Belgie (vervangings trajecten) landcomponent

Gestart door Huzaar1, 14/02/2018 | 12:08 uur

Huzaar1

Mooi apparaat. Er kan additionele bepantsering op, ben benieuwd.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera


Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/05/2018 | 12:09 uur
Dit lijkt mij inderdaad geen goed idee.

Ik deel jullie vrees, inderdaad.

Huzaar1

#138
Citaat van: Thomasen op 18/05/2018 | 11:57 uur
Meest zorgelijke is dat ze de Griffin in de rol van de VBCI willen duwen. Volgens mij gaat dat niet goedkomen?
Of komt er nog een programma voor IFV's?

Dit lijkt mij inderdaad geen goed idee.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/05/2018 | 11:43 uur
Er staan 204 Leclercs in opslag. Daar zijn mogelijkheden. Ik deel uw hoop over de autonomie in het optreden.
Helaas.
De leclerc is goed tot en met 2039, en de Fransen hebben ook voor deze leclercs een doel. Strategische reserve en eventuele uitbreiding van de operationele vloot in de toekomst zullen de Fransen niet snel afstand laten doen hiervan. Ivm mijn functie zit ik in deze materie.

Lees het topic leopard vervanger en boxer / DFP eens op dit forum door. Staat ook het een en ander over de Leclercs. Nederland onderzoekt een DFP. Navo eist dat een beigade uit 3 manouevrerende elementen bestaat. 13 motbrig heeft er nu 2, dat 3e dient een bataljon met direct vurend platform te krijgen. ( bij 43 mechbrig is dit opgelost dooe fusie met 1 DU panzerdivision )

Leclerc kwam voorbij, met constructie dat de eenheid gestationeerd zou worden in Frankrijk. Zo wordt ook btw omzeild  de Merkava 4 is verkend en blijkt de meest geschikte oplossing in de studie, ook niet duur. Leopard2a6 en 2a7 in beeld. Op dit moment is er een delegatie naar Zweden voor de CV90120 45T.

De studie berust op onderzoeken van TNO waarbij gekeken is naar een Russiche MR brigade als neer peer competitor.

Ik heb absoluut geen oog op de Belgische gedachtes bij invulling van brigades, maar ook daar moet er een plan achterzitten. Ook Belgie ging naar Bison Draskow dus er moet oog zijn op de Rus. Bison draskow had namelijk vooral als doel te kijken wat er nog nodig is en waar onze zwakheden liggen.

Wat wel mogelijk is lijkt me is belgische bemanningen op Franse tanks. Maar daar willen de Fransen wel wat voor terug en als de Rafale niet gekozen wordt vrees ik voor nukkige Fransen.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/05/2018 | 11:27 uur
Ik hoop dat de Belgische politiek hierbij het Belgische aandeel zelfstandig blijft houden. In ieder geval autonoom tot een bepaalde hoogte.

Dat betekent een eigen organisatie structuur, en bovenal ook eigen luchtverdediging. A2/AD zal alles sturen en  zonder deze assets ben je afhankelijk in optreden.

Ik verwacht niet meer dat de Leclerc zal toetreden, die productielijn is dicht en alle huidige voertuigen hebben een bestemming. Het nieuwe voertuig zal simpelweg te duur zijn voor Belgie ( c.q niet onbetaalbaar maar in een wereld waar keuzes moeten worden gemaakt te duur).

Er staan 204 Leclercs in opslag. Daar zijn mogelijkheden. Ik deel uw hoop over de autonomie in het optreden.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/05/2018 | 11:17 uur
Inderdaad. Zoals het ernaar uitziet is de Leclerc het énige onderdeel van de Franse doctrine dat we tegen 2030 niet zullen hebben overgenomen. Iets wat m.i. in de volgende regeerperiode gerust kan toegevoegd worden.

Ik hoop dat de Belgische politiek hierbij het Belgische aandeel zelfstandig blijft houden. In ieder geval autonoom tot een bepaalde hoogte.

Dat betekent een eigen organisatie structuur, en bovenal ook eigen luchtverdediging. A2/AD zal alles sturen en  zonder deze assets ben je afhankelijk in optreden.

Ik verwacht niet meer dat de Leclerc zal toetreden, die productielijn is dicht en alle huidige voertuigen hebben een bestemming. Het nieuwe voertuig zal simpelweg te duur zijn voor Belgie ( c.q niet onbetaalbaar maar in een wereld waar keuzes moeten worden gemaakt te duur).

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Citaat van: Huzaar1 op 18/05/2018 | 11:12 uur
Klopt, op dit moment nog niet maar ik denk dat de Navo wel hierto verplicht. Wellicht zou een volgende stap zijn meer te integreren met de Franse landmacht. Beetje wat onze 43 gemechaniseerde brigade met Duitsland heeft.

Inderdaad. Zoals het ernaar uitziet is de Leclerc het énige onderdeel van de Franse doctrine dat we tegen 2030 niet zullen hebben overgenomen. Iets wat m.i. in de volgende regeerperiode gerust kan toegevoegd worden.

Huzaar1

Citaat van: Stoonbrace op 18/05/2018 | 10:15 uur
Ik denk niet dat de Belgische landmacht in haar huidige opzet de Russen als potentiële tegenstander ziet. De Sahel daarentegen... De Fransen achterna.

Klopt, op dit moment nog niet maar ik denk dat de Navo wel hierto verplicht. Wellicht zou een volgende stap zijn meer te integreren met de Franse landmacht. Beetje wat onze 43 gemechaniseerde brigade met Duitsland heeft.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Stoonbrace

Ik denk niet dat de Belgische landmacht in haar huidige opzet de Russen als potentiële tegenstander ziet. De Sahel daarentegen... De Fransen achterna.

Huzaar1

Citaat van: Thomasen op 17/05/2018 | 14:18 uur
Opzicht waar, maar betaalbaar? Eigenlijk alleen de Britten (Ajax) en Amerikanen (Bradley cfv) hebben dat. Australië gebruikt de Boxer, wij de Fennek, Italië de B1, Canada de Coyote. Daar tegen afgezet zijn ze echt zo gek niet.

Cv90 ook. Apparaat, als het werkt, is geniaal. Helemaal als de MLU erover is gegaan. De cv90 is ook bedoelt om als tegenstander de BMP-2/3 te kunnen verslaan.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Harald op 17/05/2018 | 11:48 uur
Maar deze "rebellen" hebben tegenwoordig al een heel arsenaal aan wapens tot hun beschikking, kijk maar eens hoeveel RPG's er in omloop zijn en zo'n zelf-made "bewapende" Hilux kan je toch wel moelijk maken, denk ik ...   maar goed de Belgen hebben dan wel 40mm.



Nee zo werkt het ook weer niet. En daarnaast gaat exact hetzelfde maar nog erger voor die technicals op. En dan nog is de optiek van de jaguar drie triljoen jeer beter.

Met dit vtg is genoeg te doen, maar niet genoeg voor een gevecht tegen een georganiseerd Russisch clubje in een symmetrisch conflict.

Tegen verdwaalde T tanks op expeditie missies e.d en bevechting van para militaire eenheden met tanks is dit prima geschikt. C4 van een georganiseerde krijgsmacht is dan het winnende element en laten we nou niet gaan doen alsof dit onbruikbare voertuigen zijn. Dit is een hele stap vooruit t.o.v de Df90 en 105.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Parera

#129
Citaat van: Harald op 17/05/2018 | 11:48 uur
Maar deze "rebellen" hebben tegenwoordig al een heel arsenaal aan wapens tot hun beschikking, kijk maar eens hoeveel RPG's er in omloop zijn en zo'n zelf-made "bewapende" Hilux kan je toch wel moelijk maken, denk ik ...   maar goed de Belgen hebben dan wel 40mm.


Vergeet vooral de 2 ATGM's niet als het erg lastig word. En het is maar goed voor de Belgen dat de Afrikaanse rebellen groeperingen nog wat achterlopen op hun collega's in het Midden Oosten want het overgrote deel van de Afrikaanse hiluxen is slechts bewapend met een Dshk. En Afrika is volgens mij de regio waar dit voertuig voor bedoeld is en ook het idee van operatie gebied voor de Belgen/Fransen de komende jaren.

Nog een tweede foto en info via het artikel bij janes.


[photo source : www.janes.com

Harald

Citaat van: Parera op 17/05/2018 | 11:35 uur
Dan zullen de Belgen opzoek moeten naar een vijand zonder IFV's, enkel voorzien van een brigade hilux pick-up's. :silent:

Maar deze "rebellen" hebben tegenwoordig al een heel arsenaal aan wapens tot hun beschikking, kijk maar eens hoeveel RPG's er in omloop zijn en zo'n zelf-made "bewapende" Hilux kan je toch wel moelijk maken, denk ik ...   maar goed de Belgen hebben dan wel 40mm.


Parera

Citaat van: Huzaar1 op 17/05/2018 | 11:26 uur
Ik heb mijn vraagtekens bij dit wapensysteem. Het is namelijk erg groot en lang, de set up van de wielen met de bodemspeling vraag ik me af hoeveel mobiliteit dit meebrengt in open terrein, bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden. Het is een vrachtwagen met een kanon erop. Het gaat een rupsvoertuig er never uit manouevreren in gevecht.

Daarnaast biedt de bepantsering op geen enkele wijze bescherming tegen van vijandelijke IFV's, laat staan veel APC's. Zelfs het front of toren niet.

Hiermee is de rol in het gevecht beperkt.
Het vraagt om ruime en open schootsvelden waarbij de afstanden groot moeten blijven. Maar met de APS van de Russen welke in de toekomst alleen maar zullen toenemen zal de dreiging van een AT systeem (sec. Bwpng) steeds verder afnemen en het kanon in waarde toenemen. Dit vraagt wel om kleinere afstanden tot de vijand en tegelijkertijd is het vtg niet in staat om te incasseren.

Daarnaast is geaccidenteerd terrein lastig, kleinere afstanden vragen om een grote mobiliteit, de klok rond. Ik gevecht dient de vijand er met behulp van die mobiliteit
Eruit gemanouevreerd te worden. Een rups wint dat altijd.

Mijn conclusie. Dit is overduidelijk een compromis en een fijn voertuig voor expeditionaire missies maar niet geschikt om de Belgen te wapenen tegen bijvoorbeeld een Russische eenheid.

Dan zullen de Belgen opzoek moeten naar een vijand zonder IFV's, enkel voorzien van een brigade hilux pick-up's. :silent: