Instroom F-35/JSF bij de NL-KLu

Gestart door Ros, 08/04/2015 | 22:15 uur

Harald

meer stuwdruk ... ?    de Thrust-to-weight ratio vraag ?

Toestellen zoals de F-15, F-16, F-22, EF Typhoon hebben deze verhouding van gewicht versus stuwdruk groter dan 1, dus (zouden) deze toestellen rechtstandig omhoog kunnen vliegen (als een raket, even simpel gezegd)
Bij de F-35 is deze lager dan 1.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust-to-weight_ratio

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/04/2015 | 11:38 uur
De winst zal dan vooral liggen in de werking met lagere temperatuur en meer zuinigheid.

Is meer stuwdruk wel nodig? De normale stuwdruk (dry thrust) van de F135 is met 28.000 US pound toch behoorlijk (met naverbrander 43.000 US pound).

meer stuwdruk ?? ... denk het wel, dit omdat de F-35 een "(te) zwaar" toestel is ten opzichte van zijn motorvermogen.
Niet voor niets zijn er diverse aanpassingen geweest om het gewicht naar beneden te krijgen en zijn de testdoel-waarden naar beneden bijgesteld.

Meer vermogen, zal dan ook verbetering kunnen geven in o.a. snelheid, maar mag natuurlijk niet ten koste gaan van de range.

Sparkplug

De winst zal dan vooral liggen in de werking met lagere temperatuur en meer zuinigheid.

Is meer stuwdruk wel nodig? De normale stuwdruk (dry thrust) van de F135 is met 28.000 US pound toch behoorlijk (met naverbrander 43.000 US pound).
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/04/2015 | 10:54 uur
Het eerste alternatief was de General Electric F136, maar werd geannuleerd. In het andere draadje gaf ik al eens een link over de ontwikkeling van een nieuwe generatie motor voor onder andere de F-35. Als ze een alternatief willen, dan zullen ze toch snel het ontwikkelen moeten starten.

precies, maar aan de andere kant zijn er al huidige ontwikkelingen zoals ADVENT van GE

http://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Versatile_Engine_Technology

Full ADVENT engine tests meet fuel, heat goals: GE
http://www.flightglobal.com/news/articles/full-advent-engine-tests-meet-fuel-heat-goals-ge-408182/

F-35 Needs a Bigger, More Powerful Engine
http://nationalinterest.org/feature/f-35-needs-bigger-more-powerful-engine-12491

Sparkplug

Citaat van: Sparkplug op 15/04/2015 | 10:54 uur
Qua software zit de F-35B nu met Block 2B. Tussen deze en Block 3F zit al een behoorlijk groot verschil. De F-35A heeft de Block 3i software
als deze in 2016 IOC wordt verklaard.

Het eerste alternatief was de General Electric F136, maar werd geannuleerd. In het andere draadje gaf ik al eens een link over de ontwikkeling van een nieuwe generatie motor voor onder andere de F-35. Als ze een alternatief willen, dan zullen ze toch snel het ontwikkelen moeten starten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/04/2015 | 10:42 uur
Klopt, maar de software is juist de bottleneck tot nu toe en het gehele traject, volgens mij.

Ja en nee, volgens mij zijn ze niet geheel tevreden over de F135. Dus dat er op een gegeven moment een alternatieve motor wordt aangeboden naast de F135 zal mij niet verbazen.
De basis F-35 met F135, een upgrade met een alternatieve motor tegen meerprijs. Net als dat je dit eigenlijk met de F-16 hebt. 
Qua software zitten ze nu met Block 2B. Tussen deze en Block 3F zit al een behoorlijk groot verschil.

Het eerste alternatief was de General Electric F136, maar werd geannuleerd. In het andere draadje gaf ik al eens een link over de ontwikkeling van een nieuwe generatie motor voor onder andere de F-35. Als ze een alternatief willen, dan zullen ze toch snel het ontwikkelen moeten starten.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Citaat van: Sparkplug op 15/04/2015 | 10:36 uur
Tegen die tijd zullen ze al met de Block 4 software bezig zijn. Geeft ook weer meer mogelijkheden.

Klopt, maar de software is juist de bottleneck tot nu toe en het gehele traject, volgens mij.

Citaat van: Sparkplug op 15/04/2015 | 10:36 uur
Weet niet hoe lang het duurt voordat een compleet nieuwe motor is ontwikkeld, maar ik verwacht dat de F135 toch best een tijd zal worden gebruikt.

Ja en nee, volgens mij zijn ze niet geheel tevreden over de F135. Dus dat er op een gegeven moment een alternatieve motor wordt aangeboden naast de F135 zal mij niet verbazen.
De basis F-35 met F135, een upgrade met een alternatieve motor tegen meerprijs. Net als dat je dit eigenlijk met de F-16 hebt. 

Sparkplug

Citaat van: Harald op 15/04/2015 | 10:29 uur
Gezien ook de druk die er ligt om de F-35 te laten vliegen bij de reguliere squadrons en de F-35 te laten vliegen, ook met beperkingen, lijkt me het wel duidelijk dat er rond 2020-2022 er een grote upgrade-programma zal lopen om de F-35 aan te passen.
Hopelijk dat na deze upgrade de capaciteiten van de F-35 ten volle gebruikt kunnen worden en er verbeteringen doorgevoerd zijn.
En aangepaste motor is (denk ik) ook 1 van de grote wensen, meer power, lagere temperatuur en zuiniger.
Tegen die tijd zullen ze al met de Block 4 software bezig zijn. Geeft ook weer meer mogelijkheden.

Weet niet hoe lang het duurt voordat een compleet nieuwe motor is ontwikkeld, maar ik verwacht dat de F135 toch best een tijd zal worden gebruikt.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

Harald

Gezien ook de druk die er ligt om de F-35 te laten vliegen bij de reguliere squadrons en de F-35 te laten vliegen, ook met beperkingen, lijkt me het wel duidelijk dat er rond 2020-2022 er een grote upgrade-programma zal lopen om de F-35 aan te passen.
Hopelijk dat na deze upgrade de capaciteiten van de F-35 ten volle gebruikt kunnen worden en er verbeteringen doorgevoerd zijn.
En aangepaste motor is (denk ik) ook 1 van de grote wensen, meer power, lagere temperatuur en zuiniger.

Sparkplug

Citaat van: Thomasen op 15/04/2015 | 09:38 uur
Natuurlijk, lijkt niks dat niet opgelost kan worden, maar toch een vreemd verhaal dat dit nog niet geregeld is. Lijkt toch redelijk basic voor een toestel dat dit jaar operationeel moet komen.
Het is niet zo verwonderlijk als je nagaat dat de USMC De F-35B IOC verklaard nog voordat de OT&E periode is gestart. En dan kan de F-35B ook nog eens alleen de basis wapenconfiguratie gebruiken.

Ter vergelijking werd de F-16A/B door de U.S. Air Force in 1980 IOC verklaard. Tegelijk met het afronden van MOT&E (VS + EPAF landen).

A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

dudge

Citaat van: Sparkplug op 15/04/2015 | 09:25 uur
Het blijft appels (dedicated ontwerp) met peren (multi role ontwerp) vergelijken. De enige vervanger van de A-10C is een nieuw dedicated ontwerp (wat zou er toch zijn gebeurd als de A-7F kon worden doorontwikkeld).

Als het gaat om het geven van luchtsteun, dan kun je de AC-130 ook niet vergelijken met de rest  ;D

Ben benieuwd wat straks de eindconclusie is als de OT&E periode omstreeks 2019 is afgerond. Het één en ander zal bij de F-35 een upgrade krijgen. Lijkt mij dat dat ook het geval is met de EOTS. De ontwikkelingen van dit soort systemen staan niet stil.

Natuurlijk, lijkt niks dat niet opgelost kan worden, maar toch een vreemd verhaal dat dit nog niet geregeld is. Lijkt toch redelijk basic voor een toestel dat dit jaar operationeel moet komen.

Sparkplug

Het blijft appels (dedicated ontwerp) met peren (multi role ontwerp) vergelijken. De enige vervanger van de A-10C is een nieuw dedicated ontwerp (wat zou er toch zijn gebeurd als de A-7F kon worden doorontwikkeld).

Als het gaat om het geven van luchtsteun, dan kun je de AC-130 ook niet vergelijken met de rest  ;D

Ben benieuwd wat straks de eindconclusie is als de OT&E periode omstreeks 2019 is afgerond. Het één en ander zal bij de F-35 een upgrade krijgen. Lijkt mij dat dat ook het geval is met de EOTS. De ontwikkelingen van dit soort systemen staan niet stil.
A fighter without a gun . . . is like an airplane without a wing.

-- Brigadier General Robin Olds, USAF.

jurrien visser (JuVi op Twitter)


dudge

Waar het nu dus om gaat:

CitaatGilmore said the initial F-35s will fall short because "of the combined effects of digital communications deficiencies, lack of infrared pointer capability" to distinguish friendly from hostile forces and an inability to confirm the Global Positioning Satellite ground coordinates programmed into its two air-to-ground bombs.
[...]
Under a scenario in which an F-35B had to dash 250 nautical miles (288 statute miles) to aid troops under attack, Gilmore said, the pilot would have about 30 minutes to organize via voice communications with a ground coordinator and drop its two air-to-ground bombs.

By contrast, an A-10 could loiter for 90 minutes, identify targets on its own and spew munitions from its rapid-fire 30-mm cannon and drop at least four weapons, Gilmore wrote.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-04-14/first-f-35-jets-to-lack-ground-combat-punch-of-1970s-era-a-10s

jurrien visser (JuVi op Twitter)

Citaat van: Thomasen op 14/04/2015 | 23:25 uur
De F35 is niet bedoeld om de B2 te vervangen, maar moet wel de A10 vervangen.

Een dergelijke uitspraak kan zeker opmaat zijn voor maatregelen in het programma, bijvoorbeeld minder kisten afnemen.

Dat is waar en ik vindt geen enkele fighter een A10A/C vervanger en derhalve ook de F35A/B/C niet.

Minder kisten, daar kan je op wachten om te beginnen bij de USN en daarnaast zie ik liever een echte A10 vervanger.