Internationale fighter ontwikkelingen

Gestart door Lex, 19/12/2015 | 16:32 uur

Oorlogsvis

China military able to detect U.S. F-22 stealth fighter jets, military expert says
By Yuan Can (People's Daily Online)    14:04, February 18, 2016


A U.S. F-22 stealth fighter jet (File photo)
The Chinese military is able to detect U.S. F-22 stealth fighter jets, according to a Chinese military expert in an interview for a CCTV program.
Several fighters from East China Sea Fleet patrolled around the Air Defense Identification Zone (ADIZ) over the East China Sea after receiving orders that unidentified tracking occurred near the ADIZ on the morning of Feb. 10, according to a report on PLA Daily on Feb. 11.
The report said that helicopters from a carrier-based helicopter brigade along with the carrier patrolled around the area and missiles were set on fighters on duty at nearby military airports which were prepared to take off for combat. However the report did not disclose which country the objects belong to or other relevant information.
Some Western media guessed that the unidentified objects might be the U.S. F-22 stealth fighter jets. Chinese military expert Yin Zhuo told Asia Today that if the unidentified objects appearing near ADIZ over the East China Sea turned out to be F-22 from the U.S., it would be a good opportunity for China's military to practice its ability to find, identify and intercept stealth fighters.
Does China's military have the ability to find and identify stealth fighters? Military experts said that new type of Chinese Phased Array Radar is able to fulfill this task. Yin also said that F-22 is not totally stealth and meter-wave radar could detect the fighter. Radars arranged towards the East China Sea are able to find the F-22 stealth fighter jets, according to Yin. Besides, airborne early warning and control aircraft like KJ-2000 and KJ-500 are also equipped with the ability to detect stealth fighter jets.
(For the latest China news, Please follow People's Daily on Twitter and Facebook)(Editor:Yuan Can,Bianji)

Sparkplug

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


StrataNL

#300
De Gripen E (prototype 39-8) zal 18 mei worden onthuld.

CitaatTime to unveil the next generation fighter. On May 18 we are bringing the first of the next generation Gripen aircraft to stage at our aeronautical HQ in Linköping, Sweden. It's a key milestone in the evolution of the ‪#‎smartfighter‬. Stay tuned to find out how you can take part.



Citaat"The interest in Gripen is greater than ever," says Saab CEO Hakan Buskhe. A news report in SVD quotes Buskhe saying that Saab is currently in talks with a handful of countries that are interested in Gripen E and F variants.

As per Buskhe, Saab is hopeful about selling Gripen to India and it can agree to develop the new generation aircraft in the country which is in sync with Indian Government's Make in India Initiative.

"We could, with true ToT (Transfer of Technology), provide Indian Air Force with an Indian-built combat aircraft of the future, with technology of Gripen E," said Buskhe in an interview with Mint, an Indian Daily.

Besides Gripen, Saab, in partnership with Boeing, is also working on the development of a new training aircraft for the US Air Force. It's an expensive project with over 500 people working on the development, the report says.

https://www.facebook.com/saabtechnologies/photos/a.216221308418577.55069.206280006079374/1136506816390017/?type=3&theater
-Strata-
Je Maintiendrai! Blog: Krijgsmacht Next-Generation

jurrien visser (JuVi op Twitter)

#299
Citaat van: Sparkplug op 17/02/2016 | 17:00 uur

Air National Guard squadrons worden vaak internationaal ingezet. Zitten zij wel op een toestel met beperkte mogelijkheden te wachten?

Er wordt geschreven dat de T-X ook voor "red-air" CAS en QRA ingezet zou moeten kunnen worden, waarbij de stuurhut gelijk is of veel overeenkomsten vertoont met de F35.

Als... dan... zou het duo F35/T-X prima complementair ingezet kunnen worden in een high end - low end mix en voorzie ik een aanzienlijk groter aantal dan de genoemde 350 exemplaren. (ook een optie voor de KLu om de kwantiteit op te krikken lijkt mij)

Sparkplug

Citaat van: doncadena op 17/02/2016 | 16:12 uur
Bij de extra bestelde super Hornets zegt de US Airforce al, dat deze t.z.t vervangen worden door dat nieuwe vliegtuig en niet door de F-35.

Bedoel je niet de U.S. Navy? Alleen zij gebruiken de F/A-18E/F Super Hornet.

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 17/02/2016 | 16:34 uur
Tot slot, de winnaar van de T-X competitie zou ook meer worden ingezet voor home guard activiteiten, iets wat vermoedelijk ook ten koste zal gaan van een aantal F35A's.
Het moet nog maar blijken nog maar blijken of het T-X ontwerp ook bij gevechtssquadrons terecht zal komen. Het merendeel zal toch voor de vliegopleiding worden gebruikt.

Air National Guard squadrons worden vaak internationaal ingezet. Zitten zij wel op een toestel met beperkte mogelijkheden te wachten?
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: doncadena op 17/02/2016 | 16:12 uur
Verder zal men zijn investeringen gaan doen in een 6e generatie vliegtuig. Bij de extra bestelde super Hornets zegt de US Airforce al, dat deze t.z.t vervangen worden door dat nieuwe vliegtuig en niet door de F-35.

Die overtuiging deel ik en heeft derhalve direct gevolgen voor het aantal F35, met name voor de A en C variant. Voor het gemak kijk ik ook nog naar kisten als de F15C/D/E en de F16C (van af block 40) waarvan zeker 300 een end life update gaan ondergaan waardoor ze tot de jaren dertig operationeel mee kunnen. Laat dat ongeveer parallel lopen met de (nu nog) wensen van de USAF en USN voor een opvolgende generatie.

Dan de A10,  deze blijft gehandhaafd tot zeker 2022/23 en er wordt nu al voorzichtig gesproken over een waardige opvolger, aantallen die afgaan van de F35 familie.

Tot slot, de winnaar van de T-X competitie zou ook meer worden ingezet voor home guard activiteiten, iets wat vermoedelijk ook ten koste zal gaan van een aantal F35A's.

Mocht de F35 deal klappen of in dermate dramatische aantallen worden terug gebracht zoals destijds de F111, dan zou mijn voorstel voor de KLu zijn: nu 48-60 F18E/F/G? (kopen/leasen) en deze in de jaren dertig inruilen voor de F/X of FA/XX.

doncadena

Citaat van: JdL op 04/02/2016 | 18:14 uur
ik ben absoluut tegen de grippenNG
prachtig toestel voor gebruikers van de JAS39C/D maar hij heeft te weinig toekomstperspectief
dan hadden we rond 2030(maybe iets later) die dingen al weer kunnen gaan vervangen
De Gripen E heeft door zijn veel modernere software structuur veel meer toekomst perspectieven, dan de F-35.
Dat de F-35 zoveel toekomst perspectief zou hebben is een mythe., ontwerp en inrichting van zijn software is zijn grootste en tevens fundamentele probleem.
Zie de vragen van Elbert Dijkvraag van de SGP op basis van de rapporten van oppertester Gilmore van het Pentagon.
De F-35 zou van een nieuwe software "huishouding" moeten voorzien om het toestel te laten voldoen aan zijn begin 2000 gewekte verwachtingen en om snel moderne ontwikkelingen in te passen. Die complete herziening moet een verschrikkelijke en zeer kostbare klus zijn.
Ik zie dat niet gebeuren. Men zal het financieel mogelijke doen om de F-35 zo goed mogelijk, onder acceptatie van zijn beperkingen, te laten functioneren. Verder zal men zijn investeringen gaan doen in een 6e generatie vliegtuig. Bij de extra bestelde super Hornets zegt de US Airforce al, dat deze t.z.t vervangen worden door dat nieuwe vliegtuig en niet door de F-35.

dudge

Citaat van: Huzaar1 op 17/02/2016 | 12:25 uur
Dikke kans dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Maargoed, zo raar is het niet.
Nederland zou tijdens de koude oorlog ook de Leopard1 bij DAF willen laten produceren. Doordat de dreiging zo enorm groot was en dit een latere levering van de tankvloot zou opleveren is hiervan afgezien. Maargoed als DAF dit zou moeten kunnen in de jaren 60-70. Dan betekent dat dat het iets is wat bij een auto/zware mechanica industrie past.

Dat, en Iran heeft ook gewoon een militaire industrie, bouwen nu al op BMP, T72 en Scorpion gebaseerde voertuigen, dan zal een gedowngrade T90 ook wel gaan lukken.

Huzaar1

Citaat van: Harald op 16/02/2016 | 13:55 uur
Iran wil ook al Russische T-90 tanks in Iran produceren. !!  Gaat de Perzische leeuw zich nu ook roeren en zijn klauwen en tanden laten zien ?

The commander of Iran's ground forces, Brigadier General Ahmad Reza Pourdastan ... Pourdastan said that he would prefer establishing T-90s tank production facilities in Iran, rather than buying the T-90s straight from Russia.

http://thediplomat.com/2016/02/will-iran-license-build-russias-t-90s-main-battle-tank/


Dikke kans dat dit ten koste gaat van de kwaliteit.
Maargoed, zo raar is het niet.
Nederland zou tijdens de koude oorlog ook de Leopard1 bij DAF willen laten produceren. Doordat de dreiging zo enorm groot was en dit een latere levering van de tankvloot zou opleveren is hiervan afgezien. Maargoed als DAF dit zou moeten kunnen in de jaren 60-70. Dan betekent dat dat het iets is wat bij een auto/zware mechanica industrie past.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Source: Raytheon Joining Alenia T-X Trainer Bid

Aaron Mehta and Lara Seligman, Defense News | February 16, 2016

WASHINGTON — Raytheon will announce Monday it is joining Alenia Aermacchi and CAE to offer the T-100 for the US Air Force T-X trainer competition, Defense News has learned.

.../...

Zie onderstaande link voor het complete artikel.
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/support/2016/02/16/raytheon-alenia-t-x-trainer-air-force-cae-bid/80469538/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Harald op 16/02/2016 | 13:55 uur
Iran wil ook al Russische T-90 tanks in Iran produceren. !!  Gaat de Perzische leeuw zich nu ook roeren en zijn klauwen en tanden laten zien ?

The commander of Iran's ground forces, Brigadier General Ahmad Reza Pourdastan ... Pourdastan said that he would prefer establishing T-90s tank production facilities in Iran, rather than buying the T-90s straight from Russia.



Het plaatje voor de volgende decennia wordt er niet rooskleuriger op, twee aardsvijanden die dik gaan investeren in materieel waar wij slechts van kunnen dromen.

Harald

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 16/02/2016 | 13:10 uur
Confirmed: Iran and Russia to Co-Produce Su-30 Fighter Jet

http://thediplomat.com/2016/02/confirmed-iran-and-russia-to-co-produce-su-30-fighter-jet/

Iran wil ook al Russische T-90 tanks in Iran produceren. !!  Gaat de Perzische leeuw zich nu ook roeren en zijn klauwen en tanden laten zien ?

The commander of Iran's ground forces, Brigadier General Ahmad Reza Pourdastan ... Pourdastan said that he would prefer establishing T-90s tank production facilities in Iran, rather than buying the T-90s straight from Russia.

http://thediplomat.com/2016/02/will-iran-license-build-russias-t-90s-main-battle-tank/

Harald

Ottawa's Fighter Jet Dilemma Might Be Exactly What Ailing Bombardier Needs

There are few problems so bad that the intrusion of government can't make it worse. But the pickle the Liberals have inherited on the CF-18 fighter jet replacement program and Bombardier's bailout might both benefit from some creative thinking from Ottawa.

Is it possible that the government could maximize its stone-to-bird ratio and use one dilemma to help solve the other?

I was engaged in idle speculation with a defence analyst last week about the CF-18 replacements.

Defence Minister Harjit Sajjan has said that a new statement of requirement for the jets will be released — one that is likely to effectively block any chance of Lockheed Martin's F-35 being chosen, in line with the Liberal Party's campaign commitment.

We discussed the options available. In the analyst's opinion, it came down to Boeing's Super Hornet, Saab's Gripen and Dassault's Rafale, with the last two being better placed to last into mid-century.

He acknowledged the problems of inter-operability with the U.S., if the Canadian military picked a European jet. The advantage, he said, was that both European manufacturers could "Canadianize" their planes by making them here.

The conversation suddenly became less idle. "You mean the entire plane could be made in Canada?" I asked.

"In theory," he said. "In fact, Saab has signed a deal to make the Gripen in Brazil, through Embraer."

That's Embraer, Bombardier's rival in the regional jet market. That's Bombardier, currently engaged in a life or death battle for survival. Bombardier, where "money goes to die," to quote Kevin O'Leary.

Ottawa is looking for "creative" ways to support the company. Bombardier has a $400-million funding gap over the next two years and has asked the federal government for help.

Could Ottawa bolster the ailing plane-maker's order book by directing a massive fighter jet contract its way?

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/171301/can-ottawa%E2%80%99s-fighter-dilemma-fix-bombardier%3F.html

orginele artikel :
http://www.nationalpost.com/m/wp/blog.html?b=news.nationalpost.com/news/canada/canadian-politics/john-ivison-ottawas-fighter-jet-dilemma-might-be-exactly-what-ailing-bombardier-needs

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Confirmed: Iran and Russia to Co-Produce Su-30 Fighter Jet

Iran's defense minister revealed that Tehran is set to receive the Su-30 fighter jet at an undisclosed future date.

By Franz-Stefan Gady / February 14, 2016

During a recent television interview, Iran's Defense Minister, General Hossein Dehqhan, announced that Iran will sign a contract with Russia for the co-production of an undisclosed number of Russian-made Sukhoi Su-30 multirole fighter aircraft, Fars News Agency reports.

Should the deal go through, Iran will be the second country in the world after India to produce a variation of the Su-30 fighter jet locally. However, as of now, it still remains unclear in what capacity Tehran will be involved in the aircraft production process.

According to a source within Iran's Defense Ministry interviewed by Sputnik News, a contract could be signed as early as February 16, when the Iranian defense minister will arrive in Moscow to discuss the deliveries of S-300 air defense systems and the Sukhoi Su-30 aircraft.

"Minister Dehgan is taking a number of the Defense Ministry's representatives to the Russian capital to meet with their Russian colleagues and other highly-ranked officials," the source notes.

"The last stages will be discussed of delivering Iran the S-300 complex, the first part of which should arrive before the end of next month, and the second by the end of June. Minister Dehqwan will also discuss the delivery of Su-30 airplanes because the Defense Ministry believes the Iranian Air Force needs this type of plane. We've moved far in these discussions of purchases and I think that during the upcoming visit a contract will be signed," according to the source.

First rumors about a likely Iranian-Russian Su-30 deal emerged already in the summer of 2015 during the MAKS airshow, held near Moscow. "We are discussing the purchase of Sukhoi fighter planes," Dehqhan told Iran's Press TV back then.

However, Iran's Vice-President for Science and Technology Affairs, Sorena Sattari, who was also present during the discussions, downplayed the talks at the time: "We spoke about it but we didn't discuss purchasing them and talks were mostly focused on the technological issues."

As I explained previously (See: "Will Iran License-Build Russia's T-90S Main Battle Tank?"):

Under the so-called Joint Comprehensive Plan of Action (JCOP), an international agreement on the nuclear program of Iran signed in July 2015, the UN arms embargo will be lifted 5 years after the JCOP adoption day. However, conventional weapons sales can be decided on a case-by-case basis meanwhile. "During the five years arms deliveries to Iran would be possible if they clear a notification and verification process in the UN Security Council," according to Russia's Foreign Minister, Sergei Lavrov.

It is unclear what variant of the Sukhoi Su-30 Iran is interested in, nor how many aircraft it wants to procure and within what timeframe.  During his recent television interview, General Hossein Dehqhan, also rejected the idea of procuring Chengdu  J-10 lightweight multirole fighter aircraft from China.

http://thediplomat.com/2016/02/confirmed-iran-and-russia-to-co-produce-su-30-fighter-jet/