NH-90 Helikopters

Gestart door solidsnake, 20/02/2005 | 12:47 uur

Elzenga

Citaat van: Kapitein Rob op 09/12/2010 | 01:38 uur
Den Helder?
Of de HNLMS De Ruyter moet toevallig in een Belgische haven liggen...(zie foto 1)

agentdreutel

Citaat van: Elzenga op 09/12/2010 | 00:19 uur
Citaat van: Lex op 08/12/2010 | 20:50 uur
Citaat van: Elzenga op 08/12/2010 | 19:58 uur
Lijkt het maar zo...of zijn de marges/afstanden tot hangaar en daarboven geplaatste goalkeeper echt zo krap?
Dat lijkt maar zo. Er is in het bestek van de verbouwing rekening gehouden met alles. Vandaar dat het "kontje" met ongeveer 1,50 meter verlengd is.
i know...en het zal allemaal kloppen....maar als ik het zo zie lijkt het toch een verdomd grote helikopter op zo'n M-fregat en haar helidek. Zeker als je dan inbeeld dat het flink waait en het schip in flinke seastate rond vaart...al heeft de NH90 wel de nodige hulpsystemen aan boord.
De combinatie GW-freget en Lynx-helikopter was nog veel krapper. Maar de grootte van het vliegdek is niet het belangrijkste. De stabiliteit van het scheepsplatform en de windturbulentie spelen een veel grotere rol bij het starten en landen. Daarom was het landen op een GW-fregat makkelijker dan op de Poolster of de Zuiderkruis met hun veel grotere vliegdek.


Elzenga

Citaat van: Lex op 08/12/2010 | 20:50 uur
Citaat van: Elzenga op 08/12/2010 | 19:58 uur
Lijkt het maar zo...of zijn de marges/afstanden tot hangaar en daarboven geplaatste goalkeeper echt zo krap?
Dat lijkt maar zo. Er is in het bestek van de verbouwing rekening gehouden met alles. Vandaar dat het "kontje" met ongeveer 1,50 meter verlengd is.
i know...en het zal allemaal kloppen....maar als ik het zo zie lijkt het toch een verdomd grote helikopter op zo'n M-fregat en haar helidek. Zeker als je dan inbeeld dat het flink waait en het schip in flinke seastate rond vaart...al heeft de NH90 wel de nodige hulpsystemen aan boord.

Wat foto's over de testen waar over gesproken wordt...

meer hier..
http://www.mil.be/navycomp/units/index.asp?LAN=nl&FILE=unittext&ID=1185&PAGE=47&MENU=1038

Lex

Citaat van: Elzenga op 08/12/2010 | 19:58 uur
Lijkt het maar zo...of zijn de marges/afstanden tot hangaar en daarboven geplaatste goalkeeper echt zo krap?
Dat lijkt maar zo. Er is in het bestek van de verbouwing rekening gehouden met alles. Vandaar dat het "kontje" met ongeveer 1,50 meter verlengd is.

Elzenga

Lijkt het maar zo...of zijn de marges/afstanden tot hangaar en daarboven geplaatste goalkeeper echt zo krap?

Lex

Nederlandse NH90 landt op de Leopold I

Binnen niet zo lange tijd zal de NH90 zijn intrede doen als helikopter voor operaties boven zee.

Binnen de Belgisch-Nederlandse marinesamenwerking lopen daarvoor al de eerste testen. Op 6 december 2010 landde een Nederlandse NH90 voor het eerst op een M-Fregat: de Belgische Leopold I. Een historische gebeurtenis.

Om de middelzware helikopter van meer dan elf ton te kunnen laten landen ondergingen de Belgische fregatten Louise-Marie en Leopold I ingrijpende aanpassingen. Belgiƫ kocht de fregatten van Nederland in 2005. Zoals vastgelegd in het aankoopcontract, breidde de Nederlandse Koninklijke Marine voor de overhandiging al het heliplatform uit en verhoogde ze de hangarpoorten. Zo waren de Belgische schepen al klaar voor de nieuwe helikopter. De Nederlandse fregatten doorlopen momenteel hun modificatie.

Vorige maand voerde de Belgische marine al enkele testen uit met een dummy van de NH90. Die bestond uit een kopie van het landingsgestel, verzwaard met gewichten. Met rol- en bewegingstesten berekende de bemanning welke krachten op de helikopter inwerken. Binnenkort zullen ze aan boord van de Leopold I op zee een serie testen uitvoeren met het echte toestel.

Defensie verwacht de eerste Belgische NH90 in de loop van 2013.

Mil.be, 08/12/10 14:12:38

Voor de video, zie: http://www.mil.be/def/news/index.asp?LAN=nl&ID=2787






MarcelBlank

Citaat van: Lex op 12/11/2010 | 21:11 uur
Citaat van: Enforcer op 12/11/2010 | 19:46 uur
Ik snap dat het testen nodig is, maar hoe duur was dat geintje?
Een aantal mensuren, wat peut en het mogelijke verlies van een oranje sigaar [naar verluidt heeft er een zich in de grond geboord].
Het is zoals Rob reeds omschrijft. Dat hoort bij het testprotocol en is dus een onderdeel van het certificeringsprogramma.
Hier gaat het slechts om te bewijzen dat de sigaar los komt van de kist en te water gaat in een goede richting.
Tevens wordt getest of de installatie van de kist ook naar behoren functioneert.
De KM heeft een aantal van deze sigaren in haar bezit en het MB [als testcoordinator] voert deze testen uit zowel met de heli's [in het verleden ook de reeds gemiste Orions], de oppervlakte eenheden en de subs. Door standarisatie kan volstaan worden met dit type sigaren.
Btw: lees voor sigaar/sigaren de oefentorpedo.  8)

Helaas lag dat aan de sigaar de para deed het niet
Never trust any politician they always do not tell a complete story or point of view.

MarcelBlank

Vliegen is misschien mogelijk maar ook all weather H/C hebben hun limieten.

Vooral als er een onmiddeleijke terugkeer noodzakelijk is i.v.m. evt problemen.
Indien men eenmaal vliegend is het geen probleem om IFR te vliegen de NH90m heeft ook de mogelijkheid om zijn anti en de-icing systemen te gebruiken en daarbij te navigeren op de instrumenten en GPS maar daarnais ook voor de landing een bepaalde zicht waarde benodigd op het vilegveld van aankomst.

Dus reageer niet te vlug ICAO/MLA stelt nu eenmaal de regels


Citaat van: dudge op 06/12/2010 | 19:15 uur
Citaat van: Lex op 06/12/2010 | 18:44 uur
Morgen 7 december 2010, wordt de derde NH-90 verwacht op MVK de Kooy.
Deze staat nu in Dijon (Fr).
Maar ..... gezien het weer en de verwachting (het zicht is er momenteel 0), ziet het er naar uit dat dit vertraagd wordt.

Die dingen kunnen toch ook vliegen met slecht zicht/op de instrumenten?

Verder:  :big-smile:
Never trust any politician they always do not tell a complete story or point of view.

martmarbus

Oke
hier ga ik in mee.

Mart

agentdreutel

Citaat van: martmarbus op 07/12/2010 | 08:09 uur
En per 1 november 2010 mogen er geen nieuwe aankopen meer worden gedaan en geen nieuwe contracten worden afgesloten!!!
How can!
Het contract is jaren geleden al gesloten. De helikopters worden nu geleverd en bij elk groot defensie materieelproject is er een voortgangsrapportage omdat dit soort projecten zich over meerdere jaren uitstrekken. De genoemde kamerbrief is de tiende (!) jaarrapportage.

martmarbus

#170
En per 1 november 2010 mogen er geen nieuwe aankopen meer worden gedaan en geen nieuwe contracten worden afgesloten!!!
How can!

Citaat van: Lex op 24/11/2010 | 18:40 uur
Kamerbrief tiende jaarrapportage over het helikopterproject NH-90

Ondertekenaar: minister van Defensie

Hierbij bied ik u de tiende jaarrapportage aan van het helikopterproject NH-90. Het betreft een Europees samenwerkingsproject voor de ontwikkeling en productie van een middelzware helikopter in een variant voor maritieme operaties (de NATO Frigate Helicopter, NFH) en een variant voor transporttaken (de Tactical Transport Helicopter, TTH).

DE MINISTER VAN DEFENSIE
Drs. J.S.J. Hillen
24 november 2010

Lex

Het gaat niet zozeer om het vliegen, maar om het landen.

KapiteinRob

Tja, daar sta je dan met je hightech helikopter met infrarood camera......

Lex

Morgen 7 december 2010, wordt de derde NH-90 verwacht op MVK de Kooy.
Deze staat nu in Dijon (Fr).
Maar ..... gezien het weer en de verwachting (het zicht is er momenteel 0), ziet het er naar uit dat dit vertraagd wordt.