De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Elzenga op 19/05/2016 | 15:42 uur
Ik hoop dat Zweden een voortrekkersrol nemen bij het verder ontwikkelen en uitbouwen van de eigen EU defensiestructuur en organisatie. Die denk ik veel beter aansluit bij de Zweedse strategische belangen en veiligheid..als ook Rusland militair afschrikt zonder haar onnodig te provoceren..

Welke eeuw?

Elzenga

Ik vind het een zeer verstandige keuze van Zweden. In haar traditie van non-provocatieve defensie past het om geen lid te worden van de NAVO. Welke door de dominante positie en rol van de VS daarin veel verder gaat dan slechts de verdediging van het Europese continent. Ik hoop dat Zweden een voortrekkersrol nemen bij het verder ontwikkelen en uitbouwen van de eigen EU defensiestructuur en organisatie. Die denk ik veel beter aansluit bij de Zweedse strategische belangen en veiligheid..als ook Rusland militair afschrikt zonder haar onnodig te provoceren..dan wel het gevoel te geven dat zij het doelwit is van een bewuste tegen haar gerichte containment-politiek. Een politiek die de VS volgens mij al meer dan een decennia nastreeft en via de NAVO ook probeert te formaliseren. Een politiek die niet perse in het strategisch belang van de EU is. Die ook daarin beter een eigen weg kan kiezen.

Mourning

Ik blijf het een typisch ''post-modernistisch West-Europese'' redenering vinden waarom men geen lid zou willen worden... om anderen maar niet voor het hoofd te stoten. Boeien! Het gaat toch om de bescherming van de eigen belangen en het grondgebied ten principale, dat andere die motivatie voor eigen politieke doeleinden totaal willen verkrachten doet daar verder niets aan af. En als de Russen die spanning WILLEN verhogen VINDEN ze echt wel een reden, hoe belachelijk die ook is dat maakt ze niets uit.

Nogmaals... vreemde, m.i. door angst en overdreven voorzichtigheid ingegeven, redenering om tot dit besluit te komen m.i..
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

ARM-WAP

Gemiste kans voor de Zweden, denk ik dan.
Want wat bereik je met die "neutraliteit", op je eentje, wanneer die Grote Beer opeens moeilijk begint te doen?
En wat hebben de Noren en Denen dan als negatiefs ervaren tijdens hun lidmaatschap van de NAVO?
Willen de Zweden om een of andere reden niet deelnemen aan missies in Irak, Syrie, Mali of waar dan ook?
Geen probleem.. doe dan gewoon verder met "waarnemers" in Libanon of ergens in Afrika.

Volgens mij is het ook een gemiste kans voor hun defensie-industrie.
Wanneer NAVO-landen shoppen voor hun materieel proberen ze dat enigszins "samen" te doen en kijken ze ook eerst binnen de NAVO (Standardisering).
Ik denk dan aan de Gripen... met eventuele verkoopkansen binnen de NAVO.

Enfin... mss met een andere regering dan maar :)


Huzaar1

Citaat van: Sparkplug op 19/05/2016 | 09:07 uur
Sweden rules out NATO membership

Gareth Jennings, Stockholm - IHS Jane's Defence Weekly | 17 May 2016


A Swedish Air Force surveillance aircraft being intercepted by a Russian fighter over the Baltic. Sweden has ruled out joining NATO for fear of escalating an already tense regional situation. Source: FRA/Swedish Armed Forces

Sweden will not make a formal bid to join NATO for fear of escalating further the already tense situation that exists between the West and Russia over the annexation of Crimea and the continued crisis in Ukraine, the country's defence minister said on 17 May.

Speaking to reporters in the Swedish capital of Stockholm, Peter Hultqvist said that changing the country's non-aligned status to become a fully-fledged member of NATO was not likely to help the overall security situation of either Sweden or the wider Baltic region.

"Our government has said we should not apply for NATO membership. Our strategy is to create long-term stability and not to work in an unpredictable way. We will not be part of a situation that could be used by others to create a higher level of tension," Hultqvist said.

The minister's comments come on the back of increased public support in Sweden for the country to cement its ties with NATO because of concerns over the recent actions of Russian president Vladimir Putin, which have seen his forces invade and occupy the Ukrainian region of Crimea, support separatist forces in the east of Ukraine, and fly its strategic bombers close to the air spaces of a number of European and NATO countries, including Sweden itself.

Sweden is currently a Partnership for Peace (PfP) nation and maintains strong ties with NATO. Despite not looking to formally join the organisation, the country intends to increase its international defence co-operation efforts, at the same time building up its own military capabilities.

"The security situation [in Europe] is the background as to why we are now trying to increase co-operation and to upgrade our capabilities," Hultqvist said. "We have seen investments in the Russian armed forces over recent years, and we have seen also that [Putin] is willing to use them to achieve [his] political goals.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options ihs.com/contact

To read the full article, Client Login

(332 of 785 words)

http://www.janes.com/article/60389/sweden-rules-out-nato-membership

Dan zit je als Zweden gewoon in de Navo, met die sterke banden.
Of wat is een stapje verder? Dat al hun materiaal een navo nummertje krijgt op de verpakking?

Dat de Zweedse vlag er niet bij staat in Brussel is een formaliteit.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Sparkplug

Sweden rules out NATO membership

Gareth Jennings, Stockholm - IHS Jane's Defence Weekly | 17 May 2016


A Swedish Air Force surveillance aircraft being intercepted by a Russian fighter over the Baltic. Sweden has ruled out joining NATO for fear of escalating an already tense regional situation. Source: FRA/Swedish Armed Forces

Sweden will not make a formal bid to join NATO for fear of escalating further the already tense situation that exists between the West and Russia over the annexation of Crimea and the continued crisis in Ukraine, the country's defence minister said on 17 May.

Speaking to reporters in the Swedish capital of Stockholm, Peter Hultqvist said that changing the country's non-aligned status to become a fully-fledged member of NATO was not likely to help the overall security situation of either Sweden or the wider Baltic region.

"Our government has said we should not apply for NATO membership. Our strategy is to create long-term stability and not to work in an unpredictable way. We will not be part of a situation that could be used by others to create a higher level of tension," Hultqvist said.

The minister's comments come on the back of increased public support in Sweden for the country to cement its ties with NATO because of concerns over the recent actions of Russian president Vladimir Putin, which have seen his forces invade and occupy the Ukrainian region of Crimea, support separatist forces in the east of Ukraine, and fly its strategic bombers close to the air spaces of a number of European and NATO countries, including Sweden itself.

Sweden is currently a Partnership for Peace (PfP) nation and maintains strong ties with NATO. Despite not looking to formally join the organisation, the country intends to increase its international defence co-operation efforts, at the same time building up its own military capabilities.

"The security situation [in Europe] is the background as to why we are now trying to increase co-operation and to upgrade our capabilities," Hultqvist said. "We have seen investments in the Russian armed forces over recent years, and we have seen also that [Putin] is willing to use them to achieve [his] political goals.

Want to read more? For analysis on this article and access to all our insight content, please enquire about our subscription options ihs.com/contact

To read the full article, Client Login

(332 of 785 words)

http://www.janes.com/article/60389/sweden-rules-out-nato-membership
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

NATO Membership Not Automatic for Nordic States, Officials Warn

Gerard O'Dwyer, Defense News | April 28, 2016

Political leaders in the NATO-aligned Baltic states are warning Finland and Sweden that a future path into the Western alliance may not be as automatic as they might assume and could take time to accomplish.

.../...

Zie onderstaande link voor het complete artikel.
http://www.defensenews.com/story/defense/international/europe/2016/04/28/nato-membership-not-automatic-nordic-states-officials-warn/83649744/
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Elzenga

Citaat van: JdL op 20/04/2016 | 18:25 uur
Lijkt me ook een beetje lastig als je leider bent van een bondgenootschap dat wordt aangevoerd door de VS...
Dat denk ik ook ja..maar Stoltenberg leek bij zijn aantreden in deze goede voornemens te hebben..in vergelijking met zijn voorganger..Rasmussen...wat een regelrechte havik was...met alle nadelige gevolgen van dien. Maar het komt vind ik nog niet echt goed uit de verf. Al vind ik het nieuwe overleg tussen NAVO en Rusland wel weer zeer positief in deze.

JdL

Citaat van: Elzenga op 20/04/2016 | 17:03 uur
Wat mij betreft weer weinig zelfreflectie van Stoltenberg over het negatieve effect van met name de Amerikaanse containmantpolitiek van de afgelopen decennia richting Rusland...en de faciliterende rol van de NAVO daarbij.
Lijkt me ook een beetje lastig als je leider bent van een bondgenootschap dat wordt aangevoerd door de VS...
'The goal is world peace, and to do so you must have strength' Ronald Reagan

Huzaar1

Citaat van: Elzenga op 20/04/2016 | 17:03 uur
Wat mij betreft weer weinig zelfreflectie van Stoltenberg over het negatieve effect van met name de Amerikaanse containmantpolitiek van de afgelopen decennia richting Rusland...en de faciliterende rol van de NAVO daarbij.

Je snapt echt geen bal van internationale politiek.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Elzenga

#102
Wat mij betreft weer weinig zelfreflectie van Stoltenberg over het negatieve effect van met name de Amerikaanse containmantpolitiek van de afgelopen decennia richting Rusland...en de faciliterende rol van de NAVO daarbij.

Zander

Grote meningsverschillen NAVO en Rusland

BRUSSEL - Diepgaande meningsverschillen kenmerken de relatie tussen de NAVO en Rusland. Dat zei NAVO-baas Jens Stoltenberg woensdag in Brussel na afloop van de eerste NAVO-Ruslandraad in twee jaar. De militaire alliantie legde het politieke overleg in juni 2014 stil na de Russische annexatie van het Oekraïense schiereiland de Krim.

De gesprekken, die twee uur langer duurden dan gepland, waren open en serieus, zei Stoltenberg. ,,Politieke dialoog is noodzakelijk en nuttig, vooral in tijden van spanningen.'' Hij herhaalde dat geen sprake is van ,,terugkeer naar normale relaties''.

Stoltenberg wees op de toename van overtredingen van het staakt-het-vuren in Oost-Oekraïne. Ruslands gedrag in dit gebied is volgens de NAVO ,,destabiliserend''. Alle partijen zijn het erover eens dat de Minsk-akkoorden, die onder meer gaan over een bestand in Oekraïne, ,,urgent'' moeten worden nageleefd. Daarbij is een ,,belangrijke rol'' weggelegd voor Rusland, dat volgens de NAVO verregaande steun biedt aan separatisten.

Onprofessioneel
Cruciaal is te bekijken hoe militaire incidenten kunnen worden vermeden, aldus Stoltenberg. Hij doelde onder meer op recente Russische manoeuvres rond een Amerikaans gevechtsvliegtuig en een marineschip in de Oostzee. Hij noemde die ,,onprofessioneel en onveilig''.


Het is belangrijk dat de NAVO en Rusland elkaar zoals afgesproken waarschuwen voor oefeningen, vervolgde de NAVO-chef. ,,Die regels moeten worden gerespecteerd. Wij willen geen terugkeer naar confrontatie, meer communicatie is echt noodzakelijk.''

De Russische NAVO-ambassadeur Alexander Groesjko wees op het risico van de westerse troepenopbouw in Oost-Europa. Als het bondgenootschap die niet afbouwt zal de relatie met Rusland niet verbeteren, aldus de gezant. Over de acties tegen de Amerikanen zei Groesjko dat die een reactie waren op ,,pogingen tot militaire druk'' van de VS. Rusland neemt in dergelijke gevallen ,,alle noodzakelijke maatregelen'', waarschuwde de ambassadeur.

Minister Bert Koenders van Buitenlandse Zaken noemde het ,,goed'' dat de NAVO en Rusland weer hebben gepraat. Stoltenberg verwacht dat de raad opnieuw bijeenkomt, maar zei dat geen nieuwe datum is afgesproken.

bron: telegraaf.nl
People are sheep

Mourning

Ik denk een belangrijke aanvulling. Niet omdat het de NATO zoveel militair sterker maakt, wel door haar ligging.
"The only thing necessary for Evil to triumph is for good men to do nothing"- Edmund Burke
"War is the continuation of politics by all other means", Carl von Clausewitz, Vom Kriege/On War (1830).

dudge

Montenegro uitgenodigd om 29e lidstaat van NAVO te worden
Gepubliceerd: 02 december 2015 08:46 Laatste update: 02 december 2015 09:09

Montenegro is woensdag uitgenodigd om de 29e lidstaat van de NAVO te worden. De ministers van Buitenlandse Zaken van de landen van het militaire bondgenootschap zien geen obstakel voor toetreding van het kleine Balkanland.

Nederland vindt dat het lidmaatschap bijdraagt aan de stabiliteit in de Balkanregio. "Montenegro is het land dat het mogelijk maakt om de kustlijn langs de Adriatische zee beter te verdedigen", zei minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken).

De laatste landen die bij de NAVO kwamen waren Albanië en Kroatië, in 2009. Landen als Bosnië, Macedonië en Georgië blijven nog in de wachtkamer.

Montenegro sprak van het begin van een "prachtige alliantie". Overigens, voordat Montenegro formeel lid is, moeten alle NAVO-landen het besluit nog ratificeren. Dat kan een kleine twee jaar duren.

Montenegro was een deelrepubliek van het voormalige Joegoslavië. Later vormde Montenegro een confederatie met Servië. Daar stapte het in 2006 uit en werd het weer onafhankelijk. Het telt ongeveer 600.000 inwoners.
Kritiek Rusland

Rusland zei vorige week dat het NAVO-lidmaatschap van Montenegro "een verdere klap" is voor de betrekkingen tussen Rusland en de NAVO. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou zou toetreding "schadelijk zijn voor de Europese veiligheid".

De woordvoerder bagatelliseerde de militaire kant van de zaak. "Het Montenegrijnse leger telt ongeveer tweeduizend man. Dat roept de vraag op welke extra veiligheid het land de NAVO kan brengen."
Door: ANP/NU.nl

http://www.nu.nl/buitenland/4175506/montenegro-uitgenodigd-29e-lidstaat-van-navo-worden.html

Ros

Even getwijfeld waar dit bericht over de verhouding Rusland/NAVO het beste geplaatst kon worden. Als er suggesties zijn om het te verplaatsen hoor ik het graag.