Internationale ontwikkelingen op onderzeebootgebied.

Gestart door Zeewier, 21/04/2017 | 10:51 uur

Parera

Russia to Provide 'Soft Loan' for PH Submarine Project

MANILA -- If the Philippines has no money to buy its first-ever submarine, Russia is more than willing to provide the country "soft loans" to acquire the specialized underwater craft, Department of National Defense Delfin Lorenzana said Thursday. Lorenzana said Russia is keen on selling to the Philippines its Kilo-class diesel-electric submarines, which has surface displacement of 2,350 tons, a length of 73.8 meters and capable of speeds up 17 to 20 knots. It can be armed with a variety of torpedoes, missiles and naval mines and has a cruising range of around 6,000 to 7,500 nautical miles.

In the ASEAN region, Vietnam is known to operate six improved Kilo-class submarines in its fleet. "Kung wala tayong pera pahihiramin tayo ng Russia, soft loans (If we don't have the money, Russia will lend us soft loans)," Lorenzana said Thursday. "Soft loan" refers to financing with no interest or below market rate of interest.

Lorenzana said the country is still looking at other possible submarines suppliers in Europe, including France, noting that the country's submarine acquisition program, including possible suppliers, will be most likely finalized in the next 12 months. "Maybe within the year, maybe within the next 12 months. Maybe we could finalize this. If this is approved, it will take them four years to make it, so it could be delivered when the term of President (Rodrigo Duterte) already ended," Lorenzana said. Earlier, the DND chief said for an island nation like the Philippines, its defense can be considered incomplete without a fleet of submarines.

"For a nation with maritime territory especially island nation, its national defense is incomplete without (a) submarine," he added. Lorenzana noted that an effective active submarine force is a great deterrent for would be aggressors due to its capability to travel underwater, giving it the element of surprise. A submarine force is a great morale booster to the Armed Forces of the Philippines, the DND chief added. Meanwhile, DND spokesperson Arsenio Andolong said the acquisition of the country's first submarines will be brought forward to Horizon Two of the Revised Armed Forces of the Philippines Modernization Program (RAFPMP). The procurement of the underwater craft was earlier scheduled for Horizon Three, which is expected to run from 2023 to 2028 while Horizon Two is scheduled from 2018 to 2022. The budget for the program is roughly placed at PHP300 billion. Horizon One covered the 2013 to 2017 period and resulted in the acquisition of the three Del Pilar-class frigates, 12 FA-50PH light-lift interim fighters, two strategic sealift vessels, to name a few.

[ Source: PNA.gov ]

Parera

Citaat van: Harald op 31/07/2018 | 11:34 uur
idd, lijkt me voor de onderzeeboot markt geen goede ontwikkeling.
Door de problemen bij ThyssenKrupp zal er uit de wereld niet gauw een order geplaatst worden voor de bouw van onderzeeboten. Dus in dat opzicht staat de werf al aan de zijlijn.
Maar door een samenvoeging met Fincantieri zal voor de Italianen een flinke winst zijn, alleen al voor hun eigen thuis markt.

Ja maar ik verwacht niet dat de Italianen dit puur doen voor de thuismarkt maar meer de export markt op willen. Iets waar ze al een poging mee doen/ gedaan hebben met de S-1000 die ze ontwikkeld hebben samen met Rusland. Dat was geen succes voor ze want 0 boten verkocht. En in 2014 is het project voor onbepaalde tijd gestopt door Fincantieri i.v.m. de crisis in Ukraine.
Dat ze met een aankoop van TK direct een hele hoop informatie in handen krijgen waar ze zelf onderzeeboten mee kunnen ontwerpen en ontwikkelen is logisch, maar dit is zeker geen goede ontwikkeling. De Italiaanse werf is al groot door hun samenvoeging met Naval Group en heeft ook al een werf in de VS die op dit moment LCS's bouwt.

Deze speler word te groot en zal te dominant zijn op de markt, de vraag is ook of Duitsland dit zelf zal toestaan politiek gezien. Met de eventuele verkoop zou ook de Duitse politiek volledig afhankelijk zijn van de Italianen op gebied van onderzeeboten. Iets waar de Duitsers zeer goed in zijn en ze dus niet zomaar willen afstaan lijkt mij.

Harald

idd, lijkt me voor de onderzeeboot markt geen goede ontwikkeling.
Door de problemen bij ThyssenKrupp zal er uit de wereld niet gauw een order geplaatst worden voor de bouw van onderzeeboten. Dus in dat opzicht staat de werf al aan de zijlijn.
Maar door een samenvoeging met Fincantieri zal voor de Italianen een flinke winst zijn, alleen al voor hun eigen thuis markt. 

Parera

Citaat
Fincantieri interested in the ThyssenKrupp submarine division

The Italian group will evaluate the dossier if the German group decides to sell the division. Expected by the end of the year the order from Princess for 2 ships to Gnl. Of the accounts appreciated above all the debt to 752 million euro, lower than expected. Title in dusting on the stock exchange

If Thyssenkrupp decide to sell the submarine division, Fincantieri will evaluate the dossier. This was announced this morning, as reported by Radiocor, the managing director, Giuseppe Bono, during the conference call with analysts on the accounts of the first half published yesterday. An interest in the shipbuilding of the German group that fits well with the French Naval Group in the military sector.

"The alliance with Naval Group is obviously also in submarines, we have a partnership with Thyssenkrupp and an evolving agreement that Naval is aware of and which has no impact on the agreement. If ThyssenKrupp  deciding to sell the submarine division, we will obviously study whether to participate in the deal, with a view to consolidating the sector in Europe, "explained Bono.

Meanwhile, the agreement between Fincantieri and Naval Group goes on. "At the beginning of July the shared documents drawn up by the committee" were deposited and "now the decision is up to the governments", specified the CEO. While regarding the agreement for the acquisition of 50% + 1 of Stx France by the Italian group, signed in February, Bono reiterated that "they are waiting for only the latest Antitrust authorizations" expected in the autumn that should lead to the closing of the transaction by the end of the year.

Finally, the Cf of Fincantieri , Giuseppe Dado, said he expected that the memorandum signed with Princess Cruises for two cruise ships to Gnl "will be converted into order by the end of the year". Dado, in confirming the confirmation of the 2018 guidance, indicated that on the backlog front (order portfolio), the growth derives from the renewal plan of the Italian navy fleet and the Qatar order.

Fincantieri closed the first half of 2018 with revenues of approximately € 2.5 billion, an increase of 10% compared to the same period of 2017, an ebitda of € 183 million (+ 25%) and an adjusted profit of € 39 million (+ 39%) ). The total workload was at a record level of 29.8 billion, equal to about 6 times the revenues of 2017.

"Operating performance net of non-recurring costs was substantially in line with expectations, but showed a greater contribution from the shipbuilding division, which offset a disappointing contribution from Vard, which continues to weigh more than expected a workload on sub-optimal sites". the analysts of Equita observed this morning , noting below the operating line the higher non-recurring charges (-32 million against -16 million expected), linked mainly to the causes for the use of asbestos in further acceleration, and a higher tax rate (57% against 30% expected) partly offset by the higher positive minorities (linked to the losses of Vard).

"The net financial position was very good at -752 million, which benefited more than expected from the deliveries achieved in the second quarter of 2018, leading to a significant compression of net working capital and construction loans", added the analysts of the sim, considering a reasonable adjustment of the estimates which, in any case, will not entail significant changes except for those relating to non-recurring charges that will be increased (on 2018 Equita  has an estimate of -30 million compared to -32 million in the first half).

Equita confirmed the hold rating and the 1.3 euro target price on Fincantieri . Instead, Banca Akros and Banca Imi have positive opinions: accumulated with a target price of 1.65 euro the first and buy with a target price of 1.54 euro the second. On the other hand, the accounts "show a solid exercise", reads the note of Banca Imi. Fincantieri has kept the 2018 targets unchanged, which forecast revenues up by 3-6%, an ebitda margin of around 7.5% and an adjusted net profit / revenue ratio of between 1.8% and 2%. The net debt is seen at 400-600 million euros.

"We point out that, by the end of the year, Fincantieri expects to supply 5 ships, of which 4 in the naval segment, the activities for the renewal of the Italian navy fleet will be more significant and the group will start to benefit from production for the Qatar contract. Despite the confirmation of the guidance we do not exclude some surprises in terms of profit by the end of the year ", the analysts of Banca Imi predict.

[Source: milanofinanza.it]

In mijn ogen een slechte ontwikkeling als dit door zou gaan, daardoor word deze groep veel te dominant en zal er geen competitie meer zijn voor een aantal landen wat de kwaliteit van hun schepen/boten niet ten goede zal komen. Dit heeft slechts voordeel voor het moederbedrijf dat de prijzen hoog kan houden.

Parera

Citaat van: Zeewier op 30/07/2018 | 20:17 uur
Internationale aanbesteding onderzeebootvervanging in Chili! The game is on in Zuid-Amerika.

https://www.infodefensa.com/latam/2018/07/17/noticia-brasil-presenta-prosub-armada-chile.html

De standaard deelnemers, niets bijzonders aan. Wel een mooie kans voor een hele reeks onderzeeboot vervangers omdat alle onderzeeboten in die regio verouderd zijn en vervangen zullen worden.


Parera

#210
Citaat van: Lynxian op 08/07/2018 | 18:08 uur
Ik zie het met de SSN's in die regio niet zo rap gaan; van dat lijstje landen kan zelfs Brazilië het zich eigenlijk niet veroorloven maar doen ze het toch. Een algemene wapenwedloop zie ik inderdaad wel als een mogelijkheid, maar ook weer niet te groot, want er zijn daar veel fragiele economieën.

Heeft verder Venezuela ook niet twee Kilo subs van Rusland gekocht, een decennium of wat geleden?

Nee maar het kan wel een hele grote invloed hebben op de plannen van andere landen ook al zal het bij 90% nooit voltooid worden. Nee Venezuela heeft die tot op heden niet gekocht maar ik zou niet raar staan te kijken als er op eens een 2 a 4 Chinese onderzeeboten rondvaren bij de Venezuanen, die kopen ze dan met olie want geld hebben ze niet al kan dit ook met Russische boten.

Citaat van: Poleme op 08/07/2018 | 19:39 uur
Wat is nou 1 SSN in je vloot ?  Is in feite geen. 
Dat klopt maar als je er 1 kan bouwen kan je er ook meerdere bouwen (in theorie). Ik verwacht ook geen 10 SSN's bij de Brazilianen in dienst maar 2 stuks gaan er op termijn zeker komen.
Ze zien het ook voornamelijk als prestige project om als eerste zuid-amerikaans land een SSN in dienst te nemen.

Daarbij zou het voor het VK ook niet acceptabel zijn dat Argentinië rondvaart met een of meerdere SSN's i.v.m. hun conflict rondom de Falkland eilanden.
De Britten zouden dan wel eens een partner zoals Chili kunnen steunen in hun ontwikkelingen.

Poleme

#209
Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.
Wat is nou 1 SSN in je vloot ?  Is in feite geen. 

Nederland heeft in het verleden onderzoek gedaan naar eventuele invoering van SSN's (nucleair aangedreven onderzeeboten) bij de KM.
Voor de reactor kennis bleek het Energie Centrum Nederland (ECN en onderdeel van TNO) onderzoek instituut in Petten niets te kunnen betekenen, want het ECN mag alleen onderzoek doen naar kernenergie voor vreedzame doeleinden.
Nederland deed ook aanvragen aan Frankrijk en de VS voor allerlei specifieke apparatuur in SSN's.  De VS gaf al direct aan geen kennis, kunde, apparatuur en ervaringen te willen delen met Nederland.  Frankrijk was wat gemakkelijker, maar zag uiteindelijk ook niets in het delen van gevoelige informatie en hardware over de bouw van SSN's.
Berekeningen toonden ook nog eens aan dat aanschaf en exploitatie van SSN's aanzienlijk duurder was dan die van diesel-elektrische boten.  Zo zeer zelfs dat SSN's voor Nederland te duur bleken te zijn.

Nederland ging uiteindelijk op basis van de Amerikaanse Barbel druppelvormige romp een diesel-elektrische boot bouwen die zo dicht mogelijk bij de vaardigheden van
SSN's liggen.
Ten behoeve van de Zwaardvis en Walrus klasse deed Nederland een beroep op de VS voor bepaalde geminiaturiseerde apparatuur.
Wederom weigerde de VS om die te leveren.  Dus ging onze Gouden Driehoek zelf aan de gang.  In het geval van de Walrus betekende dat dat deze boot met 1 spant-breedte verlengd moest worden, om bepaalde apparatuur er toch in te krijgen.

In hoeverre krijgt Brazilie dan toegang tot Franse kennis, kunde, ervaring en apparatuur betreffende SSN's ?

Brazilie wordt gerekend tot de BRIC-landen, Brazil, Rusland, India en China.  Een groep landen die in opkomst is in de huidige en toekomstige steeds meer multi-polaire wordende wereld.  Frankrijk behoort tot de G7, samen met de VS, Canada, het VK, Duitsland, Italie en Japan.  Maar haar economische kracht is de laatste decennia structureel tanende.  Dee ontwikkeling heeft uiteindelijk ook gevolgen voor de geo-politieke voetafdruk, zowel in Europa, maar ook op andere continenten.
Dus Frankrijk zal dus proberen bondgenootschappen aan te gaan met opkomende grote en (regionaal) machtige landen.
Argentinie en Chili behoren geo-politiek gezien tot een geheel andere categorie.

Argentinie had tijdens de Falkland oorlog al problemen met het juist bedraden van hun overigens uitstekende torpedo's en problemen met de vuurleiding computers in hun sub's.
Dat kwam door inadequate opleidingen en slechte geoefendheid.  Dat was begin jaren 80, maar ook nu zijn er problemen hiermee.
Dit land gaat financieel, technisch en politiek een SSN dus nooit trekken.   En zelfs een variant van de dieselelektrische Shortfinned Barrcuda, die al te duur is voor Nederland,
zal dat voor Argentinie ook zijn

Land:              BNP in 2017          rangorde v.d. wereld     (CIA World Factbook)
Argentinie:   USD    911,5 miljard                    29
Chili:           USD    452,1                                45
Nederland:   USD    915,2                               28
Brazilie:       USD 3.219,0                                 9
Nulla tenaci invia est via - Voor de doorzetter is geen weg onbegaanbaar.

Lynxian

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
De Argentijnen zullen vrij weinig inbrengen bij een wapen wedloop maar het (aankondigen van) plannen voor dit soort dingen kan er wel voor zorgen dat in combinatie met de plannen van bijvoorbeeld Brazilië dat landen zoals Chili, Colombia, Peru of andere landen in de regio hun ambities vergroten.

Als je eens gaat kijken naar de onderzeeboten in Zuid-Amerika bestaat 90% uit Duitse onderzeebootjes die allemaal vervangen moeten worden als er daar van 2-3 landen plannen hebben voor nucleaire onderzeeërs zal dit zeker invloed hebben op het besluit van de overige landen bij de vervanging van hun boten.

Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.
Ik zie het met de SSN's in die regio niet zo rap gaan; van dat lijstje landen kan zelfs Brazilië het zich eigenlijk niet veroorloven maar doen ze het toch. Een algemene wapenwedloop zie ik inderdaad wel als een mogelijkheid, maar ook weer niet te groot, want er zijn daar veel fragiele economieën.

Heeft verder Venezuela ook niet twee Kilo subs van Rusland gekocht, een decennium of wat geleden?

Flyguy

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
Overzicht van de in aanbouw zijnde / in dienst zijnde onderzeeboten in Zuid-Amerika:
Argentinië: 1x Type 209 1200 (1974)
Brazilië: 5x Type 209 1400 (1989) + 4x Scorpene (2019) + 1x SSN (2025)
Chili: 2x Type 209 1400L (1984) + 2x Scorpene (2005)
Colombia : 2x Type 206A (1974) + 2x Type 209 1200 (1975)
Ecuador: 2x Type 209 1300 (1977)
Peru: 2x Type 209 1100 (1975) + 4x Type 209 1200 (1980)
Venezuela: 2x Type 209 1300 (1976)

Nou die oldtimer rally komt er wel.

Huzaar1

Dat gaat echt nergens over en niemand hier kan een plaatje van een kernreactor beoordelen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Ace1


Ace1


Parera

Citaat van: jurrien visser (JuVi op Twitter) op 08/07/2018 | 08:30 uur
Aardig Europees feestje, het zal mij benieuwen of de Russen en/of de Chinezen zich in de vervangingsmarkt zullen mengen, het zal bij sommige landen in de lijn der verwachting liggen.
Zeker de Chinezen zullen hier wel een aantal van weg snoepen. Ik verwacht bijvoorbeeld bij Venezuela dat men kiest voor een aantal Chinese artikelen.

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Parera op 08/07/2018 | 04:17 uur
Al deze boten zullen vervangen moeten worden de komende jaren, de rijkere landen zijn al beginnen met die vervanging maar ook de andere landen zullen volgen.
En als de buurman een SSN bouwt is de kans groot dat ook de andere buur dat gaat doen.

Aardig Europees feestje, het zal mij benieuwen of de Russen en/of de Chinezen zich in de vervangingsmarkt zullen mengen, het zal bij sommige landen in de lijn der verwachting liggen.