Belgische defensie - Algemene nieuwstopic

Gestart door Belgje, 09/09/2014 | 09:54 uur

Ace1

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 17:12 uur
In dat artikel staat dat met de NL vloot het aantal weer op 5 komt.
Hmm

Het zou kunnen dat de Belgen tot de conclusie zijn gekomen dat 2 Fregatten niet gaan werken voor dat men de M Fregatten kocht had men 3 E41 Wielingen klasse Fregatten. Als ik marineschepen.nl moet geloven krijgen de opvolgers van het M Fregat een bemanning van 80 personen tegen nu een bemanning van 154 peronen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wielingen-class_frigate


jurrien visser (JuVi op Twitter)

#308
Citaat van: Robert2 op 07/04/2015 | 19:21 uur
Is vijf dan niet het minimale dat beide landen nodig zijn? Opleiding, onderhoud, opwerktraject. En dan nog twee, dus voor beide landen een fregat, voor acties op zee. Of zit ik er nu heel erg naast?

5 is voor twee landen onvoldoende, als vuistregel: 4 fregatten is 1 operationeel.

1. operationeel
2. opwerken
3. verlof
4. onderhoud

Vandaar wellicht de opmerking dat men in België blijkbaar is voor gemengde bemanningen, dan zou de BeNL marine 5 nieuwe fregatten hebben en in theorie dus 2 operationeel gelijktijdig kunnen inzetten.

:angel: Ik zie liever 4 voor de KM en 2 voor onze zuiderburen (3 voor BE mag natuurlijk ook, graag zelfs)

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 19:07 uur
Maar dat België over meer fregatten dan de bouwende natie beschikt is volkomen onlogisch. Tenminste als je uitgaat van efficiency en rendement.
Helemaal rekening houdende met opleiding, training en de vestiging van de Marine staf in NL.
3 tegen 3 is veel logischer dan 3 tegen 2.

Laten we eerst maar eens zien of ze na 2020 nog geld over hebben voor 2 fregatten, 3 zou mooi zijn en dan is een serie van 3 (of 4) voor de KM ook meer dan logisch.

In het kader van een hoger NL defensiebudget en de zeer sterk toegenomen mondiale onderzeebootdreiging en een chronisch te kort aan fregatten zou het maar zo een optie kunnen zijn/worden.

Voor het gemak: 1 MFF vervanger wordt nu geprognotiseerd rond € 350 á € 400 miljoen, een serie van 5 of meer heeft wellicht een gunstig effect op de aanschafprijs.

Robert2

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 19:07 uur
Maar dat België over meer fregatten dan de bouwende natie beschikt is volkomen onlogisch. Tenminste als je uitgaat van efficiency en rendement.
Helemaal rekening houdende met opleiding, training en de vestiging van de Marine staf in NL.
3 tegen 3 is veel logischer dan 3 tegen 2.
Is vijf dan niet het minimale dat beide landen nodig zijn? Opleiding, onderhoud, opwerktraject. En dan nog twee, dus voor beide landen een fregat, voor acties op zee. Of zit ik er nu heel erg naast?

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 07/04/2015 | 18:45 uur
De 2 M-fregatten worden opgevolgd door 3 nieuwe fregatten. Nederland krijgt 2 nieuwe fregatten waarmee het totaal op 5 nieuwe schepen komt. Zoiets.

Maar dat België over meer fregatten dan de bouwende natie beschikt is volkomen onlogisch. Tenminste als je uitgaat van efficiency en rendement.
Helemaal rekening houdende met opleiding, training en de vestiging van de Marine staf in NL.
3 tegen 3 is veel logischer dan 3 tegen 2.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 18:43 uur
Gaan Damen dan een heel nieuw M-fregat voor ze bouwen? Dat 'gedateerde' ontwerp?
Ik ben de logica in die cijfers en beredenering dan kwijt.

De 2 M-fregatten worden opgevolgd door 3 nieuwe fregatten. Nederland krijgt 2 nieuwe fregatten waarmee het totaal op 5 nieuwe schepen komt. Zoiets.

Huzaar1

Citaat van: Belgje op 07/04/2015 | 17:13 uur
Die 4 was dus gewoon een typo.

Gaan Damen dan een heel nieuw M-fregat voor ze bouwen? Dat 'gedateerde' ontwerp?
Ik ben de logica in die cijfers en beredenering dan kwijt.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

#302
Citaat van: Thomasen op 07/04/2015 | 18:02 uur
Als dit klopt zou Nederland maar eens moeten nadenken het Belgische voorbeeld te volgen. Een serie van 6 begint ergens op te lijken.

Ik denk dat we deze nota niet heel serieus moeten nemen, dit is wat de Belgische defensie wil, zoals NL patriots wil en 80 F-35's etc.
Er gaat alleen maar bezuinigd worden en er staan een partij spullen in het artikel die het hele budget van de huidige krijgsmacht zullen opslurpen.
Wat moeten ze met dit plan gaan doen ?
Ik vind het zelf overigens een heel goed idee van ze hoor.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 07/04/2015 | 18:02 uur
Als dit klopt zou Nederland maar eens moeten nadenken het Belgische voorbeeld te volgen. Een serie van 6 begint ergens op te lijken.

Mee eens!

dudge

Als dit klopt zou Nederland maar eens moeten nadenken het Belgische voorbeeld te volgen. Een serie van 6 begint ergens op te lijken.

Lex

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 17:12 uur
In dat artikel staat dat met de NL vloot het aantal weer op 5 komt.
Waaruit men zou kunnen opmaken dat het project vervanging MFF'n zal gaan on 3x voor BE en 2x voor NL.

Belgje

Citaat van: Huzaar1 op 07/04/2015 | 17:12 uur

In dat artikel staat dat met de NL vloot het aantal weer op 5 komt.
Hmm

Die 4 was dus gewoon een typo.

Huzaar1

Citaat van: Lex op 07/04/2015 | 16:57 uur
Lees iets meer daarover in dit artikel.


In dat artikel staat dat met de NL vloot het aantal weer op 5 komt.
Hmm
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Lex


jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: mandaje op 07/04/2015 | 15:23 uur
De enige manier dat deze getallen zinmaken is als Damen succesvol de Crossover heeft weten te pitchen aan de Belgen. De Nederlandse marine neemt er dan één af als lead-costumer, zodat de Belgen genoeg vertrouwen in het project hebben.

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien de KM gaat voor een DMO ontwerp als MFF vervanger, de XO zou wel een interessante aanvulling kunnen zijn.

Hoe belangrijk is ASW voor onze zuiderburen?