is dat die landen in de toekomst zelf actief illegale visserij, mensensmokkel en piraterij kunnen bestrijden. Belgische en Amerikaanse lesgevers zullen in totaal twintig instructeurs opleiden. Het APS-gedeelte van deze zending loopt van 1 tot 23 maart.

Een tweede opdracht is het leveren van humanitaire hulpgoederen in verschillende Afrikaanse landen. Bij vertrek uit Zeebrugge zullen zich aan boord ongeveer 200 kubieke meter hulpgoederen bevinden, geschonken door verschillende ngo's. De transit richting Afrikaanse wateren is een prima gelegenheid voor individuele training van de bemanning. Dit is noodzakelijk om de operationele status van de Godetia te behouden.


Bron mil.be

Ace1

Citaat van: dudge op 24/11/2009 | 23:21 uur
Citaat van: Ace1 op 24/11/2009 | 21:20 uur
Citaat van: Kapitein Rob op 23/11/2009 | 21:10 uur



Die bootjes zijn op het forum al 1000 keer naar voren gekomen, mooie dingen, erg jammer dat NL daar niet een paar van heeft.

Ik ga ervan uit dat deze bootje in de davits van Johan de Witt kunnen?

Over de Zweedse NH90 en Zweedse CH-46 Sea Knight hoor ik niemand.

De CH-46 Sea Knight is het broertje of zusje van  de CH-47 Chinook maar is dan de maritieme versie daarvan

KapiteinRob

Citaat van: Poleme op 25/11/2009 | 08:44 uur
Leuk zo'n Soft Cruise naar West Africa,  maar voor hydrografisch onderzoek heb je toch geen LPD nodig, komop.
Vervoer van insecticiden en pantservoertuigen kan goedkoper worden uitgevoerd door civiele bedrijven.

Correct; het is daarbij van de zotte dat (ik heb het al eerder aangehaald) de "missie" ook nog verkocht wordt als zijnde bijgedragen hebbend aan "de maritieme veiligheid en stabiliteit in West- en Centraal Afrika". Mag ik een teiltje?

Citaat van: Poleme op 25/11/2009 | 08:44 uur
Stop dat Soft Cruising door de Noord-westelijke Indische Oceaan,  laat geweergroepen Marns maar op koopvaardij shepen mee 'passagieren',
is veel goedkoper en effektiever.

Een optie die o.m. door mijn persoontje al vaker in het piratentopic naar voren is gebracht en bepleit als zijnde effectiever en goedkoper. Maar het is voor onze helden in Den Haag makkelijker om een schip te sturen dat je dan als een van de taken de zo lekker in het gehoor liggende WFP-bescherming kan meegeven. Want stel je eens voor dat je echt gaat jagen en piraten oppakt die je dan weer los moet laten nadat je hun laddertje geconfisceerd hebt. En met een schip kun je nog eens, als je echt ergens jezelf meer dan nuttig kan maken, plotsklaps pech krijgen met je schroefas en heb je voorzieningen alsmede personeel bij je om goede sier te maken door doktertje/sleutelaar/leger des heils te spelen. Want wat moet de boze buitenwereld wel niet denken als je zoiets aggresiefs doet als een geweergroep mariniers op een burgerschip te zetten?

Poleme

'Marine bindt strijd aan met tigermug' ;D ;D of beter  :( :(
De Sri Lankaanse strijdkrachten hebben de Tamil Tijgers verslagen met behulp van het Chinese leger.  Geen hypermoderne laser-, en GPS geleide wapens, allerlei onbemande luchtvaartuigen, maar puur met een numeriek groot maar lowtech leger.  Daarnaast investeerd de Japanse regering miljarden US dollars in het eiland.
De Chinezen en de Jappen spelen uiteraard niet voor Goed heiligman, er staat iets tegenover.
Nou heeft Sri Lanka een heel strategische ligging in de Indische Oceaan, vlak bij de scheepsroutes tussen Rode Zee + Perzische Golf en de Straat van Malakka en die tussen de Kaap Goede Hoop & Straat van Malakka.  Plus aspirant grootmacht India ligt voor de deur.
In Noord Oost Sri Lanka ligt Trincomalee, een van de grootste natuurlijke havens ter wereld, in WO 2 verstopte men er zelfs komplete schepen!!  (En Trincomalee ligt in Tamilgebied ;))
Sommige mensen noemen die Chinese strategie van mondiaal verspreidde marine-bases de parel-ketting strategie.

Leuk zo'n Soft Cruise naar West Africa,  maar voor hydrografisch onderzoek heb je toch geen LPD nodig, komop.
Vervoer van insecticiden en pantservoertuigen kan goedkoper worden uitgevoerd door civiele bedrijven.
Stop dat Soft Cruising door de Noord-westelijke Indische Oceaan,  laat geweergroepen Marns maar op koopvaardij shepen mee 'passagieren',
is veel goedkoper en effektiever.

Het is tijd dat de NAVO haar ogen opend voor de veranderende geo-politieke verhoudingen op deze planeet en zich gaat toeleggen op toekomstige 'Hardship Cruises' ;)
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.


Ace1

Citaat van: Kapitein Rob op 23/11/2009 | 21:10 uur
Niet te enthousiast Elzenga, want ze wordt door Nederland niet ingezet zoals wij dat graag zouden willen zien.  ;)

Rob, Ken jij de Zweedse strijdkrachten dan, het klopt dat de Zweden alleen Korvetten hebben, maar misschien zetten zij wel heli's in of snelle bootjes?


Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 23/11/2009 | 21:10 uur
Niet te enthousiast Elzenga, want ze wordt door Nederland niet ingezet zoals wij dat graag zouden willen zien.  ;)
;D...maar het is een begin... 8)

KapiteinRob

Citaat van: Telegraaf op 23/11/2009 | 16:22 uur
De bemanning heeft twee maanden meegeholpen met de maritieme veiligheid en stabiliteit in West- en Centraal Afrika.

Overdrijven is ook een vak......

KapiteinRob

Citaat van: Elzenga op 23/11/2009 | 20:51 uur
Citaat van: Telegraaf op 23/11/2009 | 16:22 uur
De Johan de Witt vaart volgend voorjaar opnieuw naar Afrika, waar het schip zal meedoen aan de EU-missie Atalanta bij Somalië.
Yes!!

Niet te enthousiast Elzenga, want ze wordt door Nederland niet ingezet zoals wij dat graag zouden willen zien.  ;)

Elzenga

Citaat van: Telegraaf op 23/11/2009 | 16:22 uur
De Johan de Witt vaart volgend voorjaar opnieuw naar Afrika, waar het schip zal meedoen aan de EU-missie Atalanta bij Somalië.
Yes!!