Opvolging Alkmaar klasse

Gestart door Harald, 30/10/2014 | 10:19 uur

Zeewier

De vluchtelingencrisis voor de kust van Libië laat zien hoe blind kleine kustwacht- en marineschepen kunnen zijn omdat hun sensoren niet toereikend zijn. Ik mis een kleine integrated mast. De I-MAST 50 waar een oppervlakteradar Sea Watcher 100 in zit. Iets waarmee datasharing mogelijk is naar low-tech schepen in het flottielje.

Op de toekomst voorbereid, alleen de MRAV 3600 is groot genoeg om met een Fire Scout of Camcopter S-100 uit de voeten te kunnen. Een MRAV 2600-versie aub?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_MQ-8_Fire_Scout
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Schiebel_Camcopter_S-100

MRAV 3600-versie als vervanger voor Alkmaar klasse en Mercuur (HOV Snellius en Luymes nog prima), MRAV 660-versie als vervanger voor de Cerberus. Decompressietank standaard uitrusting.

Voor de rest zéér tevreden met de 3 initiatiefvoorstellen. Multifuntionele MCM's die mee kunnen komen in een vlootverband is wat ik propageerde. De Damen OPV 1400 met telescopische hangaar zag ik als een basis. En de zwaarder bewapende Deense Flyvefisken klasse. 
http://products.damen.com/en/ranges/offshore-patrol-vessel/offshore-patrol-vessel-1400
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flyvefisken-class_patrol_vessel

Elzenga

Citaat van: StrataNL op 10/06/2016 | 00:39 uur
Waarom ook vanaf een patrouilleschip en combatant? Die hebben een totaal ander takenpakket. Zoals eerder al vermeld kun je ook doorslaan in flexibeliteit. De OPV's hebben daarnaast geen Multi mission bay/stern, en aanpassen lijkt me lastig gezien de afmetingen en indeling.
Dat het multifunctionele fregat wat MCM-moederschip-mogelijkheden biedt lijkt me wel wenselijk...voor zeg hele snelle inzet bij beperkte dreiging van slechts enkele mijnen/IEDs. De OPVs lijken me daar minder voor geschikt en is denk ik ook niet wenselijk.

Het idee om in civiele dienst enkele kleinere mijnenruimers te hebben voor mijnenruiming in de Nederlandse (en Belgische) wateren is al vaker geopperd en interessant qua concept vind ik. Ik vraag me alleen wel af of daarmee niet teveel realistische oefenmogelijkheden voor de Defensie-MCM worden weggenomen. Ik denk haast van wel.

StrataNL

Waarom ook vanaf een patrouilleschip en combatant? Die hebben een totaal ander takenpakket. Zoals eerder al vermeld kun je ook doorslaan in flexibeliteit. De OPV's hebben daarnaast geen Multi mission bay/stern, en aanpassen lijkt me lastig gezien de afmetingen en indeling.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

ridivek

#16
Volgens mij is de MRAV660 het meest vergelijkbaar met de huidige Alkmaar klasse qua capaciteiten.

Mijn voorkeur gaat naar meerder types:
één voor de Nederlandse binnenwateren (afgeleid van Utilitiy Vessel 2410; 2711. (Vervanging duik vaartuigen)
één voor de Nederlandse kust MRAV660 (Type 1)
Deze twee mogelijk in eigendom van de rijksrederij in plaats van defensie.
één uit te zenden grotere variant, met heli landplaats, L60-85m; B14-16m 1500-3500mT water verplaatsing. (Type 2)
Deze tweede is de grootte van de Pelicaan; Merkuur en de HOV's.

Hiernaast moeten systemen aangeschaft gaan worden waarmee de taken uitgevoerd kunnen worden. Sensoren, ROV's, Rhib's, Recompressie tanks en andere duik uitrusting.
Ik zou er ook voor willen pleiten om het mogelijk te maken deze middelen in te kunnen zetten vanaf de Holland Klasse en de M-Fregat vervangers.
En in Nederland met vrachtwagens, (voor de duik teams).

Voor de duidelijkheid dit is de visie van een leek.

Micheltje

Citaat van: Elzenga op 09/06/2016 | 14:54 uur
Ik zet in op het grotere model...Multi Role Auxiliary Vessel 3600. Omdat ik verwacht dat de missie ook een stuk verder van huis kan gaan plaats vinden..en endurance en comfort dus belangrijk zijn. En de grotere variant als MCM moederschip net dat extra heeft waardoor je makkelijk de nieuwste MCM technologieën kunt meenemen en inpassen...als ook zaken (onderdelen, proviand, munitie) kunt invliegen naast het gebruik van een wat grotere heli-UAV.

Het zou qua effectiviteit wel beter zijn voor de KM

Elzenga

Ik zet in op het grotere model...Multi Role Auxiliary Vessel 3600. Omdat ik verwacht dat de missie ook een stuk verder van huis kan gaan plaats vinden..en endurance en comfort dus belangrijk zijn. En de grotere variant als MCM moederschip net dat extra heeft waardoor je makkelijk de nieuwste MCM technologieën kunt meenemen en inpassen...als ook zaken (onderdelen, proviand, munitie) kunt invliegen naast het gebruik van een wat grotere heli-UAV.

Huzaar1

Goed nieuws voor Nederland dus.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Maritime Mine Counter Measures (MMCM) programma, de Fransen gaan samen met de Britten hun eigen weg, dus een Tri-programma zoals de Alkmaar-klasse geworden is tussen Frankrijk, Belgie en Nederland zal het dus niet meer worden.

Stand-off and deliver: French/UK MMCM programme charts an unmanned course into the minefield
http://www.janes360.com/images/assets/969/53969/UK_MMCM_programme_charts_an_unmanned_course_into_the_minefield.pdf

Het lijkt me goed dat Nederland en Belgie samen optrekken in de vervanging van de Alkmaar klasse.

Gezien de introductie door Damen van het nieuwe Multi Role Auxiliary Vessel programma wat in principe aansluit, lijkt het me goed via deze klasse te komen tot een Alkmaar klasse vervanger.

Damen announces new range of Naval Multi-Role Auxiliary Vessels
http://products.damen.com/en/ranges/multi-role-auxiliary-vessel

Multi Role Auxiliary Vessel 1600 is eigenlijk te groot in vergelijking de huidige Alkmaar -klasse, een iets kleinere 1100 tons MRAV 1100, zou mijns inziens beter zijn.

MRAV 1600



http://www.damen.com/~/media/New-Corporate-Damen/Images/News/2016/06/Damen_announces_new_range_of_Naval_Multi_Role_Auxiliary_Vessel/Multi_Role_Auxiliary_Vessels.ashx

StrataNL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/04/2016 | 20:17 uur
Helaas.... en dan te bedenken dat de MFF's in 2020 technisch niet meer aan moderne wensen/eisen kunnen voldoen en de instandhoudingskosten (vermoedelijk) de pan uit zullen rijzen.

Operationeel qua wapensystemen (voor hoogste geweldsspectrum) nu eigenlijk al niet meer.
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: JdL op 12/04/2016 | 19:48 uur
Hetzelfde geldt voor de M-fregatten.

Helaas.... en dan te bedenken dat de MFF's in 2020 technisch niet meer aan moderne wensen/eisen kunnen voldoen en de instandhoudingskosten (vermoedelijk) de pan uit zullen rijzen.


JdL

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/04/2016 | 19:40 uur
Vwb het laatste: het is stil... te stil.
Hetzelfde geldt voor de M-fregatten.
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#8
Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 12/04/2016 | 15:50 uur
Er beweegt weer iets in het Alkmaarklasse vervangingsdossier:


Na enig onderzoek via een goede bron is het helaas al weer tijd om het enthousiasme te temperen.

De Belgische en Nederlandse marine zijn het eens over de invulling van vervangende mijnenbestrijdingscapaciteit, dat is helaas heel wat anders dan een formele behoeftestelling richting Tweede Kamer.

Vwb het laatste: het is stil... te stil.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Er beweegt weer iets in het Alkmaarklasse vervangingsdossier:

Via Twitter (12 april 2016)

Belgian Navy Geverifieerd account 
‏@TheBelgianNavy   
Belgian & Netherlands navies together to discuss about the future during Benesam meeting

‏@admiraalheeren   
Georges Heeren heeft geretweet Belgian Navy
@GeneraalVerkerk  Signature of the common concept for next generation mine countermeasures.




Harald

DARPA's Unmanned Submarine Stalker Could Change Naval Warfare Forever    (ontwikkeling in de VS)

In 2010, DARPA announced that it wanted to create a surface dwelling unmanned sub hunter stalker, otherwise known as the Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel, or ACTUV for short. Fast forward five years and the prototype is about to set sail. What comes next could be a revolution in naval warfare.

...../....

Sea Hunter will be a trimaran design, with the vast majority of its hull and superstructure built of lightweight and radar-translucent carbon-composite materials. It will have a length of around 130 feet and its center hull will be long and streamlined. The trimaran design lends itself to endurance, sea keeping, and speed, which will be necessary for keeping up with sprinting diesel submarines as well as those that are running slow and quiet for long periods of time. The first ACTUV prototype, named Sea Hunter, is currently under construction at Oregon Iron Works and will be tested on the Columbia River later this year. Oregon Iron Works have become something of a Scaled Composites-like boutique manufacturing house for exotic, experimental and stealthy naval vessels.

..../....

voor gehele artikel zie LINK
http://foxtrotalpha.jalopnik.com/darpas-unmanned-submarine-stalker-could-change-naval-wa-1695566032


Elzenga

"The mine hunting system will have the ability to be controlled from a mother ship or a shore-based station via a high-date-rate communications
link."

http://www.defensenews.com/story/defense/2015/03/27/anglo-french-deal-for-minehunting-goes-to-thales/70539150/