De landmacht van morgen

Gestart door Elzenga, 26/10/2013 | 15:20 uur

Huzaar1

Citaat van: pz op 18/04/2022 | 22:34 uur
Met vakwerk werden de foto's bedoeld. De fotograaf, Gerard van Oostbree heeft mooi werk geleverd om dit zo in beeld te brengen.
.
Wauw,  wel de fotograaf ipv de militairen even uit de kolen trekken :dead:. Met zulke kameraden heb je geen vijand nodig.

Ook de militairen doen alles prima. iwab Kornet weet het weer beter, zonder 1 dag gediend te hebben, ooit.

"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

pz

Citaat van: Kornet43 op 18/04/2022 | 21:08 uur
Vakwerk? Mortiergranaten losliggend vervoeren in een Fennek?

Met vakwerk werden de foto's bedoeld. De fotograaf, Gerard van Oostbree heeft mooi werk geleverd om dit zo in beeld te brengen.


Zander

Citaat van: Kornet43 op 18/04/2022 | 21:08 uur
Vakwerk? Mortiergranaten losliggend vervoeren in een Fennek?
Ik zie ze enkel in transportkokers op de schuttersplek..........
Geen enkel probleem lijkt mij.
People are sheep

Kornet43

Citaat van: pz op 18/04/2022 | 19:15 uur
Mooie beelden, vakwerk, hier maar even geplaatst :

https://www.dutchdefencepress.com/mortiergroep-d-42blj/
Vakwerk? Mortiergranaten losliggend vervoeren in een Fennek?

A.J.

Citaat van: pz op 18/04/2022 | 19:15 uur
Mooie beelden, vakwerk, hier maar even geplaatst :

https://www.dutchdefencepress.com/mortiergroep-d-42blj/

Dat de inf maar rap de 120MM's terug mag krijgen.

pz


Parera

Citaat van: DiepFries op 16/04/2022 | 11:09 uur
Loitering munition is al een materieelproject. KCT trialt een general purpose zelfmoorddrone en er is een groter traject voor mogelijke acquisitie voor anti-armor, 4 lanceer opstellingen.

Uvision Hero was daarbij een ''voorbeeldplaatje'' en ik zag ook IAI Rotem in een andere publicatie als reclame.. Maar goed, de keuze is reuze. Nu nog samenpakken in diverse raketopstellingen zoals T-Minus' RocketDrone en je hebt extra dracht en sneller resultaat.

De grotere varianten van de Hero familie zijn natuurlijk een heel ander systeem dan de Rotem. Waar de (grote) Hero's ideaal zijn voor koppeling aan voertuigen/ vaartuigen en zelfs vliegtuigen is de Rotem dat veel meer voor de uitgestegen infanterie. Zeer waardevol maar ook een hele andere aanpak die daarvoor ingezet wordt.

Ik voorzie in de toekomst dat er een groot scala aan zoals je het noemt zelfmoord drones te vinden zijn binnen de krijgsmacht. Niet alleen bij de landmacht maar ook bij de marine zie ik er in bepaalde scenario's en vormen mogelijkheden voor. Bij de KLU is het een ander verhaal tenzij je ze inzet vanuit een C-130 in een grote swarm bijvoorbeeld.

DiepFries

Loitering munition is al een materieelproject. KCT trialt een general purpose zelfmoorddrone en er is een groter traject voor mogelijke acquisitie voor anti-armor, 4 lanceer opstellingen.

Uvision Hero was daarbij een ''voorbeeldplaatje'' en ik zag ook IAI Rotem in een andere publicatie als reclame.. Maar goed, de keuze is reuze. Nu nog samenpakken in diverse raketopstellingen zoals T-Minus' RocketDrone en je hebt extra dracht en sneller resultaat.







Parera

Citaat van: Huzaar1 op 16/04/2022 | 10:29 uur
Dit toont wel aan hoeveel er verandert is. Zie er ook wel wat in, naast de Spikes. Maar waarom zou je een ATGM plek moeten opofferen. Buis kan overal worden bevestigd lijkt me, anders integratie bij ontwerp van voertuig zelf.

Nee daar heb je gelijk in, maar je kan natuurlijk wel de ATGM's vervangen voor loitering munitie (als dit kan zou je zelfs beide kunnen combineren).

Het bedrijf achter de Hero is overigens niet Rheinmetall zelf maar het Israëlisch Uvision. Dit bedrijf heeft zelf al een 6 koppige launcher ontwikkeld. Daarmee werken ze ook samen met MILREM, ook dit is geen onbekende voor de NL defensie.



Misschien is het zelfs interessant om dit niet op een CV90 te zetten maar op een Type-X van Milrem naast de CV90's. Hier kunnen zowel de Hero-120 en/of Hero-400EC geplaatst worden.

Voor 13 licht kan het systeem zelfs op een 4x4 (Manticore) geplaatst worden.


Parera

Citaat van: Thomasen op 16/04/2022 | 09:41 uur
Zoiets moet conceptueel opvolger worden van de YPR-PRAT.

Boxer of CV90, ergens in een D-cie, die standoff die dingen lanceert.

Of beide, afhankelijk wat men met 13 licht gaat doen natuurlijk.

Een variant op de Boxer die in ontwikkeling is (bij de Britten) is er een met daarop een launcher module met +/- 8 Brimstone ATGM's. Maar dit kunnen natuurlijk ook andere raketten zijn.
En voor de CV-90 kan je er uiteindelijk net zo een launcher op of zelfs in monteren. Bij interne plaatsing zou je wel het infanterie compartiment opgeven maar dat is ook niet de taak van dat voertuig. En het voordeel is dat je het voertuig niet zo hoog maakt dus minder opvallend.







Huzaar1

Dit toont wel aan hoeveel er verandert is. Zie er ook wel wat in, naast de Spikes. Maar waarom zou je een ATGM plek moeten opofferen. Buis kan overal worden bevestigd lijkt me, anders integratie bij ontwerp van voertuig zelf.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Harald

Citaat van: Thomasen op 16/04/2022 | 09:41 uur
Zoiets moet conceptueel opvolger worden van de YPR-PRAT.

Boxer of CV90, ergens in een D-cie, die standoff die dingen lanceert.
Inderdaad op die manier.
Of ... de kleinere bijvoorbeeld die Hero 30 opnemen in een lanceermodule aan de achterkant van de toren. Dan heeft elk voertuig zijn loitering munitie.
Je zou dit ook kunnen integreren bij MBT's

Parera

Gisteren was ik opzoek bij Rheinmetall naar informatie over de EA capaciteit die ze kunnen leveren i.v.m. het vervangen van onze elektronische oorlogsvoeringen middelen.  Daarbij kwam ik bij toeval de Hero familie wapens tegen van het bedrijf. Een loitering munitie die ook gelanceerd kan worden vanuit ATMG buizen op voertuigen. En laat de KL toevallig druk zijn met ATGM's op zowel de CV90 als mogelijk ook de Boxer in de toekomst.



https://rheinmetall-defence.com/en/rheinmetall_defence/systems_and_products/weapons_and_ammunition/loitering_munitions/index.php

Mogelijk een interessante ontwikkeling bij de Oosterburen om te volgen voor de KL. Helemaal ideaal als deze passen in de SPIKE ATGM buizen of mogelijk als vervanging van de SPIKE in de toekomst als er meer bereik nodig is voor deze capaciteiten. Ik weet niet of de warheads vergelijkbaar zijn met die van de SPIKE maar de Hero familie heeft 3 verschillende varianten die waarschijnlijk in de ATGM launchers passen:
* Hero-30 | 0,5 kg | 10 km | 30 min
* Hero-120 | 4,5 kg | 40 km | 60 min
* Hero-400EC | 10 kg | 60 km 120 min

Daarnaast zijn er nog 2 grotere
* Hero-900 | 25 kg | 150 km | 120 min
* Hero-1250 | 50 kg | 200 km | 360 min

Huzaar1

Citaat van: mandaje op 08/04/2022 | 12:52 uur
Met lasergeleide 70mm raketten kun je langer oorlog voeren dan met Javalins of equivalenten. Een Javalin kost $200K per stuk (https://www.thedrive.com/the-war-zone/45132/as-ukraine-pummels-russians-with-javelin-missiles-can-production-keep-pace-with-demand), een APKWS $22K (https://www.defenseindustrydaily.com/apkws-ii-hellfire-jr-hydra-rockets-enter-sdd-phase-02193/)

In Oekraïne gaan ze nu als een malle door de Javalins heen en schieten er ook mee op bijvoorbeeld brandstoftrucks. Dat is niet echt een goede deal als een vuurpijl $200k kost. Daarnaast hebben deze 70mm raketten een groter bereik; 7 km vs 4-5 km. Ook zal de logistieke voetafdruk kleiner zijn en worden 70mm raketten in veel grotere aantallen geproduceerd.

Stel je neemt een Raiding sectrion mariniers met 4 vectors en je wil de konvooien van de Russen in Noorwegen aanvallen. Dan kun je 2 vectors gebruiken als doelaanwijzer (kop en staart konvooi) en 2 vectors als shooter. Hiervoor monteer je bijv 2 launchers met 7 tubes op één 'shootervector'. Je pakt met Javalins/Spike LR2 het eerste en laatste voertuig en alles er tussen met 70mm raketten. Je kunt kilometers uit de buurt blijven en toch een compleet konvooi vernietigen. ook kun je veel sneller meerdere vuurpijlen afschieten omdat je een soort mini MLRS hebt.

Ik kan me voorstellen dat je bij verkenningen zo'n ugv mee wil hebben en die bij een bosrand dumpt als "overwatch". Deze kan dan rugdekking bieden als je in een hinderlaag terecht komt en bijv met een kleine drone aangestuurd worden. Als deze ontdekt wordt dan is er natuurlijk geen man overboord.

Schieten op brandstof trucks is altijd een goede deal en juist het doelwit wat je wilt pakken als je vijand ver van huis is.
"Going to war without France is like going deer hunting without your accordion" US secmindef - Jed Babbin"

Master Mack

Kvo.Dat dacht ik al. Dus gewoon 120mm maar van al die tekeningen niks meer terug gezien.