Verhuizing Marinierskazerne

Gestart door Marskramer, 26/10/2011 | 20:25 uur

Enforcer

Citaat van: Daan Brouwer op 16/06/2012 | 20:51 uur
,,Alle defensieonderdelen vergelijken zich met de mariniers. Nooit andersom", verklaart marinier Daan Brouwer bij de poort in Doorn. ,,Dat zegt genoeg."

Hij heeft wel gelijk. Ik ben blij dat ik in vergelijking niet gehersenspoelt ben. Als je eenmaal gehersenspoelt bent, weet je niet beter meer.  :crazy:

In ieder geval geen goede reclame..... :silent:

Nikehercules

#382
Citaat van: Ref dagblad op 16/06/2012 | 20:39 uur
,,Alle defensieonderdelen vergelijken zich met de mariniers. Nooit andersom", verklaart marinier Daan Brouwer bij de poort in Doorn. ,,Dat zegt genoeg."

Zou ie het zelf geloven?

Lex

Niet iedereen blij met verhuizing marinierskazerne

Mariniers opereren op de scheiding van water en land, van rivierdelta's en bosgebieden. Een verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen roept vragen op. Doorn heeft geen water, maar Vlissingen geen bos. ,,Alsof je de Amsterdam ArenA verplaatst naar Rotterdam."

Een klimtoren steekt hoog uit boven de bossen van Doorn. De stormbaan aan de rand van het kazerneterrein ligt er verlaten bij. Hier tijgeren en klauteren mariniers. Maar vandaag even niet. Een wacht drentelt –ongewapend– heen en weer bij de poort.

Mariniers bevinden zich sinds mensenheugenis in Doorn. Stoere gouden letters op een strakgelakt bord geven de naam van de kazerne weer. "Van Braam Houckgeestkazerne". Het Korps Mariniers. "Sinds 1665".

Het Mariniers Trainingscommando (MTC) in de bossen van Doorn huisvest twee mariniersbataljons, onderdelen van een gevechtssteunbataljon en een amfibisch logistiek bataljon.

De kazerne telt pakweg 1900 man, militairen met wie niet valt te spotten. ,,Alle defensieonderdelen vergelijken zich met de mariniers. Nooit andersom", verklaart marinier Daan Brouwer bij de poort in Doorn. ,,Dat zegt genoeg."

Defensie kampt met een probleem. De 'Van Braam Houckgeest' is uit z'n jasje gegroeid. De kazerne is te krap, het terrein te klein. Bovendien voldoet de huisvesting niet meer aan de eisen van deze tijd. Ook een ingrijpende renovatie en verbouwing bieden –volgens Defensie– onvoldoende soelaas.

Het kazerneterrein beslaat ruim 48 hectare, waarvan 29 hectare bestaat uit bos. Nee, niet zomaar bos, maar bomen die vallen onder de Ecologische Hoofdstructuur. Uitbreiding, ten koste van beschermd natuurgebied, is daarom lastig. ,,De kazerne ligt ingeklemd tussen bebouwing en bossen", licht Robin Middel, hoofd marinevoorlichting, toe.

Minister Hillen van Defensie wil de kazerne daarom over een jaar of vijf verkassen naar Zeeland. De Buitenhaven in Vlissingen biedt –volgens Hillen– uitstekende mogelijkheden voor een kloeke kazerne. De mariniers hebben 70 hectare nodig en, zie daar... de Zeeuwen kunnen precies 70 hectare leveren. Bovendien kunnen de militairen (mede) gebruik maken van (oefen)terreinen in de buurt.

Met de verhuizing zou een eind komen aan de jarenlange, hechte band mariniers-Doorn. ,,De relatie zit diep", verklaart Ad Onstein, voorzitter van de twee plaatselijke ondernemersverenigingen. ,,Doorn zonder mariniers is ondenkbaar."

Doorn brengt daarom alles in stelling om de militairen te behouden. De gemeente Utrechtse Heuvelrug presenteert lijvige rapporten om aan te tonen dat Doorn toch echt betere papieren heeft dan Vlissingen.

Er is vooralsnog maar één conclusie. Doorn is het goedkoopst. Zonder meer. Ook minister Hillen moet dat toegeven. Renovatie van de huidige kazerne kost zo'n 130 miljoen euro. Nieuwbouw in Zeeland slokt een slordige 190 miljoen op. Hillen hecht –ondanks grootschalige bezuinigingen– op dit moment wat minder aan de goedkoopste optie. Er is volgens hem namelijk meer.

In een brief van medio april aan de Tweede Kamer schrijft hij: ,,Het feit dat de investeringuitgaven voor de optie "Vlissingen" (...) hoger zijn dan die voor Doorn, acht ik acceptabel gegeven de betere ontwikkelingsmogelijkheden van een kazerne in Vlissingen."

Doorn kan –volgens Defensie– namelijk niet ,,toekomstbestendig" worden verbouwd. ,,Ook na renovatie blijft de kazerne krap behuisd", aldus Hillen. Verdere bebouwing van het kazerneterrein is ,,niet mogelijk" en ,,niet wenselijk."

Hillen krijgt de nodige kritiek op zijn keus. ,,De sluiting is pure kapitaalvernietiging", klaagt adjudant b. d. Wally Bastiaans, Irak-Unprofor-veteraan, wijzend naar een nieuw complex, net achter de poort.

,,Sommige gebouwen zijn nog maar 15 tot 20 jaar oud", weet Onstein van de ondernemersvereniging. ,,Anderhalf jaar geleden is er nog voor 1 miljoen euro geïnvesteerd en een parkeerplaats aangelegd." Het complex is volgens hem na sluiting onverkoopbaar.

De mogelijke leegstand baart Onstein zorgen. ,,Geen projectontwikkelaar ziet brood in het complex." Hij begrijpt dan ook ,,echt niets" van de voorgenomen verhuizing. ,,Het is alsof je de Amsterdam ArenA verplaatst naar Rotterdam."

Op de kapitaalvernietiging is wel wat af te dingen, nuanceert luitenant ter zee 1e klasse Bert Kuiper bij de poort. ,,Dat eerste gebouw daar is inderdaad vrij nieuw. De rest is echt te klein en te oud. Geld voor reparaties ontbreekt." Hij wijst erop dat Defensie bij nieuwbouw alle accommodaties –kazerne, schietbanen, opstelplaatsen– volledig naar eigen wens kan inrichten.

Rond vieren stroomt de kazerne leeg. Mariniers staan in file voor de poort. Ze reageren met gemengde gevoelens op de voorgenomen verhuizing. Daan Brouwer is er ,,absoluut niet blij" mee. ,,Ik heb twee jaar geleden een huis gekocht. Ik ben nu in 25 minuten thuis. Vlissingen ga ik niet trekken." Bij sluiting van 'Doorn' gooit de marinier het bijltje erbij neer. ,,Dan ga ik naar een arrestatieteam. Of ik word meubelmaker."

Twee breedgeschouderde vechtjassen –,,geen namen"– rijden dagelijks in een witte Seat Ibiza op en neer naar Amsterdam. ,,Vlissingen is echt te ver. Nu moeten we 70 kilometer, straks 222. Daar word ik niet vrolijk van."

Reinder uit Groningen noemt de verhuizing ,,een bezopen" plan. ,,Ik weet nog niet wat ik ga doen. Vlissingen is vanuit Groningen een wereldreis. Met de auto ben ik vier uur onderweg." Hij sluit een toekomst buiten defensie niet uit.

Veel mariniers laten de dreigende verhuizing echter gelaten over zich heen komen. Het typeert de nuchtere manschappen. ,,Het beeld is gemengd. De voorgenomen sluiting van Doorn raakt de een harder dan de ander", reageert Robin Middel van marinevoorlichting.

Luitenant Kuiper doet niet direct moeilijk. ,,Dat is inherent aan dit beroep. Als je in dienst bent bij Defensie, weet je dat je ergens te werk gesteld kunt worden."

Ook de plaatselijke middenstand in Doorn reageert verdeeld. Van de pakweg 1900 gelegerde mariniers wonen er een slordige 800 tot 900 in de directe omgeving. ,,Ondernemers gaan dit zonder meer voelen", verklaart ondernemersvoorzitter Onstein.

Exacte cijfers over de economische aderlating heeft de ondernemer niet. ,,De gemeente heeft een miljoenenverlies berekend." Middenstanders reageren volgens hem verschillend. ,,Een kwaliteitsmodezaak verkoopt echt geen kostuum aan Jan Soldaat. Opticiens en supermarkten raken echter klanten kwijt."

Niet iedere ondernemer ziet de zaak somber in. ,,Het verlies wordt opgeblazen", zegt A. Brouwer van de snackbar zonder naam aan de Dorpsstraat. ,,Dertig jaar geleden bivakkeerden alle mariniers op de kazerne. Nu is iedereen na vijven in de auto vertrokken. Aan hen verdient Doorn geen cent."

Vooral Albert Heijn voelt het verlies straks, verwacht de cafetariahouder. ,,Mariniers komen daar voor een hapje en een sapje." Shoppende militairen zijn, ondanks hun burgerkloffie, altijd duidelijk herkenbaar, zegt Brouwer. ,,Ze lopen allemaal in trainingspak."

Janneke van de Weerthof, het winkelmeisje achter de servicebalie bij AH, bevestigt dat mariniers massaal komen shoppen. Ze heeft zo haar eigen redenen om het vertrek van de mariniers te betreuren. ,,Kan ik geen leuke jongens meer kijken."

De verhuizing uit Doorn is nog niet definitief. De Tweede Kamer moet de knoop doorhakken over de verhuisplannen van minister Hillen. Op 26 juni spreekt de Kamercommissie van defensie zich uit.

Maandag toonden Kamerleden zich kritisch over rapporten en cijfers van het ministerie, provincies en gemeentebestuur. ,,Defensie staat niet direct bekend om zijn juiste inschatting van kosten", sneerde PVV-Kamerlid Hernandez. Niet zonder reden pleit de gemeente Utrechtse Heuvelrug daarom voor een onafhankelijk onderzoek.

Met een kritische Kamer is de verhuizing nog geen gelopen race. Vlissingen gooit hoge ogen. Maar Doorn is ook nog niet buiten beeld. En Den Helder niet te vergeten, ook al houdt Defensie deze optie volledig buiten de plannen.

De marineplaats huisvest de vloot en een aanzienlijk aantal marinemensen. Den Helder is echter in de optiek van Hillen ook te klein. Veel actie onderneemt het gemeentebestuur echter niet om de mariniers alsnog binnen te halen.

Zeeland en Vlissingen lopen zich daarentegen het vuur uit de sloffen. Beide benadrukken nog zeker 27 miljoen euro te kunnen besparen op de kosten van een dikke 190 miljoen. ,,De mariniers zijn zeer welkom", aldus commissaris van de Koningin Karla Peijs. ,,Wij zitten te springen om de mariniers. Ze kunnen hier oefenen op de grens van water en land. En we hebben veel leegstaande sluiscomplexen waar ze op en af kunnen."

Vlissingen is bovendien de stad van Michel de Ruyter, de oprichter van het Korps Mariniers, benadrukt burgemeester René Roep van Vlissingen. Ook geen onbelangrijk argument, als het om 130 tot 190 miljoen euro gaat.

De mariniers kopen er vooralsnog niets voor. Zij zitten voorlopig nog in onzekerheid.

Ref dagblad,
16-06-2012 19:32

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Marc66 op 15/06/2012 | 18:47 uur
ruim 5000 euro per maand en onzin uitkramen lijkt mij wel wat!  :hrmph:

Verdubbel het maar.

Marc66

OUD-marineofficier(e), met de nadruk op OUD want, tjonge tjonge, het is maar goed dat zij niet meer onder de wapenen in, wat een onzin verteld ze toch  :( over mijnendienst, vroeger en geschiedenis. Wat moet het toch heerlijk zijn om zoveel onzin te kunnen uitkramen en nog betaald krijgen daarvoor ook!
Zeker zij als OUD-marineofficier zou veel slimmer moeten zijn en weten dat de werkgelegenheid in Den Helder heel laag is, dat de infra slecht is en dat ZEKER Den Helder een hele goede boost zou moeten krijgen! DUS, "mevrouw", de mariniers naar Den Helder en niet Vlissingen! Tjonge, tjonge, ik ga ook de politiek in, oh nee, ik kan niet liegen! Jammer, ruim 5000 euro per maand en onzin uitkramen lijkt mij wel wat!  :hrmph:

KapiteinRob

Wat is nou weer de link tussen mariniers en mijnendienst?

Lex

Kamerlid Hachchi bezoekt beoogde locatie marinierskazerne in Vlissingen: 'Mooi gebied'

VLISSINGEN - D66-kamerlid Wassila Hachchi, dat zich steeds zeer kritisch opstelt ten opzichte van het plan van defensieminister Hillen om de Doornse marinierskazerne te verhuizen naar Vlissingen, heeft gisteren de beoogde locatie in Vlissingen bezocht. "Mooi gebied", zegt het kamerlid en tevens oud-marineofficier over de Westhoek bij Ritthem. "Maar dat zijn meer gebieden in Nederland.
Het mooie is wel dat de mariniers hier een geschiedenis hebben, ook vanwege de mijnendienst die hier lang was. Toevallig was ik hier in 2003 nog geweest, aan boord van een schip."

Doordat Hachchi minister Hillen de afgelopen tijd zo stevig aan de tand voelde over het plan, bestaat het idee dat zij tegen de voorgenomen verhuizing naar Vlissingen is. "Dat is niet zo. Alleen, het kan niet zo zijn dat je in een tijd waarin tienduizenden banen bij defensie op de tocht staan, je zonder juiste cijfers een dure kazerne uit de grond stampt. Het gaat mij om de kosten. Maandag hebben we tijdens de hoorzitting gehoord dat daar nog geen volledig beeld van bestaat. Daarom moet de minister zijn huiswerk opnieuw doen."

PZC,
vrijdag 15 juni 2012 | 16:35

Ace1

Citaat van: Reinier op 14/06/2012 | 17:24 uur
Vlissingen is natuurlijk ook een marinebasis geweest, dacht ik .... Maar de Admiraliteit zat in deze 5 steden.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Admiraliteit_van_de_Maze

Reinier

Citaat van: Ace1 op 14/06/2012 | 17:16 uur
Reinier vergeet je Helvoetssluis niet?
Vlissingen is natuurlijk ook een marinebasis geweest, dacht ik .... Maar de Admiraliteit zat in deze 5 steden.

Ace1

Citaat van: Reinier op 14/06/2012 | 14:27 uur
De Marine en haar voorlopers zijn begonnen in: Amsterdam, Middelburg, Rotterdam, Enkhuizen, Harlingen en Dokkum.
Pas in de Franse tijd, begin 19de eeuw,ruim 2 eeuwen later dan begin van de marine, is de marine in Den Helder gevestigd. 

Reinier vergeet je Helvoetssluis niet?

Reinier

Citaat van: onderofficier op 13/06/2012 | 20:10 uur
Daarnaast is Den Helder de bakermat van de marine, het lijkt alsof defensie dit steeds minder belangrijk vind.  Het is begonnen in Soesterberg. 
Het is maar wat je als nulpunt neemt.
De Marine en haar voorlopers zijn begonnen in: Amsterdam, Middelburg, Rotterdam, Enkhuizen, Harlingen en Dokkum.
Pas in de Franse tijd, begin 19de eeuw,ruim 2 eeuwen later dan begin van de marine, is de marine in Den Helder gevestigd. 

Nikehercules

Citaat van: onderofficier op 13/06/2012 | 20:10 uur
Defensie zou een evenredige verdeling moeten hebben door heel Nederland daar zij werknemers heeft uit geheel Nederland. Maar ook vertegenwoordigt.   
Zuid Nederland is al zwaar voorzien met name met de Klu.

Daar heb je iets aan als bijv Friesche heli vlieger... Dit zou voor mij ook absoluut geen overweging zijn.

onderofficier

Citaat van: Nikehercules op 13/06/2012 | 19:43 uur
Dat is allemaal heel vervelend, maar ik zie nog geen enkele reden waarom Defensie hiervoor zou moeten ''opdraaien''.

Defensie zou een evenredige verdeling moeten hebben door heel Nederland daar zij werknemers heeft uit geheel Nederland. Maar ook vertegenwoordigt.   
Zuid Nederland is al zwaar voorzien met name met de Klu. 

Noord-Nederland wordt steeds leger qua defensie.   

Daarnaast is Den Helder de bakermat van de marine, het lijkt alsof defensie dit steeds minder belangrijk vind.  Het is begonnen in Soesterberg. 
Tegenslag is de beste gelegenheid om te tonen dat je karakter hebt; vele tonen (helaas) aan dat ze weinig karakter hebben.

Nikehercules

Citaat van: Lex op 13/06/2012 | 19:05 uur
Er is in een ver verleden, toen Den Helder werd geconfronteerd met het verlies aan werkgelegenheid door bezuinigingen bij Defensie, een toezegging gedaan om de werkgelegenheid te behouden/compenseren.
Er is toen voor tientallen miljoenen een jeugdgevangenis gebouwd Echter na een zestal jaren heeft men besloten deze gevangenis weer te sluiten, wegens teruglopende jeugd delinquenten en het idee om meer te centreren. Het heeft Den Helder een verlies van zo'n 110 arbeidsplaatsen opgeleverd. In die tijd is ook de offshore verkast naar Ijmuiden, maar daar is reeds een deel van terug.

Dat is allemaal heel vervelend, maar ik zie nog geen enkele reden waarom Defensie hiervoor zou moeten ''opdraaien''.

Ton de Zwart

Je had altijd Doornse mariniers en Rotterdamse mariniers. Natuurlijk kwam de ene categorie best wel eens een poosje op de ander lokatie voor cursus of opleiding, maar gebruikelijk zat iedereen altijd zo'n beetje op zijn stiel.  Zelf ben ik altijd een Doornse marinier geweest. Mariniers die op andere lokaties dienden, zoals MVKV, Texel, Willemsoord, de schepen etc, werden altijd beschouwd als min of meer tijdelijke plaatsingen.
Best tevreden met Doorn en zijn bosrijke omgeving heb ik me in mijn recrutenjaren al steeds afgevraagd hoe vreemd het was om een marinierskazerne te hebben in Doorn, ver weg van de zee.  Als iemand (burger) me vroeg waar ik ik diende en ik zei "Doorn", dan werd steevast die opmerking geplaatst over het "ver weg van water" onderwerp.
Het is me altijd onduidelijk geweest waarom Doorn. De dooddoener, omdat er zoveel bossen zijn en hei voor oefeningen, is een slecht argument.
Het lijkt alsof een oorlog steevast uitgevochten wordt in de bossen en op de hei.  Dat is natuurlijk onzin. Als je b.v. een verdediging inricht op een dergelijk stuk terrein dan laat de vijand je daar gewoon zitten en trekt om je heen.  Er valt daar alleen maar brandhout te halen en dat raakt ook op een gegeven moment op.   De echte oorlog speelt zich af rond lucht - en zeehavens, TV en radiostations, regeringsgebouwen, Spoorweg en verkeersknooppunten, bruggen en het gebouw van de SP uiteraard.  ;)  Pas de laatste jaren wordt er spaarzaam geoefend in de bewoonde wereld.

Het lijkt mij meer dan logisch, dat de mariniers, die voor hun specialiteit alles van doen hebben met de zee, ook daar zitten waar ze die specialiteit uit kunnen oefenen. Ze hadden al heel lang geleden in Den Helder moeten zitten. Vlissingen is een minder goede keus i.v.m. de voortdurende stroom verplaatsingen tussen Den Helder en Vlissingen die dat onherroepelijk zou genereren.  Maar Vlissingen is nog altijd beter dan Doorn.
Ik zou zeggen geeft Doorn aan het landleger, en op naar Den Helder. En breidt Texel wat uit qua faciliteiten, want dat is een prima oefenlokatie, vlakbij Den Helder.  Regel alleen een eigen bootverbinding, want de TESO is vreselijk duur.