Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 17/12/2016 | 12:40 uur
Landen wel, opbergen niet.

Nou vertel, waarom moet een mijnenjager een heli deck hebben?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 17/12/2016 | 12:38 uur
Waarom moet er in hemelsnaam een helikopter kunnen landen op een mijnenjager als Amazon nu al pakketjes kan bezorgen met drones?

Landen wel, opbergen niet.

Huzaar1

Waarom moet er in hemelsnaam een helikopter kunnen landen op een mijnenjager als Amazon nu al pakketjes kan bezorgen met drones?
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 06/12/2016 | 00:12 uur
Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

Je kan ook afvragen of een hangaar voor dit soort schepen wel nodig is.  De Tydeman had ook een helidek zonder hangaar en hoe vaak is daar nu een Lynx helicopter opgeland?


Ronald Elzenga

Citaat van: Ace1 op 17/12/2016 | 11:55 uur
Dat valt op te lossen door een telescoptische hangaar.
De Duitse firma Aljo heeft daar een prima oplossing voor.

...
Zou een oplossing zijn op het Damen Multi-Role Auxiliary Vessel 3600. Maar er is al wel een kleine hangaar voor heli UAVs. Ook kan met de kraan de opslag onder het helidek worden bereikt. Ik denk dat een hangaar niet nodig is voor de taakstelling. Het helidek al een hele bruikbare vooruitgang.


http://products.damen.com/en/ranges/multi-role-auxiliary-vessel/multi-role-auxiliary-vessel-3600

Ace1

Citaat van: ARM-WAP op 06/12/2016 | 00:12 uur
Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

Dat valt op te lossen door een telescoptische hangaar.
De Duitse firma Aljo heeft daar een prima oplossing voor.

http://aljo.de/eng/marine.html#solutions




Ronald Elzenga

Citaat van: Belgje op 06/12/2016 | 08:35 uur
De piste van een vervanging van de Belgica door een MRAV werd trouwens gisteren op Twitter door de MinDef van tafel geveegd. Ik vermoed dat de nieuwe MCM's flink grotere schepen zullen zijn die ook andere taken kunnen uitvoeren dan mijnenbestrijding. Zoals eens voor de Afrikaanse kust gaan liggen om daar de banden aan te halen.
Dat denk ik ook. Binnen de huidige plannen zal dat denk ik worden overgenomen door de 6 beoogde MCM-vaartuigen. Gezien de grote dreiging van mijnen nog lijkt me dit een beetje krap allemaal. Nog 2 extra MCM vaartuigen op termijn aankopen denk ik de oplossing voor België. De Damen multi-role auxiliary vessel 3600 blijft voor mij een geschikte kandidaat in deze.
http://products.damen.com/en/ranges/multi-role-auxiliary-vessel/multi-role-auxiliary-vessel-3600

Micheltje

Citaat van: Belgje op 06/12/2016 | 08:35 uur
De piste van een vervanging van de Belgica door een MRAV werd trouwens gisteren op Twitter door de MinDef van tafel geveegd. Ik vermoed dat de nieuwe MCM's flink grotere schepen zullen zijn die ook andere taken kunnen uitvoeren dan mijnenbestrijding. Zoals eens voor de Afrikaanse kust gaan liggen om daar de banden aan te halen.

Zou het ook zo maar kunnen zijn dat ze ondersteunende taken kunnen gaan leveren zoals de Hydrografie vaartuigen ook doen?

Belgje

De piste van een vervanging van de Belgica door een MRAV werd trouwens gisteren op Twitter door de MinDef van tafel geveegd. Ik vermoed dat de nieuwe MCM's flink grotere schepen zullen zijn die ook andere taken kunnen uitvoeren dan mijnenbestrijding. Zoals eens voor de Afrikaanse kust gaan liggen om daar de banden aan te halen.

Belgje

Citaat van: ARM-WAP op 06/12/2016 | 00:12 uur
Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

MQ-8 erop en gaan.

ARM-WAP

Die Damen MRAV ziet er best leuk uit.
Het enige maar tegelijk grote mankement dat ik spot is: geen hangar voor een organieke heli.
Wel een hangaartje voor UAV.

ARM-WAP

Citaat van: Belgje op 05/12/2016 | 11:39 uur
Bij mijn weten zijn er maar 5 tripartites in gebruik.
Klopt, ik wou dat eerder al bevestigen maar de WiFi deed het niet goed genoeg...

Hebben we nu nog:
Aster, Bellis, Crocus, Narcis en Primula. De Aster zou momenteel gebruikt worden voor spares... :'(  :sick:

Myosotis werd "verkocht" aan de Bulgaren (verpatst met dezelfde deal als de overblijvende E-71/Wielingen-klasse. Wielingen, Westdiep en Wandelaar)
Dianthus, Fuchsia en Iris werden verkocht aan de Fransen (dat waren de Belgische CMT's die in de Golf gediend hebben)

Belgje

Citaat van: Thomasen op 05/12/2016 | 15:42 uur
Natuurlijk zou het mooi zijn, maar als die nieuwe mijnenjagers inderdaad groter worden, en er komt een extra mijnenjager bij, als ze inderdaad van 5 naar 6 gaan.
Ik denk dat met deze plannen de Belgische vloot redelijk happy kan zijn, met een dergelijk 1-op-1 vervanging.

De Belgica, het oceanografisch onderzoeksschip, wordt ook vervangen in 2020... Misschien liggen daar mogelijkheden in de vorm van een MRAV 3600. Geen idee wat een dergelijk schip kost...

dudge

Citaat van: ARM-WAP op 05/12/2016 | 10:44 uur
Het niet vervangen van de Godetia gaat de BE Marine nog zuur opbreken.
Dat ding is mss al zeer oud... het wordt wel nog veel ingezet.
Ofwel is het afgedeeld als commando en logistiek steunschip bij MCM operaties,
Ofwel is het ergens in de Med of West-Afrikaanse kust...
...
Nu, de beslissing is genomen... men ziet maar...

Natuurlijk zou het mooi zijn, maar als die nieuwe mijnenjagers inderdaad groter worden, en er komt een extra mijnenjager bij, als ze inderdaad van 5 naar 6 gaan.
Ik denk dat met deze plannen de Belgische vloot redelijk happy kan zijn, met een dergelijk 1-op-1 vervanging.

Belgje

Citaat van: ARM-WAP op 05/12/2016 | 10:44 uur
Het niet vervangen van de Godetia gaat de BE Marine nog zuur opbreken.
Dat ding is mss al zeer oud... het wordt wel nog veel ingezet.
Ofwel is het afgedeeld als commando en logistiek steunschip bij MCM operaties,
Ofwel is het ergens in de Med of West-Afrikaanse kust...
...
Nu, de beslissing is genomen... men ziet maar...

Misschien is er nog een mogelijkheid bij de vervanging van de Belgica? Bovenstaand Multi-Role Auxiliary Vessel kan de taken van de Godetia én Belgica uitvoeren...