De toekomst van NATO

Gestart door Lex, 14/10/2010 | 16:43 uur

Benji87

#1857
Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2024 | 18:58 uurEen aanrader om wat begrip voor de organisatie van Nederlandse invloed en macht van regering en premier is het stuk : 'de engel en het beest, regeren zonder macht' van Bolkenstein.

https://www.dbnl.org/tekst/bolk008enge01_01/bolk008enge01_01_0005.php

"Zoals iedereen is ook de Nederlandse regering onderhevig aan de ongewisheid van het leven en de wederwaardigheden van de internationale conjunctuur en politiek, waarover zij geen macht heeft. De aard van sommige problemen is zo weerbarstig geworden dat niemand daarvoor een oplossing weet. De slagkracht van de regering wordt beperkt door institutionele factoren. De positie van de minister-president is relatief zwak. Sommige bewindslieden zijn niet opgewassen tegen hun taak en de ambtelijke loopgravenoorlog doet veel verzanden.

Het Nederlandse politieke systeem wordt gekenmerkt door gesloten circuits, zodat weinigen het overzicht hebben. Hoewel de democratie wel is beschreven als een systeem van georganiseerd wantrouwen, is voor goed functioneren toch ook een zeker vertrouwen noodzakelijk. Maar de culturele revolutie van de jaren zestig heeft de legitimatie van de macht zwaar aangetast. De regering heeft de schijn van macht maar te weinig de substantie daarvan.

Bovenal wordt de Nederlandse politiek sterk beïnvloed door de intellectuele mode, die de kern van de zaak vaak verhult. Zo heeft de politiek van de goede bedoelingen ons afgehouden van waar het eigenlijk om gaat. Het kwade bestrijden is één ding: het goede propageren heeft meestal schadelijke neveneffecten. De overheid moet zich dus bewust zijn van eigen beperkingen en zich bescheiden opstellen. Het beleid moet zich vooral richten op globale, voorwaarden scheppende maatregelen en op het teweegbrengen van een stabiele omgeving"

Echt een aanrader.

Fritsje Bolkenstein, die kennen we nog wel. Nou ook niet bepaald Rutte zijn grootste fan  :neutral:

Ik heb het even doorgelezen maar Frits doelt hier vooral op het dat Nederland steeds meer onderhevig is aan de invloeden van de EU en onze bondgenoten aan de overkant van de oceaan. Dat was ook heel logisch in 1990 toen hij dit stuk schreef. Maar dat is al ruim 30 jaar gaande en dat is wellicht meer geworden maar die zelfde vlieger gingen voor Lubbers, Kok en Balkenende ook gewoon op. Het is niet zo dat Rutte daar ineens drastisch meer last van ondervindt dan enig ander kabinet. En dan nog blijf ik erop hameren dat dit land een groot aantal crisissen ondervindt die louter van nationale aard zijn.

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/c8df7d30-609e-4180-a10f-143bd50e15e9/hoe-machtig-is-rutte

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2024 | 17:47 uurFunctionele verantwoordelijkheid is logisch maar heeft nooit direct en altijd een causaal verband met het probleem zelf.

Niet altijd nee maar het opmerkelijke is dat je dat dus wel kunt doen met veel van de problemen waar we nu mee zitten. Zo is het woning tekort een direct gevolg van maatregelen die de VVD heeft genomen. Het was de VVD die verhuurdersheffing invoerde, de woningmarkt liberaliseerde en het ministerie van volkshuisvesting ophief. Stef blok was nog nooit zo trots die dwaas.

De toeslagen affaire is een direct gevolg van een beleid wat door hoofdzakelijk VVD'ers (Henk kamp, Frans Weekers en Eric Wiebes) is doorgevoerd. Ik ga het je nog sterker vertellen, Mark Rutte himself is degene die de commissie aanpak fraude leidde en het mandaat heeft meegegeven om "fraude" aan te pakken. Hij is niks voor niks zo zwaar afgerekend in het rapport "ongekend onrecht" van de parlementaire ondervraging commissie. Ik vind het sowieso vrij knap dat je dit nog recht probeert te lullen gezien de smerige stappen die Rutte hoogstpersoonlijk heeft genomen om zijn personeel, en waarschijnlijk zichzelf, buiten schot te houden

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2024 | 17:47 uurTen eerste omdat hij ze niet zelf veroorzaakt heeft, zo machtig is hij namelijk niet. Het beleid van de nederlandse overheid is alleen maar het beleid van de overeenkomsten tussen de regerende partijen.

Gesproken als een ware VVD'er. Om glorie smeken als het goed gaat maar zodra het verkeerd gaat is het niemand zijn verantwoordelijkheid. En wordt er vooral naar links gekeken, of rechts n sommige gevallen.

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2024 | 17:47 uurTen tweede omdat het nu eenmaal zo werkt, net zoals dat ik iets doe en mijn generaal eindverantwoordelijkheid draagt, in beginsel. Dat hij verantwoordelijk is zegt dus niet zo veel. Kijk het aftreden van Hennis en de vorige CDS om de mortiermunitie ontploffing in Mali.

Tja, zo ken ik er nog wel 10. Ik heb een eigen zaak. Als ik mijn leerling in zijn eentje op pad stuur voor een installatie en dat gaat verkeerd wordt ik er op aangekeken ondanks het feit dat de leerling het gedaan heeft. En eeet je waarom? Omdat mijn naam op zaak staat en ik de baas ben die hem wijs genoeg heeft geacht om in zijn eentje een installatie te doen. Dat is in Jip en Janneke taal hoe macht en verantwoordelijkheid nemen werkt. Dat hoort namelijk bij elkaar en zo werkt het met een kabinet ook. Rutte zet het beleid uit, stelt mensen voor en zijn naam staat op kabinetten.

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2024 | 17:47 uurDe minister president is de voorzitter van het kabinet, wat ceremoniele functies en eindverantwoordelijk. Maar tja, als jij internationale tendensen en specifiek nationale casussen niet uit elkaar kunt houden is er geen beginnen aan.

Daar begin je elke keer over maar de puinzooi in eigen land is grotendeels de schuld van kabinet Rutte. Niet omdat het vanuit het buitenland komt overwaaien. Ik noem nu al telkens de toeslagen affaire, de stikstofcrisis, de woning crisis, Groningen etcetera. Dat heeft niks te maken met buitenlandse politiek.

Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2024 | 17:47 uurRutte is waarschijnlijk een de grootste staatsmannen uit de Nederlandse moderne na oorlogse geschiedenis. Nederland staat er geweldig voor, de problemen van nu waren met een andere premier niet veel anders geweest dan nu. Dat kun je nog leren begrijpen

Nederland staat er niet geweldig voor. Het is een grote puinzooi. Het is niks voor niks dat de zittende partijen zo keihard zijn afgerekend tijdens afgelopen verkiezingen. Dat is gewoon een keihard feit. we hebben een enorm woningtekort, de asiel instroom en immigratie stroom heeft afgelopen jaar een record jaar gedraaid, de overheidsfinanciën zijn blijkbaar een grote puinzooi en de inflatie op primaire levensbehoeften zoals boodschappen en energie is sky high. Stop een keer met je kop in het zand steken en leer te begrijpen dat het voor heel veel Nederlanders gewoon echt zware tijden zijn.

Parera

Trump: Rusland mag "doen wat het wil" met NAVO-landen die niet genoeg aan defensie spenderen

De Amerikaanse oud-president en presidentskandidaat Donald Trump zorgde zaterdagavond voor enige ophef door te zeggen dat hij Rusland zou aanmoedigen "te doen wat het wil" met NAVO-lidstaten die niet genoeg aan defensie besteden. Hij deed die uitspraken tijdens een campagnebijeenkomst in de aanloop naar de Republikeinse voorverkiezingen in de staat South Carolina.

"Een president van een groot land vroeg: als wij niet betalen en we worden aangevallen door Rusland, zou u ons beschermen?", zei Trump. "Je betaalt niet, je blijft in gebreke, laten we zeggen dat dat gebeurt. Nee, ik zou je niet beschermen. Sterker nog, ik zou hen [Rusland, red.] aanmoedigen te doen wat ze willen."

Het is onduidelijk wie die vraag aan Trump zou hebben gesteld en in welke context; daarover trad de Republikein niet in detail.

De uitspraken zorgden meteen voor de nodige consternatie onder tegenstanders van de oud-president, die waarschuwen dat Trump daarmee het Rusland van Vladimir Poetin, dat nog altijd is verwikkeld in een uitputtende oorlog in Oekraïne, een vrijbrief zou geven om bondgenoten van de Verenigde Staten in Europa aan te vallen.

De opmerkingen van Trump zijn een verwijzing naar de frustratie die hij, ook als president, meermaals heeft geuit over het grote aantal NAVO-lidstaten dat niet genoeg geld aan defensie uitgeeft. In 2006 spraken de ministers van Defensie van de NAVO af dat de lidstaten jaarlijks ten minste twee procent van het Bruto Binnenlands Product moeten uitgeven aan de landsverdediging. Een flink deel van hen, waaronder België, komt echter structureel niet aan dat percentage.

Een woordvoerder van het Witte Huis zei dat de "aanmoediging van invasies van onze naaste bondgenoten door moorddadige regimes verwerpelijk en losgeslagen" is. Hij wees erop dat president Joe Biden juist probeert om bondgenootschappen te sluiten, "in plaats van op te roepen tot oorlog en geschifte chaos te promoten".

Tucker Carlson
De uitspraken van Trump komen op een pikant moment, slechts enkele dagen nadat de Amerikaanse conservatieve televisiepersoonlijkheid Tucker Carlson een twee uur lang interview met de Russische president Vladimir Poetin op zijn website uitzond. In dat interview beweerde Poetin dat hij geen intentie zou hebben om NAVO-leden als Polen aan te vallen, zolang Rusland zelf niet eerst zou worden aangevallen.

Overigens is Trump niet de eerste Amerikaanse (ex-)leider die zich over de defensie-uitgaven van de NAVO-leden heeft uitgesproken. Barack Obama, die Trump in 2016 opvolgde, waarschuwde de Europese bondgenoten ook regelmatig dat ze meer moesten doen om hun verplichtingen na te komen.

Migranten

Trump herhaalde zaterdag ook maar weer eens dat hij hard gaat optreden tegen migratie. "Vanaf dag één zal ik paal en perk stellen aan de opengrenzenpolitiek van de regering Biden en lanceren we de grootste uitwijzingsoperatie in de geschiedenis van de Verenigde Staten", stelde hij.

De kandidaat klopte zich ook op de borst voor het falen van een nieuwe migratiewet in het Amerikaanse Congres. Hij gooide de afgelopen weken zijn volle gewicht in de schaal om het wetsvoorstel te laten kelderen. Dat deed hij om zijn beoogde tegenstander, de zittend president Joe Biden, geen succes op het heikele thema te gunnen.

"Vergeet niet dat we deze week ook een grote overwinning hebben behaald. We hebben het desastreuze opengrenzenplan van de bedrieger Joe Biden vernietigd", stelde Trump.

https://www.hln.be/buitenland/trump-rusland-mag-doen-wat-het-wil-met-navo-landen-die-niet-genoeg-aan-defensie-spenderen~a4401713/

Huzaar1

Een aanrader om wat begrip voor de organisatie van Nederlandse invloed en macht van regering en premier is het stuk : 'de engel en het beest, regeren zonder macht' van Bolkenstein.

https://www.dbnl.org/tekst/bolk008enge01_01/bolk008enge01_01_0005.php

"Zoals iedereen is ook de Nederlandse regering onderhevig aan de ongewisheid van het leven en de wederwaardigheden van de internationale conjunctuur en politiek, waarover zij geen macht heeft. De aard van sommige problemen is zo weerbarstig geworden dat niemand daarvoor een oplossing weet. De slagkracht van de regering wordt beperkt door institutionele factoren. De positie van de minister-president is relatief zwak. Sommige bewindslieden zijn niet opgewassen tegen hun taak en de ambtelijke loopgravenoorlog doet veel verzanden.

Het Nederlandse politieke systeem wordt gekenmerkt door gesloten circuits, zodat weinigen het overzicht hebben. Hoewel de democratie wel is beschreven als een systeem van georganiseerd wantrouwen, is voor goed functioneren toch ook een zeker vertrouwen noodzakelijk. Maar de culturele revolutie van de jaren zestig heeft de legitimatie van de macht zwaar aangetast. De regering heeft de schijn van macht maar te weinig de substantie daarvan.

Bovenal wordt de Nederlandse politiek sterk beïnvloed door de intellectuele mode, die de kern van de zaak vaak verhult. Zo heeft de politiek van de goede bedoelingen ons afgehouden van waar het eigenlijk om gaat. Het kwade bestrijden is één ding: het goede propageren heeft meestal schadelijke neveneffecten. De overheid moet zich dus bewust zijn van eigen beperkingen en zich bescheiden opstellen. Het beleid moet zich vooral richten op globale, voorwaarden scheppende maatregelen en op het teweegbrengen van een stabiele omgeving"

Echt een aanrader.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 09/02/2024 | 16:46 uurNee "knul", je verwart macht met verantwoordelijkheid. Rutte heeft wellicht niet de gehele macht over dit land in zijn eentje maar hij draagt wel degelijk de verantwoordelijkheid en de eind verantwoording over het te voeren beleid. Zijn naam staat niks voor niks boven elk kabinet. Het vreemde is dat je enkele post terug wel Rutte naar voren schuift als degene die dit land zo succesvol door zoveel crisissen heeft geloodst maar zodra de verantwoordelijkheid voor de puinzooi moet worden afgelegd het ineens Rutte zijn taak niet is en dat hij er niks mee te maken heeft.

En dan wil ik nogmaals een keer verwijzen naar het 2e punt wat ik probeer te maken en dat is dat zelfs al zou je het eerste punt buiten beschouwing laten dan nog heeft Rutte de taak als premier zijnde om met dit soort problemen te doen. Zelfs al heeft die ze niet zelf veroorzaakt. Maar als jij als premier zijnde dit soort problemen probeert te negeren en zelfs moedwillig informatie achterhoudt speel je wat mij betreft vieze spelletjes. Sterker nog, Rutte heeft zelfs verantwoordelijkheid hiervoor genomen en staat 2 maanden daarna weer doodleuk op de verkiezingslijst te doen alsof het allemaal al is afgehandeld.

De man is machtsbelust en neigt op het corrupte af. Niet alleen hij maar die D66 kliek net zo. Er is in de geschiedenis van de Nederlandse politiek nog nooit zo vaak een motie van wantrouwen tegen een regering ingediend als de afgelopen 4 jaar

Edit: het is nog erger, Rutte 3 had meer moties van wantrouwen tegen hem dan al die kabinetten voor hem bij elkaar (Rutte 1 en 2 niet meegerekend)



Functionele verantwoordelijkheid is logisch maar heeft nooit direct en altijd een causaal verband met het probleem zelf.

Ten eerste omdat hij ze niet zelf veroorzaakt heeft, zo machtig is hij namelijk niet. Het beleid van de nederlandse overheid is alleen maar het beleid van de overeenkomsten tussen de regerende partijen.

Ten tweede omdat het nu eenmaal zo werkt, net zoals dat ik iets doe en mijn generaal eindverantwoordelijkheid draagt, in beginsel. Dat hij verantwoordelijk is zegt dus niet zo veel. Kijk het aftreden van Hennis en de vorige CDS om de mortiermunitie ontploffing in Mali.

Je begrijpt ons politieke systeem blijkbaar niet zo goed en weet dit niet af te zetten tegenover landen waar het leiderschap is gecentraliseerd zoals Frankrijk en de VS.

De minister president is de voorzitter van het kabinet, wat ceremoniele functies en eindverantwoordelijk. Maar tja, als jij internationale tendensen en specifiek nationale casussen niet uit elkaar kunt houden is er geen beginnen aan.

Rutte is waarschijnlijk een de grootste staatsmannen uit de Nederlandse moderne na oorlogse geschiedenis. Nederland staat er geweldig voor, de problemen van nu waren met een andere premier niet veel anders geweest dan nu. Dat kun je nog leren begrijpen.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

#1852
Citaat van: Huzaar1 op 09/02/2024 | 13:22 uurNee jongen, ik heb het over de wijze waarop de macht is verdeeld en toegewezen in het nederlandse regeringsmodel.

Premier bij ons is niet vergelijkbaar met een president in Frankrijk, of de VS. Je dicht hem capaciteiten en verwachtingen toe die niet kloppen.

Dit doet half Nederland, is niet erg. Maar Rutte kan hoogstens aan wat knopjes draaien, een rigoreuze beslissing of koers die niet is overeengekomen met de andere kabinetspartijen is niet mogelijk.

We zijn een polderland en hebben dat ook gevangen in onze politieke architectuur. Daarom valt onze regering zo nu en dan.

Lijkt me gezond als het vak 'staatsinrichting' als vaste prik in lesprogrammas op schopen terug gaan komen. Voorkomen we dit soort verkeerde beelden.

Nee "knul", je verwart macht met verantwoordelijkheid. Rutte heeft wellicht niet de gehele macht over dit land in zijn eentje maar hij draagt wel degelijk de verantwoordelijkheid en de eind verantwoording over het te voeren beleid. Zijn naam staat niks voor niks boven elk kabinet. Het vreemde is dat je enkele post terug wel Rutte naar voren schuift als degene die dit land zo succesvol door zoveel crisissen heeft geloodst maar zodra de verantwoordelijkheid voor de puinzooi moet worden afgelegd het ineens Rutte zijn taak niet is en dat hij er niks mee te maken heeft.

En dan wil ik nogmaals een keer verwijzen naar het 2e punt wat ik probeer te maken en dat is dat zelfs al zou je het eerste punt buiten beschouwing laten dan nog heeft Rutte de taak als premier zijnde om met dit soort problemen te doen. Zelfs al heeft die ze niet zelf veroorzaakt. Maar als jij als premier zijnde dit soort problemen probeert te negeren en zelfs moedwillig informatie achterhoudt speel je wat mij betreft vieze spelletjes. Sterker nog, Rutte heeft zelfs verantwoordelijkheid hiervoor genomen en staat 2 maanden daarna weer doodleuk op de verkiezingslijst te doen alsof het allemaal al is afgehandeld.

De man is machtsbelust en neigt op het corrupte af. Niet alleen hij maar die D66 kliek net zo. Er is in de geschiedenis van de Nederlandse politiek nog nooit zo vaak een motie van wantrouwen tegen een regering ingediend als de afgelopen 4 jaar

Edit: het is nog erger, Rutte 3 had meer moties van wantrouwen tegen hem dan al die kabinetten voor hem bij elkaar (Rutte 1 en 2 niet meegerekend)


Huzaar1

Citaat van: Benji87 op 09/02/2024 | 12:32 uurhttps://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvvn/minister_president

Kopje taken en bevoegdheden, lees het maar door. Te lang om hier te copy pasten maar ik zal er even een stukje uithalen voor je:

Daarnaast is Mark natuurlijk gewoon hoofd verantwoordelijke in de kabinet samenstelling, regeerbeleid, de politieke agenda van zijn eigen partij etc. Hij zal het niet in zijn eentje voor het zeggen hebben maar hij heeft wel de dikste vinger in de pap.

En dan kom ik nog een keer terug op mijn eerder gemaakte punt. Rutte heeft zich allerminst laten blijken over enige vorm van schuldbesef te hebben gezien zijn milde reacties op bijvoorbeeld de toeslagen affaire of Groningen. Hij kan goed verstoppertje spelen als die in de penarie komt.

Klinkklare onzin verkondig je hier. Dan heb je mijn hele reactie niet doorgelezen of gesnapt want ik haal hier louter nationale zaken naar voren. woningcrisis, stikstof crisis, Groningen, toeslagen affaire en hoge inflatie (gedeeltelijk nationaal) zijn allemaal nationale zaken/

De regering heeft verantwoording voor zaken die de gewone burger zijn pet te boven gaan. Het is aan de regering om te kunnen voorzien in primaire zaken zoals huisvesting, onderwijs, zorg etc. Zo simpel is het gewoon

Verder sluit ik me nog steeds aan bij het verhaal van Bergd. Rutte zou een goede topman voor de navo zijn maar zijn tijd als premier is een groot drama geweest



Nee jongen, ik heb het over de wijze waarop de macht is verdeeld en toegewezen in het nederlandse regeringsmodel.

Premier bij ons is niet vergelijkbaar met een president in Frankrijk, of de VS. Je dicht hem capaciteiten en verwachtingen toe die niet kloppen.

Dit doet half Nederland, is niet erg. Maar Rutte kan hoogstens aan wat knopjes draaien, een rigoreuze beslissing of koers die niet is overeengekomen met de andere kabinetspartijen is niet mogelijk.

We zijn een polderland en hebben dat ook gevangen in onze politieke architectuur. Daarom valt onze regering zo nu en dan.

Lijkt me gezond als het vak 'staatsinrichting' als vaste prik in lesprogrammas op schopen terug gaan komen. Voorkomen we dit soort verkeerde beelden.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 08/02/2024 | 22:45 uurNee daarvoor is een Premier in Nederland helemaal niet bedoelt. Dat kan hij ook niet en hij bezit niet de instrumenten om te koersen op die manier. Als dit de opvatting is van hoe de Nederlandse regering reilt en zeilt heb je een verkeerd beeld.

Premier is het hoofd van het kabinet, maar aardig machtloos en tegelijkertijd de meest invloedrijke man. Zeer duaal.

https://www.parlement.com/id/vh8lnhrogvvn/minister_president

Kopje taken en bevoegdheden, lees het maar door. Te lang om hier te copy pasten maar ik zal er even een stukje uithalen voor je:

CitaatDe minister-president is belast met de coördinatie van het regeringsbeleid. De premier moet de rode lijn in de gaten houden en speelt een belangrijke rol in de sfeer en daadkracht van het kabinet. Conflicten tussen ministers moeten tijdig door de minister-president worden opgelost.

Daarnaast is Mark natuurlijk gewoon hoofd verantwoordelijke in de kabinet samenstelling, regeerbeleid, de politieke agenda van zijn eigen partij etc. Hij zal het niet in zijn eentje voor het zeggen hebben maar hij heeft wel de dikste vinger in de pap.

En dan kom ik nog een keer terug op mijn eerder gemaakte punt. Rutte heeft zich allerminst laten blijken over enige vorm van schuldbesef te hebben gezien zijn milde reacties op bijvoorbeeld de toeslagen affaire of Groningen. Hij kan goed verstoppertje spelen als die in de penarie komt.

Citaat van: Huzaar1 op 08/02/2024 | 22:45 uurJe moppert over internationale tendensen die totaal buiten de invloed van een Nederlandse regering liggen.

Klinkklare onzin verkondig je hier. Dan heb je mijn hele reactie niet doorgelezen of gesnapt want ik haal hier louter nationale zaken naar voren. woningcrisis, stikstof crisis, Groningen, toeslagen affaire en hoge inflatie (gedeeltelijk nationaal) zijn allemaal nationale zaken/

Citaat van: Huzaar1 op 08/02/2024 | 22:45 uurEn de hele basis en reden voor de keuze voor PVV is omdat al die mensen, net als jij, een totaal verkeerd beeld en verwachtingen hebben van 'de regering'. We zijn geen Frankrijk of VS.

De regering heeft verantwoording voor zaken die de gewone burger zijn pet te boven gaan. Het is aan de regering om te kunnen voorzien in primaire zaken zoals huisvesting, onderwijs, zorg etc. Zo simpel is het gewoon

Verder sluit ik me nog steeds aan bij het verhaal van Bergd. Rutte zou een goede topman voor de navo zijn maar zijn tijd als premier is een groot drama geweest


Huzaar1

#1849
Citaat van: Benji87 op 08/02/2024 | 16:16 uurTuurlijk is het wel aan een premier om dat soort crisissen te vermijden en op lossen. Hij is de eind en hoofd verantwoordelijke van het kabinet en het beleid wat er wordt gevoerd. Sterker nog, je verwijst 2 posts terug nog naar Mark Rutte als de man die ons door die "crisissen" heen heeft geloodst. Ik vind zijn rol hierin ook zo dubieus. Uitspraken als " ik heb hier geen actieve herinnering aan " of zijn milde reactie op de toeslagen affaire getuigd van weinig schuldbesef of daadkrachtig optreden.

Wat gaat er precies goed dan? Het land is een grote puinhoop. De overheid is momenteel nauwelijks in staat om in de basis behoeften van Nederlandse burgers te voorzien. We kampen met het grootste woning tekort die dit land ooit heeft gezien. De financiële huishouding is blijkbaar zo'n puinhoop dat partijen hun handen er niet aan willen branden. De inflatie gaat door het dak, mede door belachelijke belasting verhogingen van het kabinet. De asielzoekers centra zitten vol met goudzoekers die we niet eens kunnen huisvesten maar wel voor moeten betalen. Maar goed de economie draait als een tierelier, niet dat ook maar iemand in Nederland hiervan profiteert. Houd toch op man, het is de grootste puinhoop die ik ooit heb gezien. Het is niks voor niks dat zo'n populist/nationalist als Wilders ineens aan de macht komt.

Nee daarvoor is een Premier in Nederland helemaal niet bedoelt. Dat kan hij ook niet en hij bezit niet de instrumenten om te koersen op die manier. Als dit de opvatting is van hoe de Nederlandse regering reilt en zeilt heb je een verkeerd beeld.

Premier is het hoofd van het kabinet, maar aardig machtloos en tegelijkertijd de meest invloedrijke man. Zeer duaal.

Je moppert over internationale tendensen die totaal buiten de invloed van een Nederlandse regering liggen.

En de hele basis en reden voor de keuze voor PVV is omdat al die mensen, net als jij, een totaal verkeerd beeld en verwachtingen hebben van 'de regering'. We zijn geen Frankrijk of VS.

Zo zit ons land niet in elkaar en wordt het ook niet politiek geleid en is ook de macht niet verdeeld.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Benji87

Citaat van: bergd op 08/02/2024 | 17:35 uurIk denk wel dat Rutte geschikt is voor de NAVO omdat het belangrijk is als oliemannetje goed tussen de regeringsleiders te kunnen manoeuvreren. Te vriend moet houden en tactisch je punten naar voren moet schuiven. (Zie Trump)

Wat betreft als premier van Nederland zijn rol, visie, bestuurlijke kunstje is het klaar. Maar goed is ben ook geen fan van zijn gedachtegoed maar dat is een ander punt.

Hier sluit ik me 100% bij aan. Als NAVO top man zal het een goede zijn. Hij is diplomatisch goed onderlegd en snapt het politiek spelletje. Maar als premier van Nederland was de koek in 2020 al op.

bergd

Ik denk wel dat Rutte geschikt is voor de NAVO omdat het belangrijk is als oliemannetje goed tussen de regeringsleiders te kunnen manoeuvreren. Te vriend moet houden en tactisch je punten naar voren moet schuiven. (Zie Trump)

Wat betreft als premier van Nederland zijn rol, visie, bestuurlijke kunstje is het klaar. Maar goed is ben ook geen fan van zijn gedachtegoed maar dat is een ander punt.

Benji87

Citaat van: Robster op 08/02/2024 | 16:39 uurIk zou gaan emigreren naar een land waar het allemaal een stuk beter is. Ik zou niet weten waar, maar het o zo makkelijk om te roeptoeteren. Natuurlijk is niet alles perfect en natuurlijk worden er fouten gemaakt. Leer er van en maak het beter. En Wilders heeft geen oplossingem, maar schetst alleen een droomwereld die zoals je van tevoren al kan voorspellen niet uit gaat komen. Sprookjes bestaan niet!

Je schiet compleet voorbij het punt wat er gemaakt probeert te worden. Het ging over Mark Rutte en over hoe die het de afgelopen 12 jaar heeft gedaan en dan trek ik gewoon de keiharde conclusie dat die er een grote puinzooi van heeft gemaakt in eigen land. Lynxian stelt eigenlijk al terecht dat je in een vergelijking met Rutte en Nederland onder Rutte ten opzichte van zijn voorgangers overduidelijk de conclusie moet trekken dat Nederland er niet beter op is geworden. We zitten in meerdere crisissen tegelijkertijd en de overheid is voor steeds grotere groep Nederlanders niet te voorzien in primaire levensbehoeften zoals huisvesting of betaalbare energie en/of boodschappen. Maar intussen tijd staat Rutte in het buitenland mooi weer te spelen en zijn functie bij de NAVO aan het veilig stellen.

Lynxian

Citaat van: Robster op 08/02/2024 | 16:39 uurIk zou gaan emigreren naar een land waar het allemaal een stuk beter is. Ik zou niet weten waar, maar het o zo makkelijk om te roeptoeteren. Natuurlijk is niet alles perfect en natuurlijk worden er fouten gemaakt. Leer er van en maak het beter. En Wilders heeft geen oplossingem, maar schetst alleen een droomwereld die zoals je van tevoren al kan voorspellen niet uit gaat komen. Sprookjes bestaan niet!
Dat het hier op veel vlakken beter gaat dan in de landen om ons heen, betekent niet dat het op alle vlakken beter gaat. Ook kunnen we het Nederland van nu vergelijken met het Nederland van, zeg, 25 jaar geleden. En dan zien we een flinke achteruitgang.

Robster

Citaat van: Benji87 op 08/02/2024 | 16:16 uurWat gaat er precies goed dan? Het land is een grote puinhoop. De overheid is momenteel nauwelijks in staat om in de basis behoeften van Nederlandse burgers te voorzien. We kampen met het grootste woning tekort die dit land ooit heeft gezien. De financiële huishouding is blijkbaar zo'n puinhoop dat partijen hun handen er niet aan willen branden. De inflatie gaat door het dak, mede door belachelijke belasting verhogingen van het kabinet. De asielzoekers centra zitten vol met goudzoekers die we niet eens kunnen huisvesten maar wel voor moeten betalen. Maar goed de economie draait als een tierelier, niet dat ook maar iemand in Nederland hiervan profiteert. Houd toch op man, het is de grootste puinhoop die ik ooit heb gezien. Het is niks voor niks dat zo'n populist/nationalist als Wilders ineens aan de macht komt.

Ik zou gaan emigreren naar een land waar het allemaal een stuk beter is. Ik zou niet weten waar, maar het o zo makkelijk om te roeptoeteren. Natuurlijk is niet alles perfect en natuurlijk worden er fouten gemaakt. Leer er van en maak het beter. En Wilders heeft geen oplossingem, maar schetst alleen een droomwereld die zoals je van tevoren al kan voorspellen niet uit gaat komen. Sprookjes bestaan niet!

Benji87

Citaat van: Huzaar1 op 08/02/2024 | 15:53 uurHet is niet aan een premier om elke crisis op te lossen. Evenals dat de premier niet verantwoordelijk is voor het ontstaan, en de premier is niet betrokken van begin tot eind.

Tuurlijk is het wel aan een premier om dat soort crisissen te vermijden en op lossen. Hij is de eind en hoofd verantwoordelijke van het kabinet en het beleid wat er wordt gevoerd. Sterker nog, je verwijst 2 posts terug nog naar Mark Rutte als de man die ons door die "crisissen" heen heeft geloodst. Ik vind zijn rol hierin ook zo dubieus. Uitspraken als " ik heb hier geen actieve herinnering aan " of zijn milde reactie op de toeslagen affaire getuigd van weinig schuldbesef of daadkrachtig optreden.

Citaat van: Huzaar1 op 08/02/2024 | 15:53 uurDe staat van het land bezien gaat het heel erg goed. De zaken die je aanhaalt zijn internationale tendensen. Die mensen niet snappen omdat de belangen vaak ophouden bij de Duitse grens na Venlo.

Wat gaat er precies goed dan? Het land is een grote puinhoop. De overheid is momenteel nauwelijks in staat om in de basis behoeften van Nederlandse burgers te voorzien. We kampen met het grootste woning tekort die dit land ooit heeft gezien. De financiële huishouding is blijkbaar zo'n puinhoop dat partijen hun handen er niet aan willen branden. De inflatie gaat door het dak, mede door belachelijke belasting verhogingen van het kabinet. De asielzoekers centra zitten vol met goudzoekers die we niet eens kunnen huisvesten maar wel voor moeten betalen. Maar goed de economie draait als een tierelier, niet dat ook maar iemand in Nederland hiervan profiteert. Houd toch op man, het is de grootste puinhoop die ik ooit heb gezien. Het is niks voor niks dat zo'n populist/nationalist als Wilders ineens aan de macht komt.