Tarten de Turken de NAVO?

Gestart door Zander, 23/02/2017 | 09:39 uur

Ace1

#1010
Citaat van: Jooop op 14/09/2020 | 05:49 uur
Ben ik benieuwd naar.
Als we even terugkijken op de Falkland oorlog tussen de Britten en Argentijnen scheelde het niet veel. Argentinië had de oorlog kunnen winnen als ze er in zouden slagen om nog 2-3 Britse fregatten te laten zinken.

Een oorlog ver van huis is voor veel landen niet haalbaar, VS is vrijwel de enige uitzondering.

En ik schat Turkije wat hoger dan Argentinië op gebied van oorlogsvoering.

Atoom oorlog kan leiden tot WO3, is een optie maar zeer onwaarschijnlijk


Je heb geen atoomwapens nodig. De Grieken hebben de beschikking over 90 SCALP EG EG kruisraketten (bereik 560km) met een conventionele lading die onder Dassault Mirage 2000 gehangen kunnen worden. De Franse Marine heeft de beschikking over de SCALP Naval kruisraketten (bereik 1000km)met een conventionele lading  die vanaf de  Barracuda-klasse  onderzeeërs en  Scorpène-klasse onderzeeërs  en de Fremm klasse fregatten gelanceerd kunnen worden. Verder kunnen de Rafale M's de  SCALP EG EG kruisraketten ook dragen. In 2018 werden vanaf Fremm fregatten  SCALP Naval kruisraketten gelanceerd op Syrië,  men heeft daar de beschikking over S-300 missile systems maar die hadden daar geen antwoord op.

Jooop

Citaat van: Ace1 op 13/09/2020 | 22:11 uur
Frankrijk heeft de middelen om Turkije naar het stenen tijdperk terug te brengen.

Ben ik benieuwd naar.
Als we even terugkijken op de Falkland oorlog tussen de Britten en Argentijnen scheelde het niet veel. Argentinië had de oorlog kunnen winnen als ze er in zouden slagen om nog 2-3 Britse fregatten te laten zinken.

Een oorlog ver van huis is voor veel landen niet haalbaar, VS is vrijwel de enige uitzondering.

En ik schat Turkije wat hoger dan Argentinië op gebied van oorlogsvoering.

Atoom oorlog kan leiden tot WO3, is een optie maar zeer onwaarschijnlijk

Lex

Citaat van: Ros op 13/09/2020 | 23:53 uur
Zou het ooit ter discussie gesteld worden om als EU in te grijpen gaat het echt een moeilijk proces worden en lang duren. Vooral de landen met een politiek bestel zoals Nederland gaat moeilijk worden. Een regeringspartij hoeft maar dwars te liggen om welke reden ook en de boel klapt.
Hoe zwaar zal/kan de publieke opinie meewegen ? Hoe ga je om met de duizenden mensen van Turkse komaf binnen de EU en hoe ga je die in toom houden ? Wat doe je met de migranten die deze kant opkomen als de Turken de grens echt open gooit ?
Veel beter zou zijn om de diplomatie op te schroeven. Desnoods de Rus vragen om een rol te spelen. Daar zijn de Turken wel gevoelig voor.
Is niet het beantwoorden van de vraag, maar een persoonlijke interpretatie.

Ros

Citaat van: Lex op 13/09/2020 | 22:12 uur
Ter voorkoming van nadere vragen/opmerkingen de vraag dit nader uit te leggen.

Zou het ooit ter discussie gesteld worden om als EU in te grijpen gaat het echt een moeilijk proces worden en lang duren. Vooral de landen met een politiek bestel zoals Nederland gaat moeilijk worden. Een regeringspartij hoeft maar dwars te liggen om welke reden ook en de boel klapt.
Hoe zwaar zal/kan de publieke opinie meewegen ? Hoe ga je om met de duizenden mensen van Turkse komaf binnen de EU en hoe ga je die in toom houden ? Wat doe je met de migranten die deze kant opkomen als de Turken de grens echt open gooit ?

Veel beter zou zijn om de diplomatie op te schroeven. Desnoods de Rus vragen om een rol te spelen. Daar zijn de Turken wel gevoelig voor.

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 13/09/2020 | 21:26 uur
Dat zal altijd een theorie blijven totdat het bewezen word.

Dus Frankrijk – Griekenland gewoon tegen Turkije laten opnemen is een goede test.

Uhu en turkije eindigt als politieke en economische paria. Maar veel succes met de krieg hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Ros op 13/09/2020 | 22:06 uur
En zou Turkije de Grieken aanvallen gaat artikel 5 van de NAVO ook nog een heikel punt worden.

Ik heb even niet op het netvlies wat de gevolgen kunnen zijn van NAVO art. 5 als het een intern conflict betreft, volgens mij is het daarvoor niet bedoeld.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#1004
Citaat van: Ros op 13/09/2020 | 22:06 uur
Alle leden hebben getekend, klopt. In een dergelijke situatie moeten alle leden (landen) van de Europese Raad  unaniem instemmen met het in werking stellen van de bepalingen van Artikel 42. Zie ik niet 1,2,3  gebeuren.


Zouden ze (wij) dat niet doen, dan leggen ze (wij) een bom onder alles waarvoor de EU unaniem heeft getekend en heeft het document en daarmee alle getekende EU documenten de waarde van toilet papier.

Lex

Citaat van: Ros op 13/09/2020 | 22:06 uur
Alle leden hebben getekend, klopt. In een dergelijke situatie moeten alle leden (landen) van de Europese Raad  unaniem instemmen met het in werking stellen van de bepalingen van Artikel 42. Zie ik niet 1,2,3  gebeuren.
Ter voorkoming van nadere vragen/opmerkingen de vraag dit nader uit te leggen.

Ace1

Citaat van: Jooop op 13/09/2020 | 21:26 uur
Dat zal altijd een theorie blijven totdat het bewezen word.

Dus Frankrijk – Griekenland gewoon tegen Turkije laten opnemen is een goede test.

Frankrijk heeft de middelen om Turkije naar het stenen tijdperk terug te brengen.

Ros

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 13/09/2020 | 16:43 uur
Alle EU landen hebben dit getekend, dus of ze het er nu wel of niet mee eens zijn is dan weer minder spannend. Bij geen gehoor blazen ze het EU verdrag op, wellicht zelfs de unie....

Alle leden hebben getekend, klopt. In een dergelijke situatie moeten alle leden (landen) van de Europese Raad  unaniem instemmen met het in werking stellen van de bepalingen van Artikel 42. Zie ik niet 1,2,3  gebeuren.

En zou Turkije de Grieken aanvallen gaat artikel 5 van de NAVO ook nog een heikel punt worden.

Jooop

Citaat van: Huzaar1 op 13/09/2020 | 20:56 uur
Dat hoeft het niet te zijn om er wel wat van te vinden. Een oorlog verliest Turkije op alle fronten. Alle.. zou de ondergang zijn van het land in alle opzichten waar het nimmer bovenop komt.

Dat zal altijd een theorie blijven totdat het bewezen word.

Dus Frankrijk – Griekenland gewoon tegen Turkije laten opnemen is een goede test.

Huzaar1

Citaat van: Jooop op 13/09/2020 | 16:52 uur
Sinds wanneer is de EU een defensie unie?

Ook al zal de helft gehoor geven kunnen we onze schepen toch wel zenden, een soort operation Mali maar dan voor Griekenland

Dat hoeft het niet te zijn om er wel wat van te vinden. Een oorlog verliest Turkije op alle fronten. Alle.. zou de ondergang zijn van het land in alle opzichten waar het nimmer bovenop komt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex

En dan is er ook nog het NAVO verdrag uit 1949, art 5: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBV0005760&artikel=5&z=1952-02-18&g=1952-02-18
Mocht er vijandelijkheden uitbreken tussen beide landen ,dan ben ik benieuwd in hoeverre dit artikel toepasbaar is en ten faveure van wie.


Jooop

Citaat van: Thomasen op 13/09/2020 | 17:08 uur
Sinds nog voordat het een economische unie was zelfs.

De vraag is, welke politiek uitkomst zal er uiteindelijk zijn. Turkije opdelen misschien nog wel het meest gunstige. Cyprus bevrijden, land aan Armenië terug geven, het restant splitsen. Iedereen blij, behalve Erdogan en zijn mensen dan.

Tjah en wie gaat dat doen? Gaan we de VS om hulp vragen? Denk dat Frankrijk alleen dat niet gaat redden.