De marine van morgen

Gestart door Parera, 03/04/2018 | 12:38 uur


DiepFries

https://defence-industry.eu/european-defence-fund-euroguard-project-kicked-off-in-estonia/

Ook interessant omtrent de USV ontwikkeling, ook pas sinds begin dit jaar gestart, immens consortium weer, beter in eigen huis alvast voorsorteren wellicht..   :dead:

Parera

Citaat van: silvester herc op 13/04/2024 | 12:35 uurVraagje voor wie de livesteam gevolgd heeft over o.a de A Brief Fregatten/ATS -zag ik in een keer onder aan het lijstje over de miljarden investeringen voor de KM een soort van multi-purpose-support-ships staan bedoelde ze daar de JSS en CSS ship mee of de aanschaf van die twee extra schepen voor de beveiliging van de Noordzee mee of heb ik het toch niet goed gevolgd dat was mij onduidelijk!

Trific/mican gok ik

silvester herc

Vraagje voor wie de livesteam gevolgd heeft over o.a de A Brief Fregatten/ATS -zag ik in een keer onder aan het lijstje over de miljarden investeringen voor de KM een soort van multi-purpose-support-ships staan bedoelde ze daar de JSS en CSS ship mee of de aanschaf van die twee extra schepen voor de beveiliging van de Noordzee mee of heb ik het toch niet goed gevolgd dat was mij onduidelijk!

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/04/2024 | 11:26 uurIk dacht dat de Belgen ook juist gekozen hadden om de VDS aan te schaffen net als Nederland. Misschien is dit dan een ander contract, maar ik ging er vanuit dat deze bij de ASWF's zaten. Die van ons komen van de MFF's dat weten we, maar ook die worden vervangen op korte termijn.

En bij de USV's ging ik er vanuit dat deze ook bij het schip hoorde dus vandaar.

Laat ze eerst maar eens de VDS en Helras aankopen voor hun NH-90's.

Wat ik begrijp is dat de sonar van de M's zou worden overgezet naar de nieuwe fregatten. NL schaft wel nieuwe sonars aan, maar dit is mijn beeld. Wellicht heb ik hierin een ontwikkeling gemist.

Ik weet dat de Belgen ook de drone capaciteit (zee) benoemden als een pré (als in: goede keus want dit kan het schip) maar zoals we met alles zien is dat niet gedekt met financiering. (VLS, sonar, meerkosten).

In het Algemene nieuws topic van Belgie heb ik de laatste 2% discussie binnen Belgische politieke landschap geplaatst. Je wordt er niet geruster door gesteld..

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/19/terzake-meer-budget-naar-defensie/

(2e filmpje)
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1

Citaat van: Master Mack op 13/04/2024 | 07:57 uurWelke middelen zouden er aan deze 12mtr drone gekoppeld kunnen worden om subs aan te pakken? Misschien het type torpedo welke ook onder de NH90 hangt?

Laten we in Nederland 2 bedrijven hebben die betrokken zijn bij het ontwerp van de Elbit Seagull.

De Haas uit Maassluis en Ginton Naval Architects uit Haarlem,

https://www.maritiemnederland.com/nieuws/seagull-301-bekroond-als-knvts-schip-van-het-jaar

https://www.ginton.com/

https://www.ginton.com/seagull-301/

https://dehaas.nl/

Ace1

Citaat van: Harald op 13/04/2024 | 11:17 uurOp die USV misschien wel die nieuwe NL in ontwikkeling zijnde dunne sleepsonar en ook lichtgewicht torpedoes

ik zie kansen voor Optics11.

https://optics11.com/xluuv-drone-vessels-towing-array/

https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2024/05/03_optiallay-marine_05

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 13/04/2024 | 11:11 uurDie zitten er niet bij, net als bv de gesleepte sonar of de helikopters.
Ik dacht dat de Belgen ook juist gekozen hadden om de VDS aan te schaffen net als Nederland. Misschien is dit dan een ander contract, maar ik ging er vanuit dat deze bij de ASWF's zaten. Die van ons komen van de MFF's dat weten we, maar ook die worden vervangen op korte termijn.

En bij de USV's ging ik er vanuit dat deze ook bij het schip hoorde dus vandaar.

Laat ze eerst maar eens de VDS en Helras aankopen voor hun NH-90's.

Huzaar1

Die drone sub jagers moeten met een sensor en shooter worden uitgerust, dus er komt wel iets in die richting.

Echt heel goed dat NLz zo ver gaat, deze schepen zullen leiden tot klasse op zichzelf. Meerdere wellicht.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Op die USV misschien wel die nieuwe NL in ontwikkeling zijnde dunne sleepsonar en ook lichtgewicht torpedoes

Huzaar1

Citaat van: Parera op 13/04/2024 | 03:12 uur+1

Toen ik de kop van het artikel zag en de afbeelding snel bekeek dacht ik dat dit de TRIFIC's waren. Met 2 VLS blokken 1 op de boeg en 1 in de opbouw, maar toen ik de tekst ging lezen zag ik 12 m staan.

Ik ben benieuwd naar deze USV's, ik verwacht dat ze uitgerust worden met de Helras dipping sonar van Thales die ook in de NH-90 zit net zoals het Seagull concept van Elbit. Of een compacte gesleepte sonar is ook een optie. En dan is de vervolg stap effector(en) om de opgespoorde boot uit te schakelen.

Ik neem aan dat de Belgen toch ook wel deze USV's zullen afnemen voor hun ASWF's, het lijkt me dat deze bij het project ''in de prijs'' zitten meegenomen.

Die zitten er niet bij, net als bv de gesleepte sonar of de helikopters.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

Citaat van: Master Mack op 13/04/2024 | 07:57 uurWelke middelen zouden er aan deze 12mtr drone gekoppeld kunnen worden om subs aan te pakken? Misschien het type torpedo welke ook onder de NH90 hangt?

In principe kun je er natuurlijk de Mk56 LWT op plaatsen, op de meeste USV's van dit formaat zie je maximaal 2 LWT's. Daarnaast betekend het ook dat je niet een VDS / Dipping sonar + torpedo's kan dragen maar je keuzes moet maken (1 USV sensor + 1 USV shooter).

Een andere oplossing is om  te kijken naar lichtere torpedo's, Leonardo heeft de Black Scorpion ontwikkeld voor UAV's (slechts 11 a 20 kg maar nog geen 3 kg warhead) en Northrop Grumman heeft de Very Lightweight Torpedo in ontwikkeling voor de USN. Deze VLWT word o.a. ontwikkeld voor onderzeeboten maar ook voor helikopters, zo kan de SH-60 2 Mk54's mee dragen maar straks 4 VLWT's. Dit zou een USV mogelijk ook 4 VLWT's kunnen geven, een verdubbeling van het aantal vergeleken met de Mk54.

Een simpele oplossing zou kunnen zijn om de NH-90 in te zetten als sensor + shooter platform en 2 USV's als sensor platformen. Een laatste alternatief is de inzet van VL-ASROC's vanaf het ASWF, maar daarvoor hebben we te weinig VLS cellen ook al dragen de USN DDG's ook slechts 6 a 8 VL-ASROC's in een standaard missie. Dit zou nog steeds 32 a 40 ESSM's beschikbaar houden voor de ASWF's.

Master Mack

Welke middelen zouden er aan deze 12mtr drone gekoppeld kunnen worden om subs aan te pakken? Misschien het type torpedo welke ook onder de NH90 hangt?

Parera

Citaat van: Huzaar1 op 12/04/2024 | 22:10 uurGame changer, innovatieve Nederlandse maritieme streken. De heli vrijspelen is zeer kosten effectief. En dit is een force multiplier. Knap.

Misschien nemen de Belgen ook ooit af.

+1

Toen ik de kop van het artikel zag en de afbeelding snel bekeek dacht ik dat dit de TRIFIC's waren. Met 2 VLS blokken 1 op de boeg en 1 in de opbouw, maar toen ik de tekst ging lezen zag ik 12 m staan.

Ik ben benieuwd naar deze USV's, ik verwacht dat ze uitgerust worden met de Helras dipping sonar van Thales die ook in de NH-90 zit net zoals het Seagull concept van Elbit. Of een compacte gesleepte sonar is ook een optie. En dan is de vervolg stap effector(en) om de opgespoorde boot uit te schakelen.

Ik neem aan dat de Belgen toch ook wel deze USV's zullen afnemen voor hun ASWF's, het lijkt me dat deze bij het project ''in de prijs'' zitten meegenomen.

Huzaar1

Citaat van: Parera op 12/04/2024 | 17:08 uurDefensie en Dutch Naval Design samen in zee voor onbemand vaartuig



Technologisch zeer geavanceerd, duurzaam, autonoom en operationeel flexibel. Deze kwalificaties zijn over zo'n 4 jaar van toepassing op nieuwe onbemande vaartuigen voor maritieme operaties. Defensie en Dutch Naval Design gaan met elkaar in zee om dit zogeheten unmanned surface vessel (USV) te ontwikkelen. Beide partijen legden dit eergisteren contractueel vast.

De 12 meter lange innovatieve vaartuigen..

Game changer, innovatieve Nederlandse maritieme streken. De heli vrijspelen is zeer kosten effectief. En dit is een force multiplier. Knap.

Misschien nemen de Belgen ook ooit af.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"